Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Emilsen skrev (5 timer siden):

Mange RTX 3070 og 3070ti tilgjengelig hos komplett nå. Suprim X og Rog Strix også. Prisene er kanskje ikke gode nok til å ligge i varslingstråden... I dette øyeblikk er det 169 kort av forskjellig sort tilgjengelig.

Bestilte meg selv et 3070ti fra Zotac til 10k... Alt for dyrt, men må ha et kort til BF2042.

 

Takk for tipset! Fristet med et Rog Strix 3070ti, men.. da er det ikke langt opp til et 6800xt som yter vesentlig bedre i de fleste spill.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Andre som har fått dette i dag? Kan de bare gjøre dette? Bestillingen er fra januar, og er betalt med klarna. Jeg regner jo med Dustin bestiller dette fra grossist/leverandør slik at min bestilling er i "køen" for asuskort? Selv om det innebærer LHR versjon så produserer jo asus fortsatt 3080 strix kort!

Hva er andre erfaring med slike kanselleringer mot kjøpers vilje? 

Screenshot_20210914-214653_Gmail.jpg

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Vaule said:

Andre som har fått dette i dag? Kan de bare gjøre dette? Bestillingen er fra januar, og er betalt med klarna. Jeg regner jo med Dustin bestiller dette fra grossist/leverandør slik at min bestilling er i "køen" for asuskort? Selv om det innebærer LHR versjon så produserer jo asus fortsatt 3080 strix kort!

Hva er andre erfaring med slike kanselleringer mot kjøpers vilje? 

Screenshot_20210914-214653_Gmail.jpg

Det står ganske klart i Forbrukerkjøpsloven at selger ikke har lov til å ensidig heve kjøpet når avtalen er inngått og beløpet overført. Du som kjøper kan med andre ord motsette deg dette.

Jeg har en sak mot CDON som går på denslags, men å ta det i Forbrukerklageutvalget tar årevis.

Lenke til kommentar
Vaule skrev (11 timer siden):

Andre som har fått dette i dag? Kan de bare gjøre dette? Bestillingen er fra januar, og er betalt med klarna. Jeg regner jo med Dustin bestiller dette fra grossist/leverandør slik at min bestilling er i "køen" for asuskort? Selv om det innebærer LHR versjon så produserer jo asus fortsatt 3080 strix kort!

Hva er andre erfaring med slike kanselleringer mot kjøpers vilje? 

*snip*

NetOnNet sendte meg for få uker siden en Asus ROG Strix 3080 V2  LHR OC, for en bestilling tilbake i januar. Så ja, Asus lager slike kort, men ser ut til at å godta overgang til LHR versjon, øker sjansen for å få et. Hos Dustin har jeg ikke Asus ordre inne.

Lenke til kommentar

Fikk denne fra netonnet.no i dag. Men har netbutikker lov til dette? 

Kjære kunde,
Vi har nylig blitt oppmerksomme på at artikkel GeForce RTX 3090 SG 24GB art nr 1014682 på din ordre har blitt utsolgt på vårt lager og ikke vil komme tilbake. Vi har også undersøkt saken nærmere og kan se att vår leverandør ikke kommer til å få inn noen ny levering av denne modellen.

På grunn av dette har ordren din blitt kansellert. Eventuelt innbetalt beløp kommer å tilbakebetales til deg i løpet av 3-10 virkedager.
 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, mikkii said:

Fikk denne fra netonnet.no i dag. Men har netbutikker lov til dette? 

Kjære kunde,
Vi har nylig blitt oppmerksomme på at artikkel GeForce RTX 3090 SG 24GB art nr 1014682 på din ordre har blitt utsolgt på vårt lager og ikke vil komme tilbake. Vi har også undersøkt saken nærmere og kan se att vår leverandør ikke kommer til å få inn noen ny levering av denne modellen.

På grunn av dette har ordren din blitt kansellert. Eventuelt innbetalt beløp kommer å tilbakebetales til deg i løpet av 3-10 virkedager.
 

Nope. Lovens intensjon er at inngåtte avtaler skal overholdes i så stor grad som mulig.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Resk90 said:

spurte etter status på min leveranse 3080 tuf fra elkjøp.
fikk i svar:

Hej Roy. Tack för ditt mail!. Din order kommer levereras 27/10. Önskar dig en good dag vidare. 
Med vennlig hilsen / Kind regards
Henor

Blir spennende å se.

 

Og jeg fikk denne fra Elkjøp i dag etter purring, gjelder 3080 TUF OC

"Tack för ditt mail! Din order har 26/10 som leveransdatum. Önskar dig en good dag vidare."

Blir spennende ja

Lenke til kommentar
mikkii skrev (8 timer siden):

Fikk denne fra netonnet.no i dag. Men har netbutikker lov til dette? 

Kjære kunde,
Vi har nylig blitt oppmerksomme på at artikkel GeForce RTX 3090 SG 24GB art nr 1014682 på din ordre har blitt utsolgt på vårt lager og ikke vil komme tilbake. Vi har også undersøkt saken nærmere og kan se att vår leverandør ikke kommer til å få inn noen ny levering av denne modellen.

På grunn av dette har ordren din blitt kansellert. Eventuelt innbetalt beløp kommer å tilbakebetales til deg i løpet av 3-10 virkedager.
 

NettOnNett har inngått en bindende avtale med deg og de kan ikke heve kjøpet uten ditt samtykke. Legg inn en klage til dem levere tilsvarende produkt.

§21 i forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å kreve oppfyllelse 

Sitat

§ 21.Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

§ 24.Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.

Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) - Lovdata

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
On 9/14/2021 at 9:53 PM, Vaule said:

Andre som har fått dette i dag? Kan de bare gjøre dette? Bestillingen er fra januar, og er betalt med klarna. Jeg regner jo med Dustin bestiller dette fra grossist/leverandør slik at min bestilling er i "køen" for asuskort? Selv om det innebærer LHR versjon så produserer jo asus fortsatt 3080 strix kort!

Hva er andre erfaring med slike kanselleringer mot kjøpers vilje?

Spoiler

Screenshot_20210914-214653_Gmail.jpg

Jeg fikk samme mail i dag. De trakk til og med penger for kjøpet i fjor, så dette var ikke bare reservert/forhåndsbestilt.

Lite fornøyd med at de bare sletter den, kunne jo gitt oss litt renter eller et lite gavekort.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, =Øyvind= said:

Jeg fikk samme mail i dag. De trakk til og med penger for kjøpet i fjor, så dette var ikke bare reservert/forhåndsbestilt.

Lite fornøyd med at de bare sletter den, kunne jo gitt oss litt renter eller et lite gavekort.

Krev oppfyllelse og forsinkelsesrenter.

Lenke til kommentar

Jeg også fikk tilsvarende melding fra DUSTin her for noen dager siden. Her er svaret jeg fikk fra DUSTin når jeg ikke ønsket å heve kjøpet og referererte til Forbrukerkjøpsloven, § 21.Rett til oppfyllelse.:

Hei xxxxxx,

 

Vi står i en situasjon som markedet aldri har vært borti tidligere, og det har vært veldig utfordrende. Vi klarer ikke å levere varen som følge av faktorer utenfor vår kontroll. Hverken produsenter eller distributører tar i mot ordre.

 
I henhold til våre vilkår går dette under våre vilkår punk 23:
23. Annet

Force majeure, Dustin home kan ikke holdes ansvarlig for forhindringer som står utenfor vår makt, for eksempel forstyrrelser i produksjon, lynnedslag, langvarige strømavbrudd, streik eller andre uforutsette hendelser.

 

Vi har dessverre ingen andre valg enn å kansellere ordren din.

 

Du er også velkommen til å kontakte kundeombudsmannen på denne lenken for eventuell videre behandling av denne saken: https://www.dustinhome.no/service/kundeombudsmannen / [email protected]


Beklager igjen for utfallet av denne leveransen.

 

Med vennlig hilsen

XXXX XXXX XXXXX

Dustin Home NO

Customer Sales Representative
Operations
----------------------------------------------------

Har de egentlig rettigheter til å heve kjøpet på denne måten?
Takker for evt. innspill fra dere :)

Lenke til kommentar

 

2 hours ago, Hans Lasso said:

Jeg også fikk tilsvarende melding fra DUSTin her for noen dager siden. Her er svaret jeg fikk fra DUSTin når jeg ikke ønsket å heve kjøpet og referererte til Forbrukerkjøpsloven, § 21.Rett til oppfyllelse.:

Hei xxxxxx,

 

 

 

Vi står i en situasjon som markedet aldri har vært borti tidligere, og det har vært veldig utfordrende. Vi klarer ikke å levere varen som følge av faktorer utenfor vår kontroll. Hverken produsenter eller distributører tar i mot ordre.

 

 
I henhold til våre vilkår går dette under våre vilkår punk 23:
23. Annet

 

Force majeure, Dustin home kan ikke holdes ansvarlig for forhindringer som står utenfor vår makt, for eksempel forstyrrelser i produksjon, lynnedslag, langvarige strømavbrudd, streik eller andre uforutsette hendelser.

 

 

 

Vi har dessverre ingen andre valg enn å kansellere ordren din.

 

 

 

Du er også velkommen til å kontakte kundeombudsmannen på denne lenken for eventuell videre behandling av denne saken: https://www.dustinhome.no/service/kundeombudsmannen / [email protected]

 


Beklager igjen for utfallet av denne leveransen.

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

XXXX XXXX XXXXX

 

Dustin Home NO

 

Customer Sales Representative
Operations
----------------------------------------------------

Har de egentlig rettigheter til å heve kjøpet på denne måten?
Takker for evt. innspill fra dere :)

 

Regner med du godtok Dustin sine kjøpsvilkår ved bestilling så tror nok neppe du kommer noen vei med de. Kan jo alltids klage gjennom forbrukerrådet som ikke koster deg noe annet enn tid om du mener det er verdt det. 

Lenke til kommentar
Z_E0 skrev (38 minutter siden):

 

Regner med du godtok Dustin sine kjøpsvilkår ved bestilling så tror nok neppe du kommer noen vei med de. Kan jo alltids klage gjennom forbrukerrådet som ikke koster deg noe annet enn tid om du mener det er verdt det. 

Dustins kjøpsvilkår er ikke relevante. Man kan ikke forhandle seg bort fra det loven sier. Dvs loven gjelder uansett. Og forbrukerkjøpsloven er krystallklar på at en aktør (en butikk f.eks.) ikke ensidig kan heve et kjøp. Som nevnt over her har du rettigheter. Dekningskjøp eller rett til oppfyllelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...