Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (17 minutter siden):

Prøv igjen du, og se på hva han faktisk sier. Har du argumenter mot det?

Ta de heller opp med egne ord. Jeg har sett nok av hans videoer. 

 

hekomo skrev (17 minutter siden):

Her er enda en, som i februar i år regnet ut at Tesla hadde potensiale til å nå $3000 i løpet av 2020

🤣

Sånn helt seriøst, støtter du det "potensialet"? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (11 minutter siden):

Jeg trenger ikke lese dette.
Du har fått dette forklart for deg av både meg og flere andre her inne på forumet for over et år tilbake. 
Men du har konsekvent latterliggjort alle som har forklart at Tesla salget/etterspørselen faller, men når Tesla selv sier det er du kjapp med å "forstå deg på det". 

Selv spådde du rundt 20k Model 3 i 2019 og en ny "flodbølge" av Model 3 utleveringer når SR+ modellen kom. 
Sånn ble det ikke, og du ser ut til å være den siste her inne som forstod det. 

Å fortsette å linke til salgs rekoder som et noe som helst tegn på etterspørsel eller salgsmønster er totalt bortkastet, når andre produsenter henter inn forspranget på litt over et år.

Det er svært vanskelig å forholde seg til det du skriver når du bommer så mye som du gjør..

 

Jeg er ikke noe orakel, så ja jeg bommer gjerne.

 

Men jeg har de samme påstandene jeg, model 3 selger bra. Bare se på id3 nå, ble slått av model 3 i flere land I Europa. En bil som er flere år gammel...

Og den selger stadig mer world wide.

 

Så jeg ser ikke helt hva du er så forferdet over, for jeg forholder meg bare til fakta🤷

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si særlig om etterspørselen til Tesla, så lenge de produserer og selger alt de kan. Det eneste vi egentlig vet er at etterspørselen er høyere enn tilbudet. Om produksjonskapasitet ikke hadde vært en begrensning, så vet vi ikke om Tesla Model 3 hadde solgt 500k/år, eller 2 mill/år.

En ting som tyder på at Tesla kunne ha hatt høyere salg i Europa om de ønsket er at andelen LR øker. Det tyder på at Tesla prioriterer å produsere dyrere utgaver som de tjener mer på, i stedet for å forsøke mette markedet med biler.

Om ryktene om at Tesla planlegger å sende biler fra Kina til EU stemmer, så vil vi kanskje se at salget øker igjen her. Spesielt om Kina-biler med LFP batterier kunne medføre at prisen igjen kommer under 400k kroner. Kapasiteten ved Fremont er nok spesielt presset, ettersom Model Y skaleres opp.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Det er vanskelig å si særlig om etterspørselen til Tesla, så lenge de produserer og selger alt de kan. Det eneste vi egentlig vet er at etterspørselen er høyere enn tilbudet.

Da burde man ikke ha lager av biler ved kvartals-slutt. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Akkurat. Tesla har tilnærmet ikke-eksisterende lager av biler ved kvartalsslutt. Det er gjerne snakk om biler til noen få dagers salg, der andre bilmerker gjerne har uker/måneder med lagerbeholdning.

Etter Q3 så ble det rapportert om flere biler ved typiske lager-parkeringer enn noen gang tidligere, selv om Fremont ikke nødvendigivs har økt sin produksjon tilsvarende. Økt salg kommer jo av å ha 2 fabrikker vs 1 i majoritet, dog ingen av dem produserer ved forespeilet maks kapasitet. 

 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Det er vanskelig å si særlig om etterspørselen til Tesla, så lenge de produserer og selger alt de kan. Det eneste vi egentlig vet er at etterspørselen er høyere enn tilbudet. Om produksjonskapasitet ikke hadde vært en begrensning, så vet vi ikke om Tesla Model 3 hadde solgt 500k/år, eller 2 mill/år.

I følge Tesla selv så har de en produksjonskapasitet på 170k i kvartalet. Når de da produserte 145k i Q3 så er vel sannheten at de ikke produserer mer enn de regner med å selge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/9/2020 at 1:29 PM, oophus said:

Jeg har alltids sakt at jeg trur at Tesla ville solgt flere av en TM2 type bil enn TM3. Så det blir jo spennende å se salgstall for TM2 når den kommer mot TM3. TM3 er liksom en mellomting mellom ulike typer biler uten å være best i noe av det. 

Du skjønner jo at det du skriver her bare fremhever hvilken ekstrem suksess Model 3 har vært i Norge?

Til tross for at INGEN i Norge vil ha kompakte sedaner, har Model 3 solgt i bøtter og span. Det er vel uten sidestykke i historien i Norge at en bil med en upopulær type karosseri plutselig selger så voldsomt. Det er jo like spesielt som om Ford F150 plutselig skulle være på topplisten i Norge. Det viser bare hvilken ekstrem interesse det er for Tesla, når folk kjøper en bil, de egentlig ikke vil ha.

At de solgte en del første måneden var ikke så veldig overaskende, siden det selvfølgelig er en del entusiaster som ville har Tesla. Men at de har fortsatt å tegne nye bestillinger lenge etter at leveransene startet er helt utrolig. Jeg antok at salget hadde stoppet opp i år, men siste måned viste jo at det har de ikke. Etter min mening er det helt sprøtt at noen fortsatt vil ha Model 3, med tanke på at Model Y er på trappene, og Model 3 fortsatt er en type karosseri som er svært upopulær i Norge.

Model Y blir nok i dyreste laget for mange, men basert på kjempesuksessen til Model 3 har jeg overhode ingen tvil om at en Model 2 hadde fullstendig utklasset ID3. Det er jo denne karosseritypen nordmenn vil ha. Men dessverre har ikke Tesla det, så derfor er folk så desperate at de kjøper Model 3 i stedet.

Hvis ikke ID3 selger minst 50% mer enn Model 3 i løpet av sitt første år vil jeg tørre å påstå at at ID3 er en flopp. ID3 er den første elbilen som har kommet på markedet som er både ren elbil (fra grunnen), og nøyaktig den formfaktoren nordmenn ønsker, så hvis ikke det blir en gedigen suksess så må det kunne kalles en flopp. Da har de rett og slett ikke klart å gjøre bilen interessant nok, til en akseptabel pris. Og det er spesielt prisen jeg er litt skeptisk til, den fremstår som høy for meg. 

Endret av John-B
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (36 minutter siden):

Du skjønner jo at det du skriver her bare fremhever hvilken ekstrem suksess Model 3 har vært i Norge?

Det som har vært en suksess er ikke TM3 i seg selv, men teknologien og OTA mulighetene. Du kan nok bytte ut TM3 med TM2 og TM2 ville gjort det betydelig bedre - er mitt standpunkt. 

John-B skrev (37 minutter siden):

Model 2 hadde fullstendig utklasset ID3. Det er jo denne karosseritypen nordmenn vil ha. Men dessverre har ikke Tesla det, så derfor er folk så desperate at de kjøper Model 3 i stedet.

Model 2 hadde stått sterkere mot ID.3 ja, enn det Model 3 gjør og vil gjøre. 

Problemet nå er at Model 2 vil komme når ID.3 er ved sin tredje modellår, og da har man også ID.3 R å møte. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (8 minutter siden):

Det som har vært en suksess er ikke TM3 i seg selv, men teknologien og OTA mulighetene. Du kan nok bytte ut TM3 med TM2 og TM2 ville gjort det betydelig bedre - er mitt standpunkt. 

Model 2 hadde stått sterkere mot ID.3 ja, enn det Model 3 gjør og vil gjøre. 

Problemet nå er at Model 2 vil komme når ID.3 er ved sin tredje modellår, og da har man også ID.3 R å møte. 

Tja, model 3 slår jo id3 i flere av de europeiske markedene sålangt. Sverige, Nederland og til og med hjemmebanen Tyskland. Vet faktisk ikke om en annen plass enn Norge der de ble slått i september.

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Tja, model 3 slår jo id3 i flere av de europeiske markedene sålangt. Sverige, Nederland og til og med hjemmebanen Tyskland. Vet faktisk ikke om en annen plass enn Norge der de ble slått i september.

Om du måler for hele året så er det jo åpenbart at TM3 leder. Du må jo starte å måle fra når 1'st faktisk ble startet levert. 
image.png.9e12a05493bc176b4dc7dc44cae0e565.png
Slik ser Oktober ut for Norge, Nederland og Spania. 
image.png.22dad896f9e07e2468a2726591bcd8dd.png
Dette er September. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
28 minutes ago, oophus said:

Det som har vært en suksess er ikke TM3 i seg selv, men teknologien og OTA mulighetene. Du kan nok bytte ut TM3 med TM2 og TM2 ville gjort det betydelig bedre - er mitt standpunkt. 

Problemet nå er at Model 2 vil komme når ID.3 er ved sin tredje modellår, og da har man også ID.3 R å møte. 

Ja, teknologien og OTA mulighetene, eller selve "tesla-opplevelsen" som svært mange verdsetter ekstremt mye høyere enn panel-gaps og andre eksteriørdetaljer en trenger lupe for å se, samt hvilket materiale som er brukt innvendig på innvendige detaljer (forøvrig rart hvordan nordmenn kjøper IKEA møbler, men samtidig er EKSTREMT opptatt av materialkvaliteten i bilen sin...)

Men ja, jeg tviler på at Model 2 vil bli en gedigen suksess, den vil komme altfor sent. Dvs, selge bra kommer den til å gjøre, men den kommer neppe til å dominere fullstendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
John-B skrev (1 minutt siden):

Men ja, jeg tviler på at Model 2 vil bli en gedigen suksess, den vil komme altfor sent. Dvs, selge bra kommer den til å gjøre, men den kommer neppe til å dominere fullstendig.

Om det er tilfelle, så betyr det at konkurransen er stor - noe som er helt topp! Den egentlig kampen er elbil vs fossil, ikke Tesla vs andre elbiler :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (16 minutter siden):

Om du måler for hele året så er det jo åpenbart at TM3 leder. Du må jo starte å måle fra når 1'st faktisk ble startet levert. 
image.png.9e12a05493bc176b4dc7dc44cae0e565.png
Slik ser Oktober ut for Norge, Nederland og Spania. 
image.png.22dad896f9e07e2468a2726591bcd8dd.png
Dette er September. 

Måler ikke for året, men fra september. Der ble id3 slått i Sverige, Nederland og Tyskland. Og sannsynligvis andre plasser.

Oktober blir det nok id3 seier ja, for Tesla leverer jo ikke massen før om ett par måneder som vanlig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Måler ikke for året, men fra september. Der ble id3 slått i Sverige, Nederland og Tyskland. Og sannsynligvis andre plasser.

Oktober blir det nok id3 seier ja, for Tesla leverer jo ikke massen før om ett par måneder som vanlig.

ID.3 1'st har sine begrensninger ut ifra hvem som fikk hva. Sverige fikk betydelig ferre biler enn Norge f.eks. og Tesla prioriterer nok markeder hvor tilgangen til konkurransene er dårligere. Nå idag så skal dem jo inn i Hellas, og India.  Sånn sett så virker det som om de rømmer markeder hvor konkurransen har fått fotfeste. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

ID.3 1'st har sine begrensninger ut ifra hvem som fikk hva. Sverige fikk betydelig ferre biler enn Norge f.eks. og Tesla prioriterer nok markeder hvor tilgangen til konkurransene er dårligere. Nå idag så skal dem jo inn i Hellas, og India.  Sånn sett så virker det som om de rømmer markeder hvor konkurransen har fått fotfeste. 

Ja det blir spennende å se utviklingen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...