Gå til innhold

Venstreparti for offentlig ansatte?


Anbefalte innlegg

Det gamle industrisamfunnet eksisterer ikke lenger. Vi er inne i det postindustrielle samfunn. 2-3% av arbeidsstyrken i primærnæringene, 4-5% i industri (regner da ikke med bygg og anlegg), resten i servicenæringer.

Problemstillingen er som følger: Medfører overgangen til postindustrielt samfunn at venstreparti, som Ap og SV,  blir parti for offentlig ansatte, samt personer som lever av statlige overføringer? Har de politiske polene snudd, slik at sosialdemokratiske og sosialistiske parti nå utnytter og tar penger fra arbeidere på bakken, gjennom skatter og avgifter, og deler raust ut til offentlig ansatte?  

Eller er Ap, SV og Rødt fortsatt arbeidernes parti? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Feynman skrev (40 minutter siden):

Hvorfor mener du at de som jobber i bygg og anlegg, servicenæringen og i offentlig sektor ikke kan kalles arbeidere?

Det har jeg ikke sagt.

Konflikt mellom privat og offentlig sektor er uunngåelig, siden den ene gruppen betaler for den andre. Jeg synes venstrepartier snakker for -og representerer dem i offentlig sektor i stadig større grad, ettersom årene går. At dette er en utvikling. Og pengestrømmen går fra de som produserer i privat sektor til offentlig sektor. Pengene går til flere offentlig ansatte, lønnsvekst og pensjon. 

Klassemotsetninger er på vei ut som politisk fanesak, slik jeg ser det. Det nye store politiske skillet går mellom privat og offentlig sektor. 

Det at Høyre lar offentlig sektor ese ut, kommer bare til å øke konflikten i fremtiden.

Det er ikke bare snakk om økonomi, men også om to ulike kulturer. Etter mange år i arbeidslivet, både i privat og offentlig sektor, vet jeg at de fleste i offentlig sektor knapt ofrer en tanke på hvor pengene kommer fra, sjelden er takknemlige, og har en virkelighetstolkning som er helt ulik den i privat sektor. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (På 24.9.2020 den 22.48):

Det er ikke bare snakk om økonomi, men også om to ulike kulturer. Etter mange år i arbeidslivet, både i privat og offentlig sektor, vet jeg at de fleste i offentlig sektor knapt ofrer en tanke på hvor pengene kommer fra, sjelden er takknemlige, og har en virkelighetstolkning som er helt ulik den i privat sektor. 

 

Har samme arbeidserfaring og må si meg enig i dette desverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...