Gå til innhold

Holdingselskap Regnskap

norsemanGrey

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å opprette et holdingselskap og lurer på hva slags krav det er til regnskap. Det blir nok ikke mer aktivitet i dette holdingselskapet enn det jeg klarer å holde styr på selv i første omgang, men jeg lurer på hva som må med i et slikt regnskap, hva slags format må det være på og når og hvordan skal det leveres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reglene for holdingselskaper er vel omtrent som for andre AS men med noen få tillegg dersom det inngår i en konsernstruktur. Det gjør jo de fleste holdingsselskaper, men jeg tror ikke det er det du snakker om, eller tar jeg feil? Hvorfor vil du opprette et holdingselskap? Jeg kan ikke helt se for meg at noen som ikke har et AS fra før av ønsker å opprette et holdingselskap - men det kan jo selvsagt være noe jeg ikke tenker på.

Lenke til kommentar
13 hours ago, nirolo said:

Reglene for holdingselskaper er vel omtrent som for andre AS men med noen få tillegg dersom det inngår i en konsernstruktur. Det gjør jo de fleste holdingsselskaper, men jeg tror ikke det er det du snakker om, eller tar jeg feil? Hvorfor vil du opprette et holdingselskap? Jeg kan ikke helt se for meg at noen som ikke har et AS fra før av ønsker å opprette et holdingselskap - men det kan jo selvsagt være noe jeg ikke tenker på.

Jeg har et enmannsforetak som jeg vurderer å gjøre om til et AS. I tillegg gjør jeg litt investeringer nå og da og fra det jeg har lest kan det være fordelaktig å samle dette gjennom et holdingselskap. Men jeg vil ikke opprette hverken AS eller holdingselskapet før jeg vet litt mer om hva slags krav det er i forhold til regnskap og rapportering. Det kommer nok i første omgang ikke til å bli store aktiviteten og jeg er rimelig sikker på at jeg kan håndtere regnskap selv, jeg trenger bare finne litt mer ut av hva regelverket sier.

Lenke til kommentar
norsemanGrey skrev (10 timer siden):

Jeg har et enmannsforetak som jeg vurderer å gjøre om til et AS. I tillegg gjør jeg litt investeringer nå og da og fra det jeg har lest kan det være fordelaktig å samle dette gjennom et holdingselskap. Men jeg vil ikke opprette hverken AS eller holdingselskapet før jeg vet litt mer om hva slags krav det er i forhold til regnskap og rapportering. Det kommer nok i første omgang ikke til å bli store aktiviteten og jeg er rimelig sikker på at jeg kan håndtere regnskap selv, jeg trenger bare finne litt mer ut av hva regelverket sier.

Som AS må du levere årsregnskap. Siden du har et lite enkelt AS kan du levere næringsrapport skatt og unngår næringsrapport 2 som er mye mer slitsom. Dersom du lager et holdingselskap må du vel levere næringsrapport 2. Du må også sende aksjonærregisteroppgave. Sikkert noen andre ting jeg ikke kommer på i farten.

Ang regnskap så tror jeg ikke det er så stor forskjell fra enk til AS.

Jeg vet ikke om jeg hadde orket å lage et holdingselskap. Hvis det du driver med i enk ditt er lav risiko så har det ikke mye for seg i mine øyne og det er en del ekstra kost og arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...