Gå til innhold

Sony beklager forhåndsbestillings­kaos for PlayStation 5


Anbefalte innlegg

RaptorStrike skrev (2 timer siden):

Sånn er det når antatt seriøse bedrifter bedriver villedende reklame heter det.

Igjen spør jeg deg. Garanterte de deg om at du skulle få konsollen til lanseringen? Stod det noe sted under bestillingen din at du var garantert levering dagen konsollen kom ut i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (4 timer siden):

Igjen spør jeg deg. Garanterte de deg om at du skulle få konsollen til lanseringen? Stod det noe sted under bestillingen din at du var garantert levering dagen konsollen kom ut i Norge?

Nei de skrev at jeg skulle få den i 2024.

Det stod ingenting den ene eller andre veien. Da må jeg som forbruker anta at de har belegg for måten de driver bedriften sin for.

Det har de tydeligvis ikke, jeg har levert klage og kommer ikke til å gi dem mine penger. 

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (50 minutter siden):

Nei de skrev at jeg skulle få den i 2024.

Det stod ingenting den ene eller andre veien. Da må jeg som forbruker anta at de har belegg for måten de driver bedriften sin for.

Det har de tydeligvis ikke, jeg har levert klage og kommer ikke til å gi dem mine penger. 

Om de ikke har lovet at du skulle få den ved lanseringen så må du som kunde gå ut fra at du får den når produktet kommer på lager.

Når produktet kommer på lager er ikke komplett sitt problem i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Iki skrev (9 minutter siden):

Om de ikke har lovet at du skulle få den ved lanseringen så må du som kunde gå ut fra at du får den når produktet kommer på lager.


De lover nok ingenting, men det står jo datoen den slippes i Norge på siden for forhåndsbestilling, og det står på en slik måte at man får inntrykk av at det er den datoen man i så fall får konsollen.

Komplett har vel hatt en "teller" også på bestillingssiden, som teller ned antall dager.

De fleste som forhåndsbestiller regner vel normalt med at de får konsollen på slippdato, ikke tre måneder senere, når man heller trolig kunne kjøpt den i butikken?

Nå har flere av nettbutikkene de siste dagene endret på sine nettsider, med advarsler om at de trolig ikke kan levere, og at de har stanset forhåndssalget osv.

Dersom det var slik at dette på ingen måte var nettbutikkene sitt problem, at de bare kunne ta i mot forhåndsbestillinger over en lav sko, å så levere når det måtte passe dem, så hadde de vel ikke stanset salget?

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

jeg fikk denne eposten. først var det å hoppe litt og tenke jahhh :)  

etterhvert ser jeg teksten er formulert mest sannsynlig hahaha så vet ikke hva man skal tolke ut av dette ...

mange av dere som har fått samme? jeg bestilte 22 april. Hvis folk i mai og juni har fått denne også så er det jo bare å håpe man får den et annet sted. 

 

IMG_5325.thumb.jpeg.8298585151f0ad2b93b5835a6e00a344.jpeg

Lenke til kommentar
0laf skrev (35 minutter siden):

De fleste som forhåndsbestiller regner vel normalt med at de får konsollen på slippdato, ikke tre måneder senere, når man heller trolig kunne kjøpt den i butikken?

Dette må nok kjøperen selv avgjøre utifra de opplysningene man sitter med.

Det er ulogisk å tro at komplett hadde noen anelse om hvor mange konsoller de kom til å få inn.

Vi vet at konsoller og andre produkter ofte selger ut ved forhåndsbestilling, dette skjer hele tiden.

Så vet vi at komplett startet salget i April.

Ser man på Elkjøp, hvor de solgte ut på 15 minutter, så kan man tenke seg at noe lignende skjedde med komplett, selv om det sannsynligvis ikke var helt like stor etterspørsel før man fikk vite pris eller lanseringsdato.

 

Bestiller man nå så står som sagt beskjeden om at du ikke vil få den med det første.

 

0laf skrev (40 minutter siden):


Dersom det var slik at dette på ingen måte var nettbutikkene sitt problem, at de bare kunne ta i mot forhåndsbestillinger over en lav sko, å så levere når det måtte passe dem, så hadde de vel ikke stanset salget?

Noen er nok nervøse for en eventuell reaksjon fra de som har forhåndsbestilt konsoller.

Ikke at de kan gjøre noe med selve bestillingen, men at de da ikke vil handle der i fremtiden.

Lenke til kommentar
Smultring77 skrev (28 minutter siden):

 

jeg fikk denne eposten. først var det å hoppe litt og tenke jahhh :)  

etterhvert ser jeg teksten er formulert mest sannsynlig hahaha så vet ikke hva man skal tolke ut av dette ...

mange av dere som har fått samme? jeg bestilte 22 april. Hvis folk i mai og juni har fått denne også så er det jo bare å håpe man får den et annet sted. 

Har sett mange som har bestilt den 22 som har fått lignende beskjed, men fra og med den 23 ser det ut som de får beskjed om å vente til neste år.

Komplett får nok 1-2 parti med konsoller i november, og så et til parti i desember, er iallefall det Elkjøp sier de får, så det høres sannsynlig ut at du vil få din før jul iallefall.

Lenke til kommentar
Iki skrev (7 timer siden):

Dette må nok kjøperen selv avgjøre utifra de opplysningene man sitter med.

Det er ulogisk å tro at komplett hadde noen anelse om hvor mange konsoller de kom til å få inn.

Vi vet at konsoller og andre produkter ofte selger ut ved forhåndsbestilling, dette skjer hele tiden.

Så vet vi at komplett startet salget i April.

Ser man på Elkjøp, hvor de solgte ut på 15 minutter, så kan man tenke seg at noe lignende skjedde med komplett, selv om det sannsynligvis ikke var helt like stor etterspørsel før man fikk vite pris eller lanseringsdato.

 

Bestiller man nå så står som sagt beskjeden om at du ikke vil få den med det første.

 

Noen er nok nervøse for en eventuell reaksjon fra de som har forhåndsbestilt konsoller.

Ikke at de kan gjøre noe med selve bestillingen, men at de da ikke vil handle der i fremtiden.

Det er dette som skjer for meg. Jeg kommer nok aldri til å besøke komplett igjen og vil anbefale alle som spør meg om å aldri bruke de etter dette. Det som gjørmeg mest sint er at jeg hadde mulighet til å forhåndsbestille (et begrep de IKKE burde få lov å bruke slik de har) andre plasser men valgte å stole på komplett. Det er nok jeg som er den komplette idiot for det, men leksa er lært. Aldri igjen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (8 timer siden):

Om de ikke har lovet at du skulle få den ved lanseringen så må du som kunde gå ut fra at du får den når produktet kommer på lager.

Når produktet kommer på lager er ikke komplett sitt problem i dette tilfellet.

 

Iki skrev (7 timer siden):

Dette må nok kjøperen selv avgjøre utifra de opplysningene man sitter med.

Det er ulogisk å tro at komplett hadde noen anelse om hvor mange konsoller de kom til å få inn.

Vi vet at konsoller og andre produkter ofte selger ut ved forhåndsbestilling, dette skjer hele tiden.

Så vet vi at komplett startet salget i April.

Ser man på Elkjøp, hvor de solgte ut på 15 minutter, så kan man tenke seg at noe lignende skjedde med komplett, selv om det sannsynligvis ikke var helt like stor etterspørsel før man fikk vite pris eller lanseringsdato.

Bestiller man nå så står som sagt beskjeden om at du ikke vil få den med det første.

Noen er nok nervøse for en eventuell reaksjon fra de som har forhåndsbestilt konsoller.

Ikke at de kan gjøre noe med selve bestillingen, men at de da ikke vil handle der i fremtiden.

Jeg forhåndsbestilte, jeg reserverte ikke. Da er det ikke mitt ansvar å sørge for at jeg får varen rundt lansering.

Komplett skal være en profesjonell aktør. Dette er amatørmessig opptreden, og det er å kaste blår i øynene på folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BakaBerg skrev (2 minutter siden):

Det er dette som skjer for meg. Jeg kommer nok aldri til å besøke komplett igjen og vil anbefale alle som spør meg om å aldri bruke de etter dette. Det som gjørmeg mest sint er at jeg hadde mulighet til å forhåndsbestille (et begrep de IKKE burde få lov å bruke slik de har) andre plasser men valgte å stole på komplett. Det er nok jeg som er den komplette idiot for det, men leksa er lært. Aldri igjen

Enig. Jeg prøver å få tak i den et annet sted.

Lenke til kommentar

Er vel sånn som skjer når alle skal på død og liv handle hos komplett. Både med RTX 3080 og, man skulle tro det ikke eksisterte andre butikker enn komplett. 

Jada, jeg er fullstendig klar over at de har et av de beste medlemsbonusene og service, men du skal tross alt ha en vare som er i uhyre begrenset opplag i starten. Da er det lov til å bruke hodet om du skal være først ute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

henrikwl skrev (22 timer siden):

Kjøper er ikke fritatt for sunn fornuft. "Hva man med rette kunne forvente" er en ting kjøper må forholde seg til, og å tro at en leverandør har fått vite hvor mange enheter av et ikke-enda-lansert produkt de kommer til å få inn er en urealistisk forventning, det tror jeg både Forbrukerrådet og -ombudet vil være enig i.

Komplett har vært uærlig på alle fronter her. Det de skulle gjort er en eller flere av følgende:

1) Begrense antall forhåndsbestillinger til et realistisk antall av mengde maskiner de kan forvente inn. De har erfaringstall fra utallige andre lanseringer å hente info fra. I tillegg har Sony sagt siden mai/juni at de forventet rundt 10 millioner totalt i verden, og da er det ikke veldig vanskelig matematikk å vite en cirka begrensning.

2) Merke tydelig at de ikke vet antallet de får inn, og at de dermed ikke kan garantere at man får ved release.

3) Ikke kalle det forhåndsbestilling, men for eksempel forhåndsreservasjon.

4) Informere kunder om hvilken plass de har i køen.

5) Gi folk muligheten til å endre bestillingen til Digital Edition i stedet for å måtte bestille på nytt. De kunne altså bare splittet opp den eksisterende køen. Jeg har en kompis som bestilte tidlig i april, og han hadde fått på release om det ikke var for at han måtte rebestille Digital Edition i juni.

 

Nettels skrev (41 minutter siden):

Det kan hende at køen til Komplett vil krympe etterhvert som folk får konsoller i hus. Er nok mange som har reservert/forhåndsbestilt flere steder, slik at de kansellerer ordrer etter at den første har kommet. En tanke bare :) 

Det tror jeg. Jeg har inne hos Elkjøp også og det er mer sannsynlig at jeg får der. Om det viser seg at det blir litt ventetid på Komplett så avbestiller jeg der så snart jeg får fra Elkjøp.

Endret av Gringorilla
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...