Gå til innhold

Norske eksperter om Teslas «Battery day»: – Lykkes de, vil de absolutt være verdensledende


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (14 timer siden):

Hvilke tall kan du vise til? EDIT: Og hvorfor gruvebedrifter? Jeg spurte om batteriteknologi til bil på et generelt grunnlag

Det er du som mener Tesla satser hardere enn andre. Om dette ikke gjelder penger og R&D budsjetter, hva mener du egentlig når du sier dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, 6RCURCGB said:

Rettelse:

Hadde det ikke vært for Nissan, Toyota, Mercedes, Tesla, BMW og alle de andre som produserer elektriske biler, hybrider og ladbare hybrider så ville tiårene som kommer bestått av kaklende dieselbiler i et enormt omfang...

Hadde det ikke vært for Tesla og Nissan, hadde de andre fortsatt drevet på med ting som Th!nk, iOn og i beste fall i3. Model S og Leaf er veldig forskjellige biler, men de er historiske vendepunkter. Den ene vendte bransjens fokus og forbrukernes fokus helt bort fra der den var, den andre viste at det gikk an å lage elektriske biler som faktisk var biler og ikke politiske statements. Merk at jeg sier Model S og ikke Roadster, fordi jeg mener Model S og ikke Roadster.

Endret av tommyb
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 minutt siden):

30 biler..imponerende..

 

Fra wikipedia: "The Roadster was the first highway legal serial production all-electric car to use lithium-ion battery cells and the first production all-electric car to travel more than 320 kilometres (200 mi) per charge."
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster_(2008)

 

Hvorfor inn i *H* er det så jævla viktig å 'bevise' at Tesla ikke er noe spesielt? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Hvorfor inn i *H* er det så jævla viktig å 'bevise' at Tesla ikke er noe spesielt? 

Det er et spørsmål om perspektiv. Tesla (eller Apple) er ikke best på noen enkeltegenskaper, men vinner børsen likevel. Det er vanskelig å akseptere dersom 1) man vet at de ikke er best på noen av enkeltegenskapene og 2) man ikke liker hvordan de framstiller seg selv som innovative. Noen vil da vurdere at 2) ikke passer sammen med 1) - da framstår det objektivt som om firmaet skryter på seg noe de ikke er. Mens andre vil definere at innovasjon består i å sette eksisterende teknologi inn i nye produkter i eksisterende, stagnante markeder. Da framstår det objektivt som at firmaet gjør noe ingen andre har gjort og aldri kom til å gjøre. 

Dette er begge oppfatninger som objektivt kan være ganske sannferdige samtidig siden fokus er så forskjellig at de ikke egentlig motsier hverandre. Det er bare de to definisjonene av innovativ som er inkompatible - men ingen av partene har definisjonsrett på den. Og står man på et av standpunktene virker den andre oppfatningen både provoserende og usann, siden den ikke passer med egen definisjon av innovativ.

Ta det fra en som er Tesla-agnostiker og Apple-allergiker. Man kan ikke forstå hverandre fordi definisjonen og språket ikke er kompatibelt, og da ender man opp med at den andre gruppens utsagn framstår som usanne. Og da ønsker man å korrigere, eller i alle fall få forståelse for sitt eget standpunkt.

Edit: dette er forskjellig fra enkelte andre diskusjoner, der den ene parten bruker fakta og måledata og den andre parten bruker livsvisdom og anekdoter som man mener å huske fra livets harde skole. I de diskusjonene er det bare en side som har rett i noe som helst og de andre tar på seg en falsk rett til å redefinere virkeligheten for å finne gode alternativer til å ha rett. 

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den velkjente eksperten Sandy Munro mener det Tesla presenterte var sensasjonelt, og ødeleggende for konkurrenter. Han mener de kommer til å gjøre rent bord.

Denne artikkelen er også fin:

https://intercalationstation.substack.com/p/-intercalation-station-battery-day

En del forum-deltakere er negative, men det virker som det er mer fordi de enten ikke har fått med seg hva som ble presentert, eller de har ikke forstått hva det faktisk var.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Frykter for at når tesla har løst alle problemene med produksjonen og bygget fabrikkene vil de andre produsentene ha produsert solide state batterier i flere år.

Franskmenna har fått til dette og de andre er svært nær. Tesla pisker en hest som ikke har potensiale. Tror mange er skuffet over at tesla ikke satser mere på batterier men vil fokusere på å bli best på produksjon. Der har de mye å lære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/23/2020 at 11:20 PM, bshagen said:

@Trestein Så det er SS-batterier i de nye elbilene til Mercedes også da?

https://www.electrive.com/2020/09/23/ecitaoro-g-to-reach-220-km-range-with-solid-state-batteries/

Quote

The solid-state batteries are said to be “only very limited” in terms of their suitability for rapid charging

Legger til: https://electrek.co/2020/09/25/daimler-electric-bus-citaro-solid-state-battery-pack/ - min utheving

Quote

Daimler didn’t release the exact timing of deliveries for the solid-state version of the eCitaro, but it is officially being added to the lineup of Daimler buses.

Most experts put solid-state battery mass production at a few years away.

 

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (8 timer siden):

Det er et spørsmål om perspektiv. Tesla (eller Apple) er ikke best på noen enkeltegenskaper, men vinner børsen likevel. Det er vanskelig å akseptere dersom 1) man vet at de ikke er best på noen av enkeltegenskapene og 2) man ikke liker hvordan de framstiller seg selv som innovative. Noen vil da vurdere at 2) ikke passer sammen med 1) - da framstår det objektivt som om firmaet skryter på seg noe de ikke er. Mens andre vil definere at innovasjon består i å sette eksisterende teknologi inn i nye produkter i eksisterende, stagnante markeder. Da framstår det objektivt som at firmaet gjør noe ingen andre har gjort og aldri kom til å gjøre. 

Dette er begge oppfatninger som objektivt kan være ganske sannferdige samtidig siden fokus er så forskjellig at de ikke egentlig motsier hverandre. Det er bare de to definisjonene av innovativ som er inkompatible - men ingen av partene har definisjonsrett på den. Og står man på et av standpunktene virker den andre oppfatningen både provoserende og usann, siden den ikke passer med egen definisjon av innovativ.

Ta det fra en som er Tesla-agnostiker og Apple-allergiker. Man kan ikke forstå hverandre fordi definisjonen og språket ikke er kompatibelt, og da ender man opp med at den andre gruppens utsagn framstår som usanne. Og da ønsker man å korrigere, eller i alle fall få forståelse for sitt eget standpunkt.

Edit: dette er forskjellig fra enkelte andre diskusjoner, der den ene parten bruker fakta og måledata og den andre parten bruker livsvisdom og anekdoter som man mener å huske fra livets harde skole. I de diskusjonene er det bare en side som har rett i noe som helst og de andre tar på seg en falsk rett til å redefinere virkeligheten for å finne gode alternativer til å ha rett. 

Litt slik:

https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

 

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Batteriet er i produksjon i dag. Sjekk internett siden deres. Hovedmarked er stasjonære aplikasoner for nett støtte.

De lager også busser og by biler

Hoved fordelen er bruk avmetaller og temperatur følsomhet. 
 

De er vel de eneste som har slike batterrier i salg i dag. Med unntak av små batterier til medisinsk bruk. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Trestein said:

De lager også busser og by biler

Hoved fordelen er bruk avmetaller og temperatur følsomhet. 

Og hovedulempen er "only very limited in terms of their suitability for rapid charging".

Som mange andre før har skrevet: det er ikke noe problem å lage batterier som har noen viktige egenskaper, men det er vanskelig å lage batterier som har alle viktige egenskaper.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

På mange måter er det litt overraskende at Tesla velger å forberede gammel teknologi (flytendestoff batteri) fremfor å satse på innovativ ny teknologi (fast-stoff batteri).

Spesielt med tanke på hva Elon Musk selv sa: "Any other car than a Tesla in 3 years will be like 'owning a horse'"

På en annen side er det egentlig forståelig, på samme grunnlag som at Tesla valgte å gå for de kjipere "laptop" batteriene, fremfor mer eksotiske batteri. De er rimeligere og mer tilgjengelige.

Målet til Tesla ser ut til å gå for løsninger som er billigere, som gir lavere risiko og høyere volum i produksjon. Det gjenspeiler vel Tesla's "mission", lag og lever noe fort og gale, som er bedre enn konkurrentene, som tvinger konkurrentene til å følge etter, og satse for å kunne ta igjen Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@keramikklampe Tror Musk her siktet til fossilbilen vs en Tesla. Husk at Tesla og Musk er svært ideologiske, de ønsker å bytte ut samtlige fossilbiler med elbiler, og har aldri ment at dette kan nåes kun av de og har sagt «velkommen» til de som tar de igjen og overgår de, det finnes ingenting bedre enn det - det betyr at de hadde den rette idéen. Konkurranse skaper innovasjon :D

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 25.9.2020 den 15.10):

Jeg bare påviser faktafeil. Om Tesla er noe spesielt eller ikke er høyst subjektivt men at de spiller en vesentlig rolle er hevet over tvil...

Samtidig så leverer du en helt grei søknad til opptak i Kverulantiske Pedanters Flisespikkeforening. Hvilken rolle spiller det at Nissan satt litiumbatterier i noen prototyper før alle andre når de ikke brukte det til noe? Det er litt som å påpeke at Kodak faktisk var en av de første som bygde digitalkameraer, de klarte ikke bruke det til noe og endte med å bli rent i senk når alle andre gjorde det. At Nissan fortsatt klarer seg er nok mest fordi nesten alle de tradisjonelle bilfabrikantene er trege med elbiler. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 timer siden):

Frykter for at når tesla har løst alle problemene med produksjonen og bygget fabrikkene vil de andre produsentene ha produsert solide state batterier i flere år.

Franskmenna har fått til dette og de andre er svært nær. Tesla pisker en hest som ikke har potensiale. Tror mange er skuffet over at tesla ikke satser mere på batterier men vil fokusere på å bli best på produksjon. Der har de mye å lære.

SS-batterier er veldig langt unna masseproduksjon og lave nok priser. Hvorfor tror du at SS-batterier magisk plutselig skal bli masseprodusert til billig pris, mens du forventer at Tesla bare nærmest vil sitte stille de neste årene?

Her er en som tar for seg Samsungs SSB-"gjennombrudd":

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (3 timer siden):

På mange måter er det litt overraskende at Tesla velger å forberede gammel teknologi (flytendestoff batteri) fremfor å satse på innovativ ny teknologi (fast-stoff batteri).

Spesielt med tanke på hva Elon Musk selv sa: "Any other car than a Tesla in 3 years will be like 'owning a horse'"

På en annen side er det egentlig forståelig, på samme grunnlag som at Tesla valgte å gå for de kjipere "laptop" batteriene, fremfor mer eksotiske batteri. De er rimeligere og mer tilgjengelige.

Målet til Tesla ser ut til å gå for løsninger som er billigere, som gir lavere risiko og høyere volum i produksjon. Det gjenspeiler vel Tesla's "mission", lag og lever noe fort og gale, som er bedre enn konkurrentene, som tvinger konkurrentene til å følge etter, og satse for å kunne ta igjen Tesla.

Det er ikke noe "fort og gale" ved det som ble presentert for noen dager siden. Det er resultatet av årevis med forskning og utvikling.

Hva får deg til å tro at faststoffbatterier nødvendigvis er fremtiden?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...