Gå til innhold

Nå rives ulykkesstasjonen – Lover fortsatt satsing på hydrogenstasjoner [Ekstra]


Anbefalte innlegg

9 hours ago, gamlefar said:

Uansett så ser vi at begynner å bli grunnlag for større produksjon av hydrogenbiler med bedre fyllenettverk. 100 stasjoner i Bayern hjelper også godt på det.

Eg minnar om at Tyskland skulle ha 100 hydrogenstasjonar innan 2019.  No er vi i fjerde kvartal 2020.  Kor mange har dei no?  Konkrete Planar™ om hydrogenstasjonar kan du få veldig billig av meg.  Tyskland kjem ikkje opp i 100 stasjonar i 2020 og neppe i 2021 heller.

9 hours ago, gamlefar said:

Kanskje vi vil se produksjon av hydrogenbiler komme over 100 000 i 2021?

Eg kan vedde veldig mykje på at det ikkje skjer, dersom du veddar imot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
58 minutes ago, gamlefar said:

Vet ikke. Blir nok en kostbar bil med kombinasjonen relativt luksuriøs og produksjon på maks 40 000 enheter i året.

Toyota kjem nok til å subsidiere bilen veldig mykje i von om å sleppe å måtte kjøpe heile produksjonen sjølv.  Dei aller fleste noverande Mirai er eigd av Toyota.  Ein del er på leasing til kundar som vert lokka med veldig låg pris og gratis drivstoff for at det skal sjå ut som det eksisterer ei interesse for hydrogenbilar.

 

Spør Toyota kva dei skal ha for å lease ein Mirai.  Tippar du kan få deg nesten gratis bil på den måten, om du orkar å styre med hydrogen.  Det vert veldig mange turar til hydrogenstasjonen med so kort rekkjevidde, so eg ville heller gått for ein elbil.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/30/2020 at 8:33 PM, Kahuna said:
On 9/30/2020 at 2:59 PM, oophus3do said:

NEL dreit på leggen med å ikke ha bedre kontroll over installatører som gjorde en slik feil mulig.

Det var en *også* en dårlig konstruksjon som gjorde den typen feil mulig.

Interessant at han skuldar på "installatører", når det var NEL sjølv som monterte den tanken.  Delane vart sett saman av NEL og NEL har teke på seg heile ansvaret.  NEL skriv: "It consists of steel tanks and components sourced from sub-suppliers and was assembled by Nel."

 

Det var NEL som gjorde ein slik feil mogeleg, fordi NEL ikkje har kvalitetskontroll.  Dei kan ikkje både produsere billige elektrolysørar og ha kvalitetskontroll og inspeksjonar.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Simen1 said:

Synes uansett det hørtes ulogisk høyt ut. Hvilken kilde har du på det og var det noe mer info om bilene?

Meir enn 80% av alle Toyota Mirai i Noreg er eigd av Toyota.  Kor stor del av alle Tesla i Noreg er eigd av Tesla?  Det har seld titusenvis av  bilar i Noreg, og mange er på sin andre og tredje Tesla, so dei bør nok ha eit tusentals bilar som folk har levert i innbyte til eikvar tid, lånebilar til service osb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Interessant at han skuldar på "installatører", når det var NEL sjølv som monterte den tanken.  Delane vart sett saman av NEL og NEL har teke på seg heile ansvaret.  NEL skriv: "It consists of steel tanks and components sourced from sub-suppliers and was assembled by Nel."

Alle som er ansatte hos NEL har like stillinger? Man er selvfølgelig ansatt for ulike stillinger, og noen av dem er installatører. 

Lenke til kommentar

For et meningsløst poeng. Dagens Mirai er en protomodell produsert i et lite antall som har vist at hydrogenbil kan fungere. Og det har knapt vært fyllestasjoner i Norge. Kostbar har den også vært og strengt tatt utdatert teknologisk nå i flere år. Alle med et snev av vett skjønner da at den ikke vil selge godt. Å bruke et slik argument mot fremtiden til hydrogenbiler er fra sans og samling. Eller en måte å vinne et billig poeng i en debatt.... 

Lenke til kommentar

Høres intuitivt ut som noe skatteakrobatikk. Håper noen ser nærmere på saken og finner ut hva som foregår.

Men uansett, nå har denne tråden også blitt en Tesla-tråd. Temaet skulle jo være opprydding etter Kjørbo-eksplosjonen og hva som skjer videre etter det. Nå er jo dette en ganske sentral plass i krysset mellom E18 og E16 med god tilgang på strøm. Hvis de bygger en kiosk eller noe med WC og lang åpningstid så kan arealet egne seg til hurtiglading. Kanskje flere aktører kunne gått sammen og bygget et skikkelig ladeanlegg der? Så nært sjøen som det ligger kan det kanskje også bli landets første hurtiglader for fritidsbåter.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Høres intuitivt ut som kreativ skattetriksing.

Den må du i så fall forklare nærmere.

2 minutes ago, Simen1 said:

Nå er jo dette en ganske sentral plass i krysset mellom E18 og E16 med god tilgang på strøm. Hvis de bygger en kiosk eller noe med WC og lang åpningstid så kan arealet egne seg til hurtiglading. Kanskje flere aktører kunne gått sammen og bygget et skikkelig ladeanlegg der?

Høres ikke ut som en dårlig ide. Det ligger vel allerede klar strømkabler. Og ved å bytte fra hydrogenproduksjon til hurtiglading kan man jo forsyne inntil 3 ganger flere km per døgn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Den må du i så fall forklare nærmere.

Flytte overskudd i tid og jurisdiksjon slik at man minimerer overskuddet i Norge i år ettersom vi har skatt på overskudd. Så kan det flyttes et annet sted etter årsskiftet. .. tenkte jeg. Men jeg har ingen holdepunkter ut over intuisjon så jeg håper som sagt at noen kikker nærmere på saken og finner ut hva som egentlig skjer. Kan jo hende intuisjonen min tar så grundig feil at jeg burde fått en smekk over fingrene og tastaturforbud ut dagen. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Men uansett, nå har denne tråden også blitt en Tesla-tråd. 

Legg merke til strategien, som alltid er å få fokuset bort fra ubehagelige fakta når det gjelder hydrogen.

Påpek det og ikke bli med på diskusjonen når temaet ikke er Tesla

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 minutter siden):

Toyota leaser ut majoriteten av en test-flåte av biler på lavt produksjonsantall. 

Litt morsomt at Mirai nå har blitt en test-bil. Når den ble lansert var hydrogenfantastene over seg av lovord om en bil som skulle ta over markedet til elbilene.

 

oophus3do skrev (13 minutter siden):

Det er dog uvanlig at man skal se slike hendelser rett før kvartalsslutt rundt det Tesla gjør.

Skjønner veldig godt det er vanskelig å forsvare hydrogenbiler, men prøv og hold deg til tema.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Antilooop skrev (59 minutter siden):

Litt morsomt at Mirai nå har blitt en test-bil. Når den ble lansert var hydrogenfantastene over seg av lovord om en bil som skulle ta over markedet til elbilene.

Det sier seg selv at Mirai 1.0 er det, når den er produsert i såpass lavt volum. Den kan stort sett sammenlignes med Tesla Roadster som også var en "proof-of-concept" type for å vise et steg inn i en annen retning. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Det sier seg selv at Mirai 1.0 er det, når den er produsert i såpass lavt volum. Den kan stort sett sammenlignes med Tesla Roadster som også var en "proof-of-concept" type for å vise et steg inn i en annen retning. 

Med den vesentlige forskjellen at Toyota åpenbart ikke har noen ambisjoner om å utvide produksjonen i særlig grad. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Med den vesentlige forskjellen at Toyota åpenbart ikke har noen ambisjoner om å utvide produksjonen i særlig grad. 

Dette viser altså din ignoranse. Brenselcellen som Mirai har blir utnyttet i busser,  lastebiler, generatorer og til og med Yanmar fritidsbåter kan utnytte dem. Produksjonen blir utvidet hele tiden, og Mirai 2.0 vil være en 10x av produksjonen til 1.0 med plass nok til å skalere opp om etterspørselen tar seg opp, og denne skaleringen legger seg over skaleringen som foregår samtidig til alle andre segmenter. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg kan jo nevne at jeg kom med et forslag til hva de kan gjøre med Kjørbo-arealet fremover. Ingen kommentarer på det eller andre forslag?

Enig. Syns den plassen fint kan utnyttes til noe annet nå som man uansett skal fokusere på større stasjoner fremfor noe man normalt kan kalle "prototype" stasjoner, og jeg har ikke trua på at den beste løsningen uansett er å splitte elbillading og hydrogenpåfylling med lokal produksjon. 

Begge krever store effekter inn til stasjonen, og med hydrogenproduksjon, så får man opp utnyttelsesgraden av stasjonen. Større stasjoner som skal støtte tungtransporten, burde ha elbilladere i tillegg. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (36 minutter siden):

Dette viser altså din ignoranse. Brenselcellen som Mirai har blir utnyttet i busser,  lastebiler, generatorer og til og med Yanmar fritidsbåter kan utnytte dem. Produksjonen blir utvidet hele tiden, og Mirai 2.0 vil være en 10x av produksjonen til 1.0 med plass nok til å skalere opp om etterspørselen tar seg opp, og denne skaleringen legger seg over skaleringen som foregår samtidig til alle andre segmenter. 

Dette viser *din* vilje til å prate deg bort fra kjedelige faktum. Hva de ellers bruker brenselceller til spiller liten rolle, det er tydelig at Toyota ikke har noen vilje til å produsere hydrogenbiler i store kvanta. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):
oophus3do skrev (38 minutter siden):

Dette viser altså din ignoranse. Brenselcellen som Mirai har blir utnyttet i busser,  lastebiler, generatorer og til og med Yanmar fritidsbåter kan utnytte dem. Produksjonen blir utvidet hele tiden, og Mirai 2.0 vil være en 10x av produksjonen til 1.0 med plass nok til å skalere opp om etterspørselen tar seg opp, og denne skaleringen legger seg over skaleringen som foregår samtidig til alle andre segmenter. 

Dette viser *din* vilje til å prate deg bort fra kjedelige faktum. Hva de ellers bruker brenselceller til spiller liten rolle, det er tydelig at Toyota ikke har noen vilje til å produsere hydrogenbiler i store kvanta. 

Fabrikken som produserer brenselcellen lager den til ulike segmenter, og hele poenget med Mirai var jo å få erfaring og litt volum ved dette. Nå som dette øker med 10x (altså du tar feil allerede der), så gjelder det kun for personbilene. Vi vet ikke hvor mange X selve produksjonen går opp i totalt sett, men mest sannsynligvis så linkes dette til masseproduksjon ved automatiserte produksjonslinjer. 

Altså viser Toyota vilje til å bruke penger på en oppgradert fabrikk, og det er det viktigste. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Toyota er bare fremtidsbevist, og leker litt med fremtidens bileierskap. ;)
 

Ja, Toyota Norge var til og med så 'fremtidsrettet' at de bestilte for mange biler som da ble stående på lager fordi ingen ville kjøpe.

Til slutt måtte de nærmest gi bort bilene til noen få her i landet som fortsatt har mulighet for å fylle hydrogen.

Så fremtidsrettet? Nei, tror ikke det  🤣

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Disse bilene her i Norge, ja. Har du noen kilde på at det har vært registrert lignende biler i f.eks California med overvekt mot slutten av kvartalet?

Det kan godt vere snakk om bruktimport.  Ein bil som tildegare har vore registrert i eit anna land, vil verte fyrstegongsregistrert i Noreg når han kjem her.  Tesla sel godt med brukte bilar i Noreg, og mange av bilane som vert tilbydde for sal står i andre land.  Då er det ikkje ein ny leveranse, men det er fyrstegongsregistrering i Noreg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...