Gå til innhold

Sivilingeniør Egil (72) har kontrollert bygg for offshorebransjen i 40 år. Men han nektes godkjenning for å kontrollere bygg på lan… [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes dette er helt greit, veldig mye har skjedd på 40 år og det er langt i fra sikkert at en eldre sivilingeniør gjør en god nok jobb. Selv når han kontinuerlig har jobbet offshore så betyr ikke det nødvendigvis at han har tilpasset seg nye standarder etter hvert, det er veldig mange som ikke gjør det, som fortsetter å gjøre samme jobben på samme måte år etter år. På et eller annet tidspunkt må nok være nok og folk pensjoneres.

 

Jeg jobber selv med veldig mange som er i nærheten av pensjonsalder og selv om de gjør en god jobb så finnes det ikke en eneste person over 50 som følger rutiner og gjeldende praksis på en like god måte som de under 40 gjør. Det skjer bare ikke.

 

Endret av Black-March
Lenke til kommentar
Black-March skrev (4 timer siden):

Syntes dette er helt greit, veldig mye har skjedd på 40 år og det er langt i fra sikkert at en eldre sivilingeniør gjør en god nok jobb. Selv når han kontinuerlig har jobbet offshore så betyr ikke det nødvendigvis at han har tilpasset seg nye standarder etter hvert, det er veldig mange som ikke gjør det, som fortsetter å gjøre samme jobben på samme måte år etter år. På et eller annet tidspunkt må nok være nok og folk pensjoneres.

 

Jeg jobber selv med veldig mange som er i nærheten av pensjonsalder og selv om de gjør en god jobb så finnes det ikke en eneste person over 50 som følger rutiner og gjeldende praksis på en like god måte som de under 40 gjør. Det skjer bare ikke.

 

For noe tull. Dette oser av generalisering og fordommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Black-March, altså en anonym kommentar.

Du peker på det jeg trodde, nemlig at det hele er et spørsmål om alders-diskriminering slik mange unge blir kastet fordi de ikke passer inn, eller ikke har nok kunnskap, eller ikke følger rutiner som jo ofte er farlig nær en styring vi kjempen mot i annen verdenskrig. Jeg jobber med rutiner fra eks visse nokså beinharde land i Asia som klarer å skille mellom rutiner som er nødvendige for arbeidet beinhardt, og håpløse andre rutiner som vi bruker som er helt unødvendige og vist under Corona-pandemien.

For her er selve argumentasjonen de bruker falt vekk.

Jeg har jobbet helt til nå, og jobber enda og er skremt over den manglende respekt og hat-kampanje man ser som du viser, mot eldre. Noen er slitne, men alder er intet kriterium alene.

I dette tilfelle, forlangte man dette for et lite prosjekt, så måtte man frafalle det, og jeg lot for moro søknaden ligge inne, og er skremt over den narsissismen som de under 40 har. Vi har et sterkt generasjonshat som du viser til om hva en perfekt, det er en form for nynazisme. Egil Borse-Svensen

 

Lenke til kommentar

For orden skyld; Det er estimert tidligere 20.000 ingeniører med praksis som nevnt, og i 1974 var NTNUs byggtekniske del 3 årig, etter vår kamp ble den senere økt til 4,5 år. Det man der lærte er svært foreldet mens jeg tok 4 år i England, ett i Canada og flere år med dr.ing på 90tallet hvor vi måtte bygge opp en dr. ing student org og fikk doblet antallet. Der var konstruksjonsfag, slik at utdannelsen er oppdatert.

I dette tilfelle var det et miniprosjekt i Porsgrunn, der saksbehandlere bommet sterkt og det provoserte meg. Men altså igjen med den nye holdningen kun det som er på datamaskinen teller, og de så ikke det som var skjedd de 20 årene før, som ikke stod der. Vi ser et paradigmeskifte mellom gammel holdning og ny, der den nye med data på lukkede kontorer og ser kun overskrifter, ikke stemte med kartet,

Til slutt: Inspeksjon og kvalitetssikring betyr at rengjøring, dine spikere, og dine sveiser, skal henge sammen med ledernes og firmaets beskrevne mål og virke, i dag har vi fått en ledelse som ofte ikke ser virkeligheten og en virkelighet som ikke holder de satte målene den enkelte må forholde seg til. Det gir konkurs eller nedlegging.

Og altså begrunnelser i dette tilfelle der det egentlig er alder og redsel for kunnskap og man sier noe annet. Da blir det hele saksbehandlingen en ekstremt dyr komedie for Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...