bshagen Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 oophus3do skrev (Akkurat nå): Er ikke alle som setter ytelse og rekkevidde som absolutte verdier for valget av bil. Samt dette er ikke innstegsmodellen. Dette er 1'st modellene. Ytelse og rekkevidde burde da absolutt være to av de største faktorene når man prissetter en elbil vel? 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 (endret) bshagen skrev (7 minutter siden): Ytelse og rekkevidde burde da absolutt være to av de største faktorene når man prissetter en elbil vel? Det spørs jo hvem man spør og hvilke behov de har for et kjøretøy, så nei - det bør det ikke nødvendigvis være. Kvalitet, service, reparasjonskostnader, støynivå, brukbarhet og lignende kan være ting enkelte folk setter høyere enn hestekrefter, dog rekkevidde vil nok være noe flere setter lengre opp på listen. ID.4 ser da ut til å kunne tilby rekkevidde over snittet, og vil dermed falle greit innenfor det kriteriet. I USA så ble en ID.4 forhåndsbestilt hvert andre sekund når de åpnet opp for det, så det er tydeligvis etterspørsel for den. Endret 24. september 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 9 minutes ago, bshagen said: Ytelse og rekkevidde burde da absolutt være to av de største faktorene når man prissetter en elbil vel? Fra 426 for innsteg eller middels utstyrt kan man vel vanskelig klage på. Jeg ser hvertfall liten grunn til å kjøpe biler som Kona, Niro, eSoul, SR+ og andre lignende i denne prisklassen med slike specs som kommer her. Men 2wd er en kamel man må svelge i begynnelsen hvertfall. 4wd blir 30-40 tusen dyrere, litt raskere aks, vesentlig tyngre, lavere rekkevidde, mulig mer motorstøy (ref andre biler med frontmotor), og jeg vil anta noe dårligere styrefølelse. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 (endret) Denne kommer vel antagelig til å selge greit i Norge, men jeg kan absolutt ikke forstå at dette kan bli en storselger i andre land i Europa. Hvem i f.eks. Tyskland vil punge ut €60 000 for en så liten bil som dette. (Startprisen er irrelevant, ingen kjøper en bil som er så ribbet for utstyr, er jo ikke en gang ryggekamera). En får jo like godt ustyrte fossilbiler til halve prisen. VW Tiguan som vel må anses å være det direkte fossil-alternativet (litt kortere, men større bagasjeplass) koster €32 500 mot ID4 til €60 000! ID4 blir jo da for veldig spesielt interesserte... Endret 24. september 2020 av John-B Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 John-B skrev (10 minutter siden): (Startprisen er irrelevant, ingen kjøper en bil som er så ribbet for utstyr, er jo ikke en gang ryggekamera) Hvor har du dette ifra? Selv på den billigste 1'st utgaven her, så er det ryggekamera. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 4 minutes ago, oophus3do said: Hvor har du dette ifra? Selv på den billigste 1'st utgaven her, så er det ryggekamera. Oops, jeg antok at det var likt som ID3. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 John-B skrev (1 minutt siden): Oops, jeg antok at det var likt som ID3. Fremfor å dømme 1'st modellene som er der for å skalere opp produksjonslinjene, så ville jeg ventet til man kan direkte sammenligne en konfigurator om ca 1 år. VW har ikke slitt med lite pågang for forhåndssalg, så det er tydelig at det er kunder for denne bilen, selv om prisen er "elbil-dyr". Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 kremt skrev (22 minutter siden): snip (også et svar til opphus3do) Det er jo greit nok, men da er vi jo snart opp 550-560k for en VW og da begynner det å nærme seg andre biler også, som kanskje er et steg opp. Dette blir meg er litt i overkant, når man får Skoda Enyaq iV 80X til 478k. Bedre rekkevidde, den ser mer premium ut enn ID.4 - både innvendig og utvendig, den virker som et smartere valg. Jeg kan ikke helt se hvorfor ID4 er dyrere en Enyaq. Men det er nå bare min mening, jeg syns det er mye å betale for så liten rekkevidde 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 @bshagen Du får nok enda mer skyts når Audi e-tron Q4 kommer, som nok vil legge seg over dette igjen. Men ja, syns Skoda Enyaq følger gamle fotspor med mye god bil for pengene. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 oophus3do skrev (Akkurat nå): @bshagen Du får nok enda mer skyts når Audi e-tron Q4 kommer, som nok vil legge seg over dette igjen. Men ja, syns Skoda Enyaq følger gamle fotspor med mye god bil for pengene. Det kan godt hende, skjønner ikke hvordan den kan prise seg enda over igjen. Som sagt, Enyaq ser ut som en knallbil - virkelig flott, hadde ladenettverket vært bedre så hadde den vært på blokka mi 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 Får alle disse nye VW og Skoda bilene en brukbar app? Leter etter bil å kjøpe for ca 400K men ett krav er app (eller til nød fjenkontroll) for å starte oppvarming uten å måtte måkke frem bilen. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 7 minutes ago, bshagen said: (også et svar til opphus3do) Det er jo greit nok, men da er vi jo snart opp 550-560k for en VW og da begynner det å nærme seg andre biler også, som kanskje er et steg opp. Dette blir meg er litt i overkant, når man får Skoda Enyaq iV 80X til 478k. Bedre rekkevidde, den ser mer premium ut enn ID.4 - både innvendig og utvendig, den virker som et smartere valg. Jeg kan ikke helt se hvorfor ID4 er dyrere en Enyaq. Men det er nå bare min mening, jeg syns det er mye å betale for så liten rekkevidde Har du sett deg inn i utstyrsversjoner, priser og lest utstyrslista? 550-600 er langt unna. Standardmodellen har omfattende utstyr, en del av det som leveres som standard er ikke engang mulig å få hos andre leverandører. For meg ser Enyaq ut som et vesentlig dårligere valg etter lanseringen av denne versjonen. For en Enyaq 80 med utstyr for 50 tusen ekstra er du cirka på nivået til ID4, men den koster 426. Ufattelig at det går an å kalle dette dyrt, og "mye å betale for så liten rekkevidde". WLTP blandet er altså på over 500 km, og dette skal være lett oppnåelig i 90 km/t i hvertfall 3 av landets årstider, ut fra tester av ID3 i forhold til wltp. VAG ser ut til å være konservativ når de leverer tall på forbruk og rekkevidde nå, klok av skade. Så jeg stoler på disse tallene. Jaja, noen blir aldri fornøyd uansett, men det er hvertfall viktig å snakke ned VAG har jeg forstått. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 Complexity skrev (4 minutter siden): Får alle disse nye VW og Skoda bilene en brukbar app? Leter etter bil å kjøpe for ca 400K men ett krav er app (eller til nød fjenkontroll) for å starte oppvarming uten å måtte måkke frem bilen. Søk opp We connect ID på YT så får du litt smakebit på første iterasjon av appen, og ja klima kontrol er med. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 (endret) kremt skrev (7 minutter siden): Jaja, noen blir aldri fornøyd uansett, men det er hvertfall viktig å snakke ned VAG har jeg forstått. Så så. Jeg syns bare Skodaen ser ut som en bedre deal. Det kan for all det hende at jeg tar feil på det, men jeg står fast ved at jeg syns ID4 er hakket for dyr i forhold til hva du får, skulle gjerne sett den 30-50k ned i pris, det tror jeg hadde vært en kjempefin deal. Så får du se på dette som å snakke ned VAG - eller ikke, det driter jeg egentlig litt i, da jeg veit hvordan du kan snakke ned enkelte andre merker. Håper ikke denne ironien unnslipper deg Endret 24. september 2020 av bshagen 1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 15 minutes ago, kremt said: Jaja, noen blir aldri fornøyd uansett, men det er hvertfall viktig å snakke ned VAG har jeg forstått. Nei. Det er viktig for deg med flere å snakke *opp* VAG og *ned* Tesla. Kan ikke se at bshagen har slike issues. Jeg følger Teslabjørn og DragTimes på YouTube av ulike årsaker. Bjørn fordi han er objektiv slik jeg oppfatter det. Brock fordi han er *entusiast*, noe jeg også er. (Det er derfor jeg ikke vil prøvekjøre en Tesla Performance.. for da er jeg solgt) ? Jeg tror elbil"satsingen" til VAG kommer til å selge bra. Er det noen som har en trofast kjøperbase så er det VAG. Og det er ikke uten grunn. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 1 minute ago, TL1000S said: Er det noen som har en trofast kjøperbase så er det VAG. Og det er ikke uten grunn. Gjerne utbroder her nå, så får jeg høre fra mesteren selv hva fasiten er. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 24. september 2020 Del Skrevet 24. september 2020 kremt skrev (1 time siden): Gjerne utbroder her nå, så får jeg høre fra mesteren selv hva fasiten er. Det er jo bare å se på salgstallene det, han har jo rett i at VW har solgt godt og jevnt i alle år. Dermed så er det jo nærliggende å tro at en VW-kjøper også kjøper en VW neste gang? Svært mange merker har sine fans, VW er intet unntak 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 kremt skrev (14 timer siden): Gjerne utbroder her nå, så får jeg høre fra mesteren selv hva fasiten er. Tesla-Bjørn? Fasit ligger jo i navnet hans... ? Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 Boligvalg er 10% følelse og 90% fornuft. Bilvalg er 50% følelse og 50% fornuft. Motorsykkelvalg 90% følelse og 10% fornuft. Det er i allefall mine personlige og venners erfaring. Personlig, mener jeg at følelsesfaktoren må være godt over 50% for å velge denne ID4en, for den virker mjeh. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 DDDD skrev (2 timer siden): Boligvalg er 10% følelse og 90% fornuft. Bilvalg er 50% følelse og 50% fornuft. Motorsykkelvalg 90% følelse og 10% fornuft.Båtvalg er 100% følese og 0% fornuft La til en jeg 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå