bubba477 Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Har fiber fra Get, nå Telia. Siden søndag har det hver kveld mellom ca kl 9 og 11 vært helt forferdelig. Jeg får en tredjedel av hastigheten og 100 ping når jeg vanligvis har 6. (Speedtest/Nettfart.) Resten av dagen er nettet solid som det var hele dagen før. Modemet fra Get er en Enteno EG 400. Var i kontakt med Get supporten på Mandag. De så ikke noe i området og ba meg som vanlig trekke inn og ut kontakten. Har ikke gjort noe endringer eller lagt til noe på måneder. Det virket plutselig fint fredag og lørdag kveld, i dag er det i gang igjen. Noen som vet hva i alle dager dette kan være eller har hatt lignende problemer med Get nå Telia? Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Dette er noe du tester på kablet forbindelse? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Høres ut som typiske Get-problemer. Jeg tipper det er gamle kobberlinjer i nabolaget som blir overbelastet, med mindre Get faktisk mener fiber når de sier fiber i disse dager. 2 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Get via kabel tv, der det vanlig at flere hus deler samme linje, slik at når det er stort forbruk av strømmefilm på kvelden får du dårligere hastighet. Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 Janvik skrev (7 minutter siden): Dette er noe du tester på kablet forbindelse? Ja. Er kablet via veggen rett inn i modemet. Gavekort skrev (6 minutter siden): Høres ut som typiske Get-problemer. Jeg tipper det er gamle kobberlinjer i nabolaget som blir overbelastet, med mindre Get faktisk mener fiber når de sier fiber i disse dager. Mener det er fiber. Har virka bra i 2,5 år nå men nå er det et eller annet. Relativt ny leilighet. Pc Lynet skrev (5 minutter siden): Get via kabel tv, der det vanlig at flere hus deler samme linje, slik at når det er stort forbruk av strømmefilm på kvelden får du dårligere hastighet. På fiber? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 bubba477 skrev (1 minutt siden): Ja. Er kablet via veggen rett inn i modemet. Mener det er fiber. Har virka bra i 2,5 år nå men nå er det et eller annet. Relativt ny leilighet. På fiber? Jeg regner med at de bruker eksisterende fiber som gikk til skapet, der kobberen gikk til hvert hus. Men ja høres rart ut om alt er fiber. Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 Pc Lynet skrev (1 minutt siden): Jeg regner med at de bruker eksisterende fiber som gikk til skapet, der kobberen gikk til hvert hus. Men ja høres rart ut om alt er fiber. De la ny gangvei mellom byene her for noen år siden. Da ble det lagt fiber. Bygget her er 3 år gammelt. Så det skulle være fiber her så vidt jeg forstår. Det rare er at det har vært helt ok, med noe nedetid selvfølgelig her og der, frem til nå. Så ble alt bare rart for en uke siden. Kan ikke se at det er noe hos meg som bruker båndbredde heller... Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Da er det noe annet rart. Defekt ruter? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Lite sannsynlig at det er pga overbelastning. Get leverer heller ikke internet over kobber meg bekjent.. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 bubba477 skrev (17 minutter siden): Mener det er fiber. Har virka bra i 2,5 år nå men nå er det et eller annet. Relativt ny leilighet. Da jeg bodde i Oslo og måtte lide med Get så fikk vi de omsider til å mekke på sentralen i nabolaget. Den gangen så var det noe det nye hybrid-greier der det lokale nettet var via coax og hovedlinjene var fiber. Enten så er det aktivitetsnivået i huset ditt som overbelaster lokal infrastruktur, eller så er det aktivitetsnivået i nabolaget som overbelaster sentralen. Sjekk det lokale nettet først, skru på QoS og pass på at du ikke har storforbrukere som torrents gående om kvelden. Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 Pc Lynet skrev (17 minutter siden): Da er det noe annet rart. Defekt ruter? Da er det jo rart den kommer seg? Ellers ser det ut som den virker normalt... Gavekort skrev (3 minutter siden): Da jeg bodde i Oslo og måtte lide med Get så fikk vi de omsider til å mekke på sentralen i nabolaget. Den gangen så var det noe det nye hybrid-greier der det lokale nettet var via coax og hovedlinjene var fiber. Enten så er det aktivitetsnivået i huset ditt som overbelaster lokal infrastruktur, eller så er det aktivitetsnivået i nabolaget som overbelaster sentralen. Sjekk det lokale nettet først, skru på QoS og pass på at du ikke har storforbrukere som torrents gående om kvelden. Alt jeg har evne til å sjekke er det i min leilighet. Har ingenting på som bruker noe. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 (endret) bubba477 skrev (7 minutter siden): Alt jeg har evne til å sjekke er det i min leilighet. Har ingenting på som bruker noe. Da mistenker jeg problemet ligger lenger bak. Jeg ville dokumentert problemene og tatt opp tråden med Get igjen. Endret 20. september 2020 av Gavekort Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 Gavekort skrev (1 minutt siden): Ta mistenker jeg problemet ligger lenger bak. Jeg ville dokumentert problemene og tatt opp tråden med Get igjen. Huff ja. Det er vanskelig å prøve å få de til å gjøre noe ? Men takker så mye for svar. Får ringe de i morgen. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 GPON er jo et delt medium, og Get har vel som alle andre også en viss overbooking av kapasiteten oppstrøms. Tar kanskje tid for kundeservice å «se» problemet hvis det kun skjer om kvelden? Opplever naboene det samme? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 6 minutes ago, inside_446486 said: GPON er jo et delt medium, og Get har vel som alle andre også en viss overbooking av kapasiteten oppstrøms. Tar kanskje tid for kundeservice å «se» problemet hvis det kun skjer om kvelden? Opplever naboene det samme? STrengt kan kan man si at omså punkt-til-punkt også er det - ikke "de siste meterene", men hvis sentralen ikke har kapasitet til antallet kunder som henger bak, vil man få problemer uansett hvor godt kapasitet det er i "aksessnettet" med HFC, GPON, P2P eller hva det måtte være.... Å sjekke med naboer her kan alltids være en god ide. Samtidig det det nok fort veldig individuelt hva man opplever som problematisk tregt nett i en del tilfeller. En del merker bare ikke at vg.no laster litt tregere, eller om profilen på Netflix har gått ned et hakk.... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 NULL skrev (10 minutter siden): Å sjekke med naboer her kan alltids være en god ide. Samtidig det det nok fort veldig individuelt hva man opplever som problematisk tregt nett i en del tilfeller. En del merker bare ikke at vg.no laster litt tregere, eller om profilen på Netflix har gått ned et hakk.... mener det finnes telia.speedtestcustom.com som telia anbefale å sjekke hastighet mot i brukerveildning. Usikker på hvor god nettfart.no er på å måle over 1 gigabit, nå er det lite sansynlig naboen har 750 mbit eller 1 gigabit. Er veldig dyrt, men hvis man ofte har problemet med dårlig ytelse har man grunn å nedgradere hastigheten. Sitat Trengt kan kan man si at omså punkt-til-punkt også er det - ikke "de siste meterene", men hvis sentralen ikke har kapasitet til antallet kunder som henger bak, vil man få problemer uansett hvor godt kapasitet det er i "aksessnettet" med HFC, GPON, P2P eller hva det måtte være.... Men nå er vel det internetlevrandørens oppgave å bevise man faktisk får man betaler for men tror på sikt det blir problemet med 5g og coax\fiber på sikt, når de bygger nett særlig telenor og telia går de på smell hvis flere bestiller raskere nett i et område så man må nok regne med det er slik det er å betale noe dyrt. Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 21. september 2020 Forfatter Del Skrevet 21. september 2020 inside_446486 skrev (1 time siden): GPON er jo et delt medium, og Get har vel som alle andre også en viss overbooking av kapasiteten oppstrøms. Tar kanskje tid for kundeservice å «se» problemet hvis det kun skjer om kvelden? Opplever naboene det samme? Jeg må nok snakke med noen av dem etterhvert ja. Problemet er bare at snittalderen er 70 og så lenge tven virker merker de ikke så mye ? NULL skrev (1 time siden): STrengt kan kan man si at omså punkt-til-punkt også er det - ikke "de siste meterene", men hvis sentralen ikke har kapasitet til antallet kunder som henger bak, vil man få problemer uansett hvor godt kapasitet det er i "aksessnettet" med HFC, GPON, P2P eller hva det måtte være.... Å sjekke med naboer her kan alltids være en god ide. Samtidig det det nok fort veldig individuelt hva man opplever som problematisk tregt nett i en del tilfeller. En del merker bare ikke at vg.no laster litt tregere, eller om profilen på Netflix har gått ned et hakk.... Nei er akkurat det. Jeg sitter jo med speedtest og måler. Mener da det er fiber inn i bygget her. Er sånn kveil i kjelleren og alt. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 NULL skrev (2 timer siden): Å sjekke med naboer her kan alltids være en god ide. Samtidig det det nok fort veldig individuelt hva man opplever som problematisk tregt nett i en del tilfeller. En del merker bare ikke at vg.no laster litt tregere, eller om profilen på Netflix har gått ned et hakk.... Jo, det er jo svært subjektivt men kan jo håpe noen har merket noe. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 NULL skrev (2 timer siden): STrengt kan kan man si at omså punkt-til-punkt også er det - ikke "de siste meterene", men hvis sentralen ikke har kapasitet til antallet kunder som henger bak, vil man få problemer uansett hvor godt kapasitet det er i "aksessnettet" med HFC, GPON, P2P eller hva det måtte være.... Joda, derfor jeg nevner overbooking også. Og et godt designet og veldrevet GPON- eller HFC-nett sikkert kan være å foretrekke fremfor P2P/Ethernet som er slengt sammen. Likevel: med et delt medium på slutten har du enda en faktor som kan føre til kapasitetsproblemer, og det tar jo av og til tid for kundeservice å avdekke mer komplekse problemstillinger. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 Må spørre: Du nevner det er kablet via veggen rett i modemet. Det er TP-kabel ende til ende, ikke Powerline eller noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå