Gavekort Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Hva er KiCad? KiCad er et fritt/gratis EDA (Electronic Design Automation) som du kan designe kretskort med. Nedlasting https://kicad-pcb.org/ Hvor starter jeg? Spørre i denne tråden KiCad Tutorials Contextual Electronics (Youtube) Send meg PM om flere ting skal oppføres i førstepost Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 Noen andre som har prosjekter gående i KiCad? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Jeg bruker ikke KiCad men har hatt noen prosjekter samt bestillt kretskort via EasyEda. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 Kanskje jeg burde prøvd meg på EasyEDA bare for å få et sammenligningsgrunnlag. Er det en årsak til at du valgte det? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Gavekort skrev (Akkurat nå): Kanskje jeg burde prøvd meg på EasyEDA bare for å få et sammenligningsgrunnlag. Er det en årsak til at du valgte det? Den største grunnen er at man i tillegg til programvaren også kan arbeide med prosjekter online via nettleser. Er vel det programmet jeg følte var enklest for min del og komme i gang med. Man har også tilgang til brukerbidrag via programvaren vedrørende komponenter, footprints etc. Det er mange meninger om så mangt, men det var vertfall EasyEDA jeg falt for Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 Det virker interessant med en skybasert løsning. Selv om det ser ut som de har en generøs betalingsmodell så foretrekker jeg å støtte frie løsninger som KiCad. Kan vise frem mitt siste prosjekt om litt. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Jeg pleier å komme på ideer underveis og da kan jeg gå inn på en hvilken som helst pc og endre designet etc. personlig er jeg av den oppfattning at programvare som kjører kun lokalt på pc er avlegs i 2020. Selv om enkelte unntak finnes EasyEda har de samme funksjonene om man betaler eller ei. Dessuten er JLCPCB integrert i programmet og man kan bestille kretskort direkte via programmvaren. Enkelt og greit Blir artig å se andres prosjekter, så kjør på Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 Jeg er ikke alltid fornøyd med ytelsen til nettleserbasert programvare, men det er veldig avhengig av bruk. Her er starten på en ebok-leser. Det er mest et prosjekt av lidenskap, ikke nødvendighet. Det finnes nok at ferdige løsninger der ute. Det er også et forsøk på å bruke KiCad sitt hierarchical sheets, selv om trolig misbruker det litt. Alexandria.pdf Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 (endret) For å vise frem Pcbnew så ser DPZ80-prosjektet mitt (fra førstepost) ut slik nå: Det er en Z80-basert datamaskin, med en Arduino Nano som hjelpe-enhet. Angrer litt på at jeg valgte Arduino Nano, men slik ble det nå. Endret 20. september 2020 av Gavekort Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Sier meg egemtlig ikke så mye, men artig å se hvordan andre gjør det rent designmessig. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 Hierachical sheets er de blokkene du ser på første side. Andre aspekter fra KiCad er vanskelig å formidle gjennom screenshots, så det er ikke mer enn en showcase. Her er R0-revisjonen fra trykken. Spoiler Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 I see. Nå er det bare å starte routingen ? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 Jepp. Jeg vil bare ikke gå i den samme fella som med DPZ80 der jeg startet routing for tidlig og måtte gjøre det på nytt flere ganger fordi komponenter endret seg. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Må du starte helt på nytt når du endrer en komponent? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Jeg har flere ganger endret footprints i schematic view og bare oppdatert PCB og og kun tilbasset routingen til ny footprint. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 Må ikke starte helt på nytt, men hvis du ser på DPZ80 over så ser du at det er veldig trangt, så det å flytte, rotere eller bytte chip kan være timer med arbeid. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 I see. Her er vertfall mitt koblingsskjema vedrørende det siste prosjektet mitt i furtebua. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 Fint og ryddig. Jeg ser at du er en tilhenger av segmentering. Dette er litt av det KiCad prøver å forbedre på med sine hierarchical sheets. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Takker. Ja, jeg føler det er lettere og tegne det på den måten, samt lettere for meg selv (og andre) å forstå i etterkant. ikke akkurat noen avansert krets dette, men allikevel. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Her er forresten kretsen jeg laget for å lage en egen Attiny85 programmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå