Gå til innhold

Sko, sokker, servicebukse til jobb!

Gjest 816ef...78b

Anbefalte innlegg

Mato skrev (8 timer siden):

så lende du trenger spesielle klær så skal arbeidsgiver holde disse.

Det stemmer ikke. Det er ikke noe regler som sier det, så det er litt dumt at du påstår her at arbeidsgiver må holde dette. Verneutstyr og slikt er noe arbeidsgiver holder, men en bussjåfør, pilot, lagermedarbeider osv har ikke krav på å få dekket uniform, joggesko eller lignende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Nimrad seier så er det forskjell på arbeidstøy og verneutstyr. Verneutstyr skal arbeidsgiver stå for. I enkelte tilfeller er det ein litt utydelig grense mellom vernetøy og arbeidstøy, men det blir ei vurdering basert på arbeidsplassen og arbeidsoppgåvene.

Det skal også nemnast at vernesko ved truckkøyring og lagerarbeid er ikkje formelt påkrevd, men ofte følger det heilt naturleg at vernesko må brukast for å ha eit akseptabelt sikkerheitsnivå. 

Reint praktisk så ville eg tatt kontakt med arbeidsgjevar for å spørre om tips til arbeidstøy, kanskje også be om å bli satt i kontakt med verneombud eller andre som jobber på golvet om sjefen ikkje jobbar der sjølv. Eg er heilt sikker på at dei tilsette har gjort seg nokre erfaringar om kvar det er best å handle, og kva kvalitet du bør satse på. Det kan også være at du kan få generelle råd, som til dømes at arbeidsbuksa bør ha sterke fargar for å få høg synlegheit og dermed mindre fare for å bli påkøyrd av truck. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (11 timer siden):

Hvis det er et lager med truckkjøring er jeg ganske sikker at det skal være påkrevd med vernsesko. Hele dette opplegget høres veldig useriøst ut. Både egne klær og sko bør de stille med. 

Tusen takk for svar. Ja jeg ble egentlig litt usikker selv. Aldri hvert borti en jobb som jeg må fikse arbeids klær til selv..

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Som Nimrad seier så er det forskjell på arbeidstøy og verneutstyr. Verneutstyr skal arbeidsgiver stå for. I enkelte tilfeller er det ein litt utydelig grense mellom vernetøy og arbeidstøy, men det blir ei vurdering basert på arbeidsplassen og arbeidsoppgåvene.

Det skal også nemnast at vernesko ved truckkøyring og lagerarbeid er ikkje formelt påkrevd, men ofte følger det heilt naturleg at vernesko må brukast for å ha eit akseptabelt sikkerheitsnivå. 

Reint praktisk så ville eg tatt kontakt med arbeidsgjevar for å spørre om tips til arbeidstøy, kanskje også be om å bli satt i kontakt med verneombud eller andre som jobber på golvet om sjefen ikkje jobbar der sjølv. Eg er heilt sikker på at dei tilsette har gjort seg nokre erfaringar om kvar det er best å handle, og kva kvalitet du bør satse på. Det kan også være at du kan få generelle råd, som til dømes at arbeidsbuksa bør ha sterke fargar for å få høg synlegheit og dermed mindre fare for å bli påkøyrd av truck. 

Tusen takk for godt svar og gode tips. Dette skal jeg ta med meg videre

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (17 timer siden):

Det stemmer ikke. Det er ikke noe regler som sier det, så det er litt dumt at du påstår her at arbeidsgiver må holde dette. Verneutstyr og slikt er noe arbeidsgiver holder, men en bussjåfør, pilot, lagermedarbeider osv har ikke krav på å få dekket uniform, joggesko eller lignende.

Jeg har nå jobbet i et variert arbeidslivet og alt fra bussjåfør til nå som ndt inspektør og aldri har jeg måtte kjøpe mine egnene arbeidsklær, det har ikke en gang streifet meg at at yrker som krever mer en normale klær , dvs en kontorjobb eller en butikk jobb uten uniform med logo at noen skal dekke dette selv. 

jeg ser aml definerer klær og verneutstyr. 

jeg vil si vernesko til lager feks er obligatorisk ( og tbh så mener jeg at butikker som handterer paller med pallejekk burde ha dette og) og alt annet en at du må stille i dongeribukse er noe arbeidsgiver må holde, blir den buksa skitten iløpet av en arbeidsdag så hadde jeg ment at du trenger klær som værner mot skitt og da er det verneklær du skal ha som arbeidsgiver skal dekke. 

dog jeg ser at aml har rom for tolkning her, jeg har bare ikke opplevd og måtte utføre en jobb som enten det ikke er ok og bruke akkurat det du vill brukt til vanlig eller som du får utdelt klær til.

og hadde det vært behvo for annet en normale dag til dag klær og jeg ikke fikk dette hadde jeg snudd i døra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/arbeidsklaer/
Som hovedregel er arbeidsklær og spørsmålet om utgiftsdekning basert på avtale. Noen har bestemmelser om dette i tariffavtalen, personalreglementet eller interne avtaler i virksomheten. Når det gjelder erstatning av klær som er utsatt for ekstra slitasje, vil også dette avhenge av om det er inngått avtale.

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/personlig-verneutstyr/
Arbeidsgiver skal vurdere om arbeidet kan medføre fare for de ansattes liv og helse.
Arbeidsgiver skal stille personlig verneutstyr til rådighet

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
afterall skrev (På 2.10.2020 den 13.48):

Dette skal arbeidsgiver ordne. Virker useriøst at de ikke gjør det.

Hvis du jobber på lager skal vel vernesko være normalen/påkrevd. I tillegg skal også arbeidsgiver ordne bukse/uniform. Sokker tror jeg derimot du må fikse selv.

Hele opplegget der er useriøst dessverre. Men hva gjør man ikke for erfaring og penger. Blir kjeftet på av sjefen osv. ikke noe godt miljø der..

Lenke til kommentar

Den varianten jeg har vært borti når jeg har hatt jobb med krav til vernetøy har vært at man selv må ut og skaffe det, men jobben betaler. For Lilleputt Elektro med 6 ansatte er det litt mye dill om de selv skal ha lager med ulike størrelser etc, mens det for Vestland Storskipsverft med 1600 ansatte er naturlig å ha sentrale løsninger for kleslager, vaskeri etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...