Gå til innhold

Lovfester rett til å sette opp elbil-lader hjemme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det foreslått ytterlegare styrka rett til å få etablere ladepunkt i sameiger og burettslag?
Dette med at ein kan få etablere ladepunkt også mot fleirtalets vilje trur eg er nytt, eller er det det samme forslaget som var ute på høyring våren 2019 som ligg til grunn?

I forslaget som var ute på høyring for 1,5 år sidan så var ikkje ordlyden like krass. I den høyringa var det foreslått at ein skulle få rett til å sette opp ladepunkt på parkeringsplass som ein disponerer fast, eller på område som styret peikar ut.
Sjølv om ein har rett til å få etablere ladepunkt så var det i forrige høyringsrunde fortsatt eit krav om at styret måtte samtykke, men at samtykke frå styret berre kunne nektast ved sakleg grunn.

 

Om den nye lovendringa skal fungere slik som kommunal- og moderniseringsministeren er sitert på i artikkelen så blir det veldig spennande å sjå korleis ei slik ubegrensa rett til å etablere ladepunkt for eiga rekning vil fungere i praksis og kva konsekvensar det fører til. Eg ser umiddelbart at det her vil oppstå konfliktar der det blir spørsmål om, må burettslaget/sameiget oppgradere straumnettet til å kunne levere nok straum til ladepunkta? Vil styret kunne sett krav til type ladepunkt, kvalitet og estetikk på ladepunktet? Og i så fall, kan styret trenere ein andelseigars rett til å få ha ladepunkt ved å sette urimelege krav som det ikkje er mogleg å oppfylle?
Kva med sameiger og burettslag der det er for få eller ingen parkeringsplassar? Vil styret fortsatt være forplikta til å peike ut ein parkeringsplass der det kan etablerast ladepunkt? Kan ladeplassane gå på bekostning av handicapparkeringa? Eller kan ladeplassane berre være på HC-plassane slik at berre andelseigarar med HC-kort får ladde?

 

Eg er mildt sagt veldig spent på å sjå korleis lovteksten er foreslått utforma, og om lova er enkel nok å forstå til at den blir brukt rett ute i dei forskjellige burettslag og sameiger. Dei fleste sameiger og burettslag er tross alt styrt av "amatørar" som ikkje nødvendigvis har nok kompetanse til å kunne bruke lova. Det er derfor ekstra viktig at denne lova er særleg lett å forstå utan for mange vurderingskriterier som opner opp for kverulering.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (23 minutter siden):

Er det foreslått ytterlegare styrka rett til å få etablere ladepunkt i sameiger og burettslag?
Dette med at ein kan få etablere ladepunkt også mot fleirtalets vilje trur eg er nytt, eller er det det samme forslaget som var ute på høyring våren 2019 som ligg til grunn?

I forslaget som var ute på høyring for 1,5 år sidan så var ikkje ordlyden like krass. I den høyringa var det foreslått at ein skulle få rett til å sette opp ladepunkt på parkeringsplass som ein disponerer fast, eller på område som styret peikar ut.
Sjølv om ein har rett til å få etablere ladepunkt så var det i forrige høyringsrunde fortsatt eit krav om at styret måtte samtykke, men at samtykke frå styret berre kunne nektast ved sakleg grunn.

 

Om den nye lovendringa skal fungere slik som kommunal- og moderniseringsministeren er sitert på i artikkelen så blir det veldig spennande å sjå korleis ei slik ubegrensa rett til å etablere ladepunkt for eiga rekning vil fungere i praksis og kva konsekvensar det fører til. Eg ser umiddelbart at det her vil oppstå konfliktar der det blir spørsmål om, må burettslaget/sameiget oppgradere straumnettet til å kunne levere nok straum til ladepunkta? Vil styret kunne sett krav til type ladepunkt, kvalitet og estetikk på ladepunktet? Og i så fall, kan styret trenere ein andelseigars rett til å få ha ladepunkt ved å sette urimelege krav som det ikkje er mogleg å oppfylle?
Kva med sameiger og burettslag der det er for få eller ingen parkeringsplassar? Vil styret fortsatt være forplikta til å peike ut ein parkeringsplass der det kan etablerast ladepunkt? Kan ladeplassane gå på bekostning av handicapparkeringa? Eller kan ladeplassane berre være på HC-plassane slik at berre andelseigarar med HC-kort får ladde?

 

Eg er mildt sagt veldig spent på å sjå korleis lovteksten er foreslått utforma, og om lova er enkel nok å forstå til at den blir brukt rett ute i dei forskjellige burettslag og sameiger. Dei fleste sameiger og burettslag er tross alt styrt av "amatørar" som ikkje nødvendigvis har nok kompetanse til å kunne bruke lova. Det er derfor ekstra viktig at denne lova er særleg lett å forstå utan for mange vurderingskriterier som opner opp for kverulering.

Tror nok at den praktiske virkningen av dette forslaget vil være en større utbygging av ladere. Rundt meg ser jeg to større borettslag som bygger ut mange ladere som vil gi langt flere ladeplasser enn det etterspørres i dag (om fem år må de nok ta en ny runde). Om en person vil ha lader, så vil det aldri være noe problem for kapasiteten i sameiet (behovet er i snitt 6 kWh per bil og døgn).

En lov må ha en enkel utforming. Om et borettslag ikke har parkeringsplasser, så vil naturligvis ikke denne loven pålegge borettslaget å skaffe seg parkeringsplasser. 

Lenke til kommentar

Herlig! Jeg er litt skuffet for at jeg ikke får se de lange maskene på alle de gamle grinebiterne som har fungert som bremseklosser og hindret folk fra å etablere lading, men jeg ler inni meg av tanken på at de blir overkjørt og tvunget inn i fremtiden.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 25.9.2020 den 13.02):

Er det foreslått ytterlegare styrka rett til å få etablere ladepunkt i sameiger og burettslag?
Dette med at ein kan få etablere ladepunkt også mot fleirtalets vilje trur eg er nytt, eller er det det samme forslaget som var ute på høyring våren 2019 som ligg til grunn?

I forslaget som var ute på høyring for 1,5 år sidan så var ikkje ordlyden like krass. I den høyringa var det foreslått at ein skulle få rett til å sette opp ladepunkt på parkeringsplass som ein disponerer fast, eller på område som styret peikar ut.
Sjølv om ein har rett til å få etablere ladepunkt så var det i forrige høyringsrunde fortsatt eit krav om at styret måtte samtykke, men at samtykke frå styret berre kunne nektast ved sakleg grunn.

Om den nye lovendringa skal fungere slik som kommunal- og moderniseringsministeren er sitert på i artikkelen så blir det veldig spennande å sjå korleis ei slik ubegrensa rett til å etablere ladepunkt for eiga rekning vil fungere i praksis og kva konsekvensar det fører til. Eg ser umiddelbart at det her vil oppstå konfliktar der det blir spørsmål om, må burettslaget/sameiget oppgradere straumnettet til å kunne levere nok straum til ladepunkta? Vil styret kunne sett krav til type ladepunkt, kvalitet og estetikk på ladepunktet? Og i så fall, kan styret trenere ein andelseigars rett til å få ha ladepunkt ved å sette urimelege krav som det ikkje er mogleg å oppfylle?
Kva med sameiger og burettslag der det er for få eller ingen parkeringsplassar? Vil styret fortsatt være forplikta til å peike ut ein parkeringsplass der det kan etablerast ladepunkt? Kan ladeplassane gå på bekostning av handicapparkeringa? Eller kan ladeplassane berre være på HC-plassane slik at berre andelseigarar med HC-kort får ladde?

Eg er mildt sagt veldig spent på å sjå korleis lovteksten er foreslått utforma, og om lova er enkel nok å forstå til at den blir brukt rett ute i dei forskjellige burettslag og sameiger. Dei fleste sameiger og burettslag er tross alt styrt av "amatørar" som ikkje nødvendigvis har nok kompetanse til å kunne bruke lova. Det er derfor ekstra viktig at denne lova er særleg lett å forstå utan for mange vurderingskriterier som opner opp for kverulering.

Lovforslaget er her, så det er bare å lese:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-144-l-20192020/id2765793/

Ja, jeg tror det er nytt at så lenge bare en beboer ønsker lading så må hele sameiet eller borettslaget betale regningen sammen for oppgradering av infrastruktur (selve etableringen av lading, inkl. ladeboks, ved hver parkeingsplass må hver enkelt betale selv).

Bor man i et sameie eller borettslag der det er få eller ingen parkeringsplasser så vil man fortsatt ha krav på å kunne lade.Hvis alle plassene er felles så må det legges opp på en slik måte at de som ønsker å lade må kunne lade for normal daglig bruk. Jeg skjønner ikke hva HC-parkering har med saken å gjøre. HC-plasser vil selvsagt ikke fjernes for å gjøre plass til lading. Men ja, hvis lading etableres på HC-plass så vil kun de med rett til å bruke HC-plassen kunne lade. Men er det beboere som ikke parkerer på HC-plassen so også har behov for lading så må jo det etableres utenfor HC-plass.

Loven virker ganske enkel å forstå: Gamle grinebitere som nekter å stemme for forslag i årsmøte fordi de ønsker å fortsette å spy ut gift med fossilbilene sine blir nå overkjørt, og styret plikter å legge til rette for lading. Dette innebærer at boligselskapet samlet må ta utgiftene for infrastrukturen, og det er ingenting noen kan gjøre med det (i utgangspunktet).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (37 minutter siden):

Loven virker ganske enkel å forstå: Gamle grinebitere som nekter å

Trenger ikke være ‘grinebiter’ for å være negativ til å måtte punge ut med (potensielt) et tosifret antall tusenlapper for noe som man selv ikke ser for seg å bruke. I borettslaget der jeg bor er vel to tredjedeler av beboerne pensjonister eller nær pensjonsalder. Om en større andel av disse er minstepensjonister (sannsynlig) så har jeg full forståelse for at disse  ikke ønsker - eller har økonomi til - å bidra økonomisk til et felles ladeanlegg. Det er også en del førstegangskjøpere som neppe har så romslig økonomi.

For egen del, så ser jeg det som sannsynlig at neste bil blir en el-bil men jeg kommer ikke til å kreve at borettslaget som helhet skal belastes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...