Gå til innhold

Nå rives ulykkesstasjonen – Lover fortsatt satsing på hydrogenstasjoner [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (4 minutter siden):

Det stemmer, men veldig elbiler få minster så mye som Miraien mistet i Hamburg-klima, selv om de kjører Oslo-Dovre-Oslo en klarværsdag tidlig i februar.

Ja, kom med analysene og testene, så vi får sett. De burde inkludere typiske Autobahn hastigheter, der trafikken flyter rundt 130km/t. 

Hadde jeg testet Mirai, så hadde jeg nok testet toppfarten i tillegg. For dette var ingen rekkeviddetest, og man satte ikke bilen fast til 90 eller 120 km/t slik man typisk gjør i slike tester for å spare mest mulig på å ikke gå opp og ned i hastigheter. 

Du har fått kilde til busser, der formålet var å sjekke rekkevidde i en direkte sammenligning. Dog, den kaster du bak deg, og lurer på om jeg mener en bil er en buss? Hahah, er det mulig. 

Nivået på argumentene er så ræva i denne desperate søken med lupe der man trur man finner noe uten at den er der,  at jeg faktisk får latterkrampe noen ganger. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, gamlefar said:

Akkurat det samme sa du om hydrogen til lastebiler, busser, maritimt, tog, gaffeltrucker og annet. Nå kan vi se klare konturer av du bommet grovt der og det vil du med all sannsynlighet gjøre igjen. Blir du ikke klok av skade?

:lol:

 

Du forvekslar som vanleg Konkrete Planar™ med realitetar.  Hydrogen har på ingen måte teke av i nokon av dei sektorane du nemner.  Det vi ser er at batteri går forbi hydrogen som det mest realistiske alternativet innan alle sektorar lenge, og at hydrogen-sjarlatanar som Trevor Milton vert tekne i løgn, bedrag og svindel.  Bussar og lastebilar som går på batteri er so vanlege no at nye modellar ikkje lenger genererer overskrifter.  Heller ikkje nye båtar på batteri gjer det.  Gaffeltruckar!?  Nesten berre batteri eller diesel.  Med hydrogen er det nok med ein Plan™, so er den evangeliske hydrogen-kyrkjelyden sikre på at hydrogen har teke heilt av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Det vi ser er at batteri går forbi hydrogen som det mest realistiske alternativet innan alle sektorar

Inkludert Airbus? Som du var så lykkelig over at hadde startet et prosjekt for batteri-elektriske fly for 2 år siden. Nå er dette prosjektet avsluttet og konkludert, og teknologien de kom frem til der, fordrer seg tydeligvis ekstremt bra for å utvikle videre inn i et samarbeid med hydrogen. Nå er batteri-elektriske fly satt på vent hos Airbus, og de starter med noe de selv mener faktisk vil være gjennomførtbart, siden teknologien allerede er modent. Problemet er ikke teknologien i flyet, slik det vil være med batterier. Her er utfordringene mer det å få tak i nok hydrogen for å få nok tilgang til den gjennom påfyllingen på bakken. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er også mulig de hadde den i drift i 23 timer/døgn i perioden det var ned mot -20C, for å unngå at den ble for kald til å skape problemer.

Det står jo ingenting om at dei testa kaldstart.  Det står berre kor kaldt det var ute og at dei ikkje hadde rapportert om problem med kaldstart, ikkje at dei faktisk testa kaldstart.  Testar dei ikkje kaldstart kan dei lett rapportere om ingen problem med kaldstart utan at det er feil.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fant også noe annet jeg stusset på i Toyotas Mirai-blogg:

Sitat

The test started on 21st September 2015 and finished on 10th February. Every day for 107 days, the Mirai was on the road for 16 hours.

Det er 142 dager fra 21. september til 10. februar, ikke 107. Hvis sitatet skal være rett må den ha vært parkert 35 av dagene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Det står jo ingenting om at dei testa kaldstart.  Det står berre kor kaldt det var ute, ikkje at brenselcella var like kald.

Løgn altså. 

 

Sitat

The fuel cell operated with 100% reliability. This was also the case during a week in which the outside temperature dropped to minus 20 degrees Centigrade, when no problems with cold starts were reported.

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Fant også noe annet jeg stusset på i Toyotas Mirai-blogg:

Det er 142 dager fra 21. september til 10. februar, ikke 107. Hvis sitatet skal være rett må den ha vært parkert 35 av dagene.

Kan forklaringen være at prosjektet startet 21. September, der de huket tak i firmaet som skulle teste, og hvordan den skulle foregå, mot tidspunktet bilene faktisk startet å kjøre? 

Eventuelt tok de pauser og fikk oppleve juletider og ferie sammen med familien uten å måtte være totalt nazi for å gå glipp av slikt kun for å kjøre rundt i en bil hele tiden?

For noen halmstrå. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Simen1 said:

Fant også noe annet jeg stusset på i Toyotas Mirai-blogg:

Det er 142 dager fra 21. september til 10. februar, ikke 107. Hvis sitatet skal være rett må den ha vært parkert 35 av dagene.

Hydrogenbilar treng service veldig ofte.  Den kan ta nokre dagar.  Eg veit ikkje kva service-intervallet til Mirai er, men for Hyundai er det 10.000 km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (9 minutter siden):

:lol:

 

Du forvekslar som vanleg Konkrete Planar™ med realitetar.  Hydrogen har på ingen måte teke av i nokon av dei sektorane du nemner.  Det vi ser er at batteri går forbi hydrogen som det mest realistiske alternativet innan alle sektorar lenge, og at hydrogen-sjarlatanar som Trevor Milton vert tekne i løgn, bedrag og svindel.  Bussar og lastebilar som går på batteri er so vanlege no at nye modellar ikkje lenger genererer overskrifter.  Heller ikkje nye båtar på batteri gjer det.  Gaffeltruckar!?  Nesten berre batteri eller diesel.  Med hydrogen er det nok med ein Plan™, so er den evangeliske hydrogen-kyrkjelyden sikre på at hydrogen har teke heilt av.

Nå er vedtak og bestillinger litt mer enn bare planer...
Ta gjerne en titt på veksten i hydrogensektoren.
 

Men for all del, fortsett gjerne med fornektelse og spådommer som er dømt til å mislykkes. Det blir bare enda morsommere når du står der med skjegget i postkassen!

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Liker å se at du valgte å sammenligne med din NV200 2010, og ikke din Tesla for sammenlignningen. 

Hadde jeg kjørt Teslaen ville jeg antagelig stoppet med like lange intervaller (ca 250 km i snitt), selv om rekkevidden til Teslaen på det føre, veiene og kjøremønsteret Miraien ble utsatt for, antagelig er over 400 km, etter 170 000 km på telleverket. Men jeg hadde nok likevel fått 1 færre tur innom ladestasjonen per dag på grunn av over-natta-lading.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, gamlefar said:

Nå er vedtak og bestillinger litt mer enn bare planer...

I praksis er det veldig liten skilnad mellom vedtak og Planar™.  Sjå til dømes hydrogenstasjonane i Tyskland og i Noreg.  "Bestillingar" veit eg at Nikola Motors har skrytt veldig av, men det er berre luft.  Selskapa som skal ha lagt inn ordre har på ingen måte pengar til å kjøpe so mange bilar.

1 minute ago, gamlefar said:

Ta gjerne en titt på veksten i hydrogensektoren.

Veksten i subsidiar er enorm, men det er ingen private eller kommersielle kjøparar.

1 minute ago, gamlefar said:

Men for all del, fortsett gjerne med fornektelse og spådommer som er dømt til å mislykkes. Det blir bare enda morsommere når du står der med skjegget i postkassen!

Veit du, eg har ledd mykje av påstandane dine gjennom åra om kor mange hydrogenstasjonar som skulle byggjast, om korleis salet av hydrogenbilar skulle ta av på ulike tidspunkt og ikkje minst om Nikola Motors.  Tenkjer eg vert den siste som ler òg.  :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hadde jeg kjørt Teslaen ville jeg antagelig stoppet med like lange intervaller (ca 250 km i snitt), selv om rekkevidden til Teslaen på det føre, veiene og kjøremønsteret Miraien ble utsatt for, antagelig er over 400 km, etter 170 000 km på telleverket. Men jeg hadde nok likevel fått 1 lading mindre per dag på grunn av over-natta-lading.

Problemet ditt er at du ikke kan utnytte 100% DoD slik Miraien stort sett kan, for å holde følge. Du må stoppe med ca 60% DoD maksimum for å ikke totalt kjede deg i hjel med for lange ladestopp. For igjen, så fordrer du at de kun har kjørt med formål i å få best mulig rekkevidde. Det har dem ikke. De har nok fylt hydrogen uten at de trenger det, for å teste denne delen så ofte som nødvendig innenfor testen og antallet ganger de skulle fylle. 

 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (40 minutter siden):

Når bilen er i drift i 16 timer per døgn, så er det bare å glemme at brenselcellen var skikkelig kald når neste økt ble startet opp. 

Kan legge til en liste over gjennomsnittstemperatur i Hamburg i testmånedene for Miraien:

September: +13,9 °C

Oktober: +9,1 °C

November: +4,8 °C

Desember: +1,6 °C

Januar: -0,2 °C

Februar: +0,2 °C

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

I praksis er det veldig liten skilnad mellom vedtak og Planar™.  Sjå til dømes hydrogenstasjonane i Tyskland og i Noreg.  "Bestillingar" veit eg at Nikola Motors har skrytt veldig av, men det er berre luft.  Selskapa som skal ha lagt inn ordre har på ingen måte pengar til å kjøpe so mange bilar.

Utstyr til 5 stasjoner angående elektrolyøser er allerede meldt fra NEL, og de første er betalt. Hva i allverden prater du om? 

Måten Nikola skal finansiere stasjoner er gjennom flåte salg. Man bygger ikke stasjoner uten faste kunder til den stasjonen. Dog noe penger må de hente fra markedet, og det er meldt. 

 

Sturle S skrev (9 minutter siden):

Veksten i subsidiar er enorm, men det er ingen private eller kommersielle kjøparar.

Mer løgn. Se til investoroppdateringen hos Ballard f.eks. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Kan legge til en liste over gjennomsnittstemperatur i Hamburg i testmånedene for Miraien:

September: +13,9 °C

Oktober: +9,1 °C

November: +4,8 °C

Desember: +1,6 °C

Januar: -0,2 °C

Februar: +0,2 °C

Også ignorerer du hva som ble sagt i artikkelen igjen. De opplevde -20 grader i en periode. Samt de kjørte i snitt 16 timer i døgnet. Det betyr at de også har kjørt en god del gjennom natten med lavere temperaturer enn snitt-temperaturene som blir målt her. 

Sitat

The fuel cell operated with 100% reliability. This was also the case during a week in which the outside temperature dropped to minus 20 degrees Centigrade, when no problems with cold starts were reported.



"Grasping at straws" kalles det du jobber iherdig med å få til nå. Men gøy er det.  

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (49 minutter siden):

Den ble kjørt 16 timer døgnet i snitt. Det betyr selvfølgelig at den også kan ha blitt kjørt opp mot 24 timer i døgnet, men når temperaturen fordret for å teste kald-start, at de lot den stå lenge nok til at den ble kald for å kunne utføre testen. 

Det står ingenting om snitt i Toyota-bloggen. Der står det "Every day for 107 days, the Mirai was on the road for 16 hours."

De har sannsynligvis kjørt to 8-timers-skift hver arbeidsdag + 3-4 av helgene i perioden. Da går det opp med 107 testdager i løpet av 142 kalenderdager.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Det står ingenting om snitt i Toyota-bloggen. Der står det "Every day for 107 days, the Mirai was on the road for 16 hours."

De har sannsynligvis kjørt to 8-timers-skift hver arbeidsdag + 3-4 av helgene i perioden. Da går det opp med 107 testdager i løpet av 142 kalenderdager.

Du lager jo et snitt selv, om du fordrer at de kjørte mindre i helgene. Dog jeg trur på ingen måte at de kjørte gjennom ferier og julaften samt nyttårsaften. Dette er ikke en test som avhenger av kontinuerlig lik drift. Litt pauser her og der må en da anta at de fikk. Så nazi kan Toyota umulig være. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (50 minutter siden):

Bilen var i drift i snitt 16 timer per døgn.

Nei, Toyota skriver selv at de kjørte 16 timer hvert døgn. Ikke snitt.

oophus3do skrev (45 minutter siden):

De har kjørt i 100 døgn.

Nei, 107 døgn, i løpet av en 142 døgns periode.

oophus3do skrev (45 minutter siden):

Snitt på 16 timer døgnet er nettopp det. Snitt. 

Nei, Toyota skriver selv at de kjørte 16 timer hvert døgn. Ikke snitt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Nei, Toyota skriver selv at de kjørte 16 timer hvert døgn. Ikke snitt.

Nei, 107 døgn, i løpet av en 142 døgns periode.

Nei, Toyota skriver selv at de kjørte 16 timer hvert døgn. Ikke snitt.

Det gjev forresten ein snittfart på 58,4 km/t.  Litt lite til at høg fart kan forklare det høge forbruket.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Du lager jo et snitt selv, om du fordrer at de kjørte mindre i helgene. Dog jeg trur på ingen måte at de kjørte gjennom ferier og julaften samt nyttårsaften. Dette er ikke en test som avhenger av kontinuerlig lik drift. Litt pauser her og der må en da anta at de fikk. Så nazi kan Toyota umulig være. 

Hvor mener du jeg har laget et snitt? Det står at de kjørte bilen i 107 dager i perioden 21. september til 10. februar (142 kalenderdager). Altså 35 dager parkert. Jeg leser faktisk hva Toyota skriver selv, uten å legge til noen egne tolkninger. Hvilke dager de sto parkert vet jeg ikke, men jeg skriver jo at de sannsynligvis har kjørt hverdager + 3-4 helger. Jeg skrev 3-4 helger fordi jeg ikke vet hvilket år testen ble utført og dermed ikke kan sjekke hvilke ukedager julehelligdagene falt på det året. Men det er jo bare å legge fornuften til å gjette på hvilke dager testsjåførene har valgt å ta sine skift, eller hva Toyota har krevd. Jeg tipper japanske Toyota har veldig lite med nazisme å gjøre.

Edit: Jeg var litt blind der et øyeblikk. Testen startet 21. september 2015 og bloggen ble publisert 13. mars 2016. Skal sjekke helligdager og oppdatere innlegget.

Edit 2: I testperioden var det 20 lørdager, 20 søndager, 2 nasjonale helligdager som falt på hverdager (fredag 25.12 og fredag 1.1) og 0 lokale helligdager i Niedersachsen. Totalt 42. Men Miraien sto altså parkert 35 dager, ikke 42. Jeg vet som sagt ikke hvilke dager den var parkert på, men vil jo anta at det var hovedsaklig helger og helligdager. Men den kan altså ikke ha stått i ro alle de nevnte 42 dagene siden den bare var parkert i 35 dager.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...