Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkassokrav - aktør kan ikke bevise/dokumentere krav

geir__hk

Anbefalte innlegg

14 hours ago, 0laf said:

Det er neppe en politisak at et firma ikke svarer på e-post.

Selvfølgelig er det ikke det. Det var da ikke poenget heller. Poenget er å formidle hvor alvorlig man ser på saken, og at man er villig til å dra inn det offentlige om det skulle være nødvendig. For slik trenering innen det private er kun til last for klager, og det er de fullt ut klar over i all den tid det vil ta ressurser fra klager som bygger seg opp til utålelige størrelser bare man gir det nok tid - og det er jo nettopp det spillet de spiller. For det vil bli utfallet bare det får gått nok tid om de ikke tvinges til å ta stilling til det. Ødelagt kredittverdighet er ikke til å spøke med, og det vil skje lenge før de noen gang ta stilling til klagen. Sende strenge eposter vil ikke endre dette på noen måte.
Tross alt er forretningsmodellen deres at de skal få penger fra folk som ikke vil betale. Forvente at de gir seg bare man roper høyt nok virker en tanke ambisiøst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke du som skal jage etter svar fra firmaet. Det er nettopp det som er inkasso selskapets jobb. 

Du må slutte å gjøre jobben de får betalt for. 

Du har etter hva jeg har forstått bestridet kravet til inkasso selskapet. Det er alt du behøver å gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (14 timer siden):

Nå skal ikke jeg påstå jeg kan mye om juss, men kan det tenkes at dersom både dere og selger er enige om at kjøpet/bestillingen av varene har skjedd og at dette ikke er betalt for så er det tilstrekkelig for inkassoselskapet for å kreve inn pengene? Og at inkassoselskapet da anser dine innsigelser om manglende forsendelsesinformasjon som irrelevante? 

Dette er eit relevant spørsmål å stille seg. I denne saka er det tross alt tre partar og sjølv om trådstarter har fullmakt til å representere denne personen så er vedkommande ikkje umyndiggjort og kan derfor inngå avtaler.

Så om ein snur på det, har inkassoselskapet fått dokumentert at det er trådstarter som er kontaktpersonen og ikkje denne bekjente som trådstarter har fullmakt frå?

Lenke til kommentar
20 hours ago, nirolo said:

Ut i fra hva du skriver i de første postene om saken kan det se ut til at du krever dokumentasjon for forsendelsene av varene og ikke kjøpsdokumentasjon? Er det slik å forstå at dere vedgår bestilling av varene, men nekter å betale da dere ikke har mottatt varene og ingen kan dokumentere forsendelsene?

Vel nesten. Det er slik at

• H*n har ikke kjennskap til det som er påstått bestilt og det eksisterer heller ingen avtale eller skriv (les ordrebekreftelse) som underbygger dette.
  • Opprinnelig faktura ble aldri sendt. Når h*n første gang ble klar over at det eksisterte et slikt krav, hadde det allerede gått flere måneder og ble da presentert som en purring med dertil påslag.
  • Fra første stund har vi krevd dokumentasjon både for forsendelser og kjøp, noe hverken bedrift, aktør eller inkassoselskap har svart på.

Så er det også slik at h*n tidligere har kjøpt, mottatt og betalt for tjenester fra samme firma. Nettopp av den grunn er det ikke teoretisk helt umulig at et veldig lite antall kan ha blitt levert - og da er hovedteorien min at selskapet har diktet opp masse i tillegg og regner med å få betaling fordi man vet at det vil være umulig å dokumentere negativt. Tidlig i prosessen spurte jeg aktør hva konsevens det ville få dersom vi hevder motta 0 men der det etterpå viser seg at det faktisk har blitt tilsendt, hvorpå aktør nektet å svare. Derfor har vi kommet frem til at vi ikke tør påstå (selv om det er mest sannsynlig) å mottatt 0 av det som er listet opp - nettopp fordi det på nåværende tidspunkt er umulig å dokumentere/bevise.

Nettopp av den grunn er det at vi har krevd dokumentasjon fra aktør. Da kunne vi blitt ferdig med saken, eventuelt betalt for noen få tjenester som faktisk er dokumentert levert (om noen).

9 hours ago, fokkeslasken said:

For slik trenering innen det private er kun til last for klager, og det er de fullt ut klar over i all den tid det vil ta ressurser fra klager som bygger seg opp til utålelige størrelser bare man gir det nok tid - og det er jo nettopp det spillet de spiller.

Analysen din her synes riktig.

For det vil bli utfallet bare det får gått nok tid om de ikke tvinges til å ta stilling til det.

Hm - hvilket utfall? At det går lang tid?

Ødelagt kredittverdighet er ikke til å spøke med, og det vil skje lenge før de noen gang ta stilling til klagen.

Vel, dette hørtes jo fryktelig ubehagelig ut. Håper jeg missforstår dette, men spør likevel - sier du at et inkassoselskap har makt til å ødelegge en persons kredittverdighet uten at den personen har mulighet til å protestere, og uten at en person vet om det? Hvilket inkassoselskap jobber du for?

Sende strenge eposter vil ikke endre dette på noen måte.

Vel, nå har jeg brukt tid på formuleringen av disse, og svarfrister som gjør at ved opplesing av disse er det helt klart at aktør og inkassoselskap har unndratt seg ansvar, og også saboterer kommunikasjonen.

Forvente at de gir seg bare man roper høyt nok virker en tanke ambisiøst.

Jeg tror ikke jeg roper høyest (det får andre avgjøre, men jeg vil uansett ikke dele spesifikke formuleringer nå ettersom det inneholder personspesifikke opplysninger) - men jeg prøver å plassere ansvar ved å kreve svar.

5 hours ago, The Avatar said:

Så om ein snur på det, har inkassoselskapet fått dokumentert at det er trådstarter som er kontaktpersonen og ikkje denne bekjente som trådstarter har fullmakt frå?

Ja. Jeg har referert til hvilken spesifikk epostaddresse og dato for nårtid fullmakten ble gitt/sendt til aktør. Nå har riktignok inkassoselskapet ikke tatt kontakt og heller ikke etterspurt kopi eller evt. noen ny slik fullmakt om det skulle være nødvendig. Regner med at inkassoselskap får dette overlevert fra aktør.

Endret av geir__hk
liten bug i forum - klatter på etterhvert istedet for risikere å overskrive
Lenke til kommentar

Er dette en nettbutikk? Hvordan gjør den vanligvis ifm salg? Sender den ordrebekreftelse på e-post? Er det noe som sikrer at man ikke kan bestille i andres navn? Kan du evt gi link til butikken?

En mer farbar vei kan kanskje være å si at dere ikke kan se å ha bestilt varene og med mindre selger kan dokumentere bestillingen så nekter dere å betale, i stedet for å kreve dokumentasjon på forsendelsestidspunkt og adresse?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, nirolo said:

Er dette en nettbutikk? Hvordan gjør den vanligvis ifm salg? Sender den ordrebekreftelse på e-post? Er det noe som sikrer at man ikke kan bestille i andres navn? Kan du evt gi link til butikken?

En mer farbar vei kan kanskje være å si at dere ikke kan se å ha bestilt varene og med mindre selger kan dokumentere bestillingen så nekter dere å betale, i stedet for å kreve dokumentasjon på forsendelsestidspunkt og adresse?

Ja. Via app. Ja, ved tidligere bestillinger er det sendt ordrebekreftelse. Vet ikke hvordan det er mhp misbruk av tjenesten. link.

Takk for forslag til formulering. Kanskje dette er kortform som er egnet å ta via telefon.

Lenke til kommentar

Har følgt litt på tråden, men eg skjønner ikkje saken helt. Det er veldig mye frem og tilbake med deg, du prøver holde mye tilbake.
Så er det dere som prøver å svindle butikken (ved å ikke betale) eller butikken som prøver å svindle dere? Du trenger ikke å svare på det :)

Så din bekjent har/har ikke bestilt fra wish.
Så ble varene levert/ikke levert.
Etter ei stund kom det faktura som ble ikke betalt og saken gjekk til inkasso.

Saken er jo meget enkel. Om h* har bestilt, så må h* betale. Om ikke værene ble levert, så måtte h* kontakte posten/selger og ta det opp med ein gong.
Om h* har ikke bestilt noe, men hentet og behold varer, så har dere nokså lite å gå på også, vil eg tru.
Om h* har ikke bestilt, har ikke fått noe, men fikk faktura, er det berre å kontakte politiet. Det kan b.a. være snakk om identitetstyveri.

Lenke til kommentar

Saken her virker meget rotete og veldig dårlig med informasjon for å få hjelp synes nå jeg.

Etter å ha lest igjennom sidene sitter jeg igjen med:

- Kravet er én eller flere fakturaer fra Klarna fra nettbutikken Wish.com som har gått til inkasso.

- Personen som skal ha kjøpt relativt mange varer/ordre er usikker om det er bestilt noe, eventuelt hva som har kommet fram osv.

Hvis kravet er fra Klarna, så har de en god sikkerhets sjekk før det gis kreditt (gjerne 14 dager fra varen merkes som sendt av selger). Du kan be om kopi av alle fakturaene fra Klarna. Der vil det være listet opp alle varer med Wish.com sin lange "beskrivelse" av hver artikkel. Å handle fra Wish.com er som å kjøpe på Ebay/Alibaba etc. Mange mindre særiøse og særiøse aktører som ofte holder til i Kina som selger billige varer. Hvis varene ikke kommer, så er det egen fremgangsmåte på siden for å registrere avvik.

Kom gjerne med mer utfyllende informasjon om jeg har rett i mine antagelser over. Er det Klarna, så vil faktura sendes til e-postadressen som benyttes ved registreringen. Muligens er det registrert en Klarna-konto også? Inkassoselskapet vil sende brev til folkeregistrert adresse.

Lenke til kommentar

Dersom det er slik som @B4stian antyder skal jo for det første Klarna ha full oversikt over ordrene, og det samme skal jo strengt tatt også "han" i dette tilfellet ha. Klarna pleier å være ganske oversiktlig og enkle å ha med å gjøre. Alle Wish bestillinger ligger i appen og all ordrehistorikk blir sendt fra Klarna på mail. 

Dersom det insinueres et potensielt misbruk er jo dette i så fall snakk om ID-tyveri da du må ha personnummer for å bestille, og dere må ta vegen via politet og melde fra til inkassoselskapet om dette. 

Og for det tredje, som flere antyder; hvorfor i all verden gidder du å ringe til inkassoselskapet for "høre hvordan det går"?. Du sender en innsigelse og har med det godt dokumentert hva du bestrider, og da kommer ikke de noen veg uten om forliksråd eller lignende. Da er det bare å vente på dette og møte opp der for å forklare saken videre. De fleste selskaper gir opp her med mindre de har sysakene i orden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Läkerol said:

Og for det tredje, som flere antyder; hvorfor i all verden gidder du å ringe til inkassoselskapet for "høre hvordan det går"?. Du sender en innsigelse og har med det godt dokumentert hva du bestrider, og da kommer ikke de noen veg uten om forliksråd eller lignende. Da er det bare å vente på dette og møte opp der for å forklare saken videre. De fleste selskaper gir opp her med mindre de har sysakene i orden.

Takker - jeg tror jeg forholder meg til dette rådet.

Skjønner at det virker rotete - prøvde å holde meg så kort som mulig i begynnelsen, men spørs om det har fremstått særlig mer ryddig om jeg hadde lagt ut alt på en gang . . .

Lenke til kommentar
nirolo skrev (7 timer siden):

Jeg ser at det er en mengde klager på manglende forsendelser fra wish, du er tydeligvis ikke den eneste som har problemer der.

Hvis varen ikke kommer frem til kjøper, så ber man bare om pengene tilbake fra Wish innen en viss tid. Gjøres enkelt gjennom ordrehistorikken på siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...