Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

jocke skrev (25 minutter siden):

Den der er jo hakket verre enn slik Proshop har holdt på. Sure, noen har fått gammel ordre kansellert ifbm. at man har lagt ny ordre, men at de i retrospekt innfører «maks 1 GPU per person» etter at alle ordrebekreftelsene er sendt ut, og deretter kansellerer samtlige, er ganske absurd. En ordrebekreftelse er vel en juridisk bindende avtale, uten at jeg kjenner til om det foreligger noe juridisk presedens som støtter opp under en slik case som dette. 

Det er ikke inngått bindende avtale med proshop. Kommer tydelig frem at det kun er en bestilling, og ordrebekreftelse kommer senere når de srnder varene 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Ephrus said:

Det er ikke inngått bindende avtale med proshop. Kommer tydelig frem at det kun er en bestilling, og ordrebekreftelse kommer senere når de srnder varene 

Vi snakker om NoN her. De sender, så vidt meg bekjent, ut ordrebekreftelse etter bestilling (og ikke ved forsendelse).

Lenke til kommentar
jocke skrev (Akkurat nå):

Vi snakker om NoN her. De sender, så vidt meg bekjent, ut ordrebekreftelse etter bestilling (og ikke ved forsendelse).

Non sender ut. Og det faktum at de trekker beløpet, er en forsterkende faktor

Lenke til kommentar
Ephrus skrev (2 timer siden):

Det er ikke inngått bindende avtale med proshop. Kommer tydelig frem at det kun er en bestilling, og ordrebekreftelse kommer senere når de srnder varene 

Hvor sikker er du på dette? At butikken har en vare for salg på nettsiden deres betraktes som et tilbud til kunden og bestilling er kundens aksept av tilbudet. Da er det inngått en bindende avtale ved bestilling, ref Forbrukertilsynet. Man kan ikke sno seg unna dette bare ved å vente med å sende ordrebekreftelse på epost.

Når bindende avtale inngås
Avtaler inngås ved at det fremsettes et tilbud som så aksepteres. For nettbutikker vil det normalt si at kjøperen går inn på selgerens side og finner den vare han eller hun vil kjøpe. Kjøperen legger så varen i handlekurven, aksepterer kjøpsbetingelsene, velger betalingsform og sender sin bestilling (aksepterer selgerens tilbud). Bindende avtale vil være inngått når kunden har sendt sin bestilling.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, KjellV said:

Hvor sikker er du på dette? At butikken har en vare for salg på nettsiden deres betraktes som et tilbud til kunden og bestilling er kundens aksept av tilbudet. Da er det inngått en bindende avtale ved bestilling, ref Forbrukertilsynet. Man kan ikke sno seg unna dette bare ved å vente med å sende ordrebekreftelse på epost.

Når bindende avtale inngås
Avtaler inngås ved at det fremsettes et tilbud som så aksepteres. For nettbutikker vil det normalt si at kjøperen går inn på selgerens side og finner den vare han eller hun vil kjøpe. Kjøperen legger så varen i handlekurven, aksepterer kjøpsbetingelsene, velger betalingsform og sender sin bestilling (aksepterer selgerens tilbud). Bindende avtale vil være inngått når kunden har sendt sin bestilling.

Det var heldigvis en åpenbar feilprising slik at vi slipper å spekulere i dette

Lenke til kommentar
KjellV skrev (1 time siden):

Hvor sikker er du på dette? At butikken har en vare for salg på nettsiden deres betraktes som et tilbud til kunden og bestilling er kundens aksept av tilbudet. Da er det inngått en bindende avtale ved bestilling, ref Forbrukertilsynet. Man kan ikke sno seg unna dette bare ved å vente med å sende ordrebekreftelse på epost.

Når bindende avtale inngås
Avtaler inngås ved at det fremsettes et tilbud som så aksepteres. For nettbutikker vil det normalt si at kjøperen går inn på selgerens side og finner den vare han eller hun vil kjøpe. Kjøperen legger så varen i handlekurven, aksepterer kjøpsbetingelsene, velger betalingsform og sender sin bestilling (aksepterer selgerens tilbud). Bindende avtale vil være inngått når kunden har sendt sin bestilling.

Har sett utfallet av et par saker som ble innklaget, og de kom frem til at det ikke var bindende avtale. Grunnet at de spesifiserer det og at det står at den ikke er bindende før ordrebekreftelsen kommer, på bestillingsbekrefteksen

 

Eksempel: fu-sak: 19/43

Endret av Ephrus
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (4 timer siden):

Du kan vise meg hvor det står at jeg ikke kan bestille 2 produkter fra forskjellige AIB's i samme produktserie

Er det virkelig så vanskelig å begripe at hensikten er å forhindre at enkeltpersoner kjøper opp en haug med kort for å bekrefte 50 000 transaksjoner av Ethereum 1 200 000 000 ganger (per skjermkort), eller videreselge skjermkortene til høyere pris?

Klager du i dagligvarebutikken på at melken ikke holder i 2 år fra kjøpsdato også?

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (6 minutter siden):

Er det virkelig så vanskelig å begripe at hensikten er å forhindre at enkeltpersoner kjøper opp en haug med kort for å bekrefte 50 000 transaksjoner av Ethereum 1 200 000 000 ganger (per skjermkort), eller videreselge skjermkortene til høyere pris?

Klager du i dagligvarebutikken på at melken ikke holder i 2 år fra kjøpsdato også?

Er det vanskelig å forstå at NoN prøver å omdefinere sin egen begrensning?  Per defenisjon som de skriver det er set maks ett av samme produkt, men her påstår de at det er maks 1 kort per serie/ totalt. Altså bryter de sine egne regler når det passer dem.

 

Endret av Ephrus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ephrus skrev (1 minutt siden):

Er det vanskelig å forstå at NoN prøver å omdefinere sin egen begrensning?  Per defenisjon som de skriver det er set maks ett av samme produkt, men her påstår de at det er maks 1 kort per serie/ totalt. 

 

Er nå værre Proshop sin, kjøp av hva? De spesifiserer det ikke noe særlig akkurat, jeg fikk kansellert ordre på ett skjermkort merke jeg ikke hadde kjøpt av de før, så den må de lenger ut på landet med, hadde det stått maks 1 skjermkort uansett type og hvor lenge forbudet mot å kjøpe flere enn ett kunne jeg kanskje skjønnet det, men den formuleringen deres kunne en barnehage unge laget.

 

På grunn av stor etterspørsel er antall kjøp begrenset til 1 stk. pr. kunden ettersom vi ønsker å imøtekomme så mange som mulig.

 

 

 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, N o r e n g said:

Er det virkelig så vanskelig å begripe at hensikten er å forhindre at enkeltpersoner kjøper opp en haug med kort for å bekrefte 50 000 transaksjoner av Ethereum 1 200 000 000 ganger (per skjermkort), eller videreselge skjermkortene til høyere pris?

Klager du i dagligvarebutikken på at melken ikke holder i 2 år fra kjøpsdato også?

Hva hensikten er og hva de skriver burde henge sammen.

Hva har holdbarhet med saken å gjøre her? Om jeg bestiller levering fra meny og de ikke kan levere, så forventer jeg en mail eller en SMS med "hei, vi kan dessverre ikke levere, pengene er refundert og er på konto om x dager", ikke at jeg må inn på nettsiden og se at ordren bare totalt mangler, for at jeg så må plage KS

Lenke til kommentar
Ephrus skrev (14 minutter siden):

Er det vanskelig å forstå at NoN prøver å omdefinere sin egen begrensning?  Per defenisjon som de skriver det er set maks ett av samme produkt, men her påstår de at det er maks 1 kort per serie/ totalt. Altså bryter de sine egne regler når det passer dem.

Hvis du leser kjøpsvilkårene til NetOnNet er ikke dette overraskende.

MariusJS skrev (7 minutter siden):

Hva hensikten er og hva de skriver burde henge sammen.

Hva har holdbarhet med saken å gjøre her? Om jeg bestiller levering fra meny og de ikke kan levere, så forventer jeg en mail eller en SMS med "hei, vi kan dessverre ikke levere, pengene er refundert og er på konto om x dager", ikke at jeg må inn på nettsiden og se at ordren bare totalt mangler, for at jeg så må plage KS

Det første problemet er at de færreste nordmenn leser lange instruksjoner, det er mer effektivt å gi en kort og tydelig beskjed. Meldingen Proshop har lagt til på sine sider forventer jeg de færreste leser, og selv den er ikke presis nok for deg.

Poenget med melkekartongene er at den har en holdbarhet, men på kartongen står det bare "best før", likevel skjønner "alle" at du ikke bør drikke 6 måneder gammel melk.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (7 minutter siden):

Hvis du leser kjøpsvilkårene til NetOnNet er ikke dette overraskende.

Står ingen ting i kjøpsvilkårene til NoN, som gir dem rett til å kansellere slik som de gjorde. Så siter gjerne kilden hos NoN med en link

Endret av Ephrus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, N o r e n g said:

Hvis du leser kjøpsvilkårene til NetOnNet er ikke dette overraskende.

Det første problemet er at de færreste nordmenn leser lange instruksjoner, det er mer effektivt å gi en kort og tydelig beskjed. Meldingen Proshop har lagt til på sine sider forventer jeg de færreste leser, og selv den er ikke presis nok for deg.

Poenget med melkekartongene er at den har en holdbarhet, men på kartongen står det bare "best før", likevel skjønner "alle" at du ikke bør drikke 6 måneder gammel melk.

Proshop sin har jeg ingen problemer med, så nå tror jeg du stokker om på ett eller annet her.

Proshop er også proffe nok til å sende ut en epost, samt refundere pengene.

Lenke til kommentar

Hvis mange folk tolker den setningen ulike er det bevist at den er otydligt. 

❤️ proffeshop 

Lest igenom vilkårene hos NoN og jeg finner inget om noe regler om maks antall.

Endret av rfm
Lenke til kommentar

Hvor mange bestillinger/varelinjer etc må man opp i for at NoN skal reagere? Jeg har 2 stk 3080-bestillinger inne. Et fra desember og en ordre inne fra april. Begge Asus Rog Strix. Ene av dem er OC. Ikke fått et eneste, selvsagt. Dog er det de eneste ordrene jeg har inne der, siden 2018...

Så hvis dette ikke er sånn 2 eller 3 sifferet antall bestillinger, så er det også veldig selektiv praktisering av "regelen". Eller er det faktisk ordre som de kan sende ut, som de har i scope for å kansellere?

Kjenner jeg blir irritert, hvis begge kortene kommer på lager, og de "velger" å sende meg det dyreste av dem, og kansellerer det fra 2020. Surt å betale 4K for en OC variant, når jeg bestilte flere bare for å øke oddsen på å få noe. Som kunde burde man hvertfall bli involvert til å ta et kalkulert valg...

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gyrofalc0n said:

Hvor mange bestillinger/varelinjer etc må man opp i for at NoN skal reagere? Jeg har 2 stk 3080-bestillinger inne. Et fra desember og en ordre inne fra april. Begge Asus Rog Strix. Ene av dem er OC. Ikke fått et eneste, selvsagt. Dog er det de eneste ordrene jeg har inne der, siden 2018...

Så hvis dette ikke er sånn 2 eller 3 sifferet antall bestillinger, så er det også veldig selektiv praktisering av "regelen". Eller er det faktisk ordre som de kan sende ut, som de har i scope for å kansellere?

Kjenner jeg blir irritert, hvis begge kortene kommer på lager, og de "velger" å sende meg det dyreste av dem, og kansellerer det fra 2020. Surt å betale 4K for en OC variant, når jeg bestilte flere bare for å øke oddsen på å få noe. Som kunde burde man hvertfall bli involvert til å ta et kalkulert valg...

 

Ingen vet, NoN selv vet ikke en gang... :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...