ilpostino Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 La oss si jeg har et dataområde i Excel i cellene A1:AA7. Hver celle inneholder en e-post adresse men istedenfor å ha det så spredt vil jeg ha det i en kolonne nedover. Finnes det noen måte å automatisere dette på? Det virker så tungvindt å kopiere over all data. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 Noe sånt du tenker på? https://www.extendoffice.com/documents/excel/2864-excel-convert-horizontal-to-vertical.html Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. september 2020 Forfatter Del Skrevet 21. september 2020 Jeg mistenker det men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke INDEX-formelen i dette tilfelle. Jeg tester ut denne formelen på en av radene med informasjon: =INDEKS(H2:AK2;RADER(Y12:Y12)) Jeg får kun hentet 5 adresser men de går diagonalt ned fra celle H2. En ned og en til venstre for hver gang. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 Er det noe du skal utføre på ett gitt datasett, eller er det noe du skal gjøre med en formel fordi datasettet endrer seg? Hvis du bare skal konvertere kolonner til rader kan du gjøre en vanlig copy/paste med transpose. https://www.timeatlas.com/switch-excel-columns-rows/ Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. september 2020 Forfatter Del Skrevet 21. september 2020 Datasettet er i og for seg fast. Det endte med at jeg tok en litt manuell variant men ser nå transpose kunne spart meg for litt arbeide. Det kunne INDEKS også men det har man ganske avanserte valg som jeg må bruke tid til å sette meg inn i. Takk for tilbakemelding begge to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå