Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reparasjon innenfor garantitid som tar lang tid


Thunderhead

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en vare brukt fra en privatperson i sommer og fant ut at alt ikke fungerte som det skulle. Varen ble kjøpt ny i 2020 fra norsk butikk (har både fysisk og nettbutikk). Tidligere eier har ikke hatt bruk for eller brukt denne funksjonen og har dermed ikke oppdaget defekten. Da jeg tok kontakt med butikken hvor varen ble kjøpt fikk jeg beskjed om å sende den til importør som også har eget serviceverksted. Varen ble sendt til serviceverkstedet hvor den ble plukket opp først i juli (i følge sporingsnummeret). Kan si at varen er et audioprodukt av relativt høy prisklasse og den defekte delen er nettverkskortet som var helt dødt. For ikke så lenge siden snakket jeg med teknikker som sa at nettverkskortet ikke er på lager hos hverken produsent av varen eller produsent av nettverkskortet (hvis jeg forsto vedkommende riktig).

Jeg har lest litt og kan se ut til at jeg kan kreve et låneprodukt, men det er jeg ikke interessert i da jeg har en fungerende eldre dingsboms som denne skulle erstatte.
Videre har jeg lest at verksted kan få to forsøk på å rette feilen før kjøpet kan heves. Men det står ingenting om hvor lenge de kan holde på før varen er reparert.

Har da tre spørsmål: Hvor lang tid kan de holde på ved førstegangs reparasjon før jeg kan kreve heving og kan jeg eventuelt kreve ny identisk vare?
Ved heving, hvordan bestemmes pris? Er det prisen som står på kvitteringen for varen da den ble kjøpt eller er det "dagens" salgspris ny?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." Fant ikke noe om spesifikt forsterkere/audio produkter, men for datamaskiner har forbrukerrådet uttalt at 6 uker er grensen for rimelig tid, og 4 uker for mobiler.  du kan ringe dem i morgen for å få et mer avklarende svar, ( https://www.forbrukerradet.no/kontakt-oss/ )

Du kan kreve omlevering av tilsvarende vare, eller å få heve kjøpet.

Pris bestemmes utfra originalsummen på kvitteringen. (uavhengig om du har kjøpt denne billigere brukt.)

Lenke til kommentar
44 minutes ago, ILunde said:

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." Fant ikke noe om spesifikt forsterkere/audio produkter, men for datamaskiner har forbrukerrådet uttalt at 6 uker er grensen for rimelig tid, og 4 uker for mobiler.  du kan ringe dem i morgen for å få et mer avklarende svar, ( https://www.forbrukerradet.no/kontakt-oss/ )

Du kan kreve omlevering av tilsvarende vare, eller å få heve kjøpet.

Pris bestemmes utfra originalsummen på kvitteringen. (uavhengig om du har kjøpt denne billigere brukt.)

Tusen takk for svar. Har sendt henvendelse til forbrukerrådet, men ikke fått svar enda.

Grunnen til at jeg spurte om pris, er at enten har kunden som kjøpte varen ny hatt en rabattavtale eller at varen var på et veldig godt tilbud, fordi prisen på kvitteringa er en god del under veiledende pris på varen. Kan jeg velge omlevering av tilsvarende ny vare eller å heve kjøpet, eller har butikken noe de skulle ha sagt? For hvis det er beløpet på kvitteringen som skal ligge til grunn ved heving og jeg ønsker å kjøpe en ny identisk vare må jeg legge til et ganske stort beløp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...