Gå til innhold

Tesla får hard kritikk: Juryen kaller elbilene for «overvåkningssystemer på fire hjul»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se hvordan dette skal fungere for sosiale medier, at det er ulovlig å overføre personopplysninger til USA. Super utvikling sånn jeg ser det. Bra vi har EU til å passe på av og til når holdingen til mange nordmenn er at det er helt i orden å bli overvåket.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor mange EULAer har du lest i detalj? Eller brukervilkår for nettjenester? 

Der har jeg noe jeg ønsker meg fra EU/FN.. Standard brukeravtaler. Så kan du lese dem *en* gang også er leverandørene forpliktet til å holde seg til dem. I dag har alle egne avtaler, som er ganske like alle andre sine men ikke helt. Det er ikke det minste rart at folk ikke leser dem.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Det er to effektive måter å presse ikke ønskede produkt på forbruker, enten med tvang, eller med pris. Har ingen ting imot at de som ønsker seg en Tesla får investere i det, men at alle som ønsker seg et elektrisk kjøretøy blir påtvunget ekstrautstyr er jeg imot. Nødvendig elektronikk er motorstyring, og muligens ABS. Forbedrede produkt har lengre levetid, er sikrere, mer miljøvennlige, og ikke minst billig å vedlikeholde og reparere. Kan ikke se at dagens elbiler oppfyller noe av dette. Vi kan ikke kontrollere overvåkningen av datasystemene, men får likevel mye av ansvaret, og må bare stole på produsent og styresmakter. Jeg gjør ikke det, gjør du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Xaphoon skrev (35 minutter siden):

"Det er kanskje ikke så rart at tyskerne er skeptiske til overvåkning og opptatt av personvern"

Men de bruker Android, Facebook og Snapchat...

Snakk om å møte seg selv i svingdøra...

Ser ikke helt motsetningen mellom å ønske seg å bruke sosiale medier *samtidig* som du ønsker å sette grenser for hvor mye de sosiale mediene har lov til å vite om deg..

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Xaphoon skrev (38 minutter siden):

"Det er kanskje ikke så rart at tyskerne er skeptiske til overvåkning og opptatt av personvern"

Jepp. ALLE som har og bruker en smart-telefon lar seg overvåke i en mye høyere skala enn hva Tesla gjør. Er man skeptisk til overvåkning så er det DER man bør begynne.

Hvor mange sånne priser har Samsung, Apple o.s.v. fått???

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Øystein Rødstøl said:

(...) og må bare stole på produsent og styresmakter. Jeg gjør ikke det, gjør du?

Akkurat som med mennesker; er det personer jeg stoler på og personer jeg ikke stoler på.

Det er synd at enkelte aktører har skitnet til dette med persondata såpass at det går utover alle andre, samt for utvikling av nye teknologier.
Jeg velger å tro/stole på at Tesla ikke har andre hensikter enn å bruke kjøredataene til utviklingen av autonomi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Xaphoon said:

1 hour ago, Hanhijnn said:

Jepp. ALLE som har og bruker en smart-telefon lar seg overvåke i en mye høyere skala enn hva Tesla gjør. Er man skeptisk til overvåkning så er det DER man bør begynne.

Hvor mange sånne priser har Samsung, Apple o.s.v. fått???

...Og ynskjet til tyskerne er kanskje å kreve at dette blir snevret inn på sikt der også...?

"Men ____ eksisterer (og er verre?)" betyr ikkje at dei er glad over det. Det er ikkje motsetning å dømme Tesla "men ikkje Android" (gitt at dei ikkje har ytret støtte for Android vel?), det er berre vagt angrep dykk kjem med basert på antagelser at dei er ikkje ok med A, men ok med B som dykk meine er verre. Den antagelsen har dykk ikkje openbar basis for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (15 timer siden):

Teslas kameraer har reddet mang en situasjon, og har vel også vært brukt til å etterforske alvorlige forbrytelser. Det er riktig at den filmer kontinuerlig under kjøring, men når den står parkert så filmer den bare når det skjer noe.

Hvis Teslas kameraer er et problem så er jo alle bilkameraer det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan jo nevne at jeg som kjøpte brukt Tesla ikke har signert en eneste brukeravtale med Tesla, men er likevel bekymret for at de tar seg ulovlig til rette. Jeg har blant annet ikke signert noen utpressingsavtale der de kan handicappe bilen hvis jeg ikke signerer. Er også bekymret for at de kan føre persondata ut av landet og eventuelt hva som skjer med de der de havner. Er også bekymret for at de vil påstå at norsk jurisdiskjon ikke gjelder dem eller meg. Jeg er norsk statsborger som har kjøpt bil som i sin tid ble solgt ny i norge, til en annen norsk statsborger. Jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at jeg plutselig følger fremmede lands lover og regler. Det er jo temmelig absurd om Tesla hevder det er tilfellet.

TLDR; Tesla har nok en solid ryddejobb foran seg. Jussen må komme på stell og bli formidlet skikkelig, om det er noe som skurrer.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Teslas kameraer har reddet mang en situasjon, og har vel også vært brukt til å etterforske alvorlige forbrytelser. Det er riktig at den filmer kontinuerlig under kjøring, men når den står parkert så filmer den bare når det skjer noe.

Hvis Teslas kameraer er et problem så er jo alle bilkameraer det.

Mener å huske at stasjonære overvåkningskameraer er søknadspliktige og krever skilting før man går inn i det overvåkede området. Det er derfor det står slike overvåkningskameraskilt ved inngangen på kjøpesentre ol.l. Kameraovervåkning fra en parkert bil vil jeg anta teller som stasjonær overvåkning. Men videoovervåkning fra biler i bevegelse må vel sidestilles med håndholdte videokameraer/mobilkamera. Altså ingen krav til skilting eller søknad.

Vil anta at norske lover rundt dette er basert på lover i andre europeiske land og EU-regler.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne artikkelen fra 2015 diskuterer litt rundt hva som er lov. For privapersoner er dashcam under kjøring lov men publisering av opptakene kan være ulovlig. Dashcam i parkert bil er litt mer gråsone men fortsatt ikke et kategorisk nei for privatpersoner. Datatilsynet ser ut til å skille om parkeringen kan ses på som permanent eller ikke.

Praksis varierer fra land til land, tyskspråklige land er nevnt som eksempler på land hvor det er strengere enn i Norge.

https://www.aftenposten.no/bil/i/vQlad5/stadig-flere-overvaaker-medtrafikanter-med-kamera

• Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 timer siden):

...Og ynskjet til tyskerne er kanskje å kreve at dette blir snevret inn på sikt der også...?

"Men ____ eksisterer (og er verre?)" betyr ikkje at dei er glad over det. Det er ikkje motsetning å dømme Tesla "men ikkje Android" (gitt at dei ikkje har ytret støtte for Android vel?), det er berre vagt angrep dykk kjem med basert på antagelser at dei er ikkje ok med A, men ok med B som dykk meine er verre. Den antagelsen har dykk ikkje openbar basis for.

Misforstå meg rett. Jeg er IKKE for overvåkning. Tvert imot. Derfor er jeg svært kritisk til hva jeg har av apper på telefonen, og hvilke tilganger jeg faktisk gir appene.

Men Tesla sin Sentry Mode gir en stor grad av sikkerhet til bil-eierne, uten at det går på bekostning av privatlivet til noen.

Syns bare at det er pussig at tyskerne ikke har tatt smart-telefon-leverandørene og app-leverandørene FØR de hiver seg på den mega-populære "anti-Tesla bølgen", men det er vel for å være sikret pressedekning, for det vet jo alle at ALLE mediaoppslag med ordet Tesla i får. Særlig hvis de er av negativ karakter.

(NB; tar forbehold om det er gitt slik "Big brother-pris" til mobilselskapene, for det vet jeg faktisk ikke.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...