Gå til innhold

Nå rives ulykkesstasjonen – Lover fortsatt satsing på hydrogenstasjoner [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (19 minutter siden):

Og dette er 'penger i banken'? Da regner jeg med at NEL går med store overskudd allerede..

Ja, det er penger i banken, men nei - hele markedet starter en vekst som man ikke har kapasitet til å kunne mette, og dermed vil penger inn gå ut igjen for å bygge fabrikker og produksjonskapasitet. Det vil ta sin stund før produksjonskapasiteten er på et nivå der man kan stoppe samt se at kapasiteten jevner seg ut mot ordre der lønnsomheten kommer mer i fokus. 

Dette gjelder stort sett alle OEM innenfor dette segmentet, både når det gjelder elektrolysører og brenselceller. De alle er midt i starten av en større vekstfase. Rimelig likt for det batteriprodusentene er i og har vært i en stund. Bilprodusentene har vært rimelig nådesløse mot dem i denne vekstsfasen. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Hvor mye av dette er bestillinger man faktisk kan regne med? Tar du med Nikola sine bestillinger til NEL i disse tallene?

Hva mener du? Du kan ikke ringe en elmotor produsent og bestille 1,000 elmotorer og ikke bli straffet om du ikke betaler underveis mens motorene blir produsert, er i transit og blir levert. Så ja, faste ordre som blir børsmeldt kan man jo regne med. Det vil isåfal være NEL som tuller det til for å stoppe prosessen. 

Det eneste NEL har børsmeldt og puttet inn i sitt regnskap fra Nikola er faktiske ordre, og ikke LOI avtalen. Samt underliggende "assets" rundt aksjebeholdningen. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Det er faktiske ordre. Men ordrereserve er noe som kan fordufte relativt raskt. Det er f.eks ofte klausuler i kontraktene om at man kan kansellere en ordre ved å betale kostnadene inntil tidspunktet for kanselleringen pluss noe ekstra.

Og om f.eks Nikola skulle gå konk så forsvinner alle ordrene. (Eller, i hvert fall evnen til å betale for de.) Så hvor reell ordrereserven er til NEL er et helt åpent spørsmål.

Jeg tror for øvrig ikke Nikola vil gå konk med det første. Selv om de ikke tjener penger så har de mye penger på bok. Om noen år derimot vil de ha behov for mer penger, og da kan det hende de går konk. Og jo raskere de bruker penger på hydrogenfyllestasjoner fra NEL, jo raskere trenger de nye penger, så man må ta vekstambisjonene med en stor klype salt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det går egentlig begge veier. Om planene til Nikola ikke utføres kjapt nok, så vil nok NEL putte dem lengre ned i prioriteringen, og heller fylle kapasitet fra andre steder. Det er nok å ta av der ute. 

Viktigste for Nikola i første omgang er at TRE blir tatt godt imot av kunder, og at det er et produkt uten kritiske feil. Da øker det sjansen for at resten av porteføljen blir tilsvarende, og flåtesalget for hydrogen-delen kan nå nivåer som trengs per stasjon. Stasjonene blir jo ikke ført opp, uten flåtesalg for hver enkelt en. Dog nå kommer jo både Toyota og Hyundai inn i NA markedet, så godt mulig det er mulig å samarbeide litt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...