EviLEddiE Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 (endret) Begynner å få en rimelig bra samling Disney-tegnefilmer med Mikke Mus, Donald Dick og Langbein. Men langt ifra alle er av den kvaliteten jeg helst skulle ha sett dem i, så da jeg fikk øye på dette, begynte ting å se lovende ut. Selv er jeg blitt ganske så glad i de Donald-tegnefilmene med WW2-relatert innhold, og spesielt da "Der Fuehrer's Face". Det er tittelsangen fra denne jeg går rundt og synger for meg selv nå for tiden, og har da i samme slengen hentet ned Spike Jones & His City Slickers sin versjon av sangen. Men jeg ble nok litt overrasket over "Steamboat Willie" fra 1928, som kjent er den "første" Disney-tegnefilmen med Mikke Mus. Der driver jo Mikke med reinspikka dyreplageri! Bl.a kaster han en bøtte vann på en papegøye, bruker en katt som en slegge (nå hadde man jo saken om katten Donald som ble utsatt for akkurat det samme), nærmest kveler en and for å bruke den som en slags sekkepipe, samt klyper halene på grisunger bare for å nevne noe. Litt av en holdning til dyra Walt Disney hadde da... Det hadde vært fint om de kunne kjøpes hos en norsk butikk (i Stavanger-området) eller webshop, da jeg ikke føler meg HELT trygg å handle fra utlandet enda pga toll-trusselen osv. Endret 2. januar 2004 av EviLEddiE Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Altså, nå må du ikke glemme at Walt Disney elsket dyr. Men, seriøst, hvis du tar på vei av at Mikke klyper en gris på rompa, er du ganske hårsår. Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Javel, det med grisene var kanskje litt i det "drøyeste" laget å nevne. Men fremdeles synes jeg at det med katten som ble brukt som en slegge var ille. Hvem vet, kanskje hadde de som stod bak mishandlingen av katten Donald (som mista halen sin som følge av dette) sett "Steamboat Willie", og da muligens tatt en and også dersom de hadde fått tak i en! For hvis Disney-konsernet sensurerer alle WW2-tegnefilmene (som f.eks "Der Fuehrer's Face", "Commando Duck" og "Education for Death") sånn som de gjør nå, kunne de jaggu meg også spart meg for denne dyremishandlingen. Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Kjenner du forresten til Disney sin syvårspolitikk? Den innebærer i all korthet det at når de f.eks. er ferdig med å pushe Løvenes Konge (som nylig ble storlansert i dvd-versjon), så trekker de filmen fullstendig fra markedet i syv år. Svært få andre merkenavn kan tillate seg å gjøre noe sånt, men Disney har såpass ekstremt stor merkevareverdi at de kan slippe unna med denslags. Og dette kan jo være noe å tenke på, om du sitter på gjerdet og ikke vil skaffe deg de store titlene mens de lanseres. Da kan det godt hende du må ty til brukte eksemplarer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå