Gå til innhold

Norske eksperter om Teslas «Battery day»: – Lykkes de, vil de absolutt være verdensledende

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig gjør vi det. Nær 100% også. Hva ellers?

Luft og kjærleik :)

nei vett ikke jeg. Om det plutselig skulle komme noe hydrogen gjennombrudd, eller massive fossil energi fordeler, eller krig, eller forbud eller ett eller annet. Men ja, tyder vel på at kjemiske batterier vil være i bruk i fremtiden. Er derfor jeg tenker at det er bedre å satse på teknologi som har større potensiale enn å skvise ut og holde liv i en teknologi som ikke kan bli mye bedre.

Ettersom energi kilden er den samme, ser jeg for meg at det er ett naturlig valg å gå videre. (Litt annerledes om hvordan de holder liv i bensin og diesel motorer, ettersom utfasing påvirker såpass mange sektorer).

Lenke til kommentar
On 3/5/2021 at 6:44 AM, Espen Hugaas Andersen said:

Formatet er jo litt uavhengig av kjemien, og det vil nok benyttes flere forskjellige kjemier. Men de som Tesla skal produsere selv er forventet å være kobolt-frie nikkel-rike batterier. Jeg vil gjette på NA.

I tillegg skal det kjøpes inn batterier fra Panasonic, som kanskje vil være NCA. Og Samsung, som kanskje da er NMC. Har ikke hørt noe om at de skal kjøpe inn 4680-celler fra CATL, men om de gjør det, så vil de nok være LFP.

Takk. Skjønner ikke hvor Panasonic fremdeles satser på NCA. Har langt mere tro på LG og Samsung sine NMC og særlig NMC 532  Tipper på 532  er god for bortimot 10 000 ladesykluser , eller enda mere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...