Gå til innhold

Norske eksperter om Teslas «Battery day»: – Lykkes de, vil de absolutt være verdensledende


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (1 time siden):

Det er ikke TU som sier eller antar dette. Og hvem andre enn Tesla er det som går like mye "All in" som de gjør mtp batteriteknologi nå? Kan du vise til noen som satser like hardt som Tesla? 

Hva er det du måler når du kan vise til at Tesla satser like hardt eller hardere på f.eks Lithium mining mot firma som kun gjør dette alene? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten fascinert over din iver i å snakke ned alt som omhandler Tesla oophus3do. Spesielt siden du selv har E-Golf som er milevis fra en Teslaopplevelse i ytelse og teknologi.

For meg så er hvert eneste fremskritt på batteri gledelig, uansett om det er Tesla eller VAG som kommer med det. Det betyr bare at andre vil følge etter, og resultatet er en bedre bil. Burde heller fremsnakke bedrifter som ser nye veier når vi står ovenfor problemer. Hadde det ikke vært for Tesla så ville tiårene som kommer bestått av kaklende dieselbiler i et enormt omfang. Eller Thinklignende legobiler som bykjøretøy. Ikke mye bilglede i det.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (2 minutter siden):

Nesten fascinert over din iver i å snakke ned alt som omhandler Tesla oophus3do. Spesielt siden du selv har E-Golf som er milevis fra en Teslaopplevelse i ytelse og teknologi.

Det er mer interessant å se at folk biter på salgsapparatet når de trur at gruvebedrifter ikke har et større R&D budsjett for deres arbeid enn den Tesla har for det segmentet. Samt personangrep som kommer kun fordi man påpeker tullet. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (33 minutter siden):

Det er mer interessant å se at folk biter på salgsapparatet når de trur at gruvebedrifter ikke har et større R&D budsjett for deres arbeid enn den Tesla har for det segmentet. 

Hvilke tall kan du vise til? EDIT: Og hvorfor gruvebedrifter? Jeg spurte om batteriteknologi til bil på et generelt grunnlag

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 timer siden):

Som dagt mercedes har alle rede solid state batterier for salg. Det betyr at de har utviklet batteri og klart å lage fabrikasjonsutstyr for slike batterier.

Tesla går tydligvis i sine gamle spor.

De tror at de skal klare å lage litt bedre og billigere batterier om 3 år. Mercedes selger ssb med levering i år. De har vistnok solgt flere busser med dette. 

Når mercedes har fått til dette vil andre følge etter rimelig raskt. Fordelene er enorme for dem som klarer å produsere slike batterier. De som ikke klarer det vil stå tilbake med produksjonsutstyr som er fullstendig avlegs. 

Litt usikker på hva du sikter til her. De nye batteriene er allerede under produksjon ved en pilotlinje i Teslas nye batterifabrikk.

Disse bedre og billige batteriene er altså her i dag, og vil være i full produksjon i 2022, altså om to år eller mindre. Så jeg skjønner ikke hvor du har tre år fra.

Batteriene er ikke bare litt bedre og billigere heller, men de har faktisk halvert prisen per kWt og økt ytelse med mer kraftig.

Når det gjelder solid state-batterier så har jo Tesla vurdert dette også, men valgte å gå en annen vei. Vi får se om noen klarer å ta i bruk soild state-batterier i større skala om en 5-10 år eller mer - kanskje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (19 timer siden):

Ingen som leste artikkelen? Ekspertene sier at Tesla vil lede hvis de får til alt, men de sier også at en haug av stegene er noe stort sett alle uansett jobber med fra før av. Altså er det et kappløp mellom Tesla som aldri har skalert opp slikt før, mot en haug firma som har gjort det. Ergo finner jeg retningen håpløs å gå i der de kunne utnyttet seg av ekspertise og fått storskalafordeler den veien i mye større skala fra det de eventuelt selv kan få til. 

Tesla har både drevet egen forskning og utvikling på batterier, og har også gjort oppkjøp av bedrifter som har drevet med slikt. De har også en rekke patenter (noen av disse er en del av det som ble presentert på tirsdag). Du må oppdatere deg litt og ikke bare anta at Tesla ikke har noe å komme med. De ligger langt fremme på batteriteknologi, og er aktivt ute og søker etter nye teknologier. Det meste av det du leser om nyvinninger på batterifronten er sannsynligvis ting Tesla allerede har undersøkt.

Så de har altså både intern ekspertise, og de nye batteriene gjør nettopp de storskalafordelene du snakker om. Med tanke på hvor mye raskere, mer effektivt og hvor mye mindre plass fabrikkene deres vil ta, så ser det ut til at de utmerket fint klarer å få det til selv.

Men du får fortsette å undervurdere Tesla da vet du ?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (4 timer siden):

Og hva var det du ikke fikk med deg når "eksperten" i blekka ovenfor sier at "Det er mange andre som jobber med de samme, ulike forbedringene". Tesla er desidert best på en ting, Markedsføring. Og noen svelger alt som kommer fra den kanten og tar all kritikk som en personlig fornærmelse og returnerer helst en avsky-tirade tilbake uten å egentlig ha forstått hva som ble sakt, egentlig. Tesla kom EGENTLIG ikke med noe nytt og revolusjonerende, men de er tydeligst på å kommunisere det som kommer. Selvsagt har de sine tinge som er bra, og andre har sine ting. Dette er litt som forbrukere som kun kjøper Apple produkter og rakker ned på alle andre produsenter...

På tide å bruke ett slikt ett igjen..

https://pre00.deviantart.net/c4d6/th/pre/i/2016/114/0/e/mirror_mirror_on_the_wall_2_by_jeanicebartzen27-da04l0j.png

Lykke til Tesla, det går sikkert helt bra

Siden det er Tesla er det selvsagt ikke nytt eller revolusjonerende. Det de gjør er jo så enkelt... så da er det jo rart at ikke alle andre har gjort det alt! Også merkelig at Tesla har klart å få patent på mye av dette når så mange andre hadde funnet det på før dem.

Artige greier, gitt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det meste av fagpressen, bortsett fra TU da, selvsagt. CALB har batterier med høyere effekt/vektforhold enn Teslas 20700 i produksjon. Guoxuan har koboltfrie LFP-batterier med 210 Wh/kg klar for produksjon og 4-5 andre produsenter er ikke veldig langt bak. CATL er nede på 55 EUR pr kWh for de koboltfrie batteriene. SKI bygge de batteripakkene med størst energittetthet på markedet etc.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Det meste av fagpressen, bortsett fra TU da, selvsagt. CALB har batterier med høyere effekt/vektforhold enn Teslas 20700 i produksjon. Guoxuan har koboltfrie LFP-batterier med 210 Wh/kg klar for produksjon og 4-5 andre produsenter er ikke veldig langt bak. CATL er nede på 55 EUR pr kWh for de koboltfrie batteriene. SKI bygge de batteripakkene med størst energittetthet på markedet etc.

Det er som regel enkelt å få til en god egenskap. Problemet er å integrere flest mulig i samme batteri. Altså både koboltfritt, høy energitetthet, høy effekttetthet, lang levetid og lav pris. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
7 hours ago, bshagen said:

Ikke verst av et selskap som har $0 i markedsføringsbudsjett

Akkurat det kommer vel bare an på hvordan de fører budsjettene sine. Ikke akkurat kostnadsfritt disse kick off showene og utlån av testbiler til diverse magasiner. Så jo, budsjett eller ikke, det er akkurat marknadsføring Musk er ett geni på. Han vet det, jeg vet det, men ikke alle vet det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (1 minutt siden):

Akkurat det kommer vel bare an på hvordan de fører budsjettene sine. Ikke akkurat kostnadsfritt disse kick off showene og utlån av testbiler til diverse magasiner. Så jo, budsjett eller ikke, det er akkurat marknadsføring Musk er ett geni på. Han vet det, jeg vet det, men ikke alle vet det...

Hva bruker andre store bilfabrikanter på markedsføring vs Tesla? Har du noen tall på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gibblay said:

Hadde det ikke vært for Tesla så ville tiårene som kommer bestått av kaklende dieselbiler i et enormt omfang

Rettelse:

Hadde det ikke vært for Nissan, Toyota, Mercedes, Tesla, BMW og alle de andre som produserer elektriske biler, hybrider og ladbare hybrider så ville tiårene som kommer bestått av kaklende dieselbiler i et enormt omfang...

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (6 minutter siden):

Rettelse:

Hadde det ikke vært for Nissan, Toyota, Mercedes, Tesla, BMW og alle de andre som produserer elektriske biler, hybrider og ladbare hybrider så ville tiårene som kommer bestått av kaklende dieselbiler i et enormt omfang...

Alle veit at det er Tesla som har trigget dette. Kom igjen nå

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (29 minutter siden):

Tror du alle tidskrifter og vitenskaplige artikler er tilgjengelige gratis på nett? De eksemplene jeg kom med var uansett hver for seg mer imponerende enn fremtidsdrømmene til Musk.

Det er derfor du må komme med kilder til påstandene dine. Hvis ikke så er det liksom ikke ... noe som helst

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...