Gå til innhold

Tesla får hard kritikk: Juryen kaller elbilene for «overvåkningssystemer på fire hjul»


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Hanhijnn said:

 

Rent og ærlig er det absolutt framleis på bekostning av privatlivet til nokon. Det at me velje å akseptere den bekostningen er ein anna sak.

I tillegg er det jo i dette tilfellet all dataen som blir sendt til Tesla som er problemet, heller enn sjølve kameraene, og utydeligheten Tesla visstnok har om kva som konkret blir sendt og korleis det blir behandla. Du sitt i mørket hvorvidt ditt personlige liv blir oversendt og brukt av Tesla.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (13 minutter siden):

Rent og ærlig er det absolutt framleis på bekostning av privatlivet til nokon. Det at me velje å akseptere den bekostningen er ein anna sak.

I tillegg er det jo i dette tilfellet all dataen som blir sendt til Tesla som er problemet, heller enn sjølve kameraene, og utydeligheten Tesla visstnok har om kva som konkret blir sendt og korleis det blir behandla. Du sitt i mørket hvorvidt ditt personlige liv blir oversendt og brukt av Tesla.

Hvis man opplever det som problematisk, så kan man jo dekke til kameraene inni bilen.

Jeg innser at det "kan" bli problemer av personlige data på avveie, men jeg mener at vi må velge. Enten må man la tvilen komme "tiltalte" (Tesla) tilgode, eller så må man finne fram tinnfoliehatten.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Enten må man la tvilen komme "tiltalte" (Tesla) tilgode, eller så må man finne fram tinnfoliehatten.

Så enten

- naivt lukke øynene og anta at Tesla på ingen måte bryter lover, misbruker persondata og har dårlige avtaler

eller

- settes i bås med flatearthere, antivaxxere, chemtrails-konspiratorikerne, homeopater og stjernetydere.

For et flott ultimatum du setter.. - som om det ikke finnes noen mellomting :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Så enten

- naivt lukke øynene og anta at Tesla på ingen måte bryter lover, misbruker persondata og har dårlige avtaler

eller

- settes i bås med flatearthere, antivaxxere, chemtrails-konspiratorikerne, homeopater og stjernetydere.

For et flott ultimatum du setter.. - som om det ikke finnes noen mellomting :roll:

Klart det finnes mellomting. Jeg bare satte det litt på spissen. ?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Mener å huske at stasjonære overvåkningskameraer er søknadspliktige og krever skilting før man går inn i det overvåkede området. Det er derfor det står slike overvåkningskameraskilt ved inngangen på kjøpesentre ol.l. Kameraovervåkning fra en parkert bil vil jeg anta teller som stasjonær overvåkning. Men videoovervåkning fra biler i bevegelse må vel sidestilles med håndholdte videokameraer/mobilkamera. Altså ingen krav til skilting eller søknad.

Vil anta at norske lover rundt dette er basert på lover i andre europeiske land og EU-regler.

Datatilsynet har jo "frikjent" daschams (de skal i det minste ikke bryte loven), så de regnes ikke som stasjonære overvåkningskameraer eller noe slikt.

En parkert bil er jo ikke stasjonær. Den står der bare midlertidig.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Hanhijnn said:

 

Hold deg til kva eg seie kanskje?

Eg for min del har intet reelt problem med å bruke Sentry mode (skjønt eg har ikkje Tesla av andre grunner), men det er fjåsete å berre påstå at det ikkje kjem på bekostning av privatlivet. Prøver du påstå at det ikkje bekoster privatlivet til nokon om du setter opp eit kamera på dass for eksempel, berre fordi det aldri er nokon som ser videoen?

No er ikkje sentry mode montert på dass. Men den har absolutt moglegheit til å fange same infoen rundt seg.

Så... kva gjer Tesla med den informasjonen? Det er ikkje snakk om mogleg sikkerhetsbrudd her, berre rett ut - kva gjere dei med all dataen dei får? Kven får materialet, og korleis behandles det? Slikt eg forstår artikkelen er det her problemet først og fremst ligger, dvs i at kva Tesla mottar er tåkete, kor det går er utydelig, og kva det brukes til er vagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Xaphoon said:

"Det er kanskje ikke så rart at tyskerne er skeptiske til overvåkning og opptatt av personvern"

Men de bruker Android, Facebook og Snapchat...

Snakk om å møte seg selv i svingdøra...

I Tyskland er det vanleg å berre oppgje initialar i til dømes Facebook.  Facebook tillet eigentleg ikkje det – dei krev fullt namn – men har gjort eit unnatak for Tyskland.

Lenke til kommentar

Nordmenn er naive. Dette handler ikke bare om personvern, men også om rikets sikkerhet. Kanskje på tide at både forsvar og politikerne våkner opp og innser hvilke farer de setter oss i. I krisetider er det i tillegg til tilgang til forsyninger veldig viktig med kommunikasjonsmidler og transportutstyr. Det er riktig som nevnt tidligere at smarttelefonen også er et problem. Problemet er at det er produsenten av både smarttelefoner og elbiler som kontrollerer alt. Likevel har altså bruker fått ansvar for ting han eller hun ikke kan kontrollere, stikk i strid med all sunn fornuft. Si du deaktivere GPSen på bilen eller telefonen, den er nå deaktivert for deg, men du kan ikke vite om den kommuniserer med nettet, det er det kun produsenten som vet.

Vi bruker idag store summer på å forsvare landet vårt, samtidig som vi tillater utenlandske produsenter å kontrolle vår infrastruktur. Dette er like dumt som om vi lager en bombesikker inngangsdør, samtidig som vi lar bakdøren stå åpen.

Eksempel 1: Etterretning er viktig. Dersom produsent av mobiltelefon overlater data til våre fiender vil fienden få overtaket.

Eksempel 2: Produsent av biler kan i tillegg til å spionere på oss bruke vår bilpark til militære droner på hjul. Det er teknisk mulig at en statsmakt kan likvidere en annen statsmakts leder ved å overstyre bilen lederen sitter i, til en trafikkulykke.

Dersom vi fortsetter å gjøre oss avhengig av utenlandske produsenter kan resultatet bli at vi i en krisesituasjon blir nødt til å deaktivere mobilnettet, og mister med det viktige kommunikasjon og transportmiddel. Politikerne vet nå dette, og det er deres ansvar om dette skjer.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DDDD skrev (9 timer siden):


Jeg velger å tro/stole på at Tesla ikke har andre hensikter enn å bruke kjøredataene til utviklingen av autonomi.

Elon Musk har vært nokså aktiv med å fortelle nøyaktig hva som har skjedd eller ikke skjedd når en Tesla har fått litt badwill i nyhetene på grunn av ulykker, så lev gjerne i troen.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 timer siden):

For en ønsker mindre sikkerhet rundt bilen sin?? Forøvrig tror jeg polestar er ett godt alternativ til model 3!

Don't be evil, sa Google en gang I tida. De sier ikke det lenger...  Polestar 2 er lekker! Ser dessverre ut til å være en del krøll nå i starten. Mange som må hentes av bergingsbil. Og rekkevidden er skuffende lav. En del kan nok fikses med software. Men forbruket tror jeg forblir høyt.

Android Auto er lekkert. Taleassistenten fungerte imponerende bra da jeg prøvde. Stoler sånn passe mye på Google. Men lar meg kjøpe av at mye av det de lager fungerer så bra. George Orwell bomma grovt angående overvåkning. Lite ante han om at vi kom til å ønske det og attpåtil betale for å få det ;)

Endret av Dovreekspressen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Dovreekspressen said:

Don't be evil, sa Google en gang I tida. De sier ikke det lenger...  Polestar 2 er lekker! Ser dessverre ut til å være en del krøll nå i starten. Mange som må hentes av bergingsbil. Og rekkevidden er skuffende lav. En del kan nok fikses med software. Men forbruket tror jeg forblir høyt.

Android Auto er lekkert. Taleassistenten fungerte imponerende bra da jeg prøvde. Stoler sånn passe mye på Google. Men lar meg kjøpe av at mye av det de lager fungerer så bra. George Orwell bomma grovt angående overvåkning. Lite ante han om at vi kom til å ønske det og attpåtil betale for å få det ;)

Er selv skeptisk til å kjøpe en bil med et operativsystem som selv google ønsker å ta livet av. Får man enda oppdateringer om 8 år? Finnes Android da? 8 år gamle Tesla får enda oppdateringer med nye funksjoner.

Sentry mode er helt fantastisk. Håper virkelig ikke man mister det grunnet regelverk. Også litt merkelig at ingen andre enn xPeng har kopiert dette.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Android Auto og Android TV er så snodig. Skulle tru at dei ikkje skulle trenge så ekstrem tilpasning, men her er me... Fleste apps må spesialtilpasses for Android Auto og/eller Android TV for å launche i det heila tatt.

Kjedelig ass. For Android Auto er etter alt å sjå bra. Prøvde teste det i morges. Mens det var vakkert kor bra Googles voice recognition fungerte var det traustig kor lite apps som var tilgjengelig av dei eg har installert. Eg skulle gjerne fyrt opp Zapp på skjermen eg...

Så i dag satt eg i staden og prøvde gjere ein Android Auto kompatibel Raspberry pi4. Men då er planen å installere AAMirror så eg kan tvinge visning av normale skjermen, for det blir for dumt å ikkje ha fleste av mine apps.

Lenke til kommentar

Omtrent halve befolkningen bruker sosiale medier - færre enn verdensgjennomsnittet, ifølge Statista [1], og det er en mye lavere andel enn her til lands. Det er jo heller ikke ett fett hva slags sosiale medier som brukes. Twitter-erstatningen Mastodon er et desentralisert sosialt nettverk og ble utviklet av en tysker, men uten annonseinntekter skal det vel godt gjøres å fortrenge en eneste av gigantene. Så de møter trolig ikke seg selv like heftig i svingdøra som oss nordmennene, og da først og fremst 90% av dem som var og er skeptiske til smittesporingsappen.

[1] https://www.statista.com/statistics/282846/regular-social-networking-usage-penetration-worldwide-by-country/

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (På 25.9.2020 den 14.31):

Så... kva gjer Tesla med den informasjonen? Det er ikkje snakk om mogleg sikkerhetsbrudd her, berre rett ut - kva gjere dei med all dataen dei får? Kven får materialet, og korleis behandles det? Slikt eg forstår artikkelen er det her problemet først og fremst ligger, dvs i at kva Tesla mottar er tåkete, kor det går er utydelig, og kva det brukes til er vagt.

Det vet jeg ikke. Det er det myndighetene (i USA) sin jobb å vite / ha kontroll på. Og med Trump ved rattet; what can possibly go wrong? ;)

Men det samme kan du si om ALLE appene du har installert på din smartphone. De overvåker absolutt ALT du gjør, og sender informasjonen tilbake til oppdragsgiveren. Hvem får materialet, og hvordan behandles det? Vet du det? Bryr du deg? Pakker du inn mobilen i alufolie når den ikke brukes? Eller tar du sjangsen på at dataene forhåpentligvis ikke misbrukes? Men du tørr ikke gi Tesla samme tiltro??? En smule dobbelmoralsk inkonsekvent der?

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Hanhijnn said:

 

Det skal ikkje vera USA sin jobb, i stor grad nøyaktig fordi personvern-regler ikkje skal fungere slikt. Ergo får Tesla smekk på fingrene. Og nei, å trekke fram andre apps er ikkje eit godt argument. At andre gjør det dårlig gjere ikkje Tesla sin stilling betre. 

Utover det kan du stikke av om du ikkje klare å holde ein samtale om personvern uten å anklage nokon for å vera hyperparanoid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...