Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (3 minutter siden):

"Gikk"? Det er ikke uvanlig å være short over mange år. 

Ærlig talt, syns du prisen kan forsvares? 

Personlig trur jeg en sprekk og det å bygge sten for sten i ettertid bare hadde vært sunt. Dette fokuset på aksjekurs sørger bare for at flinke folk forsvinner fra firmaet med stress hvert kvartal. 

Ja han gikk på en real smell og bommet totalt på hans forventninger som du er så opptatt av. Skikkelig mageplask rett og slett.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, oophus3do said:

Ikke mot forventninger. 500k i 2018 og 1M I 2020 var planen. Er jo forståelig det da, når Fremont har produsert 500k biler før, også skulle de jo få en fabrikk til. 

I år ville de klart 500k med god margin, om det ikke hadde vært for korona. Det kan hende de fortsatt klarer 500k, men da med veldig liten margin. Altså er de omkring 2 år bak denne planen. (Q3 x4 utgjør 580k/år.)

Det meste av de to årene gikk bort i problemer med opprampingen av Model 3. Sånt skjer, men det virker som Tesla har betydelig bedre kontroll på masseproduksjon nå. Opprampingen av Model Y gikk ganske bra.

Teslas følsomhet i forhold til oppramping av nye modeller reduseres fortløpende. Det har f.eks liten betydning om opprampingen av Model Y i Berlin er et år forsinket. Tesla vil fortsette å gå med overskudd utifra produksjonen i USA og Kina.

Før var det mye farligere for Tesla å ha problemer. De tjente ikke penger, altså om de ikke fikk orden på produksjonen relativt raskt ville de kunne gå tomme for penger og gå konkurs. Med Roadster, Model S, Model X og Model 3 var det slik. Men nå er heldigvis Tesla forbi de årene, og de kan ta seg tiden til å slakke litt av på gassen nå og da.

Det blir spennende å se hva de får til i 2021. Jeg antar de kan havne på noe sånt som 750k over året.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, kremt said:

Etterspørselen er nå så ekstrem at de begynner å sende Shanghai biler til Europa/norge.

Dette er vel fortsatt et ubekreftet rykte.

Men utelukker ikke at det stemmer. Tyder på at produksjonen i Kina er på vei opp raskt. (De holder på med å sette inn et tredje skift, mener jeg.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (47 minutter siden):

I år ville de klart 500k med god margin, om det ikke hadde vært for korona. Det kan hende de fortsatt klarer 500k, men da med veldig liten margin. Altså er de omkring 2 år bak denne planen. (Q3 x4 utgjør 580k/år.)

Du går glipp av poenget. Fabrikkene er tydeligvis så lite effektive, at man må ha 2 fabrikker for 1, selv om elbilene krever 10k deler mot 30k deler fra tidligere. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (49 minutter siden):

Men nå er heldigvis Tesla forbi de årene, og de kan ta seg tiden til å slakke litt av på gassen nå og da.

Absolutt ingenting som tyder på at de ikke stresser før kvartalene, fremdeles. 

Lenke til kommentar
19 hours ago, Salvesen. said:

Jada jada, tesla leverte langt flere biler enn VW leverte i sin første måned. Happy?

Hva hjelper det å levere ut flest biler en måned, når salget halveres for hvert kvartal og blir slått av utgående Chademo modeller? 

1/3 av alle Tesla Model 3 i Norge ble "solgt" i mars 2019... 

Tesla ekspertene her spådde 20 tusen biler i 2019.. sånn ble det ikke.
Nå snakker man bare om globale salgstall og ser bare på totalen og enten glemmer eller fortrenger at de både har flere fabrikker og modeller i samme periode.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Du går glipp av poenget. Fabrikkene er tydeligvis så lite effektive, at man må ha 2 fabrikker for 1, selv om elbilene krever 10k deler mot 30k deler fra tidligere. 

Ser ikke hvordan du kommer frem til dette. Fremont produserer flere biler enn den gjorde under Toyota/GM, og de gjør mer av arbeidet der. Det lages f.eks seter og slikt ved fabrikken. 

1 hour ago, oophus3do said:

Absolutt ingenting som tyder på at de ikke stresser før kvartalene, fremdeles. 

Det jobbes hardt med å levere ut biler ved slutten av kvartalene, ja. Men det virker som også dette er noe som har roet seg litt. Jeg hører ikke om eiere som stiller frivillig opp til dugnad for å få levert ut biler, eksempelvis. Noe som var vanlig i 2019.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Marzo said:

Hva hjelper det å levere ut flest biler en måned, når salget halveres for hvert kvartal og blir slått av utgående Chademo modeller? 

1/3 av alle Tesla Model 3 i Norge ble "solgt" i mars 2019... 

Tesla ekspertene her spådde 20 tusen biler i 2019.. sånn ble det ikke.
Nå snakker man bare om globale salgstall og ser bare på totalen og enten glemmer eller fortrenger at de både har flere fabrikker og modeller i samme periode.

Model 3 har gjort det bedre i Norge enn det jeg forventet, i hvert fall. Sedan er ganske upopulært her, mens det er mye mer populært i USA og noen andre steder.

Model Y er modellen som er midt i blinken for Norge. Da passer det også bra at det er denne modellen som skal produseres i Berlin. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Ser ikke hvordan du kommer frem til dette. Fremont produserer flere biler enn den gjorde under Toyota/GM, og de gjør mer av arbeidet der. Det lages f.eks seter og slikt ved fabrikken. 

Ble det ikke laget 500k biler der fra Toyota/GM tiden? 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det jobbes hardt med å levere ut biler ved slutten av kvartalene, ja. Men det virker som også dette er noe som har roet seg litt. Jeg hører ikke om eiere som stiller frivillig opp til dugnad for å få levert ut biler, eksempelvis. Noe som var vanlig i 2019.

Da har du ikke fulgt med. Frivillig arbeid skjedde i Q3 nå i år også. Elon sa jo at det ville være veldig behjelpelig om noen møtte opp og hjalp til, som normalt. 

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Ble det ikke laget 500k biler der fra Toyota/GM tiden? 

Toppen ved NUMMI ble nådd i 2006, på 428.633 biler. Tesla oppnådde dette nivået ca Q4 2019 og nå er de godt over det.

6 minutes ago, oophus3do said:

Da har du ikke fulgt med. Frivillig arbeid skjedde i Q3 nå i år også. Elon sa jo at det ville være veldig behjelpelig om noen møtte opp og hjalp til, som normalt. 

Link?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Model 3 har gjort det bedre i Norge enn det jeg forventet, i hvert fall. Sedan er ganske upopulært her, mens det er mye mer populært i USA og noen andre steder.

Model Y er modellen som er midt i blinken for Norge. Da passer det også bra at det er denne modellen som skal produseres i Berlin. 

Model 3 har solgt bra, og tatt mye av salget fra Model S. 
Tilsvarende vil nok skje med Y hvor 3 salget nærmest vil stoppe opp her i landet. 

Så blir det store spørsmålet om og hvor raskt tyskerne vil ta igjen forspranget, slik de nå har gjort med Model X. 

Kanskje Tesla vil gå tilbake på å rapportere produksjonstall av 3 og Y individuelt igjen.
 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Toppen ved NUMMI ble nådd i 2006, på 428.633 biler. Tesla oppnådde dette nivået ca Q4 2019 og nå er de godt over det.

De klarte ikke nå samme effektivitet på samme volum. De har kastet opp flere telt og utstyr på utsiden. 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Link?

Gå igjennom postene hans på Twitter. Folk spurte om de kunne hjelpe, og Elon sa det ville vært fint.

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

De klarte ikke nå samme effektivitet på samme volum. De har kastet opp flere telt og utstyr på utsiden. 

Som sagt, de gjør mer ved fabrikken enn det NUMMI gjorde. Tesla har f.eks svært mye av sin utviklingsaktivitet der, og de lager seter og diverse annet. Dette ser man i antall ansatte. Nå jobber det over 10.000 folk ved fabrikken, der det var maks rundt 5.500 under Toyota/GM.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (24 minutter siden):

Hva hjelper det å levere ut flest biler en måned, når salget halveres for hvert kvartal og blir slått av utgående Chademo modeller? 

1/3 av alle Tesla Model 3 i Norge ble "solgt" i mars 2019... 

Tesla ekspertene her spådde 20 tusen biler i 2019.. sånn ble det ikke.
Nå snakker man bare om globale salgstall og ser bare på totalen og enten glemmer eller fortrenger at de både har flere fabrikker og modeller i samme periode.

 

 

Hjelper jo ganske bra? Det er jo verre om de ikke hadde hatt det salget, det skjønner vell du også... 

Se på Europa, Tesla selger langt mer enn resten om en ser på sist år sitt salg. De sliter ikke i det hele tatt..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Som sagt, de gjør mer ved fabrikken enn det NUMMI gjorde. Tesla har f.eks svært mye av sin utviklingsaktivitet der, og de lager seter og diverse annet. Dette ser man i antall ansatte. Nå jobber det over 10.000 folk ved fabrikken, der det var maks rundt 5.500 under Toyota/GM.

Det er rimelig stor forskjell mellom elbiler og fossile biler. Fra ca 10k deler per bil til 30k deler per bil. Det å lage seter gjør ikke situasjonen spesielt annerledes. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Det er rimelig stor forskjell mellom elbiler og fossile biler. Fra ca 10k deler per bil til 30k deler per bil. Det å lage seter gjør ikke situasjonen spesielt annerledes. 

Tror ikke det er særlig stor forskjell i antall deler som skal monteres på produksjonslinjen. Svært mange av delene er i fossilmotor og girkasse, og jeg mener disse ikke ble produsert ved NUMMI. Så da reduseres tusenvis av deler til bare to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (16 timer siden):

"Gikk"? Det er ikke uvanlig å være short over mange år. 

Ærlig talt, syns du prisen kan forsvares? 

Personlig trur jeg en sprekk og det å bygge sten for sten i ettertid bare hadde vært sunt. Dette fokuset på aksjekurs sørger bare for at flinke folk forsvinner fra firmaet med stress hvert kvartal. 

Sissy har jo innrømmet at han har måttet ta store tap i Tesla, har han ikke?

De bygger jo sten for sten. Det er bare det at slik som du kommer med lager mye støy og forvirring. Ser man bort fra all støyen, så ser man at Tesla har bygget seg opp, sten for sten, og de fortsetter å bygge.

Det er flere som argumenterer for at prisen kan forsvares, f.eks.:

 

Endret av hekomo
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (44 minutter siden):

Hjelper jo ganske bra? Det er jo verre om de ikke hadde hatt det salget, det skjønner vell du også... 

Se på Europa, Tesla selger langt mer enn resten om en ser på sist år sitt salg. De sliter ikke i det hele tatt..

Du skjønner vel at når det globale salget øker med 43% sammenlignet med samme kvartal året før så betyr det at det ikke er etterspørsel lenger, ikke sant?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (40 minutter siden):

Tror ikke det er særlig stor forskjell i antall deler som skal monteres på produksjonslinjen. Svært mange av delene er i fossilmotor og girkasse, og jeg mener disse ikke ble produsert ved NUMMI. Så da reduseres tusenvis av deler til bare to.

Toyota shippet motorer, girkasser og drivverk fra Japan mener du? Trur ikke det er tilfellet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...