mr.wolf Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 (endret) Selv om man støtter buss-streiken så må det være lov å ytre at den får store konsekvenser for enkelte. Hvis man bor på et tettsted som ligger 10-12 km fra nærmeste togstasjon og ikke har førerkort, hva gjør man da? Ikke alle som kan slenge seg på sykkelen i all slags vær langs en livsfarlig riksvei uten gangfelt. Når man bor et sted som det er helt greit å bo så lenge bussen går, så tenker man ikke at man må flytte for en eventuell buss-streik. Er det noe sted man kan finne ut mer av hvordan dette utvikler seg og hvor lenge man kan forvente at dette vil vare? Ikke mye info i media. Endret 5. oktober 2020 av GiaMahan Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 (endret) Det er vel lite om det akkurat nå rett og slett fordi det ikke skjer noe og det ikke er noen forhandlinger for øyeblikket; altså at det er "fastfrosset" for å si det slik. Men jeg regner med at vi får vite mer når neste forhandligsmøte mellom partene har vært skjønt jeg prøver å finne ut når det er men kan ikke finne noen innformasjon akkurat nå. Det er ingen klare "regler" om når dette tar slutt. Det varer enten til begge partene har blitt enige eller til regjeringen har gått inn med tvungen lønnsnemd. Det diskuteres også nå om smittevern er gyldig grunn til å gå inn med tvungen lønnsnemd, men vi får se. Uansett så kan du prøve å holde deg oppfatert på Fellesforbundets Twitterside, skjønt det ikke er så mye å finne ut av der heller men jeg regner med at de oppdaterer så fort det skjer noe nytt: Endret 24. september 2020 av Morromann 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 Buss-streiken er veldig ensidig belyst i media. Ingen nevner hvor mye dyrere bussbillettene må bli for å gi bussjåførene den lønna de ber om. Buss er i hovedsak finansiert av to ting: Billetter og subsidier fra det offentlige som igjen er betalt av skattebetalerne. Gitt at det offentlige ikke øker subsidiene gitt fra våre lommebøker, hvor mye dyrere vil billettene bli? PS. Det skal også sies at bussjåførene faktisk er og har vært bussjåfører i lang tid til tross for at lønna er som den er. 2 Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 28. september 2020 Forfatter Del Skrevet 28. september 2020 Simen1 skrev (5 minutter siden): Buss-streiken er veldig ensidig belyst i media. Ingen nevner hvor mye dyrere bussbillettene må bli for å gi bussjåførene den lønna de ber om. Buss er i hovedsak finansiert av to ting: Billetter og subsidier fra det offentlige som igjen er betalt av skattebetalerne. Gitt at det offentlige ikke øker subsidiene gitt fra våre lommebøker, hvor mye dyrere vil billettene bli? PS. Det skal også sies at bussjåførene faktisk er og har vært bussjåfører i lang tid til tross for at lønna er som den er. Nei med en såpass stor lønnsøkning vil nok prisene øke betydelig. Håper de kan møtes midt i mellom. Hvor lenge kan en streik vare hvis det ikke blir noen enighet? Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 Fantastisk timing å kreve lønnsøkning på. Passasjergrunnlaget har vel stupt det siste halvåret. Mye av inntektene er vel offentlige midler, men det er jo en del som kommer fra billettsalg og. Siste jeg hørte var at partene ikke hadde noe kontakt, da hadde det gått seks dager. Tror dette kan bli langdrygt. 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 NHO kjører uthalingstaktikken. Kjedelig for de som tar buss inn til sentrum av de største byene. Mye køkaos om dagen nå. Og plutselig har mange funnet ut at en bil faktisk er en ganske god oppfinnelse. 2 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 Så ett intervju der vedkommende nevnte at en bussjåfør med de rette papirene kunne ha over 500k. Synst dette var en bra lønn eg? Noen som vet hva de krever? 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 (endret) Sist det var busstreik, i 1998 varte streiken i 4 uker, de streiket for en tier og fikk den. Jeg støtter fullt ut busstreiken, jeg har selv førerkort i klasse D og synes buss er veldig greitt å kjøre, jeg har aldri vært bussjåfør og kommer nok ikke til å bli det heller da jeg er fulltidsansatt i ett annet yrke og jeg tenker arbeidstider og lønn ikke passer meg. Om de må øke bilettene så synes jeg ikke det er noe å grine over heller, når alle andre har gått opp i lønn mens sjåførene som står på til alle døgnets tider har så å si stått på stedet hvil i 13 år nå, når det gjelder lønn. Endret 28. september 2020 av Dragonlove 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 mr.wolf skrev (28 minutter siden): Nei med en såpass stor lønnsøkning vil nok prisene øke betydelig. Det hadde vært fint med litt fakta her: - Hvor stor andel av busselskapenes inntekter kommer fra billetter? - Hvor stor andel av busselskapenes utgifter går til sjåførlønninger? - Hvor mange prosent lønnsøkning ber de om? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 Simen1 skrev (42 minutter siden): Buss-streiken er veldig ensidig belyst i media. Ingen nevner hvor mye dyrere bussbillettene må bli for å gi bussjåførene den lønna de ber om. Buss er i hovedsak finansiert av to ting: Billetter og subsidier fra det offentlige som igjen er betalt av skattebetalerne. Gitt at det offentlige ikke øker subsidiene gitt fra våre lommebøker, hvor mye dyrere vil billettene bli? Hvorfor har de råd til at togførere og t-baneførere får så mye mer da? Sitat PS. Det skal også sies at bussjåførene faktisk er og har vært bussjåfører i lang tid til tross for at lønna er som den er. Og så? Det betyr ikke at de ikke skal få kjempe for anstendig lønn el.l. nå. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 Syns ikke synd på busssjåførene, økning i lønn vil kun føre til økninger i priser til neste år, da blir det dyrere med offentlig transport. 1 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 LMH1 skrev (2 minutter siden): Syns ikke synd på busssjåførene, økning i lønn vil kun føre til økninger i priser til neste år, da blir det dyrere med offentlig transport. Ufattelig egoistisk tenking. Unner du renholdere en anstendig lønn eller er du redd prisen stiger der de er i jobb? 8 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 LMH1 skrev (10 minutter siden): Syns ikke synd på busssjåførene, økning i lønn vil kun føre til økninger i priser til neste år, da blir det dyrere med offentlig transport. Så du klarer deg med 350 000,- i året du da? 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 kremt skrev (45 minutter siden): Og plutselig har mange funnet ut at en bil faktisk er en ganske god oppfinnelse. Og buss 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 (endret) Dragonlove skrev (44 minutter siden): Så du klarer deg med 350 000,- i året du da? I en lykkelig drømmeverden hadde vi alle tjent en million hver, uansett hvilken jobb vi utførte. Direktør eller parkeringsvakt - 1 mill. Men velkommen tilbake til virkelighetens verden. Lønnsforskjeller er en del av virkeligheten og det er faktisk fordeler med det, selv om det politisk korrekte på venstresida i politikken er å tilbe stalinistiske idealer. Spør du meg så er industri, særlig eksportindustri viktigere for landets økonomi og skatteinngang enn bussjåfører og renholdere. Ikke at de skal lønnes helt elendig, men det er naturlig at de lønnes lavere enn industriarbeidere. Det er også et sunt at innbyggerne klatrer opp verdiskapnings-stigen og samfunnsnytte-stigen med økt lønn som incentiv. Det gavner oss alle. Hva LMH1 "klarer seg med" er helt irrelevant. Det er vår felles interesse at han skaper så mye verdier som mulig i samfunnet og da bør det vanke gulrøtter for de som gjør nettopp det. Endret 28. september 2020 av Simen1 4 Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 28. september 2020 Forfatter Del Skrevet 28. september 2020 Man rangerer ikke jobber etter hvor viktige de er og gir lønn på grunnlag av det. Ubeleilighet, risiko og utdanning er noe av det som spiller inn. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 Verdiskapning er absolutt med på å forme lønnsnivået. Tilbud og etterspørsel også. Bussrutene har jo vitterlig med seg sjåfører på hver eneste avgang så det er jo ikke sånn at de har sagt opp fordi de er så attraktive hos andre selskaper eller at rekrutteringen struper antall avganger. 4 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 (endret) For min del bryr eg meg egentlig pent lite om kva andre meine buss-sjåfører skal tjene. Dei har, etter det eg er forstått, blitt overkjørt bra og lenge. Buss-sjåfører skal ikkje ha same rettighetene som andre i norsk samfunn eller? Det er også påpasselig å klandre buss-sjåførene når motparten ikkje ein gong gidd komme til forhandlingsbordet. Endret 28. september 2020 av Drunkenvalley 6 Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 28. september 2020 Forfatter Del Skrevet 28. september 2020 (endret) Simen1 skrev (16 minutter siden): Verdiskapning er absolutt med på å forme lønnsnivået. Tilbud og etterspørsel også. Bussrutene har jo vitterlig med seg sjåfører på hver eneste avgang så det er jo ikke sånn at de har sagt opp fordi de er så attraktive hos andre selskaper eller at rekrutteringen struper antall avganger. Etterspørselen spiller også en rolle. Men en arbeiderlønn burde ikke være lavere et sted enn et annet fordi det menes at den ene jobben er mindre viktig. Forøvrig hadde nok samfunnet fungert fryktelig dårlig uten kollektivtransport Endret 28. september 2020 av mr.wolf Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 Drunkenvalley skrev (15 minutter siden): For min del bryr eg meg egentlig pent lite om kva andre meine buss-sjåfører skal tjene. Dei har, etter det eg er forstått, blitt overkjørt bra og lenge. Buss-sjåfører skal ikkje ha same rettighetene som andre i norsk samfunn eller? Det har de jo allerede. Eller hva sikter du konkret til? mr.wolf skrev (12 minutter siden): Etterspørselen spiller også en rolle. Men en arbeiderlønn burde ikke være lavere et sted enn et annet fordi det menes at den ene jobben er mindre viktig. Forøvrig hadde nok samfunnet fungert fryktelig dårlig uten kollektivtransport Tilbud og etterspørsel. Det er det som styrer lønninger. Det er ingen naturlov at tilbud og etterspørsel skal ha samme balanse for yrke A og yrke B. Det er jo helt absurd å tro det finnes noen sånn magisk link .. eller stalinistisk universal likelønn. (som forsåvidt feilet til de grader i hans tid) 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå