Gå til innhold

Elbilistene bør betale mer – alle må være med og finansiere nye veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Bjorn N said:

KOSTNADER TIL VEGBYGGING VED FORBRUK.

Hvis vegbygging skal betales av staten vil dette si at alle må betale for nye veier enten de bruker dem eller ikke. Det blir feil. Bompenger er OK hvis det går til en spesiell veistrekning og avsluttes når den er betalt. De som bruker denne veistrekningen har fordelen og må da betale som er logisk. (Eventuelt veiprising)

Alle bruker veier.

Bompenger gjer meining i prinsipp, men ikkje i realiteten. Det er ein hysterisk lav andel av inntjente summene som går til vegarbeidet, og då forsvinn prinsippet helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BOMPENGER TIL KOLLEKTIVTRAFIKK.

I store byer er det for dyrt å bygge store veier i tunnel for matpakkekjørere i egen bil. Her må alle som bruker veien være med på å betale for kollektivtrafikken som har en meget stor kapasitet. Kun EN buss med 80 mennesker vil redusere en kø med 80 x 20 meter = 1600 meter. Alt etter som hvor tett bilene kjører og basert på en person per bil. Dette må alle bilister som må kjøre i byen være med på å betale, samme om det er elektriske biler eller ikke. I tillegg er det en stor kostnad med parkeringshus. Kollektivtrafikk bedrer kapasiteten på veien for håndverkere, transport, invalide, og andre som må bruke veien.

 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 26.9.2020 den 0.55):

Ikke alle kjører rundt i flett flunk ny Tesla til millionen. 
En Nissan Leaf fra 2012 går ikke 200 km på vinterføre, for å si det slik... 

Tesla med god rekkevidde koster rundt en halv million. Brukt kommer du under det igjen. Du får også Model 3 SR+ med ganske god rekkevidde enda billigere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/26/2020 at 12:55 AM, debattklovn said:

Ikke alle kjører rundt i flett flunk ny Tesla til millionen. 
En Nissan Leaf fra 2012 går ikke 200 km på vinterføre, for å si det slik... 

Kvifor er det så vanskelig for dykk å gje faktiske tal, heller enn vag gestikulering av denne typen?

Kva er rekkevidden til ein Nissan Leaf frå 2012 om vinteren? Nei, det har eg vanskelig for å tru du ein gong evne å kunne svare, skjønt me er vel kjent med at gransking av argumentene dine aldri gjer solide svar til å byrje med...

Kjøper du elbil som du veit ikkje har nok rekkevidde for din daglige bruk er det jaggu meg ikkje eit problem med bilen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

 

Det var vanskelig å sammenfatte alt i en setning, derfor måtte jeg plukke tre setninger fra VG:

"Når folk flest kjører elbil kan de økonomiske insentivene kuttes. Men vi er ikke der ennå. Reduksjonen av de økonomiske fordelene knyttet til kjøp og bruk av elbil må gå gradvis."

"Siden regjeringen selv opererer med 2025 som et mål for nullutslippsbiler, er det ikke unaturlig at det årstallet også kan markere en slutt, eller begynnelsen på en nedtrapping."

2025 gir oss tid til å planlegge kjøp av elbil, eller la være, og gir oss et forutsigbart bilbudsjett. 

Det blir spennende hvilke nye restriksjoner som vil bli innført for å redusere kjøp og bruk av fossilbil når fordelene med elbil kuttes

Endret av Frobe
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Dubious said:

Hadde du lest tidiliger post, så hadde du sett at jeg skrev at det skal bli vanskeligere for borettslag å nekte deg å sette inn lader
De skal ha en veldig god grunn til å nekte noen
At strømnettet ikke er bra nok, er ikke god nok grunn, fordi det kan oppgraders

Det hjelper ikke stort når det ikke finnes noen parkeringsplass på borettslagets område å installere lader på. Mange som bor i urbane strøk, både i eldre og nyere boliger, baserer sitt bilhold på gateparkering. Så nei alle kommer ikke til å kunne lade en bil hjemme fordi 'hjemme' ikke alltid har noen biloppstillingsplass.

Lenke til kommentar
1 hour ago, sverreb said:

 

Dette er da vitterlig ein heilt anna diskusjon enn den opprinnelige vel?

Gateparkering er ganske normalt, men normalt om du bur såpass urbant er ladestasjoner tilgjengelig andre stader - som ikkje er ideelt, men er fungerende løysing. Det er også vel i hovudsak enkelt-boliger det er snakk om, ikkje borettslag - dei er jo pålagt å ha ein viss andel med parkering tilgjengelig.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Da jeg solgte min førstegenerasjons-elbil i fjor var det til noen uten egen parkeringsplass som bor innenfor ring 3 i Oslo og kun gateladere å basere seg på. 

Sjekket prisen på gatelading og den var ikke så verst. Dyrere enn hjemmelading men du kunne lade 5-10 år for den summen du ellers måtte brukt på å sette opp ladepunkt hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Kahuna said:

Da jeg solgte min førstegenerasjons-elbil i fjor var det til noen uten egen parkeringsplass som bor innenfor ring 3 i Oslo og kun gateladere å basere seg på. 

Sjekket prisen på gatelading og den var ikke så verst. Dyrere enn hjemmelading men du kunne lade 5-10 år for den summen du ellers måtte brukt på å sette opp ladepunkt hjemme.

Jeg kjenner folk i samme situasjon. Prisen er det minste problemet, disse plassene er "aldri" ledige og det er heller ingen kølappordning så man ender opp med å bruke maasse tid på å sirkulere rundt på "jakt". For de fleste en helt uholdbar situasjon, har vært endel el-bil annonser på finn der folk rett og slett har gitt opp og går tilbake til bensinbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Drunkenvalley said:

Dette er da vitterlig ein heilt anna diskusjon enn den opprinnelige vel?

Sitatet jeg svarte på var en oppfølging av følgende påstand:

On 9/26/2020 at 1:04 PM, Dubious said:

Alle kan mest sansynlig lade hjemme fra 2021

MItt svar var for å påpeke at de nye reglene ikke kommer til å bety at alle kommer til å kunne lade hjemme, siden ikke alle har parkering hjemme.

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (45 minutter siden):

Alle som i dag har fossilbil, har parkering hjemme
Det er kun de som teller

Som er en feil påstand. Det er mange som er avhengig av å parkere på gateplan, og som iløpet av en 5 dagers arbeidsuke sjeldent går til den samme parkeringsplassen for å komme seg til bilen før turen til jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, perpyro said:

Blir interessant å se hva overgangen til elbil gjør med boligprisene der gateparkering er eneste alternativ.

Det burde svekke prisnivået på slike boliger ettersom gateparkering vil bli et problem for bileiere i framtiden når ICE markedet blir eldre og mindre.

Elbilen går jo bare lenger å lenger mellom hver gang de må lades. Er jo ikke noe problem med gateparkering om det holder å lade bilen når man tar ukeshandlingen på senteret en gang annen hver uke. Nye Model S har jo rekkevidde på 840+ km og det vil nok bare øke på bilene fremover.

Men økonomisk sett kan det jo bli dyrere å ikke ha muligheten til hjemmelading.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Men økonomisk sett kan det jo bli dyrere å ikke ha muligheten til hjemmelading.

Derfor foreslår jeg en storstilt utbygging av enkle ladekontakter (16A) på gateplan og kommunale/offentlige parkeringer, der beboere ikke har muligheten til å sette opp ladere selv. Prisen på lading og parkering kan betales enkelt via et månedskort (og en automatisk handshake når du kobler til bilen) som tilsvarer en pris på 1-2kr kWh - ikke mer. Finansieres av alle fossilbilene via høyere avgifter, slik at vi får de ut av trafikkbildet , samt over statsbudsjettet og handlingsregelen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...