Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

44 minutes ago, gamlefar said:

Hvordan tror dere det vil gå med salget av Model Y nå som biler som Skoda Enyaq, VW ID4, Mustang Mach-E og Xpeng er lansert? Nissan Ariya er også på vei og sikkert andre. 
Model Y tilbyr kun 4WD i første omgang og med en pris som starter høyere. Kan Model Y floppe totalt?

Globalt sett vil det nok fortsette å gå veldig bra. Tesla er begrenset av leveransekapasitet, ikke etterspørsel. Det at flere elbiler kommer på markedet betyr bare større totalsalg av elbiler.

I noen markeder er Model Y kanskje for dyr i forhold til disse andre bilene, men det vil bedre seg ettersom Tesla får opp produksjonskapasitet nærmere disse markedene, slik at Tesla er mer isolert mot valuta-variasjoner. Og samtidig har mindre kostnader til transport og slikt.

Det du kanskje tenker mest på er det norske markedet, og her hjelper produksjonen i Berlin ganske mye. Antar de kan redusere prisen på LR AWD til omkring 400.000 kroner. Spesielt når man tar hensyn til de planlagte forbedringene på EU-versjonen. Kanskje til og med 350.000 kroner.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Det du kanskje tenker mest på er det norske markedet, og her hjelper produksjonen Berlin ganske mye. Antar de kan redusere prisen på LR AWD til omkring 400.000 kroner. Spesielt når man tar hensyn til de planlagte forbedringene på EU-versjonen. Kanskje til og med 350.000 kroner.

Det høres svært tvilsomt ut når 4WD koster 534.900 kr. Da må de i så fall redusere den kraftig også. Per dags dato er Model Y for kostbar sammenlignet med konkurrentene. Kommer neppe til å selge godt i etablerte markeder.

Lenke til kommentar
Just now, gamlefar said:

Det høres svært tvilsomt ut når 4WD koster 534.900 kr. Da må de i så fall redusere den kraftig også. Per dags dato er Model Y for kostbar sammenlignet med konkurrentene. Kommer neppe til å selge godt i etablerte markeder.

LR AWD koster $49.990 i USA. Ved dagens dollarkurs på ca 9,5 er det allerede 475.000 kroner. Altså egentlig snakker jeg om å kutte 75-125.000 kroner fra dagens kostnader. Redusert transport kan gi en besparelse på noe sånt som 25.000 kroner, og prising av arbeidskraften til produksjon i Euro også kan gi en betydelig besparelse. Så kommer i tillegg forbedringene på 4680-formatet. F.eks $50/kWh besparelse på 80 kWh gir en besparelse på 38.000 kroner.

Jeg tror Tesla fint kan komme seg ned til 350-400.000 kroner uten noen merkbare endringer på bilen. Utover kanskje lavere vekt med tilhørende fordeler.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, oophus3do said:

Pilotlinjen kan ikke "copy&pastes" om den ikke har god nok output, noe de sa de ikke hadde ennå. 

Den kan ikke copy/pastes ennå, men den er nok allerede svært nær noe som kan copy/pastes. Altså de 1.000-10.000% er kanskje redusert til 100%. Altså at de er halvveis.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Den kan ikke copy/pastes ennå, men den er nok allerede svært nær noe som kan copy/pastes. Altså de 1.000-10.000% er kanskje redusert til 100%. Altså at de er halvveis.

Det er umulig å måle problemene på denne måten Espen. Man er ikke i mål før man er i mål, og problemene tar ulik tid i å løse. Noen av dem kan det hende de aldri løser, eller det kan hende det er løst i morgen. Det å si at de er "halvveis" er tøys. De er ikke ferdig, og det er det som betyr noe. 

Produksjonslinje som ikke kan kopieres for å skalere opp, er ikke brukendes til noe forutenom å produsere litt prototype celler, og dette lå på det Elon likte å kalle 1%. Så lenge vi ikke ser en ny produksjonslinje, så står de fast på dette til neste iterasjon av linjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Det er umulig å måle problemene på denne måten Espen. Man er ikke i mål før man er i mål, og problemene tar ulik tid i å løse. Noen av dem kan det hende de aldri løser, eller det kan hende det er løst i morgen. Det å si at de er "halvveis" er tøys. De er ikke ferdig, og det er det som betyr noe. 

Produksjonslinje som ikke kan kopieres for å skalere opp, er ikke brukendes til noe forutenom å produsere litt prototype celler, og dette lå på det Elon likte å kalle 1%. Så lenge vi ikke ser en ny produksjonslinje, så står de fast på dette til neste iterasjon av linjen. 

Jo mer man løser av problemene man har, jo mindre gjenstår det å løse. Så enkelt er det.

Når de allerede har en produksjonslinje som kan produsere celler i høyt tempo, så har de løst veldig mange av problemene med masseproduksjon. Det at yield er lavt betyr at de ikke er helt i mål, men det kan bety at f.eks 100 problemer nå er redusert til 2 problemer. Da gjenstår det bare å løse de siste 2 problemene.

Riktignok, de 2 siste problemene kan være umulige å løse, slik at løsningene for de andre 98 problemene er ubrukelige. Men jeg tenker at dette er ganske usannsynlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Jo mer man løser av problemene man har, jo mindre gjenstår det å løse. Så enkelt er det.

Det siste problemet kan være problemet man aldri løser Espen. Det vi vet er at de har en masse jobb foran seg, og det var absolutt ingen tegn på at Elon mente de var halvveis, selv om du håper at de i det minste er det. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Når de allerede har en produksjonslinje som kan produsere celler i høyt tempo

Hjelper ikke med høyt tempo om yield er dårlig, noe som var problemet nå. Det å få opp units output uten scrap er som sagt ekstremt vanskelig, og man må minst opp i tempoet man ser idag, før man starter å se fordelene som ble snakket om. Stor mengde scrap kan ikke regnes med som "halv-ferdig". Når man produserer med for mye scrap, så er man på en plass uten en produksjonslinje som kan skaleres. Det er der man er, og alt ønsketenkning vil ikke ha noen verdi før man får en oppdatering senere. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Det at yield er lavt betyr at de ikke er helt i mål, men det kan bety at f.eks 100 problemer nå er redusert til 2 problemer.

Det kan også bety at de har 1,000 problemer, og at de har løst 10 av dem. Slutt å kast deg inn i idiotiske fantasier. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Kan se ut som vi ikke blir enige. Vi får vel bare se om se om Tesla får opp volumproduksjonen i 2021.

Vi blir ikke enige når man kun skal ønsketenke nei. Bedre å forholde seg til det som ble sagt. Det at de ikke løser det har jeg jo ikke sagt, så det kan godt hende de faktisk kommer til en plass der output og mengde scrap er innenfor det man trenger for å kunne tjene penger på det. Men jeg hadde som sagt tidligere fått mer trua på dette om de inkluderte seg med en underleverandør, og nå prates det jo om LG-Chem rykter. I utgangspunktet for tilgangen til batterier, men det er mye fint som kan komme ut av slikt om Tesla kjøper seg inn. 

Om LG-Chem gjennom sin due diligence for Teslas fremgangsmåte havner i en avtale i den retningen, så hadde det vært ekstremt bra. Plutselig ville man kanskje nådd de storskalafordelene man trenger for å virkelig få fart i sakene. 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (2 timer siden):

Hvordan tror dere det vil gå med salget av Model Y nå som biler som Skoda Enyaq, VW ID4, Mustang Mach-E og Xpeng er lansert? Nissan Ariya er også på vei og sikkert andre. 
Model Y tilbyr kun 4WD i første omgang og med en pris som starter høyere. Kan Model Y floppe totalt?

Ser en på salget av model 3 nå som id 3 er sluppet, absolutt ikke. Men tiden vill vise.

Selger vw Id serien i USA nå?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Selger vw Id serien i USA nå?

Forhåndsbestillingene er igang der som den er i resten av kloden. ID.4 er en global modell, med produksjon i EU + Asia + USA, og det ble meldt om at i USA så ble det solgt/forhåndsbestilt en bil hvert andre sekund den dagen det åpnet. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

LR AWD koster $49.990 i USA. Ved dagens dollarkurs på ca 9,5 er det allerede 475.000 kroner. Altså egentlig snakker jeg om å kutte 75-125.000 kroner fra dagens kostnader. Redusert transport kan gi en besparelse på noe sånt som 25.000 kroner, og prising av arbeidskraften til produksjon i Euro også kan gi en betydelig besparelse. Så kommer i tillegg forbedringene på 4680-formatet. F.eks $50/kWh besparelse på 80 kWh gir en besparelse på 38.000 kroner.

Jeg tror Tesla fint kan komme seg ned til 350-400.000 kroner uten noen merkbare endringer på bilen. Utover kanskje lavere vekt med tilhørende fordeler.

Jeg kan jo også legge til at de nye mega-støpemaskinene fjerner svært mange enkeltdeler og manuelt arbeid med sammenstilling av disse. De dimmensjonelle toleransene forbedres nok også. Men kanskje viktigst av alt kan dette øke produksjonstakten betydelig. Altså flere biler per dag og dermed mer effektiv utnyttelse av fabrikken. Det kan senke prisen per bil en hel del.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Jeg kan jo også legge til at de nye mega-støpemaskinene fjerner svært mange enkeltdeler og manuelt arbeid med sammenstilling av disse. De dimmensjonelle toleransene forbedres nok også. Men kanskje viktigst av alt kan dette øke produksjonstakten betydelig. Altså flere biler per dag og dermed mer effektiv utnyttelse av fabrikken. Det kan senke prisen per bil en hel del.

Det man vil se er at selv om prisen per bil kan gå ned, så vil nok forsikringen gå opp. Toyota har jo erfaring der, hvor de justerte opp antall deler på krasj-sensitive deler av bilene sine pga forsikringspremien hoppet for høyt opp med for dyre reparasjoner av småbulking. 

Skal man fokusere på dette, så burde det være på deler som ikke er første kontakt ut mot kollisjoner der normale "fender-benders" plutselig blir betydelig mer merkbart under reparasjoner. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det beste hadde vært om den kunstig lave kursen på NOK i forhold til USD (og de fleste andre valutaer) hadde bedret seg.
Er bare trist å se hvor dårlig det har gått med NOK de siste par åra. :(

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Det ser ut som det kun er indre del av hjulbuer og indre deler av bilen som er med i den nye gigacasting-en, så det ser ikke ut som du får rett i den antagelsen om fenderbenders og forsikringer.

Området som Toyota forandret var på hjørnene. Ser da ut som om hjørnene kan være et problem her, slik det var for Toyota. Bulker man inn hjørnet her, så vil kollisjonen spre seg gjennom hele denne delen, og det blir litt av en jobb å se om man må bytte hele eller ikke. Da blir det spennende å se kostnader for å fjerne og erstatte denne delen. Det samme skal de jo gjøre fremme også. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Området som Toyota forandret var på hjørnene. Ser da ut som om hjørnene kan være et problem her, slik det var for Toyota. Bulker man inn hjørnet her, så vil kollisjonen spre seg gjennom hele denne delen, og det blir litt av en jobb å se om man må bytte hele eller ikke. Da blir det spennende å se kostnader for å fjerne og erstatte denne delen. Det samme skal de jo gjøre fremme også. 

Ryggeulykker skjer sjeldent i høy nok hastighet til at det skader indre deler av bilen. Påkjørsler bakfra kan innbefatte høyere hastigheter, men da er det ikke materielle verdier som er hovedutfordringen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Ryggeulykker skjer sjeldent i høy nok hastighet til at det skader indre deler av bilen. Påkjørsler bakfra kan innbefatte høyere hastigheter, men da er det ikke materielle verdier som er hovedutfordringen.

Ulykkene skjedde tydeligvis ofte nok til at Toyota gikk tilbake på å færre mindre deler ved kollisjonsutsatte områder som hjørnene på en bil. Nettopp for å få score bedre rundt forsikring. 

Lenke til kommentar

Prøver å spore tilbake på batteridagen jeg.

4680-cellerne som allerede har vært under uttesting i biler i flere måneder har i følge presentasjonen på batteridagen 20% bedre effekt/energi-forhold. Ref:

Tesla-4680-battery-cell.thumb.jpg.f0dddaf2bc185bef8f3c124441496f8e.jpg

Hvis vi ser bort i fra strukturelle forbedringer som gir muligheten til å øke batterikapasiteten (som jeg antar er de +16% de henviser til i plansjen) så vil altså ladekurven til en batteripakke med gitt kapasitet forbedres, med mindre superladeren er flaskehalsen. Tesla har to superladere: v3 som gir 250 kW og v2 som gir 150 kW (alle tidligere 120 og 135 kW er oppgradert til 150). For å illustrere forskjellen bruker jeg en kjent ladekurve fra model 3:

Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.thumb.jpg.314054a00d0012e2999c7956649fa479.jpg

Så beregner jeg ladekurvene til en hypotetisk model 3 med samme 72-ish kWh batterikapasitet med 20% bedre effekt/energi-forhold. Blå kurve gjelder v3 og lyseblå gjelder v2 superladere:

278980820_Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data2.thumb.jpg.685b216791d0051b54b5910509bace74.jpg

Deretter beregner jeg ladekurvene for en hypotetisk bil med 60% større batteri: 115 kWh, også her med 20% bedre effekt/energi-forhold enn model 3 har. Dette kan være en indikasjon på hva vi kan forvente av en Model S plaid med 4680-celler.

796525494_Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data3.thumb.jpg.ce5ffb763cedef20c362ceeaeb987763.jpg

Resultatet er altså redusert ladetid. Spesielt for model S som i dagens utgaver er begrenset til 150 kWh. En bil med 200 kWh batteri (f.eks Roadster/Cybertruck) vil holde den flate delen av kurven helt opp mot ca 70% SoC for v3 og ca 82% SoC for v2.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...