Gå til innhold

Nå er Volkswagens el-SUV lansert: leveres i januar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Tenk litt til på det. Du finner ut av det. 

Det jeg tenker er at du stadig driver og finner på problemstillinger som ikke er reelle. Uansett skjer hurtiglading kun unntaksvis for de aller fleste. (Ikke at så rask lading som mulig ikke er ønskelig når det først er behov for det, men omtrent ingen har behov for det i det daglige, og vil uansett ikke drive med så mye hurtiglading at det ville fått noe å si i praksis selv om fantasien din var virkelig.)

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Det jeg tenker er at du stadig driver og finner på problemstillinger som ikke er reelle. 

Hvordan kan justering av ladehastigheter grunnet batterihelse ikke være en reell problemstilling? Ingen av elbilene som har høy ladehastighet har levd lenge nok til å bedømme om hastigheten kan forsvares. Det inkluderer både Porsche og Tesla som er de to som skiller seg ut. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

Prøv å legge inn data i abetterrouteplanner. Jeg testet bergen madrid med ID3 og Tesla m3 sr. Tiden på begge var mellom 44 og 45timer. Id 3 var faktisk raskere om man bruker tb tall som referanse.

Tror nok jeg heller tar turen i en Tesla Model Y, når det blir mulig. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, oophus3do said:

Støy vil for min del bety betydelig mer enn ladenettverk. Et ladenettverk er noe jeg kanskje bruker 2-3 ganger i året. Støy er noe man må leve med hver eneste gang man setter seg i bilen. 

Jeg skal vistnok ha en støyete utgave av Model 3, uten at det plager meg nevneverdig. Men folk er forsjellige.

Kjører ofte fossilbiler med dobbelt så mye veistøy så kansje det og er av betydning.

Når man snakker om støy, hvordan blir lydanleggenene i disse bilene? Ser lite skriveri om det. Får de subwoofer å hele pakka eller?

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Jeg skal vistnok ha en støyete utgave av Model 3, uten at det plager meg nevneverdig. Men folk er forsjellige.

Prøv flere biler etter hverandre, så merker man kjapt hvor mye støy har å si. Tesla Bjørn driver jo hele tiden å prøve og finne måter å støyisolere sin bil på, og det grunner nok fra det at han har erfaring fra andre biler. 

Complexity skrev (17 minutter siden):

Kjører ofte fossilbiler med dobbelt så mye veistøy så kansje det og er av betydning.

Ja, da blir det jo slik at din TM3 blir betydelig mindre støyete enn det du går fra i sammenligningen. Dog hadde du hatt EQC f.eks så ville TM3 plutselig vært "fossilbilen" i sammenligningen. 

Complexity skrev (17 minutter siden):

Når man snakker om støy, hvordan blir lydanleggenene i disse bilene? Ser lite skriveri om det. Får de subwoofer å hele pakka eller?

Jeg har testet begge, og anlegget i Max er verdt å bruke penger på senere når man kan oppgradere utenfor pakkene som inkluderer så mye annet man kanskje ikke trenger. Standard anlegget vil jeg si at jeg følte man trengte en oppgradering rundt. God diskant, men mangler litt i mellomtonene syns jeg, samt bassen man fort merket man manglet fra Max anlegget. Dog noen rekordholder for anlegg er det ikke. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Prøv flere biler etter hverandre, så merker man kjapt hvor mye støy har å si. Tesla Bjørn driver jo hele tiden å prøve å finne måter å støyisolere sin bil på, og det grunner nok fra det at han har erfaring fra andre biler. 

Ja, da blir det jo slik at din TM3 blir betydelig mindre støyete enn det du går fra i sammenligningen. Dog hadde du hatt EQC f.eks så ville TM3 plutselig vært "fossilbilen" i sammenligningen. 

Jeg har testet begge, og anlegget i Max er verdt å bruke penger på senere når man kan oppgradere utenfor pakkene som inkluderer så mye annet man kanskje ikke trenger. Standard anlegget vil jeg si at jeg følte man trengte en oppgradering rundt. God diskant, men mangler litt i mellomtonene syns jeg, samt bassen man fort merket man manglet fra Max anlegget. Dog noen rekordholder for anlegg er det ikke. 

Teslabjørn sin Model 3 er jo en enda tidligere utgave en min med enda mere støy. Men den blir slått av mange på akkurat det ja.

Allright! Har vært borti mye rare lydanlegg i biler oppigjennom årene. "Premium" anlegg som høres helt grusomt ut og "Standard" anlegg som har vært helt kurrant. Så uansett hva produsenten skriver så må man nesten høre selv før man kan bedømme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Allright! Har vært borti mye rare lydanlegg i biler oppigjennom årene. "Premium" anlegg som høres helt grusomt ut og "Standard" anlegg som har vært helt kurrant. Så uansett hva produsenten skriver så må man nesten høre selv før man kan bedømme.

Aldri bedøm lyd fra andre uansett. Vi har ulike ører som liker ulik lyd. Hi-Fi markedet er jo i en evig kamp om hva som er best hele tiden.  ^^

For min del så likte jeg altså diskanten godt, og oppgraderingen vil for min del være noe jeg skulle hatt slik at man fikk opp mellomtone og bassen også til samme nivå. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Trestein said:

Trodde dette var øket. Poenget var at forskjellen i praksis er marginal. TB klarte vel 1000km på 10:30 med modell 3 mens ID3 klarte 10:45. Det var en tysker som klarte 1000km på 10:37 med mindre økonomisk ID3. En utrolig forbedring i forhold til e golf som brukte 15timer.

TeslaBjørn kan jo alle stasjonene utenatt, samt har konto og brikke for alle mulige ladeselskaper.
TBs kjøring viser altså en teorisk oppnåelig tid, men langt fra praktisk tid og intuivitet(øhh?). 

Norgesturen i år var fantastisk i en Tesla. Bare superchargerstasjoner og ingen ladekø (helt sant) selv om hele Norge var med.

OT: Fikk oppleve interessant ladekrangel på en Fortum-stasjon også:
Fortum-stasjonen hadde to 50kW-ladere:
- Lader1 var ledig mens Lader2 opptatt.
- BilA kom og plugger i lade 1.
- BilB kom senere og står i ladekø
- Lader2 er nå ledig, så bil B plugger inn.
- Viser seg at lader1 ikke funket, og bil A mente at siden han kom først og skal derfor få lade på lader 2 mens bil B er plugget inn og lader...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Europeisk prisnivå:

ID.4 Max 77 kWh: fra 60 k€

ID.4 1st 77 kWh: fra 50 k€

ID.4 med 52 kWh: fra <37 k€ kommer tidlig i 2021

Jeg vil anta dette er inkludert 19% tysk VAT. Vi får vel vite norske priser i løpet av dagen.

Nå er fasiten klar:

ID.4 1st Max fra 509 500,- ferdig levert i Oslo, fra januar

ID.4 1st fra 426 900,- ferdig levert i Oslo, fra januar

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Produksjonen av ID.4 er CO2-nøytral1, og kjølemiddelet som brukes i varmepumpen, er det naturlige og klimanøytrale middelet R744. Dette er den første varmepumpen i verden som bruker dette kjølemiddelet. Den høye virkningsgraden gjør at dette er den mest energiøkonomiske måten å varme opp en elbil på ved lave utetemperaturer.

R-744 er CO2, en ekstremt mye mindre klimabelastende kjølegass enn andre biler har. Men de tar munnen litt vel full når de påstår at det er den første varmepumpa i verden som tar i bruk det kjølemiddelet. Hadde de føyd på ".. som integrert standardutstyr i en bil" så hadde det blitt riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Blir ingen billig bil i alle fall. Og med ytelsen og rekkevidden så skulle jeg gjerne sett den godt under 500k

Er ikke alle som setter ytelse og rekkevidde som absolutte verdier for valget av bil. Samt dette er ikke innstegsmodellen. Dette er 1'st modellene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...