Eplesaft Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 Hei! Etter vask i oppvaskmaskinen blir det av og til litt lyse flekker eller striper på noe av det som er glass - særlig hvis det er litt større ting som f.eks. lokk til gryter o.l. - er dette normalt? Merker at særlig kniver i bestikkskuffen blir litt flekkete etter vask. Vasker som regel på 50-graders vask med oppvaskpulver (bruker ikke mye), glansmiddel (dosering er stilt til nivå 2 av maks 4) og har også salt i maskinen (innstilt til bløtt vann, laveste nivået). Har også renset maskinen med en egen rensefunksjon, og kjører kokvask/65-grader i ny og ne - virker som at det blir mindre flekkete hvis det vaskes på kokvask. Har det noe å si, eller er det mest estetisk? Kan det tenkes at man får i seg noen ufordelaktige kjemikalier hvis man spiser/drikker av kopper, skåler og med bestikk som kan være stripete/flekkete? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 Normalt betyr dette at du har hardt vann, og siden du har satt maskinen opp for bløtt vann blir ikke dette renset godt nok. Har du sjekket med vannverket ditt hvor hardt vannet ditt er? Avsetningene er sannsynligvis mineraler som alt finnes i vannet, så problemet er gjerne kun av estetisk art. 1 Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 27. september 2020 Forfatter Del Skrevet 27. september 2020 (endret) 11 minutes ago, sverreb said: Normalt betyr dette at du har hardt vann, og siden du har satt maskinen opp for bløtt vann blir ikke dette renset godt nok. Har du sjekket med vannverket ditt hvor hardt vannet ditt er? Avsetningene er sannsynligvis mineraler som alt finnes i vannet, så problemet er gjerne kun av estetisk art. Har hatt mistanke om det, samtidig leser jeg på kommunens hjemmeside at hardhetsgraden er 2-3 dH som er bløtt. Stripene går vekk om jeg gnir med en finger - virker ikke som det sitter så hardt. Endret 27. september 2020 av Eplesaft Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 Abels tårn I denne episoden av Abels tårn skal vi løse et mysterium med noen gamle stålskjeer. I 30 år er de vasket i oppvaskmaskin omtrent daglig og nå har de blitt skikkelig svarte og uappetittlige. Og det er umulig å få dem rene igjen. Hva har skjedd og er det mulig å redde de gamle skjeene? 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 8 minutes ago, Eplesaft said: Har hatt mistanke om det, samtidig leser jeg på kommunens hjemmeside at hardhetsgraden er 2-3 dH som er bløtt. Stripene går vekk om jeg gnir med en finger - virker ikke som det sitter veldig på glass og bestikk. Det er så bløtt at det ikke burde være problemer med hardhet. Det kan da hende det er noe annet f.eks glansemiddel, eller urenheter i saltet. (På så bløtt vann burde det ikke være nødvendig med salt i hele tatt) . Jeg ville prøvd uten glansemiddel og sett om det gjorde en forskjell. Jeg ville også droppet salt i maskinen. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 Prøv uten salt 1 Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 5. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2020 Hei, Takk for tilbakemeldinger. Har inntrykk av at hvis det er glansmiddelet som er problemet blir det mer blåaktige streker, mens hvite streker som ikke går vekk lett er kalk. Sistnevnte vil antagelig være sjeldent i Norge pga. bløtt vann. Jeg kan imidlertid prøve å slå av glansmiddelet neste gang maskinen kjøres for å se om det har noen effekt. Tenker imidlertid at det kan være salt - leste på Zanussi at streker som lett går bort kan være saltrester, men saltbeholderen er fylt på og jeg tror ikke det går an å skru det helt av. Mens glansmiddelet kan doseres på en skala fra 0 til 4, så er tilsvarende for salt 1-5. Står også i bruksanvisningen at saltbeholderen ikke skal være tom fordi maskinen kan ta skade av det. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 (endret) Salt brukes kun om det er nødvendig fordi vannet er for hardt. Om en bruker salt når vannet er bløtt så kan det bli problemer med å få skylt vekk såpen. Det med at saltbeholderen ikke kan være tom gjelder bare når vannet er for hardt. Endret 5. oktober 2020 av Svein M Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 5. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2020 1 minute ago, Svein M said: Salt brukes kun om det er nødvendig fordi vannet er for hardt. Om en bruker salt når vannet er bløtt så kan det bli problemer med å få skylt vekk såpen. Aldri tenkt over å bruke salt pga. bløtt vann i Norge, men ettersom det sto slik det gjorde i bruksanvisningen fylte vi på likevel, og tenkte ikke over at det kom til å bli et problem når saltdoseringen ble stilt på laveste nivå. Fikk også høre at salt skulle hjelpe med tørkingen... Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 12. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2020 Har fått kjørt et par maskiner nå med redusert glansmiddelbruk (satt til nest nederste og nederste nivå), men flekker dukker likevel opp - så da må det være salt eller at det evt. er rester fra oppvaskpulveret. Er det noen måte å utelukke sistnevnte? Bruker generelt lite oppvaskpulver ift. det som er angitt (det er strek opp til 25 ml og jeg heller opp til maks halvparten av det når jeg vasker full maskin), så det er merkelig om det er det som skulle være problemet. Må i så fall være for at maskinen ikke skyller godt nok før tørking, økoprogram bruker jo mindre vann. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 12. oktober 2020 Del Skrevet 12. oktober 2020 Eplesaft skrev (3 minutter siden): Har fått kjørt et par maskiner nå med redusert glansmiddelbruk (satt til nest nederste og nederste nivå), men flekker dukker likevel opp - så da må det være salt eller at det evt. er rester fra oppvaskpulveret. Er det noen måte å utelukke sistnevnte? Bruker generelt lite oppvaskpulver ift. det som er angitt (det er strek opp til 25 ml og jeg heller opp til maks halvparten av det når jeg vasker full maskin), så det er merkelig om det er det som skulle være problemet. Må i så fall være for at maskinen ikke skyller godt nok før tørking, økoprogram bruker jo mindre vann. Du kan jo kjøre en maskin uten oppvaskpulver da, se om det gjør noe forskjell. Bare sleng inn litt rene glass osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå