torest Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 DNV GL: LNG-motorer er best på vei mot dekarbonisering [Ekstra] Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 Liquified Natural Gas 2 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 (endret) "Metanol kan brennes i dieselmotorer og både MAN og Wärtsilä jobber med ombygging av sine" Så lenge vi har CO2 som kan fanges, som fra Klemetsrud og Norcem, er metanol interessant. Et drivstoff som er sikrere enn bensin og har en logistikk som for diesel og bensin. Metanol er allerede i bruk på skip i utenriksflåten, og fergen Gøteborg-Kiel, Stena Germanica, bruker metanol. Dersom metanol fortrenger diesel får vi 50% reduksjon i CO2-utslippene i forhold til i dag. Dersom CO2 fanges og brukes til nytt øker reduksjonen fra 50% og oppover til kanskje 80%. Et realistisk alternativ, som kan redusere dagens CO2-utslipp vesentlig, men noen henger seg opp i at dette ikke er en 0-løsning. Bedre med 50% av et stort volum enn 100% av et lite volum. Det kan også vise seg at "Rotasjonsmotoren" utnytter metanol bedre enn stempelmotoren, da en slipper kompresjonstakten. Endret 28. september 2020 av aanundo Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 (endret) aanundo skrev (2 timer siden): Så lenge vi har CO2 som kan fanges, som fra Klemetsrud og Norcem, er metanol interessant. Det er vel i praksis bare en dyr måte å flytte pipeutslippene fra Klemetrsud og Norcem til skipspiper. Skal man fange CO2 så bør det gjøres på stasjonære steder og føres til et sted for lagring. Har man mulighet til å unngå forbrenning av karbon så bør man nettopp det. For eksempel lagre energien i form av metanol i skipene og via avansert prosessering kun forbrenne hydrogenet, mens karbonet skilles ut i fast form og brukes til andre ting enn forbrenning. F.eks leveres på kai til f.eks batteriproduksjon. Endret 28. september 2020 av Simen1 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 Simen1 skrev (17 minutter siden): Det er vel i praksis bare en dyr måte å flytte pipeutslippene fra Klemetrsud og Norcem til skipspiper. Metanol er en løsning som kan fikse lokale utslipp i mindre mengder, men det vil ikke være en løsning hvor man skipper metanol rundt til forbruk. Altså om man finner behov for metanol rundt Klemetsrud f.eks, så kjør på. 1 Lenke til kommentar
Rildonaldo Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 (endret) aanundo skrev (1 time siden): Dersom CO2 fanges og brukes til nytt øker reduksjonen fra 50% og oppover til kanskje 80%. Regneark viser at denne påstanden er feil. Jeg finner total C02-reduskjon per tur til å være kun 32,85% (53:B) med CO2 fangst. Skal denne påstanden bli rett må man ta CO2 fra det naturlige kretsløpet. Med CO2fangst på skipets eksos med 90%virkningsgrad blir kun 75% av CO2-en brukt til produksjon av metanol gjenvunnet (52:B), på grunn av tap i flere ledd. Av de 1,3kg man bruker til produksjon av 1 liter metanol, klarer man altså å gjenvinne 0,975kg. Endret 28. september 2020 av Rildonaldo 2 3 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 Rildonaldo skrev (3 timer siden): Regneark viser at denne påstanden er feil. Jeg finner total C02-reduskjon per tur til å være kun 32,85% (53:B) med CO2 fangst. Skal denne påstanden bli rett må man ta CO2 fra det naturlige kretsløpet. Med CO2fangst på skipets eksos med 90%virkningsgrad blir kun 75% av CO2-en brukt til produksjon av metanol gjenvunnet (52:B), på grunn av tap i flere ledd. Av de 1,3kg man bruker til produksjon av 1 liter metanol, klarer man altså å gjenvinne 0,975kg. Av de 1,3kg man bruker til produksjon av 1 liter metanol, klarer man altså å gjenvinne 0,975kg. Det blir 75% som kan gjenvinnes, men når de skriver 90-95% fangst av CO2 på testanlegget på Klemetsrud, så stemmer ikke det helt overens dine utregninger, så hvem skal en tro på. Mulig det er noe jeg har misforstått, og kanskje det ikke er like lett å gjenvinne CO2 fra forbrenning av metanol som avfall. Lenke til kommentar
Rildonaldo Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 (endret) aanundo skrev (17 timer siden): Det blir 75% som kan gjenvinnes, men når de skriver 90-95% fangst av CO2 på testanlegget på Klemetsrud, så stemmer ikke det helt overens dine utregninger, så hvem skal en tro på. Mulig det er noe jeg har misforstått, og kanskje det ikke er like lett å gjenvinne CO2 fra forbrenning av metanol som avfall. Du misforstår. Regnearket tar utgangspunkt i 90% fangst på selve co2-gjenfangsten fra metanolforbrenningen, men det er tap i andre ledd også. Endret 29. september 2020 av Rildonaldo 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå