Gå til innhold

Nav dagpenger?


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
aklla skrev (32 minutter siden):

Hva er så grusomt med at nav kan hjelpe deg om du mistrives ett sted?

Det er ikke det handler om, ofte står det at man egentlig har plikt å jobbe når man først får jobb.

Spørsmålet er om det er noe grunn å jobbe hvis det ikke hjelper på sitvasjonen.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Sikkert lett hvis du vet hva du vil og vet hva som gir lønnet jobb, kan utelukke foreldrene de er til lite hjelp, er også slik en del praktisk plasser er vanskelige, er desverre flere måneder ventetid. Så kanskje i begynnelsen av neste år? Så er ganske utrolig. Verste er jo nav sier hvis man mistrives er det bare å si ifra så hjelper nav med alternativ.

I stikk i strid regelverket er Har man aktivitetsplikt når man mottar dagpenger?

Så man kan jo lure hva slags regelverk som egentlig gjelder. Noen som ved om nav CV er nødvendig eller ikke? for det er mulig å lage en cv på nav men usikkert hvor mange som bruker det?

Men problemet er vel som regel veilederen sier en ting men spør man andre som ikke er veileder sier noe annet, nå har vel veileder mere praktisk kjentskap til personen en eksterne sensor blir vel omtrent dette. Samme med karakter på videregående ofte er eksterne folk mere strenge og lite fleksible.

Største problemet for meg er jeg ikke vet alternativene. For fleste bedrifter vil mene  jeg har for lite utdannelse og for lite relativ kompentanse.

Du kan avtale med NAV om du vil slutte med en praksisplass uten at du bryter aktivitetsplikten, men NAV kan si nei til det og kreve at du fortsetter å gå der. Jeg vil tro at hvis du avtaler med veilederen din at du kan forlate praksisplassen hvis du mistrives, så vil det gå bra hvis du bestemmer deg for å slutte.

Det er et krav å skrive inn  CV hvis man går på dagpenger. Arbeidsgivere kan søke i NAV sine databaser og det er jobber hvor arbeidsgivere ber NAV om å finne kandidater. I disse tilfellene så kan det være bra å ha CV i NAV sine databaser.

Saksbehandlere er de som har best kunnskap om reglene og de som bestemmer om man får dagpenger. Veilederne bør kunne grunnleggende ting om dagpenger, men kan misforstå regelverket. Saksbehandlere er de man bør høre på, men hvis man ikke forstår det de sier så kan det noen ganger være lurt å prate med veilederen eller de på kontaktsenteret, siden de er litt lettere å få tak i.

 

"Største problemet for meg er jeg ikke vet alternativene. For fleste bedrifter vil mene  jeg har for lite utdannelse og for lite relativ kompentanse."

Her tenker jeg et godt jobbsøkerkurs bør fungere. Da bør du kunne klare å få en oversikt over hva slags kompetanser du har og hva som etterspørres i markedet. Her tenker jeg det er 3 ting man kan se på: 1.hva er du best på? 2. hva er det som interesserer deg mest? 3.hvilken arbeidsoppgaver vil du trives mest med? Så må du arbeide mot noe det er mulig å få og som er en god mix av disse tre tingene.

Lenke til kommentar
Rawls skrev (9 minutter siden):

Her tenker jeg et godt jobbsøkerkurs bør fungere. Da bør du kunne klare å få en oversikt over hva slags kompetanser du har og hva som etterspørres i markedet. Her tenker jeg det er 3 ting man kan se på: 1.hva er du best på? 2. hva er det som interesserer deg mest? 3.hvilken arbeidsoppgaver vil du trives mest med? Så må du arbeide mot noe det er mulig å få og som er en god mix av disse tre tingene.

Vel det er ikke så lett å få svar på disse spørsmålene, vet du innen for it hva som det er stor behov for? for mye i dag krever høyskole eller litt mere teknisk kompentane eller blir det lærling med dårlig lønn og selv om jeg er ferdig med lærlingtiden.

Det som mistives mest med er arbeidgivere som kun tenker å spare penger og bruke nav for å kutte lønnsutgifter det går ikke særlig langt i lengden. Er greit for en kort periode men hvis det er slik arbeidgiver ikke har noe plan å finne løsning  er det ikke aktuelt på sikt. For meningen med jobb er å få noe bedre betalt en å leve på dagpenger/arbeidavklaringspenger i måneden.

Prøver å finne steder som tilby fordeler som opplæring men får vite generielt man er heldig å få små ting sponset er arbeidgiver. Og opplæring er vel ikke det som mest prioriteres.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Sitat
  Sitat

jeg hadde 3 månder praksis plass via nav selv, jeg fikset ALT selv , jeg ringte nav og sa jeg har nå ordnet praksisplass og starter der førstkommenede mandag, de var meget så kjappe med og fikse papirarbeid

Sikkert lett hvis du vet hva du vil og vet hva som gir lønnet jobb, kan utelukke foreldrene de er til lite hjelp, er også slik en del praktisk plasser er vanskelige, er desverre flere måneder ventetid. Så kanskje i begynnelsen av neste år? Så er ganske utrolig. Verste er jo nav sier hvis man mistrives er det bare å si ifra så hjelper nav med alternativ.

I stikk i strid regelverket er Har man aktivitetsplikt når man mottar dagpenger?

Så man kan jo lure hva slags regelverk som egentlig gjelder. Noen som ved om nav CV er nødvendig eller ikke? for det er mulig å lage en cv på nav men usikkert hvor mange som bruker det?

  Sitat

Hvis du tror det er gjort feil, men du er ikke helt sikkert på regelverket så kan du bruke "skriv til oss" på Ditt NAV. Da vil enten saken din bli behandlet eller så vil du få et svar på hvorfor vedtaket har blitt sånn.

Men problemet er vel som regel veilederen sier en ting men spør man andre som ikke er veileder sier noe annet, nå har vel veileder mere praktisk kjentskap til personen en eksterne sensor blir vel omtrent dette. Samme med karakter på videregående ofte er eksterne folk mere strenge og lite fleksible.

Største problemet for meg er jeg ikke vet alternativene. For fleste bedrifter vil mene  jeg har for lite utdannelse og for lite relativ kompentanse.

Det er mange arbeidsgivere som bruker nav CV aktivt , jeg ble kontakter av potensielle arbeidsgivere via nav når jeg hadde min cv aktiv på siden . 

 

jeg føler jeg gjentar meg men DU må sette deg inn i nav sine regler og forholde deg til de , ALT står på nav sine sider. de som jobber der er VEILEDERE ikke magikere , de kan ikke trylle fram relevante jobber og praksisplasser, de kan vise deg døren men du må selv gå gjennom den . 

 

og jeg fikk ikke betalt for mine 3 måneder i praksis, men det var greit og jobbe litt i stedet for og sitte hjemme. 

 

Nå vet jeg ikke hva du er utdannet til eller om du i det hele tatt har en utdannelse, men det virker som du ikke er spesielt interessert i og jobbe, med mindre det er en kremjobb med god lønn.

igjen finn. no har 16470 ledige jobber per i dag, der må finnes noe i ditt nærområde du er kvalifisert til og utføre ? 

Endret av Mato
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (17 timer siden):

Vel det er ikke så lett å få svar på disse spørsmålene, vet du innen for it hva som det er stor behov for? for mye i dag krever høyskole eller litt mere teknisk kompentane eller blir det lærling med dårlig lønn og selv om jeg er ferdig med lærlingtiden.

 

der har vi problemet med en gang , du bare ser hinder og problemer og ikke løsninger. du har allerede klaget på lønna til en jobb du ikke vet hva er. du må snu tankegangen din helt. 
 

og hva er problemet med og være lærling med dårlig lønn om det resulterer i et fagbev og en fast jobb om 2 år ? det er jo win win , du får kompetanse i noe du kan tenke deg og gjøre.

OG det fines masse gode jobber som ikke krever høyskole, igjenn:

Hva kan du ( lag en liste) 

Hva vill du ( stryk alt på listen over du ikke vill)

Hva trives du med ( igjenn stryk alt på listen over du ikke trives med ) 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (5 timer siden):

der har vi problemet med en gang , du bare ser hinder og problemer og ikke løsninger. du har allerede klaget på lønna til en jobb du ikke vet hva er. du må snu tankegangen din helt. 
og hva er problemet med og være lærling med dårlig lønn om det resulterer i et fagbev og en fast jobb om 2 år ? det er jo win win , du får kompetanse i noe du kan tenke deg og gjøre.

Problemet jeg ser det mange som tar i mot lærlinger kutter de ut og må finne ny jobb for å spare penger. særlig innen for skole og slik.

Er billigere med lærlinger en faste ansatte, og det er prinsipp vanskelig å finne løsning med tanke på hvis det blir utfordinger i jobben er ofte man finner hvis man er heldig å få jobb er det ikke sikkert man får jobb man er mest optimal i. Men vi får vente å se.

Sitat

Nå vet jeg ikke hva du er utdannet til eller om du i det hele tatt har en utdannelse, men det virker som du ikke er spesielt interessert i og jobbe, med mindre det er en kremjobb med god lønn.

igjen finn. no har 16470 ledige jobber per i dag, der må finnes noe i ditt nærområde du er kvalifisert til og utføre ? 

Kommer vel ann på hva man gjør og fordeler ulemper, noen ganger er det bedre å slippe å jobbe, men noen ganger kan være bedre å jobbe.Nå er veldig mange av de 16470 utelukket,  er mye jobber som krever spessielt kompense eller ting jeg ikke har mulighet til. Mye kundeservice og salg krever å kunne flere språk selv om jeg delevis kunne ha jobbe med noe men problemet er de ønsker vel folk som har jobbet med det tidligere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
aklla skrev (4 minutter siden):

Hvordan gikk du frem for å få den jobben?

Det var en tjedje part av nav som skaffet den et slags vikarbyrå for de som trenger ekstra hjelp. Men tok sin tid var flere plasser først. Men hvis det firmaet ikke hadde startet ville jeg nok størst sansynlig ikke fått annet en hospiteringavtale til det gikk slutt. Så noen ganger kan være heldig i uflaks.

Så er vel mulig jeg får noen jobber før jeg går av med pensjon men vil nok være arbeidsledig en stund vil jeg tro.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (13 minutter siden):

Så er vel mulig jeg får noen jobber før jeg går av med pensjon men vil nok være arbeidsledig en stund vil jeg tro.

Mulig.

Men neppe med den innstilling du viser her. Jeg tviler ikke på at du kan finne jobb, men du vil ikke. Du utelukker deg selv fra samtlige jobber. Ikke vil du ha jobbene som ikke krever  noe særlig kompetanse, ikke kan du ta de som krever det, så da er det 0 igjen. Så er det uansett kun hindringer og hypotetiske problemer så de du evt både kan og vil ta utelukker du også deg selv fra.

Så hva er planen din? Dagpenger går vel ut etter en stund, hva etter det?

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (10 minutter siden):

Så hva er planen din? Dagpenger går vel ut etter en stund, hva etter det?

Nav sier det er mulig hvis det skjer er mulig å søke om uføretygd eller arbeidavklaringpenger hvis jeg og nav finner noe hospiteringsplass. Er ikke jeg som er vanskelig er nav og det andre vikarbyrå som mener det er ventetid før man får veiledning prøvd å høre om å få liste over tilbud hva de tilbyr og slik men får jo bare svar må vente til søknaden er invilget og jeg blir oppring av veileder der. Tar vanligvis 5 uker.

Lenke til kommentar

Nekter nav deg å søke jobb på egen hånd?

Dikterer nav hvilke jobber du kan søke på og ikke?

Må du søke om lov nav før du sender en jobbsøknad?

Men det virker jo som om du har planen klar, sitte å vente på at nav ordner en eller annen jobb du kan gjøre og evt ikke jobbe om nav ikke finner noe som passer deg. Altså, legge livet ditt i hendene på nav..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Nei, men problemet er de ikke er så veldig hjelpsomme, som er problemet de dytter problemer til noe andre.

Teknisk mulig å gjøre ting selv men blir fort provisert om det blir mye problemer og gjøre mye dårlig valg at jeg følger trenger noen som kan gi noen råd. Litt bortkastet med jobbinterju når jeg aldri hører noe med etterpå.

Så hadde nav vertfall gitt litt mere hjelp kunne jeg vurdert å ha samtale med de angående tips. Virker ut som å jobbe på nav er det kun krav og førerkort og lite praktisk skole.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (11 minutter siden):

Litt bortkastet med jobbinterju når jeg aldri hører noe med etterpå.

Er det?

Hører du ikke mer har du fått en erfaring å ta med deg videre samt utelukket en jobb. Da er det bare å kjøre på med neste.

Jeg ville ha gått på så mange intervjuer jeg kunne..

 

Thomas Edison's teachers said he was "too stupid to learn anything." He was fired from his first two jobs for being "non-productive." As an inventor, Edison made 1,000 unsuccessful attempts at inventing the light bulb. When a reporter asked, "How did it feel to fail 1,000 times?" Edison replied, "I didn’t fail 1,000 times. The light bulb was an invention with 1,000 steps."

Endret av aklla
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 minutt siden):

Er det?

Hører du ikke mer har du fått en erfaring å ta med deg videre samt utelukket en jobb. Da er det bare å kjøre på med neste.

Jeg ville ha gått på så mange intervjuer jeg kunne..

Thomas Edison's teachers said he was "too stupid to learn anything." He was fired from his first two jobs for being "non-productive." As an inventor, Edison made 1,000 unsuccessful attempts at inventing the light bulb. When a reporter asked, "How did it feel to fail 1,000 times?" Edison replied, "I didn’t fail 1,000 times. The light bulb was an invention with 1,000 steps."

Snakk om erfaringer har mye erfaringer hvor lite samarbeidvillig arbeidsgivere er, tar kun telefon samtaler, på upassende tider på døgnet så nei håper virker jeg slipper den håpløse forhandlingene. Ikke det jeg ikke vil lære men er håpløs å forhandle med enkelte mennesker.

Angående lyspærer har osram feilet ganske mye først i 2018 er det forbudt med glødepære.

Er også bevist at det er teknisk mulig å lage glødepære som varer over 1000 timer. Så folk ble lurt i gamle dager osram kunne begynt med LED lys allede fra 2000 tallet men prisen ville blitt hinsides som industrilampe.

Lenke til kommentar
Mato skrev (6 timer siden):

der har vi problemet med en gang , du bare ser hinder og problemer og ikke løsninger. du har allerede klaget på lønna til en jobb du ikke vet hva er. du må snu tankegangen din helt. 

Du bekrefter dette igjen og igjen, nesten til det ekstreme, og det holder deg tilbake fra å få jobb.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 22.10.2020 den 22.21):

Vel det er ikke så lett å få svar på disse spørsmålene, vet du innen for it hva som det er stor behov for? for mye i dag krever høyskole eller litt mere teknisk kompentane eller blir det lærling med dårlig lønn og selv om jeg er ferdig med lærlingtiden.

Det som mistives mest med er arbeidgivere som kun tenker å spare penger og bruke nav for å kutte lønnsutgifter det går ikke særlig langt i lengden. Er greit for en kort periode men hvis det er slik arbeidgiver ikke har noe plan å finne løsning  er det ikke aktuelt på sikt. For meningen med jobb er å få noe bedre betalt en å leve på dagpenger/arbeidavklaringspenger i måneden.

Prøver å finne steder som tilby fordeler som opplæring men får vite generielt man er heldig å få små ting sponset er arbeidgiver. Og opplæring er vel ikke det som mest prioriteres.

Har ikke oversikt over IT jobber, men jeg tror du kan få en ganske god oversikt hvis du ser på https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger Arbeidsplassen viser omtrent alle utlyste stillinger i landet. Her kan du gå inn på jobbannonsene og se hva slags krav de stiller, hva som er en fordel å ha og hva slags egenskaper de er ute etter.

 

Hvis du finner ut at det er få stillinger som du er kvalifisert til så må du ta valget om du skal ta mer utdanning for å bli mer kvalifisert, du må spørre deg selv om du vil ta en annen jobb i mellomtiden mens du leter etter de IT jobbene som du er kvalifisert til, om du skal prøve å få praksisplass for å få mer erfaring eller om du skal finne andre jobber å gå etter.

 

Når det gjelder praksisplasser så er det bra å bruke de hvis du mangler erfaring, men du må da samtidig søke jobber. Det er bedrifter som utnytter systemet og hvis du er en bidragsyter over lengre tid på en praksisplass uten å få noe jobb så bør du vurdere å slutte.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...