Gå til innhold

Bruker mobilt bredbånd ruter mer data?


Anbefalte innlegg

Hei ☺️

Prøver her da jeg har googla og ikke finner noe som kan hjelpe meg, samt ho på kundeservice på OneCall ikke hadde peiling ??‍♀️ 

Jeg har et abonnement fra OneCall med 35 GB i mnd, jeg bestilte et tvillingsim for å ha i en ruter i båten vår. Denne brukes av barna til spill på iPad og vi bruker det noe for å se på film med chromecast. Men etter denne ruteren har kommet opp har det gått ekstremt mye data. 
Eksempel: Jeg så 40 min med Tv2 sumo som ble castet til tvn med chromecast, dette har tatt 9 GB, en barnefilm på Netflix har gått på 13 GB. Alle appene står på middels eller lav kvalitet. Chromecasten er avslått når den ikke er i bruk. Et annet eksempel er en natt jeg lå kanskje 15-20 min å så på Instagram, Snapchat osv. Da har det gått 8 GB med data. Jeg er selv koblet til ruteren med min telefon på samme abonnement, har det noe å si? 
(jeg vet ikke 100% sikkert om det er disse appene som har brukt så mye data, men regner med det siden klokkesletta stemmer med når appene er brukt). 
 

Kan det være sann at den mobile bredbånd ruteren bruker mer mobildata enn en telefon ville gjort? Eller kan det være chromecasten som tar så mye data? ? 
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du kromkast så går det gjerne litt mer data på full HD video.

 

Forutsatt at bruksmønster er likt så vil du ikke merke forskjell på forbruk på 4G og WiFi (4G ruter).

Og så tror jeg du undervurderer litt hvor mye den yngre garde er i stand til å bruke av data ?

(Er Telia X eller Telenor Next billigere enn onecall 35 GB?)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hjelper dessverre neppe å stille inn kvalitet i appen da det i de fleste tilfeller kun handler om avspilleren der. Chromecast kjører full pupp.

Ellers behandler klienter en wifi forbindelse annerledes enn 4g. Da spares det ikke på noe. 

Det du evt kan gjøre er å skaffe deg en router med mulighet for struping av hastighet per enhet. F.eks Tp link mr200 eller mr600 (4g+). Da vil du spare mye på streaming på 3 mbit istedenfor 8 mbit f.eks

I tillegg kan du bl.a på nyere på nyere Android velge at wifi-forbindelsen er en målt forbindelse, det vil hjelpe litt.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Når man har WiFi på kabel er det ingen ting som forteller hvor mye man bruker. Jeg har spurt hos Telenor, og de sier at det vet de ikke.

Hadde Telia 4G for 4 år siden, 70 GB og det gikk på en, to, tre.

Nå har jeg Telenor Next med 100GB, og det er brukt opp nå, med litt Netflix, 3 Apple enheter med iOS oppdatering.

Disney+ appen på min LG tv står det 4K=7.7 GB pr. time.....

Så 3MB hastighet er ikke all verden, men det går greit. Med surfing osv. 

Men ikke noe 4K. Reload koster 499....hadde det vært 250,- så hadde det vært greit.

PS: med litt oppdatering på min gamle, store HP PC, så er jeg oppe i 144 GB.

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (11 timer siden):

Når man har WiFi på kabel er det ingen ting som forteller hvor mye man bruker. Jeg har spurt hos Telenor, og de sier at det vet de ikke.

Hadde Telia 4G for 4 år siden, 70 GB og det gikk på en, to, tre.

Nå har jeg Telenor Next med 100GB, og det er brukt opp nå, med litt Netflix, 3 Apple enheter med iOS oppdatering.

Disney+ appen på min LG tv står det 4K=7.7 GB pr. time.....

Så 3MB hastighet er ikke all verden, men det går greit. Med surfing osv. 

Men ikke noe 4K. Reload koster 499....hadde det vært 250,- så hadde det vært greit.

PS: med litt oppdatering på min gamle, store HP PC, så er jeg oppe i 144 GB.

med den bruker hadde ikke et mobilt bredbånd vært bedre valg?

Lenke til kommentar
14 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Når man har WiFi på kabel er det ingen ting som forteller hvor mye man bruker. Jeg har spurt hos Telenor, og de sier at det vet de ikke.

Hadde Telia 4G for 4 år siden, 70 GB og det gikk på en, to, tre.

Nå har jeg Telenor Next med 100GB, og det er brukt opp nå, med litt Netflix, 3 Apple enheter med iOS oppdatering.

Disney+ appen på min LG tv står det 4K=7.7 GB pr. time.....

Så 3MB hastighet er ikke all verden, men det går greit. Med surfing osv. 

Men ikke noe 4K. Reload koster 499....hadde det vært 250,- så hadde det vært greit.

PS: med litt oppdatering på min gamle, store HP PC, så er jeg oppe i 144 GB.

De fleste routere til consumere har måling pr mnd av brukt båndbredde, samt "mange" enheter har også det.

Feks Samsung sin android "flavour";

SqMUPPi-Oe0V1ZgUGJXAaVfD9XGjBB4J972ZS-_2Cq70fa7gtWPIqevUKHXfYCmLys-bmsIspa7JvjPZlo56Qg5VIRIkruZ6keG3PjryRGKcQt5KcOYViHoB2Hc1bM1jmepZ5pkBStoijRZo998oy37yG3a-KVAUwiecjn0hn_1LdMyxhLJYzqF7978Dgn_puOK6hl3AvUQM3VCuGpnnp1QVY812Im3YZLWoKZCZZ9CVI0LQ1jHIFKFvkXbqq_qcXH2kae4i2NAmtye2xlDLHz8zdWnfBVLnfeaoSLA2uTfcyCifSixpXGoBnmX6LqZewxbWB3SlZEcniH_YjaD9nm4KMbqv7WWu4qWWw_qQ-6ArQauhPuD_o46L1iC9iuUob7beOx_eU07ThMRBoElZbZc_G-oGPLhBM7ZifA2PiZpqRoXIBuJU8mam1ClhpQg2MbSzyb2J6VuXhaO7dNHtBrviwJlgG9ytitkRzH5ZSKIYEibbXerDRKy-9hD68BcQ0-ZwQKgE7iwBRC073yPqt0-lwhFTXGkK7If_qWoxDgdO54b4qPJmUDcuyj2icHoq0NOkdwMwin6USdkfJqUVMLoGS6ePeV4XFCIC6U3YJr_KxZxSZq9pVUrAGnCM76AzojxrVrRDIVCF-BFI8buDNWSWTlv4aqqTQgWGuGIW4g-V-cAt0rdAR748yOpCj2E=w622-h1277-no?authuser=1

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (16 minutter siden):

Helt klart, men Telenor har lagt fiber i gata hvor jeg bor, og da kan jeg ikke få mobilt bredbånd. Vi leier og huseier er ikke interessert i å spandere fiberinstallasjon. Til TV har jeg parabol.

Mobilt bredbånd har ikke noe med det å gjøre. både ice, Telenor og Telia leverer mobilt bredbånd. sistnevnte med fri bruk av data med 6 eller 10 Mbit stupehastighet etter å ha brukt opp data

https://www.telia.no/internett/mobilt-bredband/

 

ellers tilbyr både Telia og Telenor fastmontert internett via mobilt bredbånd med større pakker men det er ikke alle som kan då det pr dags dato men det vanlige mobile bredbåndet til Telenor, Telia og Ice kan brukes av alle

kim_InnleggNO skrev (17 minutter siden):

Har dere ice+ dekning? Sjekk ice.no Da har dere 1000 GB for 398, 10 mbit 

fra ice sine sider: om du har Data Frihet vil det kun fungere på ditt hoved SIM-kort, og ikke på ditt Tvilling-SIM.

 

så her må man bruke enten Telia, Telenor eller chilli mobil om man tenker å bruke mobil abo. men igjen begrensing på 3 Mbit etter 100 gb

 

 

Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (3 minutter siden):

@Christoffero89 Ingenting som hindrer han i å putte hoved-sim i router.

Ja det går men det blir værre å bruke tvilling i telefon. Mms går nemlig ut via original nummeret på simkortet. Så sender man en sms og legger til en emoji så kommer ikke nummeret til avsender opp hos mottaker men tvilling kortet sitt nummer

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Christoffero89 said:

Ja det går men det blir værre å bruke tvilling i telefon. Mms går nemlig ut via original nummeret på simkortet. Så sender man en sms og legger til en emoji så kommer ikke nummeret til avsender opp hos mottaker men tvilling kortet sitt nummer

Det var et alternativ til Trådløst Bredbånd fra Telenor som han ikke får pga de leverer fiber.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Christoffero89 said:

ice sine sider: om du har Data Frihet vil det kun fungere på ditt hoved SIM-kort, og ikke på ditt Tvilling-SIM.

 

så her må man bruke enten Telia, Telenor eller chilli mobil om man tenker å bruke mobil abo. men igjen begrensing på 3 Mbit etter 100 gb

Sånn i tillegg til det kim har påpekt, som man skulle trodd var ganske åpenbart, så funker visst data frihet på flere SIM, selv om ICE ikke offisielt støtter det.

Lenke til kommentar
Christoffero89 skrev (16 timer siden):

Mobilt bredbånd har ikke noe med det å gjøre. både ice, Telenor og Telia leverer mobilt bredbånd. sistnevnte med fri bruk av data med 6 eller 10 Mbit stupehastighet etter å ha brukt opp data

https://www.telia.no/internett/mobilt-bredband/

 

ellers tilbyr både Telia og Telenor fastmontert internett via mobilt bredbånd med større pakker men det er ikke alle som kan då det pr dags dato men det vanlige mobile bredbåndet til Telenor, Telia og Ice kan brukes av alle

fra ice sine sider: om du har Data Frihet vil det kun fungere på ditt hoved SIM-kort, og ikke på ditt Tvilling-SIM.

 

så her må man bruke enten Telia, Telenor eller chilli mobil om man tenker å bruke mobil abo. men igjen begrensing på 3 Mbit etter 100 gb

 

 

Jeg har data frihet fra Ice med datasim i ruter fra Ice det fungerer helt utmerket.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle gode svar. Ble veldig mye klokere. Og skjønner jeg burde sjekka ut litt mer ift ruter før jeg satt igang med dette ? Nå blir heldigvis ikke båten brukt så mye framover så får vi heller finne et nytt abonnement til våren når det blir mer brukt igjen. For det går ikke ann på ruteren å sette ned hvor mye data den skal sende? Er en TP-link 4G ruter. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, queen84 said:

Tusen takk for alle gode svar. Ble veldig mye klokere. Og skjønner jeg burde sjekka ut litt mer ift ruter før jeg satt igang med dette ? Nå blir heldigvis ikke båten brukt så mye framover så får vi heller finne et nytt abonnement til våren når det blir mer brukt igjen. For det går ikke ann på ruteren å sette ned hvor mye data den skal sende? Er en TP-link 4G ruter. 

Du kan prøve å strupe, men jeg tror uansett feks ice med "fri bruk" eller Telia X / Telenor Next er det beste her

Lenke til kommentar
On 9/22/2020 at 2:11 PM, queen84 said:

Kan det være sann at den mobile bredbånd ruteren bruker mer mobildata enn en telefon ville gjort? Eller kan det være chromecasten som tar så mye data? ?

 

Når du er tilkoblet via en telefon med hotspot gir telefonen et signal om at du bruker mobilnettet. Det gjør at en god del forskjellige applikasjoner feks ikke oppdaterer eller bruker mindre båndbredde, selv på windows/macOS men heller venter til de er tilkoblet et kablet aksesspunkt.

 

Men med den mobile bredbånd ruteren får PCer, Chromecast, PS4, telefoner og annet et inntrykk av at de er koblet til et kablet internett nettverk. Noe som gjør at applikasjonene og operativsystemene er langt mer liberale når det kommer til datamengdene. Chromecast er heller ikke beregnet på å brukes via mobilnett, så den er ikke tilpasset for å minimere databruk samme grad som feks en mobil eller et nettbrett vil være.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...