Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ønsker anbefaling av verktøy for fjerning av oljeskrue og dekk

Tekizeri

Anbefalte innlegg

Hei!

Oljeskift ble plutselig veldig dyrt etter Covid-19 hos verkstedet jeg vanligvis bruker, så jeg ønsker å gjøre det selv.
Jeg fikk gjort alt selv i fjor bortsett fra å få av den skruen som sitter under på oljetanken, den satt bom fast, og jeg hadde bare håndverktøy for å fjerne den og en grøft som jeg lå i for å komme til.
Hvis noen er usikre på hva jeg mener så snakker jeg om denne skruen her: https://youtu.be/olQe98ll6Sc?t=138

Tenkte på å kjøpe meg en muttertrekker i år eller noe tilsvarene som jeg kan bruke på både oljeskruen og dekkene mine.

Noen som har noen anbefalinger her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får gjerne kjøpe en muttertrekker, men ikke gjør det pga dette alene. Alt du trenger er litt moment! En lang skralle eller latmannsarm får den av. Jeg kjøpte en slik på Biltema, og den har løsnet navbolter som satt godt. Bare husk å ikke stramme oljepluggen så hardt neste gang - de trenger ikke å strammes med mye makt.

EDIT: PS! Gidder du ikke kjøpe en lenger skralle enn den du allerede brukte, så kan du jo muligens bare tre et stålrør eller noe annet egnet over skrallen din (selv om den kanskje får seg en trøkk). Får mye mer kraft bare av det.

Endret av SecoY
Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg ønsker helst noe som går på elektristet. Jeg hadde skiftenøkkelen på den oljeskruen under bilen og dreiv å sparka til den uten at den løsna i det hele tatt. Mulig verkstedet har skrudd den til noe ordentlig, men problemet var nok også at jeg ikke har noen ordentlig arbeidsplass å heise bilen oppå for å fjerne skruen, så da blir det at jeg må presse meg under panseret.

Lenke til kommentar

Aldri vært borte i at tappepluggen på bunnpannen sitter så hardt at den ikke kan løsnes og skrus ut med vanlig lengde skralle. Da er det i så fall ‘noen’ som har brukt alt for mye makt og muligens (delvis) ødelagt gjengene i hullet i bunnpannen og eller tappepluggen.

Typisk tildragningsmoment på tappepluggen er vel 25-50 Nm (avhengig av diameter og fabrikants anbefaling). Med tanke på at tildragningsmomentet på hjulbolter typisk er 90-110 Nm og de da stort sett kan løsnes med hjulkryss/kort latmannsarm, må det være noe feil med TS’ tappeplugg/gjengene i bunnpannen hvis hen må bruke så mye makt for å få løsnet tappepluggen/‘noen’ som har brukt alt for mye makt ved tildragning  

Det anbefales at man skifter tappeplugg og tilhørende pakning hver gang man skifter olje. Gjør du det, TS?

Lenke til kommentar

Muttertrekker på pluggen i bunnpanna er vel som å be om å løfte motoren ut for å bytte bunnpanne etterhvert.

Bytt pluggen til en ny, bruk eventuelt alltid ny (eller glødd) kobberskive dersom det skal være det, skru til med riktig moment, så bør det ikke være så vanskelig å få av neste gang.

Lenke til kommentar

Her er det noen som har strammet til alt for mye i utgangspunktet. Jeg ville ha lånt/kjøpt meg en muttertrekker eller eventuelt en slagskrutrekker for å få den løs, så festet den for hånd i etterkant.

En slagskrutrekker kan ofte være like greit å ha som en muttertrekker, ettersom de fint kan brukes til feks å bytte dekk men samtidig er mye mer versatile enn muttertrekkere.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Forrige gang den var på oljeskift så var det mekonomen som gjorde det. Jeg også synes det var rart at den skruen satt så godt, drev på i 1-2 timer uten å få den løs. Igjen da så fikk jeg ikke så mye kraft når jeg prøvde å skru den av siden jeg lå under panseret på bilen i en grøft med ganske dårlig plass.
Nå vet ikke jeg hva mekonomen gjorde med den når de bytta olje, men jeg kjøpte inn oljeplugg, den kobberskiva og alt det andre greiene der når jeg skulle bytte selv.

Uansett, har dere noen anbefaling til merke på muttertrekker eller slagskrutrekker som kan funke til å fjerne denne skruen + evt. gjøre dekkskifte lettere?
Jeg driver også å fjerner rust fra bilen hvert år for hånd, så hvis det finnes et verktøy som kan brukes til å bytte dekk + ta av den oljeskruen + fjerne rust på bilen så hadde det vært supert! (men jeg ønsker kanskje for mye i en sleng her).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det lureste er nok å ha litt mer råd til å ha bil. :)

Når du ikke har bukker eller verktøy eller ett sted å stå hvor du kan tappe ut oljen (ikke i ei grøft), og i tillegg ikke har verktøy (skiftenøkkel!!!) til å skru ut en tappeplugg (ikke oljeskrue)... da lar du være.

Ikke utenkelig at det er en tilsvarende "mekanker" (les: Herr Destructo) som har skrudd til tappepluggen med 400Nm.
Noe dessverre en del kløner synes å gjøre "for å være sikker" (det er jo litt konsekvenser å kjøre uten olje dersom pluggen løsner) :D

Edit:
Er visse andre litt tett i pappen her??
Hvordan kommer du til med "slagtrekker" under en bil som har 10cm klaring til bakken?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...