oophus Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Snowleopard skrev (10 minutter siden): Men det er jo ingen motsetning mellom det, og at man kan skalere opp når man har løst problemene. Det er jo liksom meningen med å kjøre testproduksjon først. Man skalerer selvsagt ikke opp før man ser man kan produsere med en feilrate som er akseptabel. Problemet er jo at folk virker til å tru at man bare kan skalere opp nå, nå med en gang. Det er jo så absolutt ikke den konklusjonen man fikk fra Battery Day der mye av praten omhandlet nettopp det, hvor vanskelig det å skalere opp faktisk er. Snowleopard skrev (12 minutter siden): Man kjører kanskje i en tiendedels eller hundredels hastighet av hva de ønsker/kan gjøre så snart de har fått produksjonen stabil og med akseptabel mengde feil. Da kan de skru opp farten litt etter litt for å se at man ikke har problemer med stadig høyere hastigheter inntil man er ved den farten man ønsker å være. Når de da øker hastigheten så er det deler av produksjonen som ikke holder følge. Altså mengden "snag" I denne prosessen er stor, og det høres kanskje enkelt ut å bare øke hastigheten, men man glemmer at hastigheten skal opp på tusen ulike steg, der alle stegene skal være like bra hele veien til mål uten å bli en flaskehals. Snowleopard skrev (14 minutter siden): Deretter er det å kopiere linja, teste at den nye linja kjører stabilt nok, før man fyrer opp hastigheten der og. Ja, det å kopiere en linje er den enkleste jobben av dem alle. Frem til den tid, så står man med én prototype linje med dårlig yield som man ikke bare kan skru opp. Altså er problemene potensielt veldig mange frem til man er på et sted der man kopierer linjene for å nå nok kapasitet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 oophus3do skrev (3 timer siden): Nei, den kan ikke skaleres opp. Det er poenget og utfordringen. Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis. oophus3do skrev (1 time siden): Problemet er jo at folk virker til å tru at man bare kan skalere opp nå, nå med en gang. Det er jo så absolutt ikke den konklusjonen man fikk fra Battery Day der mye av praten omhandlet nettopp det, hvor vanskelig det å skalere opp faktisk er. Når de da øker hastigheten så er det deler av produksjonen som ikke holder følge. Altså mengden "snag" I denne prosessen er stor, og det høres kanskje enkelt ut å bare øke hastigheten, men man glemmer at hastigheten skal opp på tusen ulike steg, der alle stegene skal være like bra hele veien til mål uten å bli en flaskehals. Ja, det å kopiere en linje er den enkleste jobben av dem alle. Frem til den tid, så står man med én prototype linje med dårlig yield som man ikke bare kan skru opp. Altså er problemene potensielt veldig mange frem til man er på et sted der man kopierer linjene for å nå nok kapasitet. Mye spekulasjoner her fra din side. Hvor sikre kilder har du på disse påstandene? Kan du underbygge påstandene med kilder, eller er det kun en overdose pessimistisk fantasi? 2 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Simen1 skrev (1 time siden): Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis Se hva de sier på Battery Day. Der er jo bevisene. Simen1 skrev (1 time siden): Mye spekulasjoner her fra din side. Hvor sikre kilder har du på disse påstandene? Kan du underbygge påstandene med kilder, eller er det kun en overdose pessimistisk fantasi? Si hva du lurer på istedenfor. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Ok. Du vinner. Jeg orker ikke nok en sirkeldiskusjon 4 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 4. oktober 2020 Del Skrevet 4. oktober 2020 Største problemet for Tesla i nær fremtid er økt konkurranse og at bilene deres ikke har noe konkurransefortrinn lenger. Så sant de ikke kommer med noe nytt eller klarer å senke prisene betydelig, så vil de sannsynligvis slite. Evt. må de skape så mange nye markeder at tapet i etablerte markeder veies opp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2020 Del Skrevet 4. oktober 2020 oophus3do skrev (9 timer siden): Se hva de sier på Battery Day. Der er jo bevisene. Jeg har sett hele greia og finner ikke det du tolker ut av det, så du må nesten forklare konkret hvor du mener bevisene er. oophus3do skrev (9 timer siden): Si hva du lurer på istedenfor. Jeg lurer på: - Hvor sikre kilder har du på disse påstandene? - Kan du underbygge påstandene med kilder, eller er det kun en overdose pessimistisk fantasi? 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. oktober 2020 Del Skrevet 4. oktober 2020 Simen1 skrev (3 timer siden): Jeg har sett hele greia og finner ikke det du tolker ut av det, så du må nesten forklare konkret hvor du mener bevisene er. Prototype celler fra en prototype produksjonslinje. Er det virkelig nødvendig å forklare at de vil potensielt møte problemer på veien videre når de selv sa at yield ikke var optimalt ennå? Simen1 skrev (3 timer siden): Jeg lurer på: - Hvor sikre kilder har du på disse påstandene? - Kan du underbygge påstandene med kilder, eller er det kun en overdose pessimistisk fantasi? Hva spesifikt lurer du på? Du forstår vell at vi ikke har innsikt nok til å tippe anntal steg og prosesser i deres produksjonslinjer og at ord som "for eksempel" blir selvforklarende for at påstandene ikke bombastiske? Kilden er Battery Day. Men du kan også se på reaksjoner på Battery Day fra folk som ikke har egeninteresse i å hype Tesla. Jeg gav deg en god kilde for noen dager siden for en av dem, der du møter Munroe som vil pumpe Tesla for å selge sitt produkt, og batterieksperter som sitter og ler av han. Se den. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. oktober 2020 Del Skrevet 4. oktober 2020 Munro er litt av en type. Først basher han et merke så til de grader. Deretter tenker han seg litt om, og bare "Vent nå litt, hva hvis jeg spiller med denne hypen, da kan jeg jo tjene mye?" Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 kremt skrev (12 timer siden): Munro er litt av en type. Først basher han et merke så til de grader. Deretter tenker han seg litt om, og bare "Vent nå litt, hva hvis jeg spiller med denne hypen, da kan jeg jo tjene mye?" Har du sett på noen av videoene hans? En ting han i hvert fall ikke er, er merke-konsekvent. Han roser og kritiserer akkurat der han ser faglig grunn til det, gjerne om hverandre på samme produkt. Det er jo tross alt det han lever av. Ærlighet som noen ganger kan være brutal, men alltid konstruktivt slik at mottakeren har mulighet til å forbedre produtket sitt slik Munro mener er riktig. Han forteller jo stadig vekk om bedriftsledere som har vært for arrogante til å ta til seg konstruktiv kritikk og fortsatt på gamlemåten. 4 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 (endret) Så det er en konspirasjon og agenda altså? Begynner å bli lei av disse diskusjonene nå. Tragisk! Hva er poenget med disse evinnelige avsporingene?! Munro har jo ingenting med denne artikkelen å gjøre! Endret 5. oktober 2020 av bshagen 3 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 41 minutes ago, bshagen said: Så det er en konspirasjon og agenda altså? Begynner å bli lei av disse diskusjonene nå. Tragisk! Hva er poenget med disse evinnelige avsporingene?! Munro har jo ingenting med denne artikkelen å gjøre! Like lite som telsa har med id3 tråden å gjøre? 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 kremt skrev (1 time siden): Like lite som telsa har med id3 tråden å gjøre? Det en urett gjør ikke dette rett. Skjerp deg! 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 oophus3do skrev (4 timer siden): Søk opp diskusjoner der han er inkludert sammen med andre eksperter (du har allerede fått kilde tidligere til en av dem). Han blir ledd av når han åpenbart pumper Tesla, og det er mange tema han ikke ønsker å svare først på - rett og slett fordi han blir redd om han atter igjen skal bli motsagt fra ekspertene. Det Munroe er, er en ekspert på tooling for å bygge løsninger for masseproduksjon. Alt det andre er tøys og tull, og det syntes - spesielt når han vrir tema bort fra sak og mot shortere og aksekursen. Kundene hans er stort sett fondsforvaltere som ønsker å lære mer om aksjen og forspranget til Tesla. Det er derfor han mener bilindustrien er dumme, siden de ikke kjøper produktet hans ofte nok. Og majoriteten av kundene er fra Asia. Hvordan selger han mest av sine produkter? Om bilen han har brukt tusenvis av timer på å analysere er dårlig, så blir produktet lite etterspurt (ref. det å ignorere at deler i TMY er festet med teip, og treplanker fra Home Depot). Dog det han nå sier om Tesla gjør at produktet selger bedre, og pumpingen har en åpenbar agenda. Han tjener jo på at Tesla Bulls løper rundt knærne hans på sosiale medier også. Takk for informasjonen. Det gir i høyeste grad mening. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Fortsatt off topic, men informasjonen over er ingenting verd, tilsvarende rein amerikansk valgkamp. Det er noen grupper som sliter med å vurdere Munro objektivt: alle som hater og alle som elsker Tesla, eller et av de andre merkene han har analysert. Vi som er et sted i mellom ser det annerledes. Hans eneste inntekt er avhengig av at han/firmaet blir vurdert som seriøse. De som tror han manipulerer er skiveblinde - det er ikke der inntektene hans er. Han gir Tesla så det svir stadig vekk. For eksempel sa han for litt over en måned siden at lakkfabrikken i Fremont er rubbish, og før det sa han vel også at bilene produsert der er mye dårligere enn de som kommer fra den kinesiske fabrikken. 4 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 tommyb skrev (15 minutter siden): Det er noen grupper som sliter med å vurdere Munro objektivt: alle som hater og alle som elsker Tesla, eller et av de andre merkene han har analysert. Vi som er et sted i mellom ser det annerledes. Der jeg mener han har verdi og god kunnskap er altså tooling for masseproduksjon. Det er jo der hans kompetanse kommer ifra. Teknologien rundt batterier er dog ikke et tema man burde bruke han som utgangspunkt i - da det blir tydelig når han involverer seg i diskusjoner mot folk som faktisk har sin bakgrunn derfra. tommyb skrev (26 minutter siden): For eksempel sa han for litt over en måned siden at lakkfabrikken i Fremont er rubbish Ikke et tema som gjør hans produkt verken bedre eller verre. Tesla må være lendende i "noe", og spesielt i noe fondsforvaltere mener gir mest verdi for verdsettelsen av Tesla. Det er her han finner flest kunder. Tesla linket til aksjepris, og fundemental analyse. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Tror han pisker feil hest. Vil tippe at solid state kommer i flere biler. Både kannada og frankrike masseproduserer ss batterier i dag. At fabrikkene sier at det er langt frem i tid er for å beskytte dagens batteribiler. Ss batterier har potensiale til å doble energitetthet. Selv de aller første ssb har 25% større energitetthet en dagens beste. Om ett år er nok dette tallet et høyere. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Trestein skrev (1 time siden): Tror han pisker feil hest. Vil tippe at solid state kommer i flere biler. Både kannada og frankrike masseproduserer ss batterier i dag. At fabrikkene sier at det er langt frem i tid er for å beskytte dagens batteribiler. Ss batterier har potensiale til å doble energitetthet. Selv de aller første ssb har 25% større energitetthet en dagens beste. Om ett år er nok dette tallet et høyere. pisk denne hesten : https://www.youtube.com/watch?v=Nu4tjTyqbho Lenke til kommentar
avo Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 (endret) On 10/4/2020 at 7:30 AM, gamlefar said: Største problemet for Tesla i nær fremtid er økt konkurranse og at bilene deres ikke har noe konkurransefortrinn lenger. Så sant de ikke kommer med noe nytt eller klarer å senke prisene betydelig, så vil de sannsynligvis slite. Evt. må de skape så mange nye markeder at tapet i etablerte markeder veies opp. Nåh vel - det er mye som tyder på at Tesla nå i motsetning til konkurrentene tjener penger på el-bil. Og - selv om noen mener andre el-biler er bedre, er det ganske så mange som mener Tesla er ganske overlegene på det meste - kanskje annet enn kundeservice en periode. Og så har jo Tesla et lite ladenettverkt som har vist seg å fungere noe bedre enn alternativene. Endret 22. oktober 2020 av avo 6 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 23. oktober 2020 Del Skrevet 23. oktober 2020 On 10/3/2020 at 11:52 PM, Simen1 said: ... overdose pessimistisk fantasi? Nå skal jeg ikke vurdere om han har rett eller er rettferdig, men ikke framstill det som om det er en dårlig ting å analysere og trekke fram mulige risikoer. Det å påstå mange ting kan gå feil og noen ting vil gå feil er ikke pessimistisk fantasi, det er god risikoanalyse. Enhver optimistisk leder trenger en kontrollfunksjon som identifiserer og vurderer risikoer ellers blir enhver framtidig utfordring undervurdert og et slag mot firmaets troverdighet. En optimistisk visjonær som Elon Musk trenger slike rundt seg mer enn noen andre. Og som god leder er det viktig å kunne forstå og anerkjenne disse og velge hvilke risikoer man kan ta og hvilke man må utbedre. I forhold til Teslas skalering kunne det vært mer fruktbart om man lot oophus beskrive hvilke snubletråder han mener ligger i prosessen, så kan man derfra analysere om det er utfordringer Tesla allerede er kjent med og eventuelt allerede har erfaring med å løse. Da kan man faktisk få et bilde av både hvor langt de er kommet og om det som gjenstår er vanskeligere eller enklere enn tidligere. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 kremt skrev (På 27.9.2020 den 11.52): Lages batteriene i et telt? Hva er relevansen? Uansett, som jeg nevnte i en annen tråd, så har de faktisk startet produksjon av de nye batteriene for å bygge seg opp et lager, og de har prøveprodusert 17 Model Y med nye batterier alt. Altså den varianten som skal produseres i Berlin. Først vil de tydeligvis bruke av det lageret av nye batterier de har produsert alt, men etter hvert vil de ha så høy batteriproduksjon i Berlin at de ikke trenger å ta fra forhåndslagre. De tester den nye Model Y i Fremont-fabrikken først slik at de kan komme i gang med produksjonen i Berlin med en gang fabrikken står ferdig. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå