Gå til innhold

Hk bytte. spørsmål?

Framerate

Anbefalte innlegg

Jeg leste litt i manualen til hovedkortet mitt og komm over dette under memory clearing header (cmos):

...Warning Turn the power off first (including the +5V Standby power) before clearing the cmos memory...

Siden jeg skal bytte litt rundt på hk's på noen maskiner her så har jeg hørt at man skal "clear the cmos memory" før man setter inn et brukt hk inn i en annen maskin.

Men hva er "the +5V Standby power" og hvordan skrur jeg den av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå er jeg ikke helt sikker, men jeg kan tenke meg at det betyr at du skal slå av strømmen helt. Enten slå av en bryter bak på psu (den er _IKKE_ rød), eller dra ut strømkabelen, slik at det ikke er noe strøm i det hele tatt på hovedkortet.

Lenke til kommentar
nå er jeg ikke helt sikker, men jeg kan tenke meg at det betyr at du skal slå av strømmen helt. Enten slå av en bryter bak på psu (den er _IKKE_ rød), eller dra ut strømkabelen, slik at det ikke er noe strøm i det hele tatt på hovedkortet.

hmm det er jo klart men jeg tenkte det kansje var enda en strømkilde et batteri eller noe som også måtte ut siden det står "including the +5 standby power"

Lenke til kommentar
nei jeg tror de mener at du ikke bare skal slå av maskinen som å velge shut-down og la den slå seg av selv, men koble ut all strøm.

Batteriet har ingen ting å si om står i eller ikke.

ok, det er jo greit å vite :yes:

Men er det nødvendig å "clear the cmos memory" før du setter hovedkortet inn i en annen maskin?

Endret av megakrølle
Lenke til kommentar

Nei, du trenger ikke "clear CMOS" for å bytte hovedkort. Jeg har byttet kort utallige ganger, og har aldri gjort det.

Å reinstallere Windows må du nok regne med, spesielt hvis du bytter kort med ulike chipsets. Anbefaler faktisk å reformatere hele greia, slik at man unngår stabilitetsproblemer, feilmeldinger osv..........

Lenke til kommentar

Det som er vanleg er at når du har tatt ut strømen. Så for å tømme maskinen for strøm, slår du den på igjenn. Da starter den i eit lite halvsek. Dermed tømmes hk for eventuelle spenninger som måtte sitte igjenn.

Jeg leste litt i manualen til hovedkortet mitt og komm over dette under memory clearing header (cmos):

...Warning Turn the power off first (including the +5V Standby power) before clearing the cmos memory..

Dette er om du skal resette biosen. Ingenting med å flytte på hk-et å gjere.

Lenke til kommentar
Å reinstallere Windows må du nok regne med, spesielt hvis du bytter kort med ulike chipsets. Anbefaler faktisk å reformatere hele greia, slik at man unngår stabilitetsproblemer, feilmeldinger osv..........

det gamle kortet (abit is7-E) har Intel 865PE Chipset og det nye (abit ic7-g) har Intel 875 Chipset

Som du ser er begge hovedkortene fra samme produsent men det ene er litt eldre enn det andre.

Hvis jeg bestemmer meg for å reinstallere hvilke er den beste måten å gjøre det på og når (før eller etter kortskifte)

Lenke til kommentar
1. Bytt hovedkortet.

2. Installer Windows (med formatering) - altså helt nytt oppsett.

takk tror jeg gjør dette sundt med en formatering en gang i blant vet du :p (er ikke helt fornøyd med partisjonsdelinga mi alikavel) du kan vel endre på det under windows formatering??

Lenke til kommentar

+5Vsb:

"5V stand-by" gir spenning til hovedkortet uavhengig om PCen står på eller ikke og tillater med det bestemte kretser på hovedkortet å alltid være aktive. Får ikke hovedkortet denne spenningen får du heller ikke skrudd på PCen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...