Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (8 minutter siden):

Det er flere som argumenterer for at prisen kan forsvares, f.eks.:

Haha, ja ikke bare skal den forsvares, den skal langt, langt opp ifølge den nut-casen der. 

Hu bytter jo "flavor of the month" rundt hva Tesla egentlig er årlig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, oophus3do said:

Toyota shippet motorer, girkasser og drivverk fra Japan mener du? Trur ikke det er tilfellet. 

Ser ut som de ble produsert i West Virginia. https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Motor_Manufacturing_West_Virginia

(Den siste bilen produsert ved NUMMI var Ponitac Vibe.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Model 3 har gjort det bedre i Norge enn det jeg forventet, i hvert fall. Sedan er ganske upopulært her, mens det er mye mer populært i USA og noen andre steder.

Ikke bare du nei. Model 3 ble jo grundig nederlag-dømt av Tesla-haterne når det ble kjent at den ble en sedan. For det "fantes" jo ikke noe marked for sedan-biler i Norge, hevdet de hardnakket. Også DET argumentet har forstummet helt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Ikke bare du nei. Model 3 ble jo grundig nederlag-dømt av Tesla-haterne når det ble kjent at den ble en sedan. For det "fantes" jo ikke noe marked for sedan-biler i Norge, hevdet de hardnakket. Også DET argumentet har forstummet helt. 

Jeg har alltids sakt at jeg trur at Tesla ville solgt flere av en TM2 type bil enn TM3. Så det blir jo spennende å se salgstall for TM2 når den kommer mot TM3. TM3 er liksom en mellomting mellom ulike typer biler uten å være best i noe av det. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Hjelper jo ganske bra? Det er jo verre om de ikke hadde hatt det salget, det skjønner vell du også... 

Se på Europa, Tesla selger langt mer enn resten om en ser på sist år sitt salg. De sliter ikke i det hele tatt..

Nå er jeg ingen ekspert men kanskje jeg ser på dette på en litt annen måte enn deg. 

Du nevner salget i europa. Som påpekt er det kun total salget du ser på. 
Tesla har startet utleveringene til forskjellige land til ulikt tidspunkt, bla pga logistikk. 
Feks begynte de ikke med utleveringer til land med høyresratt før i Q3. 

Ser vi på land hvor Model 3 har vært i salg siden starten er trenden en annen.
Norge og Nederland stod inntil i fjor for nesten halvparten av markedsandelen til Tesla i Europa. 
For 2020 er nedgangen i salget for disse to landene hele 85%

Hva er grunnen til dette?
Hvorfor vil ikke det samme skje i andre land? 


 

Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH

Europa er verdens raskest voksende elbilmarked med 90% vekst i år og har gått forbi Kina om man tar med PHEV.

I dette markedet har Tesla et fall på 14% YTD og 11% i Q3. Fallet i Q3 var til tross for angivelig oppdemmet etterspørsel etter koronastengningen i Q2. Markedsandelen er synkende fra over 30% i fjor til rundt 13% i år.

Som om ikke dagens konkurranse er nok så vil Mercedes/VAG/BMW introdusere en diger modellportefølje i den nærmeste fremtid. Sammen med resten av produsentene blir det 30-40 nye elbilmodeller det nærmeste året. Tesla har Model 3 og snart hatchback-versjonen av denne. Ellers ikke noe før en billigmodell kommer i 2022/2023.

Tesla er priset ikke bare som en fullstendig dominerende elbilprodusent, men også bilprodusent generelt. Det er veldig lite som tyder på at noe av det vil komme i oppfyllelse. De er bare en av mange om beinet.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Nå er jeg ingen ekspert men kanskje jeg ser på dette på en litt annen måte enn deg. 

Du nevner salget i europa. Som påpekt er det kun total salget du ser på. 
Tesla har startet utleveringene til forskjellige land til ulikt tidspunkt, bla pga logistikk. 
Feks begynte de ikke med utleveringer til land med høyresratt før i Q3. 

Ser vi på land hvor Model 3 har vært i salg siden starten er trenden en annen.
Norge og Nederland stod inntil i fjor for nesten halvparten av markedsandelen til Tesla i Europa. 
For 2020 er nedgangen i salget for disse to landene hele 85%

Hva er grunnen til dette?
Hvorfor vil ikke det samme skje i andre land? 


 

Ja jeg ser på Europa totalt sett, og der er salget rundt 80% av fjoråret. Vw er nede på 60% feks. 

 

Tesla Norge var nettopp ute å forklarte dette i e24 så det kan du lese der:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Salvesen. said:

Tesla Norge var nettopp ute å forklarte dette i e24 så det kan du lese der:)

Med fantastiske dype analyser av Even Sandvold Roland :)

Men jeg ville ikke deppet hvis jeg var Tesla-fan, hele merket solgte jo nesten like mye som Renault Zoe i Europa hittil i år :) 

Lenke til kommentar
oophus skrev (11 timer siden):

Haha, ja ikke bare skal den forsvares, den skal langt, langt opp ifølge den nut-casen der. 

Hu bytter jo "flavor of the month" rundt hva Tesla egentlig er årlig. 

Det er ikke hennes kursmål jeg snakker om (og hennes kursmål ligger noen år inn i fremtiden), men vedkommende som har laget videoen, og som presenterer sitt eget regnestykke.  

oophus skrev (11 timer siden):

Du må gjøre som ARK. Bytte tema hver gang den forrige ikke kan forsvares lengre - dog man må alltids bruke ordet "hypergrowth". 

Når har ARK byttet tema? Det har jo vist seg at de har hatt rett om Tesla hele tiden.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Det er ikke hennes kursmål jeg snakker om (og hennes kursmål ligger noen år inn i fremtiden), men vedkommende som har laget videoen, og som presenterer sitt eget regnestykke.  

Tom Nash lager videoer for å tjene penger. Hvordan tjene penger? Lag videoer som folk ser. Analysene der er bare tøys og tull. 

hekomo skrev (3 minutter siden):

Når har ARK byttet tema? Det har jo vist seg at de har hatt rett om Tesla hele tiden.

Nei, de har formet fantasiene sammen med Elon for å "få rett". Når eldre bull cases ikke kan forsvares lengre, som f.eks SW fortjeneste, så hopper de til neste "hypergrowth" historie. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (9 timer siden):

Nå er jeg ingen ekspert men kanskje jeg ser på dette på en litt annen måte enn deg. 

Du nevner salget i europa. Som påpekt er det kun total salget du ser på. 
Tesla har startet utleveringene til forskjellige land til ulikt tidspunkt, bla pga logistikk. 
Feks begynte de ikke med utleveringer til land med høyresratt før i Q3. 

Ser vi på land hvor Model 3 har vært i salg siden starten er trenden en annen.
Norge og Nederland stod inntil i fjor for nesten halvparten av markedsandelen til Tesla i Europa. 
For 2020 er nedgangen i salget for disse to landene hele 85%

Hva er grunnen til dette?
Hvorfor vil ikke det samme skje i andre land? 

Grunnen er at Tesla har begrenset med biler å fordele ut over verden fra fabrikken i Fremont. Etter hvert som de har økt produksjonen har de også begynt å levere til nye markeder, noe som har gjort at de fortsette å spre bilene utover, og de prioriterer basert på ulike kriterier. For eksempel, de ser ut til å se på markeder der insentiver introduseres eller løper ut.

Tesla i Norge har også uttalt at de får for få biler til å dekke etterspørselen, noe som bekrefter det at Tesla faktisk er begrenset av produksjon og ikke kan levere nok biler til absolutt alle land i hele verden på en gang.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 minutter siden):

Topplinjen. 

Veksten var da nærmere 15% fra 2018 til 2019, men samtidig begynte de med internasjonale leveranser (noe som tar mer tid), de solgte flere billigere konfigurasjoner av Model 3, og de solgte færre Model S og X. Dette kalles kirsebærplukking, kremt. Du tar alt ut av en kontekst og ser på en liten del av bildet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (20 minutter siden):

Tom Nash lager videoer for å tjene penger. Hvordan tjene penger? Lag videoer som folk ser. Analysene der er bare tøys og tull. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

Prøv igjen du, og se på hva han faktisk sier. Har du argumenter mot det?

Uansett, poenget er at det faktisk er flere der ute som mener at dagens prising kan forsvares.

Her er enda en, som i februar i år regnet ut at Tesla hadde potensiale til å nå $3000 i løpet av 2020 (akkurat den delen er ca. 10 minutter inn i videoen):

 

Sitat

Nei, de har formet fantasiene sammen med Elon for å "få rett". Når eldre bull cases ikke kan forsvares lengre, som f.eks SW fortjeneste, så hopper de til neste "hypergrowth" historie. 

Hva har de hoppet til og fra? Når?

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...