Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, Simen1 said:

Prøver å spore tilbake på batteridagen jeg.

4680-cellerne som allerede har vært under uttesting i biler i flere måneder har i følge presentasjonen på batteridagen 20% bedre effekt/energi-forhold. Ref:

Hvis vi ser bort i fra strukturelle forbedringer som gir muligheten til å øke batterikapasiteten (som jeg antar er de +16% de henviser til i plansjen) så vil altså ladekurven til en batteripakke med gitt kapasitet forbedres, med mindre superladeren er flaskehalsen.

Du går nå ut i fra at det oppgitte tallet gjelder ladeeffekt. Vet du at det er tilfelle eller antar du det? Ladeeffekt og utladingseffekt er separate parametre.

Siden disse cellene ikke er ferdig utviklet må vi også anta at de eksakte parametrene kan endre seg innen de er klare for lansering. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (14 minutter siden):

Du går nå ut i fra at det oppgitte tallet gjelder ladeeffekt. Vet du at det er tilfelle eller antar du det? Ladeeffekt og utladingseffekt er separate parametre.

Siden disse cellene ikke er ferdig utviklet må vi også anta at de eksakte parametrene kan endre seg innen de er klare for lansering. 

Musk sa under presentasjonen av den plansjen at de hadde forbedet ladeeffekten, og at det var flaskehalsen siden det holder høy effekt over lang tid.

4680 gir antagelig også bedre utladingseffekt, noe som kommer godt med når de designer biler som Model S plaid og Roadster, men det har jeg ikke sett noen tall på.

Ja, de blå strekene jeg lagde er selvsagt bare estimater basert på plansjen. Ferdige produkter vil nok ha flere forbedringer. F.eks forventer jeg at en eventuelle model Y med 4680 får noe høyere batterikapasitet enn 72-ish kWh. Kansje rundt 80. Da vil også det flate partiet av ladekurvene strekke seg litt lengre enn de jeg tegnet basert på 72 kWh.

På cellenivå forventer jeg ikke at 4680-celler i ferdige produkter blir nevneverdig bedre enn de 4680-cellene som er testet i biler de siste månedene. Regner med de har testet ut de nye batteriene i eksisterende masseproduserte biler og ikke i nye bilmodeller.

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Salvesen. skrev (På 29.9.2020 den 11.17):

Ser en på salget av model 3 nå som id 3 er sluppet, absolutt ikke. Men tiden vill vise.

Selger vw Id serien i USA nå?

Salget av Model 3 gikk da opp i forhold til de to forrige kvartalene, etter at ID.3 ble sluppet? Hvis man skal tenke på den måten, mener jeg.

Problemet til Tesla er at de ikke får nok Model 3 til Norge for å dekke etterspørselen, og det er fordi Tesla fortsatt må fordele produksjonen fra Fremont rundt til hele verden (unntatt Kina).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, hekomo said:

Salget av Model 3 gikk da opp i forhold til de to forrige kvartalene, etter at ID.3 ble sluppet? Hvis man skal tenke på den måten, mener jeg.

Problemet til Tesla er at de ikke får nok Model 3 til Norge for å dekke etterspørselen, og det er fordi Tesla fortsatt må fordele produksjonen fra Fremont rundt til hele verden (unntatt Kina).

De selger veldig dårlig nå, er nok for dyrt. Knapt en middelhavsfarer i denne statistikken som tar for seg salget i 2020 tom. september. Selv gamle chademo biler selger bedre, og id3 har snart solgt like mye etter kun 1 måneds salg.

Quote

Bilsalget 2020

# Modell Antall
1. Audi e-tron 7690
2. Volkswagen Golf 4869
3. Hyundai Kona 3784
4. Nissan Leaf 3393
5. Tesla Model 3 3197
6. Mitsubishi Outlander 2890
7. Mercedes-Benz EQC 2423
8. Toyota Rav4 2231
9. MG ZS 2132
10. Renault Zoe 2021
12. Volkswagen ID.3 1990

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (43 minutter siden):

De selger veldig dårlig nå, er nok for dyrt. Knapt en middelhavsfarer i denne statistikken som tar for seg salget i 2020 tom. september. Selv gamle chademo biler selger bedre, og id3 har snart solgt like mye etter kun 1 måneds salg.

 

Tesla solgt 2,5 ganger flere i sin første måned.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

De selger veldig dårlig nå, er nok for dyrt. Knapt en middelhavsfarer i denne statistikken som tar for seg salget i 2020 tom. september. Selv gamle chademo biler selger bedre, og id3 har snart solgt like mye etter kun 1 måneds salg.

Model 3 solgte bedre i Q3 enn den gjorde i Q1 og Q2, altså er det vekst, noe man ikke skulle forvente hvis det ikke var noen etterspørsel (siden dere liker å snakke om de kvartalene og bruke tall derfra selv). Og som ble påpekt, så solgte Model 3 over det dobbelte den første måneden den ble lansert i Norge, så...

Du glemmer visst igjen at Tesla må dekke hele verden unntatt Kina fra en fabrikk, at denne fabrikken var stengt nesten halve andre kvartal, og at Tesla i Norge selv har sagt at de skulle ønske de fikk flere biler tildelt fra USA for å kunne dekke etterspøselen.

Interessant, forresten, at "Tesla-dödaren" Jaguar I-Pace ikke engang er inne på topp 10 - og det til tross for at de i motsetning til Tesla har fabrikk i Europa.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 minutter siden):

Hypergrowth. 

Fremdeles ikke på 500k med to fabrikker som de skulle klare med én i 2019, hvis ikke det var 2018

Tesla gjør det jo super bra, mega kvartal sist. Desidert det beste.

Det er ikke Tesla en bør være bekymret for, det er heller de andre. VW feks med 60% av sist år sitt salg så langt i år(Europa). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Tesla gjør det jo super bra, mega kvartal sist. Desidert det beste.

Det er ikke Tesla en bør være bekymret for, det er heller de andre. VW feks med 60% av sist år sitt salg så langt i år(Europa). 

Ikke mot forventninger. 500k i 2018 og 1M I 2020 var planen. Er jo forståelig det da, når Fremont har produsert 500k biler før, også skulle de jo få en fabrikk til. 

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Ikke mot forventninger. 500k i 2018 og 1M I 2020 var planen. Er jo forståelig det da, når Fremont har produsert 500k biler før, også skulle de jo få en fabrikk til. 

 

Godt mulig, men markedet tar det helt fint. Og de gjør det stadig bedre, selv i en massiv pandemi. Konkurransen derimot. Men det er såklart pytt pytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Godt mulig, men markedet tar det helt fint. Og de gjør det stadig bedre, selv i en massiv pandemi. Konkurransen derimot. Men det er såklart pytt pytt.

Konkurransen har jo en utfordring man forstår for de etablerte bilprodusentene. Det er verre med "flavor of the month" rundt hva aksjekursen til Tesla faktisk måler. Bull flokken vet jo ikke det selv og Tesla blir tolket som bibelen. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Konkurransen har jo en utfordring man forstår for de etablerte bilprodusentene. Det er verre med "flavor of the month" rundt hva aksjekursen til Tesla faktisk måler. Bull flokken vet jo ikke det selv og Tesla blir tolket som bibelen. 

Høres ut som sissner. Ser hvordan det gikk med han..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Høres ut som sissner. Ser hvordan det gikk med han..

"Gikk"? Det er ikke uvanlig å være short over mange år. 

Ærlig talt, syns du prisen kan forsvares? 

Personlig trur jeg en sprekk og det å bygge sten for sten i ettertid bare hadde vært sunt. Dette fokuset på aksjekurs sørger bare for at flinke folk forsvinner fra firmaet med stress hvert kvartal. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...