Gå til innhold

NTFS eller FAT32?

Anbefalte innlegg

Jeg skal installere Windows XP i morgen.

Hvilke fordeler er det med NTFS? Grunnen til at jeg er skeptisk, er at det jo er lettere å boote og fikse ting med FAT32 enn med NTFS...(?) Iallfall min erfaring. Er det raskere med NTFS? Anbefales NTFS?

Tips mottas med takk. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-06 22:35, Napoleon skrev:

En STOR fordel med NTFS er at du slipper "Scandisk" etter at PC-en din har hengt seg!

Ikke helt... Nå finnes ikke scandisk i 2000/XP. Chkdsk benyttes ved feil, men du har rett i at det er svært sjelden at feil oppstår.

NTFS Fordeler:

- Stabilt!

- Kryptering

- Sikkerhet

- Store partisjoner uten mye tap av mye diskplass

NTFS ulemper:

- Kan være vanskelig å gjenopprette data hvis harddisken krasjer fullstendig (men da er man like langt med Fat32). Ved å sette inn harddisken i en annen pc med Linux/2000/XP er det også fullt mulig å hente ut data.

- Kan ikke leses av Windows 9x

FAT32 fordeler:

- Tja... ingen fremfor NTFS såvidt jeg kan se

FAT32 ulemper:

- Takler ikke store partisjoner

Forøvrig er det en haug med spørsmål/svar om NTFS vs FAT32 i forumet. Bare ta ett søk det...

Lenke til kommentar

Quote:

lysbryter skrev (2002-03-06 22:28):

Jeg skal installere Windows XP i morgen.

Hvilke fordeler er det med NTFS? Grunnen til at jeg er skeptisk, er at det jo er lettere å boote og fikse ting med FAT32 enn med NTFS...(?) Iallfall min erfaring. Er det raskere med NTFS? Anbefales NTFS?

Tips mottas med takk. :smile:

Hvis du gjør få ordentlige store justeringer på maskinen din og roter og styrer slik jeg gjør, så vil jeg anbefale FAT32, men er du en ryddig fyr som gjør få endringer så anbefaler jeg deg NTFS.

Lenke til kommentar

fikk min nye 120gb wd hd, formaterte den først på fat32, men funga ikke ettersom fat32 ikke støtte merre en 80-100 gb noe sånt, så jeg gikk for ntfs, har nå ntfa på min 60gb ibm som bråker som helete, og ntfs på min 120gb wd, og fat 32 på min seagate 30gb, i tilfelle noe skulle skje, men den e nå bare en lagreings disk =)

Så gå for NTFS!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...