farnol Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 Hva gjør vi så i Norge? Vi legger ned en base med tverrvindbane og nødrullebane, to godt adskilte shelterområder og store arealer for spredning for øvrig. Alt sammen for å bruke milliarder på bygge opp en langt dårligere kapasitet 10 mil unna på en "base" uten mulighet for alternative rullebaner, og hvor plassproblemer allerede på åttitallet tvang frem stabling av sheltere i høyden på det eneste shelterområdet. https://nordnorskdebatt.no/article/virkelig-evenes-optimale 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 likferd skrev (7 timer siden): Forøvrig har luftforsvaret landet på rullebaner så korte som 800 meter med F-16 og fallskjerm, f.eks Leknes lufthavn. De må da også kunne klare å ta av på 800 meter? Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 Ketill Jacobsen skrev (8 timer siden): Kortbanenettet er altså ubrukelig for fly som F-16 og F-35 En sannhet med visse modifikasjoner. Det er mulig å operere F-16 og - trolig - F-35 fra kortbanenettet, men nytteeffekten er liten etter som de knapt kan utrustes med en meningsfull kamputrustning. Da må de ta av med lite fuel og våpen. Veibasekonseptet ble vurdert - og forkastet - i Kampflyanalysen 1975. Problemet var Norges langstrakte geografi og at et sovjetisk angrep hovedsakelig ville komme fra nord. Dette i motsetning til Sverige, hvor et angrep ville komme fra øst. For å sitere en oberst som deltok i analysen: "Vi flyr på langs mens svenskene flyr på tvers". Dermed måtte vi ha et kampfly med god rekkevidde og det var et av momentene som utelukket svenske Viggen den gang. I stedet ble det satset på flybasene og blant annet å bygge opp en effektiv kapasitet for å hurtig reparere rullebanene etter angrep. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 The Avatar skrev (6 timer siden): Det er nok stor fare for et dei gjer som Sovjet gjorde i nordnorge, trekker seg ut etter å ha brent eller øydelagt alt av verdi eller levegrunnlag. Denne strategien vil ofte også medføre at sivile som er busatt i dei okkuperte områda blir drept eller drevet på flukt. Du har nok misforstått historien fundamentalt! Det var tyskerne som brente og ødela alt av verdi i det de rømte Nord-Norge (på flukt sørover). 3 Lenke til kommentar
G3F198A1 Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 Maken til tull. Les historien for guds skyld. Tyskerne brant ned Finmark når den Røde hær rykket frem. Russerne med bistand av norske partisaner, frigjorde Finmark. Etter frigjøringen overlot de Finmark til en håndfull norske soldater norske myndigheter klarte å sende oppover. De overlot Finmark frivillig. Forøvrig, det er bare tull å tenke seg et avansert fly som F35 operere ut fra riksveier. Disse flyene er svært avanserte og krever en omfattende logistikk for å operere. Selv svenskene har innsett det, og kravet om riksvei operasjon er langt på vei lagt død. 3 Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 (endret) G3F198A1 skrev (51 minutter siden): Forøvrig, det er bare tull å tenke seg et avansert fly som F35 operere ut fra riksveier. Disse flyene er svært avanserte og krever en omfattende logistikk for å operere. Selv svenskene har innsett det, og kravet om riksvei operasjon er langt på vei lagt død. Finnene er nok litt uenig der, og svenskene har nylig revitalisert dette konseptet: https://www.blogbeforeflight.net/2020/04/swaf-gripen-pilots-train-on-highway.html Sitat Last week, a section of the national highway 44 between Lidköping and Grästorp, Sweden, temporarily became a runway to allow training for the Swedish Air Force combat aircraft. During the day, the Swedish JAS 39 Gripens conducted several take-offs and landings there. "Our goal is to increase our operational readiness, and flexibility to be able to take-off and land at places that do not have fixed installations helps us do that," Colonel Malin Persson, 7th Air Base Wing Commander, says. "By practicing take-offs and landings at unexpected places, you enable the fleet to operate quickly in any given situation that may arise." https://forums.aviationpros.net/threads/how-swedens-austere-basing-system-influenced-the-gripen.2873/ Sitat The Bas 90 system, which often nestled air strips amid forests and used highways as backup runways, was partially dismantled after the end of the Cold War. However, in recent years the ideas behind the system are receiving renewed focus as Stockholm faces a resurgent Russia. [...] When the Berlin Wall fell and the Warsaw Pact dissolved at the end of the Cold War, Stockholm partially walked away from its dispersed air basing strategy. Instead the country embraced international co-operation with neighboring countries, such as Finland and members of the NATO alliance. For example, in May 2020, the US Air Force for the first time flew Rockwell B-1 Lancers over Sweden as part of close-air support training with the Royal Swedish Air Force’s Gripen fleet. Still, while international cooperation has increased, in recent years the focus on dispersed operations has been renewed, with Sweden operating a mix of both defensive strategies. “Design requirements, the requirements in terms of dispersed basing, they have stayed the same,” says de la Motte. “They haven’t been relaxed or changed.” Endret 25. september 2020 av bbolsoy Lenke til kommentar
Sportsidiot Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 KjeRogJør skrev (12 timer siden): Ingen planer om å benytte rette veistrekninger til slikt i Norge...(?) Da må det kanskje vere så bredt at en unngår midtdelere... Ikke det at det er så flust med lange og brede rettstrekninger her, men en smart strategi må det være. I Sveits og enkelte steder som ligger i det som var Vest Tyskland nær opp til det som var grensen mot Øst Tyskland kan du på lange rette motorveistrekninger se at midtrabatten kun er rekkverk og det er asfalt eller betong under. Dette for at man i en spent situasjon kan ta vekk midtrekkverket og bruke motorveien som rullebane for jagerfly. I Sveits er jo dette fortsatt realitet men om dette er opprativt i Tyskland fortsatt vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Sportsidiot Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden): De må da også kunne klare å ta av på 800 meter? Uten våpen og med lite drivstoff, så veldig upraktisk i en skarp situasjon. Skulle vi hatt fly som kunne brukt kortbanenettet måtte vi gått for F35B STOVL varianten Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 26. september 2020 Del Skrevet 26. september 2020 (endret) Man kan kanskje ikke sammenligne Norge med Sveits, Finnland og Sverige som alle har et selvstendig nasjonalt forsvar. Disse tre har jo bygget sitt forsvar for selv å holde ut under angrep, og strategien med å kunne operere fra eksempelvis veier innebærer at det også er forberedt nødvendige støttefunksjoner lokalt. Norge er vel mer å sammenligne med en base for NATO, da vårt forsvar er basert på rask assistanse medlemsland etter et første angrep. Det var vel også en ekstra runde politisk før det ble etablert støttefunksjoner for F35 også utenom den ene(!) "kampflybasen" på Ørlandet. Endret 26. september 2020 av NERVI Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 26. september 2020 Del Skrevet 26. september 2020 The Avatar skrev (20 timer siden): Det er nok stor fare for et dei gjer som Sovjet gjorde i nordnorge, trekker seg ut etter å ha brent eller øydelagt alt av verdi eller levegrunnlag. Denne strategien vil ofte også medføre at sivile som er busatt i dei okkuperte områda blir drept eller drevet på flukt. Det var tyskerne som satte fyr på Finnmark, ikke russerne. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 26. september 2020 Del Skrevet 26. september 2020 (endret) 23 hours ago, Ketill Jacobsen said: De må da også kunne klare å ta av på 800 meter? Lengden man trenger for å lette er kortere enn man trenger for å lande. 800 meter er mer enn nok for å komme seg i lufta. Det er kraftige maskiner. Endret 26. september 2020 av likferd 1 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 Hva vi kan stille opp med mot Rusland? I dag er det svært lite, men frem til 1997 kunne Norge mobilisere 376 000 kvinner og menn i totalforsvaret, og selv om en del av utstyret var eldre, utgjorde invasjonsforsvaret vårt en formidabel styrke som en angriper måtte ta i betrakning. Mestedelen av utstyret ble hugget opp, avhendiget, kastet, baser som Olavsvern solgt for ingenting. Feltsykehus som også inngikk i landets pandemiberedskap gitt bort, kastet eller destruert og med mindre forsvaret har kommet på bedre tanker, destruerer man fremdeles full brukende utstyr! Hva gjelder Russland, så har vår nabo i øst et forsvarsbudsjett på høyde med Frankrige... Noen Russisk invasjon er vel i dag lite sansynlig, med mindre vi makter å provosere på oss en konflikt! Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 0AAVKDA1 skrev (36 minutter siden): Olavsvern solgt for ingenting Skyter inn at Olavsvern igjen er i Forsvarets hender og (foreløpig) blir benyttet til å støtte allierte øvelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå