Gå til innhold

Hvordan sette opp et nettverkskamera via en switch


lollo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et kamera som trenger strøm via en Switch. Kjøpte en Zyxel GS-1900-10HP og koblet denne til min nye Bredbånds router fra Telenor (Huawei B818). På routeren reserverte jeg en fast IP adresse til switchen og til kameraet. Men jeg kan ikke se kameraet når jeg går inn på routeren. Nå er ikke jeg noe data nerd, men er det noen her med litt peiling så hadde det vært kjekt om dere kunne dele litt informasjon om hvordan man setter dette opp riktig. Fikk et intrykk av selgeren av switchen at det var plug and play...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du kameraet hvis du logger inn på switchen da?

Antar at kameraet har fått en adresse via DHCP, som brukes frem til du får konfigurert opp den statiske.

Hva slags kamera er det du har? Enkelte kameraer kommer med en fast IP fra fabrikk, for eksempel 192.168.1.108 for Dahua og 192.168.0.90 for Axis.

Du kan også scanne med for eksempel Advanced IP Scanner, den lister opp alle enheter på samme subnett.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener med at jeg ser kameraet på switchen. Er et hav av menyer på denne switchen... Men jeg ser at det er en plugg i Porten, men at denne er rød (og enablet).

Kameraet er et Axis og jeg har gitt det en DHCP IP adresse i routeren. 

Lenke til kommentar

Axis står med fast IP 192.168.0.90 ut av esken. Det vil si at du må endre PCen din til en IP i denne rangen (for eksempel 192.168.0.50) for deretter å logge på 192.168.0.90 (brukernavn og passord: root). Så må du enten skru på DHCP eller endre IP-en til det du vil at den skal være.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, lollo said:

Hei

Jeg har et kamera som trenger strøm via en Switch. Kjøpte en Zyxel GS-1900-10HP og koblet denne til min nye Bredbånds router fra Telenor (Huawei B818). På routeren reserverte jeg en fast IP adresse til switchen og til kameraet. Men jeg kan ikke se kameraet når jeg går inn på routeren. Nå er ikke jeg noe data nerd, men er det noen her med litt peiling så hadde det vært kjekt om dere kunne dele litt informasjon om hvordan man setter dette opp riktig. Fikk et intrykk av selgeren av switchen at det var plug and play...

Ingen erfaring med B818 (og ei heller Axis-kameraer), så vet ikke helt hvordan den presenterer tilkoblede enheter. Men er altså også slik at du ikke kan nå kameraet fra PC-en din? Når du reserverte fast ip til kameraet, hvordan gjorde du det? Kom kameraet opp i en oversikt, og så valgte du å reservere?

Lenke til kommentar

Som jeg skrev så kommer Axis med statisk IP 192.168.0.90

Da spiller det ingen rolle om det er opprettet en DHCP-reservasjon, for kameraet kontakter ikke DHCP-serveren og ber om IP.

B818 kommer med IP 192.168.1.1, da er trolig dens DHCP-scope i samme nett som den. Det vil si at lollo sin PC står i et annet nett mest sannsynlig, og kan da følgelig ikke nå kameraet før IPen på det endres.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
TMB skrev (35 minutter siden):

Det kan være at du kan bruke Axis Device Manager til å endre IP på kameraet uten å stå i samme subnett, men det enkleste er bare å gjøre det som jeg først skrev.

 

Ja regner med at det er noe slikt. Mulig jeg får prøve å laste ned Axis Device Manager og prøve der. Kameraet ble kjøpt brukt for en tid tilbake så hvilken IP adresse den eventuellt har er ikke godt å si. Men etter at jeg la inn MAC adressen til kameraet så ser jeg at det er kommet flere opplysninger i Porten kameraet er koblet til, så noe skjer da. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (20 minutter siden):

Ingen erfaring med B818 (og ei heller Axis-kameraer), så vet ikke helt hvordan den presenterer tilkoblede enheter. Men er altså også slik at du ikke kan nå kameraet fra PC-en din? Når du reserverte fast ip til kameraet, hvordan gjorde du det? Kom kameraet opp i en oversikt, og så valgte du å reservere?

Stemmer. Jeg la inn MAC adressen og bestemmte meg for en IP adresse i DHCP menyen.

Lenke til kommentar

Axis Device Manager er ikke tilgjengelig for Mac, og PCen jeg bruker var ikke oppdatert, så denne løsningen gikk ikke nå.

Scannet nettopp nettverket med Adcanced IP scanner, men den finner heller ikke kameraet. Fannt en skjult knapp og etter noen sekunder skjedde det noe der. Får forske litt videre å se om jeg blir noe klokere. Som du forstår så har jeg ikke så mye greie på data oppsett. Liker det best når det virker :)

 

Lenke til kommentar

Ok bra, da er kameraet resatt til fabrikk.

Endre IP-adressen på Macen din:
https://www.wikihow.com/Change-the-IP-Address-on-a-Mac

Endre den til 192.168.0.50

Åpne en nettleser og skriv inn 192.168.0.90 i adressefeltet, logg inn med root/root.

Bla deg frem til nettverksinnstillingene på kameraet og endre til DHCP og lagre. Vent noen sekunder og ta strømmen på kameraet og skru det på igjen.

Endre IP på Macen tilbake til det den sto til før du begynte.

Nå skal kameraet ha fått IPen du reserverte i DHCP-innstillingene på ruteren.

Lenke til kommentar

Prøvde nettopp med Axis IP Utility, en prosess som tok 10 minutter, men forsøket feilet. Men det jeg lurer på er om routeren eller swtchen kan ha stoppet denne prosessen ? 

Neste blir vel å prøve som du nevner å forandre IP adressen, ikke på Macen da jeg holder på med flere oppgaver, men på PCen. Er vel noenlunde samme måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

SISTE: Prøvde Axis IP Utility en gang til , og jeg har nok i første forsøk oversett en notis so ba meg ta strømmen til kameraet og sette den inn igjen. Gjorde det og fikk forandret IP adressen til det jeg skulle ha. Så får jeg se etterhvert om jeg kommer meg videre med å få kameraet live... :)  Takker så langt for all hjelp :)  :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
NULL skrev (På 27.9.2020 den 19.03):

Ingen erfaring med B818 (og ei heller Axis-kameraer), så vet ikke helt hvordan den presenterer tilkoblede enheter. Men er altså også slik at du ikke kan nå kameraet fra PC-en din? Når du reserverte fast ip til kameraet, hvordan gjorde du det? Kom kameraet opp i en oversikt, og så valgte du å reservere?

Måtte ta en factory reset på karmeraet og legge inn ny IP adresse. Da kom kameraet opp på softwaren jeg bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...