williamhovd Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 (endret) Er det noen smarte fysikere som kan hjelpe meg med en oppgave? Evt komme med noen tips til hvordan jeg kan starte oppgavene Oppgave 1 En ishockeypuck med massen 160 g akselereres fra ro med en gjennomsnittlig kraftsum på 1,0 N i 1 s. Friksjonstallet for pucken på isen er 0,010. a) Hvor stor bevegelsesmengde har ishockeypucken idet skyvekraften opphører? b) Hvor stor fart mr ishockeypucken idet skyvekraften opphører? c) Hvor langt bortover isen vil pucken gli etter at skyvekraften opphører, før den stanser? Oppgave 2 For å illustrere kreftene som virker i en frontkollisjon mellom en lastebil og en personbil, settes det opp en kollisjonstest hvor en lastebil og en personbil frontkolliderer. Lastebilen har massen 8500 kg, inkludert føreren, mens personbilen har massen 1700 kg, inkludert føreren. Begge bilene kjører med en fart på 36 law'h, og begge førerne har massen 80 kg. Bilene henger sammen etter kollisjonen, og støtet varer i 0,12 s. a) Tegn en figur som viser kreftene som virker på bilene under kollisjonen. b) Finn fanen til felleslegemet etter kollisjonen. c) Hvor stor er kraftsummen som virker på føreren av lastebilen? d) Hvor stor er kraftsummen som virker på føreren av personbilen? Oppgave 3 En blå og en rød kule henger i to loddrette snorer med lengde 1,5 m. Kulene berører hverandre så vidt. Den røde kula har dobbelt så stor masse som den blå. Den blå kula blir trukket utover slik at snoren er horisontal og stram. Kula slippes og støter sammen i et elastisk støt med den røde kula, som henger i 1,5m a) Hvor stor fart har den blå kula rett før støtet? b) Hva er det maksimale utslaget til kulene etter støtet? c) Målinger viser at den blå kula har massen 30 g og kun får et utslag på 150. Hvor mye energi har gått tapt i støtet dersom det kun er den blå kula som mister energi? Endret 20. september 2020 av williamhovd Lenke til kommentar
Stimann Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Hva har du kommet frem til selv? Virker som at du vil at andre skal gjøre oppgaven for deg. 2 Lenke til kommentar
williamhovd Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 er mest oppg. 3 jeg er mest usikker på hvordan jeg skal gjøre det. har funnet ut oppg . 1 og 2 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 williamhovd skrev (5 timer siden): er mest oppg. 3 jeg er mest usikker på hvordan jeg skal gjøre det. har funnet ut oppg . 1 og 2 Flott, men hva er det spesifikt du sliter med? Er det oppgave a, b, eller c? Hva har du prøvd? I oppgave a ville jeg prøvd et energiperspektiv I oppgave b er det noe informasjon som mangler hvis det er snakk om et elastisk støt. Hvis du forutsetter at oppgaven spør om hva som skjer dersom støtet er fullstendig elastisk (eller uelastisk) blir det imidlertid mulig å regne på I oppgave c skriver du at utslaget er 150, men enheten mangler. Lenke til kommentar
williamhovd Skrevet 20. september 2020 Forfatter Del Skrevet 20. september 2020 Tusen takk for svar - ga meg god retning for oppgavene:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå