ovea1 Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Hei. Er det noen som vet hvilken A/D omformer som passe seriell porten på en pc? (Altså et analogt signal omformet til digitalt signal) Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Hvilket spennings-spekter vil du ha på inngangen? Eks: 0-12v eller 5-13v Hvor mange parralellport innganger vil du bruke? Lenke til kommentar
Smilodon Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Hvilket spennings-spekter vil du ha på inngangen?Eks: 0-12v eller 5-13v Hvor mange parralellport innganger vil du bruke? skulle'n ikke ha det på serial porten da? Prøv å bruk gameporten hvis du får det til... den er allerede analog... Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 skulle'n ikke ha det på serial porten da? Oisann, på tide å legge seg Hvis du skal ha det på seriellportten trenger du en 555 og en multiplekser også... Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Hva med å bruke en mikrokontroller? Mange av disse har innebygget UART også. En AVR 8515 klarer nok den biffen... Lenke til kommentar
ovea1 Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) tenkte på 12v styring av lys osv. over 12v releer som har 230v over kontaktan, div.sensorer som ga signaler inn f.eks serialporten med et program som igjenn ga signaler ut f.eks paralellporten til releene. videreføring av Hauk ideen. kan inn spenningen på a/d omformer være 12v og ut spenningen være f.eks 5v? Endret 4. januar 2004 av ovea1 Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 En a/d måler en spenning og gjør den om til et digitalt signal. Hva skal du måle? kan inn spenningen på a/d omformer være 12v og ut spenningen være f.eks 5v? Ja Lenke til kommentar
ovea1 Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) En a/d måler en spenning og gjør den om til et digitalt signal. Hva skal du måle? kan inn spenningen på a/d omformer være 12v og ut spenningen være f.eks 5v? Ja skal ikke måle spenningen tenkte at 5v inn på serial porten ble nok spenning. ideen var å sende 12v analogt inn i a/d og 5v digitalt inn i pc+ til et program som styrte parallell porten til lys o.l Endret 5. januar 2004 av ovea1 Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Nå skjønner jeg ikke helt. Kan du forklare hele projektet? Blander du sammen analogt/digitalt med serie/parralell? Eller er jeg bare stein stokk dum? Lenke til kommentar
ovea1 Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 (endret) Nå skjønner jeg ikke helt. Kan du forklare hele projektet? Blander du sammen analogt/digitalt med serie/parralell? Eller er jeg bare stein stokk dum? tenkte å kjøre et signal inn i pc`n f.eks fra fotocelle som satte en utgang på parallellporten videre ut til f.eks utelys. tenkte å bruke Hauk på utgangen fra parallell porten. må forske litt på komponenter for å sende inn signaler til pc`+ et program som skal styre dette. dette skal fungere som en liten pls. seriell porten er vel en digital port/kontakt derfor må jeg omforme signalet fra fotocella til et digitalt signal. parallell porten tar jo Hauk enheten seg av. ble du klokere no Endret 6. januar 2004 av ovea1 Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Hmmm, okey da skjønte jeg. TLC 549 skal vel duge, og den koster ikke all verden heller. Lys-til-spenning "dings" som du kan koble rett på inngangen på a/d'en. Jeg kan prøve å lage noen dugbare kretstegninger etterhvert. Bare spør hvis det er noe... Lenke til kommentar
ovea1 Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 Hmmm, okey da skjønte jeg. TLC 549 skal vel duge, og den koster ikke all verden heller. Lys-til-spenning "dings" som du kan koble rett på inngangen på a/d'en. Jeg kan prøve å lage noen dugbare kretstegninger etterhvert. Bare spør hvis det er noe... Takker for hjelpa! Vanskeligste biten blir å få til et program som fungerer. Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Hvis signalet inn til fotocella fra pc'n bare skal være "mørkt" eller "lyst" kan du klare deg med en enkel operasjonsforsterker/scmidtt trigger. Hvis signalet inn til pc'n skal si hvor lyst det er må du bruke fotocelle og A/D Lenke til kommentar
ovea1 Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Hvis signalet inn til fotocella fra pc'n bare skal være "mørkt" eller "lyst" kan du klare deg med en enkel operasjonsforsterker/scmidtt trigger. Hvis signalet inn til pc'n skal si hvor lyst det er må du bruke fotocelle og A/D Tenkte å bruke eksisterende el-anlegg (230v) fra fotocella til reelespole og 5v på reelekontaktene inn til pc'n, tenkte å lage egen styring av lys og div. kurser fra pc'n. Begrensningen at jeg kan bare styre 8 kurser ( parallellporten har bare 8 utganger og seriellporten har vel bare 5 innganger) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå