Complexity Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 8 minutes ago, bshagen said: Dette er Avis sine stort sett, om ikke det er Tesla selv andre steder enn her? Her i Tromsø deler de ut eldre Model S og X iallefall. Har skjedd at de har levert ut en Opel varebil eller noe fra Avis men da er de fri for biler selv. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 Complexity skrev (4 minutter siden): Her i Tromsø deler de ut eldre Model S og X iallefall. Har skjedd at de har levert ut en Opel varebil eller noe fra Avis men da er de fri for biler selv. Aha, der kan man se. Her i Drammen så sitter Avis sammen med Tesla på kontoret og leverer ut lånebiler om det er behov. Så da er det Model S med AVIS over hele siden 😛 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 (endret) 7 minutes ago, bshagen said: Aha, der kan man se. Her i Drammen så sitter Avis sammen med Tesla på kontoret og leverer ut lånebiler om det er behov. Så da er det Model S med AVIS over hele siden 😛 Sikkert forsjellige lokale avtaler. Når jeg var inne på 4hjuls kontroll med min bil i starten av sommeren fikk jeg en 2013 Model S som var registrert på Tesla noen måneder tidligere. Sansynligvis noen som har vært innom å oppgradert også har Tesla tatt bilen i innbytte. Var ganske morro å prøve en "Veteran" uten adaptive cruise eller noe. Har skjedd litt på den fronten gitt. Forventa absolutt ikke lånebil til en sånn liten jobb men var morro å cruise litt istede for å vente. Endret 13. oktober 2020 av Complexity 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden): Model S? De bruker en god del Model S innbyttebiler som servicebiler til de mobile teknikerne. Liten vits i å bruke fabrikknye biler til dette. Spørsmålet er jo hvorfor det eksisterer 3-4 år gamle biler som blir førstegangsregistrert først nå. Tesla kjøper jo opp nok bruktbiler til å kunne fordele slike biler til slike formål, fremfor å bruke helt "nye" biler som ikke er blitt brukt istedenfor. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 oophus skrev (42 minutter siden): Spørsmålet er jo hvorfor det eksisterer 3-4 år gamle biler som blir førstegangsregistrert først nå. Tesla kjøper jo opp nok bruktbiler til å kunne fordele slike biler til slike formål, fremfor å bruke helt "nye" biler som ikke er blitt brukt istedenfor. Førstegangsregistrert? Har du et reg-nummer som eksempel? Eller kan det være at de har sendt over biler fra f.eks Nederland? At de har biler som er 3-4 år gamle som aldri har blitt brukt tror jeg ingenting på. 6 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said: Førstegangsregistrert? Har du et reg-nummer som eksempel? Eller kan det være at de har sendt over biler fra f.eks Nederland? At de har biler som er 3-4 år gamle som aldri har blitt brukt tror jeg ingenting på. Det er faktisk noen som er registrert. F.eks EB64320. Jeg mistenker at det er chassis med defekter som har bare blitt stuet inn på et lager, og så har de nå tatt de frem, børstet støv av de, fikset defektene og bygget noen biler for service-apparatet. Mulig de har spesialbygget interiør for verktøyoppbevaring o.l. (Har ingen bevis for at det er dette som har skjedd, men det er forklaringen som gir mest mening, i mitt syn.) 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 6 hours ago, uname -l said: Du bare endrer forklaring etter hvert som det kommer nye opplysninger. Først var antall biler på lager et resultat av høyere produksjon og salg, men både salget og produksjonen gikk ned MoM i September samtidig som lageret økte. Da var det plutselig noe annet og at man synes at de plutselig trengte enda flere demobiler av en eller annen grunn. Økt lagerbeholdning globalt er et resultat av at produksjonen er på vei opp, generelt sett. Lokalt kan det være mer komplisert. 6 hours ago, uname -l said: Hvem med en tøddel bedriftsøkonomisk vett vil senke prisene om etterspørselen holder seg høy? De som ønsker 50% vekst per år. 6 hours ago, uname -l said: De satte akkurat ned prisen på Model S. I dag. Så det litt tidligere i dag. Det er nok ikke veldig dumt. Veldig mange venter på facelift av Model S/X. 2 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden): Førstegangsregistrert? Har du et reg-nummer som eksempel? Eller kan det være at de har sendt over biler fra f.eks Nederland? At de har biler som er 3-4 år gamle som aldri har blitt brukt tror jeg ingenting på. Ja, jeg sendte inn en lang liste rett før Q2 i denne eller elbil tråden. Dette er ikke noe nytt og foregår rett før kvartalene. Dog det er som sagt merkelig at de er såpass gamle. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden): De som ønsker 50% vekst per år. Så de senker prisen for å øke etterspørselen. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 12 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: Det er faktisk noen som er registrert. F.eks EB64320. Jeg mistenker at det er chassis med defekter som har bare blitt stuet inn på et lager, og så har de nå tatt de frem, børstet støv av de, fikset defektene og bygget noen biler for service-apparatet. Mulig de har spesialbygget interiør for verktøyoppbevaring o.l. (Har ingen bevis for at det er dette som har skjedd, men det er forklaringen som gir mest mening, i mitt syn.) Det er flere eksempler som dette i løpet av det siste året. Denne er produsert i mai 2016. Er det noe som vi bare har sett nå den siste tiden, eller har det alltid vært slik? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 24 minutes ago, Marzo said: Det er flere eksempler som dette i løpet av det siste året. Denne er produsert i mai 2016. Er det noe som vi bare har sett nå den siste tiden, eller har det alltid vært slik? Jeg har bare sett dette i år. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 Sitat Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde. Hva snakker dere om i siste 2-3-4 sider? Øksen kommer til å gjøre jobben sin... 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 (endret) Her er noen som har beregnet ladehastigheten på de nye bilene med 4680-batteripakker. Ikke noe overraskende resultater, bare omtrent like imponerende som forventet. Jeg er skeptisk til deler av regnestykkene: - Hvorfor de har beregnet 275 kW V3 superlader når de "bare" kan levere 250 kW. - Hvorfor de tar utgangspunkt i samme batterikapasitet. Det er jo naturlig at den vil øke når cellene byttes. Dermed burde full effekt holde lengre enn det som de beregnet. Endret 16. oktober 2020 av Simen1 1 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 Simen1 skrev (12 timer siden): Her er noen som har beregnet ladehastigheten på de nye bilene med 4680-batteripakker. Ikke noe overraskende resultater, bare omtrent like imponerende som forventet. Jeg er skeptisk til deler av regnestykkene: - Hvorfor de har beregnet 275 kW V3 superlader når de "bare" kan levere 250 kW. - Hvorfor de tar utgangspunkt i samme batterikapasitet. Det er jo naturlig at den vil øke når cellene byttes. Dermed burde full effekt holde lengre enn det som de beregnet. Ikke greit å si hvor de tar 275kW ladehastighet fra, jeg har hvert fall ikke hørt om det før. Fristende å anta at de spekulerer for egen regning men det gir en viss mening når du tenker på at Tesla må finne en permanent løsning for å lade Tesla Semi(megacharger?). Dessuten så er det jo litt teit at toppmodellene S/X ikke lader like fort som billigmodellene 3/Y. Så det er nok rimelig å anta at Tesla snart(tm) lanserer raskere lading en supercharger v3. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 Jeg lurte også på de 275 kW og tenkte det var kun spekulasjoner. Det sagt så har jo Tesla "oppgradert" 120, 135 og 145 kW-ladere til 150 kW. Jeg tror det er kun software-oppgradert, etter å ha erfart over flere år at det går bra med både temperaturer og levetid på laderne og bilene. Det kan også hende at de gjør som CPU-er, booster effekten når det er termisk rom for det og når totaleffekten fra trafostasjonen ikke overstiger dimensjoneringen. Altså at ikke alle ladere kan gå på 150 kW samtidig og at effekten justeres ned på de varmeste sommerdagene. Hvis denne antagelsen stemmer så synes jeg det er kjempeflott at de øker effekten når det er rom for det. (Jeg skjønner at visse andre ville rakket ned på en sånn praksis) 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 Kanskje de kan øke effekten på SuCv3-uttakene uten ombygginger? Perioden med toppeffekt er jo uansett bare noen få minutter. En TM3 har under optimale forhold toppeffekt i 5-22% SoC og det blir unnagjort på 3 minutter.. Jeg lurer på om ikke det kommer en refresh på S/X snart med nye batterier og høyere ladefart så de kan matche lillebror. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 oophus skrev (På 10.10.2020 den 0.00): Ta de heller opp med egne ord. Jeg har sett nok av hans videoer. 🤣 Sånn helt seriøst, støtter du det "potensialet"? Psst, Tesla var oppe i $2500 (pre-split). 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. oktober 2020 Del Skrevet 18. oktober 2020 hekomo skrev (5 timer siden): Psst, Tesla var oppe i $2500 (pre-split). Så du hva han gjorde? Han bare kopierte P/E fra Amazon og kom frem til at Tesla ville tjene det med deres ratio. 🤣 Analyse my ass. 😂 Vet du hovedgrunnen til at Tesla var oppe i $2500 pre-split? Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 18. oktober 2020 Del Skrevet 18. oktober 2020 hekomo skrev (12 timer siden): Psst, Tesla var oppe i $2500 (pre-split). Så at lille Mercedes(verdt 1/7 av Tesla) hadde $3,6 milliarder i overskudd i Q3. Det er 10 gangern Teslas overskudd hele det siste året. Et overskudd som var 100% regnskapstriks og inntektsføring av fremtidige miljøkreditter som snart forsvinner. Ikke rart youtube/tiktok-analytikere verdsetter Tesla til to billioner dollar. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. oktober 2020 Del Skrevet 18. oktober 2020 @uname -l Mer nøyaktig enn dine spådommer som var «Tesla er konkurs innen utgangen av 2018» 1 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå