bubba477 Skrevet 21. september 2020 Forfatter Del Skrevet 21. september 2020 inside_446486 skrev (28 minutter siden): Må spørre: Du nevner det er kablet via veggen rett i modemet. Det er TP-kabel ende til ende, ikke Powerline eller noe? yepp. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 2 hours ago, inside_446486 said: Må spørre: Du nevner det er kablet via veggen rett i modemet. Det er TP-kabel ende til ende, ikke Powerline eller noe? Og man skal aldri undervurdere når tid en dårlig Ethernet-kabel spiller en rolle. Når det er problemer, er det vel ellers et tips å prøve å teste rett mot modemet med en pc via kabel... 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 3 hours ago, inside_446486 said: Joda, derfor jeg nevner overbooking også. Og et godt designet og veldrevet GPON- eller HFC-nett sikkert kan være å foretrekke fremfor P2P/Ethernet som er slengt sammen. Likevel: med et delt medium på slutten har du enda en faktor som kan føre til kapasitetsproblemer, og det tar jo av og til tid for kundeservice å avdekke mer komplekse problemstillinger. Joda, helt enig der. Poenget var vel mer at det fort blir skylt på det som er "delte mediumer", når det strengt tatt ikke er noe problem så lenge dette er relativt normalt segmentert og overvåket med tanke på kapasitet skulle man tro... 2 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 21. september 2020 Forfatter Del Skrevet 21. september 2020 NULL skrev (2 timer siden): Og man skal aldri undervurdere når tid en dårlig Ethernet-kabel spiller en rolle. Når det er problemer, er det vel ellers et tips å prøve å teste rett mot modemet med en pc via kabel... Ethernet kablen ble dårlig etter 2 år og bare mellom 9 og 11?? ? Jeg er i praksis kablet rett inn i modemet. CAT6 kontakt og greier. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 22. september 2020 Del Skrevet 22. september 2020 bubba477 skrev (6 timer siden): Ethernet kablen ble dårlig etter 2 år og bare mellom 9 og 11?? ? Jeg er i praksis kablet rett inn i modemet. CAT6 kontakt og greier. Ja, rarere ting har skjedd. Uskjermede TP-kabler som ligger tett på strømførende kabler eller nært andre støykilder kan føre til rare resultater. Det er også bakgrunnen for at jeg spurte om Powerline, som kan være følsom for ting som panelovner, komfyrer, vaskemaskiner og annet som trekker mye strøm. Kabler og kontakter kan også utsettes for fysisk slitasje og skader som gjør egenskapene dårligere over tid. Selv om sannsynligheten er lav for at problemet ligger hos deg, ville jeg uansett forsøkt med en annen "known good" TP-kabel rett i modemet for å eliminere den kabelen som en mulig feilkilde. Og selvfølgelig utføre testen i den tidsperioden du opplever problemene som verst. 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. september 2020 Del Skrevet 22. september 2020 (endret) @bubba477 Hei! Egentlig ikke så rat at der tregt på kvelden mellom 9 og 11. Det er kjernetid for Internett & TV, mye strømming av TV kanaler, netflix Youtube o.l. Ettersom GET benytter GPON så deler du og mange andre på kapasiteten på fiber som er installert. Så der har du det ? Ønsker deg lykke til med å få utbedret dette, kan være vanskelig.. Endret 22. september 2020 av Gjest typo Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 22. september 2020 Forfatter Del Skrevet 22. september 2020 inside_446486 skrev (2 timer siden): Ja, rarere ting har skjedd. Uskjermede TP-kabler som ligger tett på strømførende kabler eller nært andre støykilder kan føre til rare resultater. Det er også bakgrunnen for at jeg spurte om Powerline, som kan være følsom for ting som panelovner, komfyrer, vaskemaskiner og annet som trekker mye strøm. Kabler og kontakter kan også utsettes for fysisk slitasje og skader som gjør egenskapene dårligere over tid. Selv om sannsynligheten er lav for at problemet ligger hos deg, ville jeg uansett forsøkt med en annen "known good" TP-kabel rett i modemet for å eliminere den kabelen som en mulig feilkilde. Og selvfølgelig utføre testen i den tidsperioden du opplever problemene som verst. Men 2 år uten lignende problem? Og det begynte for en uke siden? Resten av døgnet virker det jo? Jeg tror det må være et eller annet teknisk som påvirker det. ColdIce skrev (2 timer siden): @bubba477 Hei! Egentlig ikke så rat at der tregt på kvelden mellom 9 og 11. Det er kjernetid for Internett & TV, mye strømming av TV kanaler, netflix Youtube o.l. Ettersom GET benytter GPON så deler du og mange andre på kapasiteten på fiber som er installert. Så der har du det ? Ønsker deg lykke til med å få utbedret dette, kan være vanskelig.. Ja det er et lite mareritt. Det rare er jo at alt var fint inntil søndag den 18... Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 22. september 2020 Del Skrevet 22. september 2020 bubba477 skrev (3 minutter siden): Men 2 år uten lignende problem? Og det begynte for en uke siden? Resten av døgnet virker det jo? Jeg tror det må være et eller annet teknisk som påvirker det. Vel, ja, enig, men enn så lenge vet du ikke om noen andre i huset med samme problem og Telia/Get er jo ikke akkurat flinke til å finne slikt - så "et eller annet teknisk" kan like gjerne være en dings som har begynt å støye på en strømledning rett ved TP-kabelen. F.eks. en varmeovn som noen bruker når de ser Netflix. Naboen til en kompis fikk trøbbel etter de fikk katt som uten at de visste det likte å "sloss" med en veggmontert kabel som gradvis ble mer og mer herpa. De fikk først fiksa det når naboen i leiligheten over (!) kom på døra og klaget over at han risikerte å miste en viktig TV-overføring av en viktig Vålerenga-kamp han ikke hadde fått billetter til - og dette var en bestemt kar som var MEGET opptatt av å se den kampen - og VELDIG tydelig på at det måtte fikses i tide - så de hadde 3 dager på å få det ordnet. Kabelen ble skiftet i tide, katten fikk den gamle kabelen til å leke med og alle var glade etterpå.Ellers har dere kanskje et underdimensjonert nett i huset kombinert med nye naboer som bruker hele kvelden til å laste ned 4K-filmer over Bittorrent. Skal jeg sette penger på dette vil jeg heller velge å tro at problemet ligger oppstrøms i husets nett eller hos Telia/Get og ikke hos deg, men jeg ville likevel brukt 5 minutter og eliminert den kabelen ved å teste med en frisk TP-kabel. 1 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 22. september 2020 Forfatter Del Skrevet 22. september 2020 (endret) inside_446486 skrev (7 minutter siden): Vel, ja, enig, men enn så lenge vet du ikke om noen andre i huset med samme problem og Telia/Get er jo ikke akkurat flinke til å finne slikt - så "et eller annet teknisk" kan like gjerne være en dings som har begynt å støye på en strømledning rett ved TP-kabelen. F.eks. en varmeovn som noen bruker når de ser Netflix. Naboen til en kompis fikk trøbbel etter de fikk katt som uten at de visste det likte å "sloss" med en veggmontert kabel som gradvis ble mer og mer herpa. De fikk først fiksa det når naboen i leiligheten over (!) kom på døra og klaget over at han risikerte å miste en viktig TV-overføring av en viktig Vålerenga-kamp han ikke hadde fått billetter til - og dette var en bestemt kar som var MEGET opptatt av å se den kampen - og VELDIG tydelig på at det måtte fikses i tide - så de hadde 3 dager på å få det ordnet. Kabelen ble skiftet i tide, katten fikk den gamle kabelen til å leke med og alle var glade etterpå.Ellers har dere kanskje et underdimensjonert nett i huset kombinert med nye naboer som bruker hele kvelden til å laste ned 4K-filmer over Bittorrent. Skal jeg sette penger på dette vil jeg heller velge å tro at problemet ligger oppstrøms i husets nett eller hos Telia/Get og ikke hos deg, men jeg ville likevel brukt 5 minutter og eliminert den kabelen ved å teste med en frisk TP-kabel. Ja... Har ikke en lang nok kabel ? Kablene ligger jo inne i veggen hos alle her, 3 år gammelt bygg. Nettet i bygget er jo fiber, er jo sånn kveil man ser i stoplene i kjelleren her. Men ja, hater sånne prosesser. Naboene er jo oldinger stort sett så vil ikke tro det er torrents det går på. Endret 22. september 2020 av bubba477 Lenke til kommentar
R@ff Skrevet 22. september 2020 Del Skrevet 22. september 2020 Har nøyaktig samme problem. Get Fiber (P2P-nett, ikke GPON), den siste uken har nettet blitt tregt på kvelden. 30 ms ping, kun 25-30 mbit nedlasting. Har kun kollektiv hastighet som er 250/250. Opplastningshastigheten ser ut til å holde seg relativt stabil på kvelden - rundt 200-220 mbit. Dette er i Oslo. Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 R@ff skrev (8 timer siden): Har nøyaktig samme problem. Get Fiber (P2P-nett, ikke GPON), den siste uken har nettet blitt tregt på kvelden. 30 ms ping, kun 25-30 mbit nedlasting. Har kun kollektiv hastighet som er 250/250. Opplastningshastigheten ser ut til å holde seg relativt stabil på kvelden - rundt 200-220 mbit. Dette er i Oslo. Høres ut som noe ala det samme ja. Er på Sørlandet selv. Skrev en mail så nå forventer jeg overveldende respons fra de ? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Disney+ er lansert. Kanskje alle naboene plutselig strømmer film om kvelden? 1 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 Zlatzman skrev (1 minutt siden): Disney+ er lansert. Kanskje alle naboene plutselig strømmer film om kvelden? De er jo rundt 65 pluss og det er fiber så det skulle jo ikke ha noe å si? ? Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 bubba477 skrev (2 minutter siden): De er jo rundt 65 pluss og det er fiber så det skulle jo ikke ha noe å si? ? Tja, tjo - TV går jo side om side med nett-tilgangen så hvis Get/Telia har kapasitetsproblemer et sted kan TV-bruk absolutt påvirke andre tjenester på samme kabel. Spørs på hvilket nivå feilen ligger - har du kontaktet disse naboene for å sjekke om de har problemer? Kan jo tenkes at de merker noe tross alderen Når jeg blir pensjonist skal jeg hvertfall stå på for ikke å henge etter. Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 inside_446486 skrev (Akkurat nå): Tja, tjo - TV går jo side om side med nett-tilgangen så hvis Get/Telia har kapasitetsproblemer et sted kan TV-bruk absolutt påvirke andre tjenester på samme kabel. Spørs på hvilket nivå feilen ligger - har du kontaktet disse naboene for å sjekke om de har problemer? Kan jo tenkes at de merker noe tross alderen Når jeg blir pensjonist skal jeg hvertfall stå på for ikke å henge etter. Det er en prosess. Det må vel gå en stund før de merker noe. Alt i dette borettslaget tar ca 6 måneder. Men må snakke med noen ja. TV virker jo stabilt uansett. Det rare er som sagt det begynte 18 sept. Ikke vært noe slikt før det. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 2 hours ago, inside_446486 said: Tja, tjo - TV går jo side om side med nett-tilgangen så hvis Get/Telia har kapasitetsproblemer et sted kan TV-bruk absolutt påvirke andre tjenester på samme kabel. Spørs på hvilket nivå feilen ligger - har du kontaktet disse naboene for å sjekke om de har problemer? Kan jo tenkes at de merker noe tross alderen Når jeg blir pensjonist skal jeg hvertfall stå på for ikke å henge etter. Nja. Når vet jeg ikke her om det egentlig har kommet tydelig her fram om dette er fiber eller hfc. For hfc er det satt av helt egne frekvenser for TV i nettet og det genereres "litt ut i nettet" et signal for alle kanaler hele tiden. For IPTV vil vil det også ellers vært snakk om begrenset ressursbruk, spesielt om det er en eldre aldersgruppe der man nesten kan anta at de fleste ser på samme kanalene og dermed er knyttet til bare et fåtall multicast. For IPTV basert på multicast, vil i et området av nettet vil det normalt sett ikke være noe forskjell på om det er 1 eller 100 som ser på kanalen - multicastet for kanalen går bare en gang i nettet. Men om det her skulle være snakk om et nett med flaskehals(er) og det blir veldig mange forskjellige multicast som benyttes samtidig, så er det klart at det spiser en del av totalkapasiteten. F.eks. om det på et punkt bare er en gigabit-forbindelse og bak den forbindelsen er 60 forskjellige TV-kanaler (multicast) som benyttes, så vil det da fort spise over 600Mbps av gigabit-forbindelsen. Men om det så er et GPON-nett med og 64 kunder på et PON@2,5Gbps, kan man vel anta at eksempelvis maks 50 ser på TV, og mange av disse vil se på de samme kanalene, slik at kapasiteten som TV trekker vel er ganske liten? Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 NULL skrev (1 time siden): Nja. Når vet jeg ikke her om det egentlig har kommet tydelig her fram om dette er fiber eller hfc. For hfc er det satt av helt egne frekvenser for TV i nettet og det genereres "litt ut i nettet" et signal for alle kanaler hele tiden. For IPTV vil vil det også ellers vært snakk om begrenset ressursbruk, spesielt om det er en eldre aldersgruppe der man nesten kan anta at de fleste ser på samme kanalene og dermed er knyttet til bare et fåtall multicast. For IPTV basert på multicast, vil i et området av nettet vil det normalt sett ikke være noe forskjell på om det er 1 eller 100 som ser på kanalen - multicastet for kanalen går bare en gang i nettet. Men om det her skulle være snakk om et nett med flaskehals(er) og det blir veldig mange forskjellige multicast som benyttes samtidig, så er det klart at det spiser en del av totalkapasiteten. F.eks. om det på et punkt bare er en gigabit-forbindelse og bak den forbindelsen er 60 forskjellige TV-kanaler (multicast) som benyttes, så vil det da fort spise over 600Mbps av gigabit-forbindelsen. Men om det så er et GPON-nett med og 64 kunder på et PON@2,5Gbps, kan man vel anta at eksempelvis maks 50 ser på TV, og mange av disse vil se på de samme kanalene, slik at kapasiteten som TV trekker vel er ganske liten? Står nevnt Inteno EG400 lenger opp her så antar det er GPON som følgelig bruker Multicast til TV. Du har et poeng hvis segmenteringen, antall brukere er i den størrelsesorden. Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 Hadde en 1014 dns feil natt til i dag. Nettet var nede en stund. Nå måler jeg normal hastighet på nettet mellom 9-11. (??) Sist gang det skjedde fikk jeg normal hastighet i 2 dager og så begynte det igjen. Rart. Lenke til kommentar
ssaeth Skrevet 25. september 2020 Del Skrevet 25. september 2020 Har linja di blitt bedre ? Har hatt det samme problemet her også og vi har er kobla rett til en switch og fiber ut. samme klokkeslett så gikk linja i fra 945mbps til 70mbps dette varte nesten en uke. hadde drøss av meldinger med Get/Telia og fikk den vanlige standard svaret ingen feil på linja men koble fra modem etc etc enda jeg begynte meldinga med vi har ikke modem målte cat kabel til mitt utstyr og til get sin switch uten noe feil prøvde flere rutere + alt man kan gjøre men onsdag så snudde det og linja virker nå 1 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 25. september 2020 Forfatter Del Skrevet 25. september 2020 Hei er på Sørlandet. Hadde et brudd natt til onsdag her og det virka dagen etterpå. Jeg tok også strømmen på det en gang pga tordenvær i forigårs. Vet ikke om det er relevant. Har selv ringt til dem og sendte mail på mandag. Ingen svar. Har de 2 siste dagene og i kveld hatt normale målinger. Hva dette er/var har jeg ingen anelse om ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå