Gå til innhold

Tesla battery day: Om alle spekulasjonene slår til kan det bety dårlige nyheter for konkurrentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RuneWi skrev (47 minutter siden):

Et betimelig spørsmål.

Poenget var at dagens batterier klarer en million miles om de bare er store nok. Setter man et 3MWh batteri inn i en lastebil og den klarer 1500km på en lading vil 1500sykluser gi 2.2millioner km.

Derfor er ikke dette noen stor sak. Dessuten oppgir de aller fleste fabrikanter antall ladesykluser. Da kan man regne ut dette selv.

Jeg er mere opptatt av energitetthet. Vi burde se en ny dobling snart. 300wh pr kilo batteripakke hadde vert signifikant.

Lenke til kommentar

Jeg tror man vil bli skuffet hvis man håper Musk skal avsløre noe banebrytende på dette eventet. Det er lite sannsynlig at det dukker opp helt ny teknologi eller vesentlig forbedret eksisterende teknologi helt ut av det blå. For det et det eneste jeg kan tenke meg som vil blåse markedet overende. At man kan presse voldsomt mye energi inn i små biler, finnes det flere studier på allerede (f.eks. BMW i3 POC med 100 kWt batteripakke). Og at man kan kjøre en bil teoretisk 1 million km i en personbil på samme batteripakke, egner seg kun som ammunisjon i skyttergravene i kommentarfeltet. Det har absolutt ingen verdi i virkeligheten, fordi personbiler som regel dør mange hundre tusen km før den bikker en million.

 

At Tesla får presset noen kWt mer inn i batteripakkene til de eksisterende bilene er i grunn ikke noe annet enn forventet. Det har gått en stund med maksimalt 100 kWt i amerikanerne nå.

Endret av Dr. Bombay
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Dr. Bombay said:

Jeg tror man vil bli skuffet hvis man håper Musk skal avsløre noe banebrytende på dette eventet. Det er lite sannsynlig at det dukker opp helt ny teknologi eller vesentlig forbedret eksisterende teknologi helt ut av det blå. For det et det eneste jeg kan tenke meg som vil blåse markedet overende. At man kan presse voldsomt mye energi inn i små biler, finnes det flere studier på allerede (f.eks. BMW i3 POC med 100 kWt batteripakke). Og at man kan kjøre en bil teoretisk 1 million km i en personbil på samme batteripakke, egner seg kun som ammunisjon i skyttergravene i kommentarfeltet. Det har absolutt ingen verdi i virkeligheten, fordi personbiler som regel dør mange hundre tusen km før den bikker en million.

 

At Tesla får presset noen kWt mer inn i batteripakkene til de eksisterende bilene er i grunn ikke noe annet enn forventet. Det har gått en stund med maksimalt 100 kWt i amerikanerne nå.

Det er vel knapt noen som forventer noe spesielt banebrytende. Jeg forventer kanskje 20% bedre energitetthet, kanskje 20% lavere pris, og kanskje 2-5 ganger mer levetid.

Det er ikke spesielt revolusjonerende, men det er en betydelig forbedring fra dagens batterier. Og dagens batterier er jo allerede svært gode. Så elbiler blir bare mer og mer attraktive.

Når det gjelder levetid, så er dette en betydelig forbedring utifra flere faktorer:

1. Bedre levetid betyr mindre slitasje i forhold til bruk. Altså i stedet for at man må forvente å ha kanskje 30% reduksjon av rekkevidde etter noen år, så kan man kanskje anta at man bare vil være på 10% reduksjon, ved lik bruk. Det betyr at man faktisk kan klare seg med mindre batteripakker, eller at man vil ha en betydelig mer komfortabel buffer over hele levetiden.

2. Når forventet levetid på batteriet er flere ganger lengre enn forventet levetid på bilen, så åpner det opp for V2G. Det antas at det kan bli en betydelig inntektskilde for Tesla og kundene at bilene som står parkert i garasjene kan brukes i virituelle kraftverk for å balansere tilbud og etterspørsel i strømnettet. I tillegg åpner det for muligheter der man kan f.eks forsyne en hytte uten strøm med strøm fra bilen.

3. Batterier med lengre levetid muliggjør flere bruksområder. En ting er lastebiler og slikt, som kan fint overgå forventet levetid på dagens batteripakker over en del år, men Tesla planlegger også å tilby autonome taxier. Disse vil også kunne få utfordringer med levetid på batteriene, når de kan være i drift f.eks 20 timer/døgn og 360 døgn i året. Ved snitt på 40 km/t er det 288.000 km per år.

Stort sett vil jeg si at forbedret levetid er ikke noe som absolutt er nødvendig, men det hjelper på å akselerere overgangen til batterielektrisk drift i veitransporten, og hjelper på å fase inn mer fornybar energi i strømnettet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Merk at batterilevetid målt i antall km eller miles er direkte proporsjonal med batterikapasiteten i kWh og omvendt proporsjonal med forbruket i Wh/km.

Så med akkurat samme batteri kan de i teorien doble levetida i km ved å doble batterikapasiteten (forutsatt samme forbruk), eller doble levetida i km ved å halvere forbruket (forutsatt samme batterikapasitet).

Med andre ord: Jeg tror både kapasitet og forbruk er medvirkende faktorer til morgendagens presentasjoner av lengre batterilevetid, sannsynligvis formulert som "million mile battery".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt poeng. Men samtidig så er det nok også sånn at de som trenger lang kjørelengde er de som kjører flere km per år enn de andre, slik at batteriets levetid i år blir noenlunde lik hvis de kjøper stor pakke og de som ikke trenger lang rekkevidde kjøper mindre batteripakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er nok en viss sammenheng der. Sorterer jeg elbiler på finn etter 2013 så finner jeg at Leaf med sine 24 kWh har generelt lavere km-stand enn Tesla model S fra samme år. Sånn røffly 1:2 forhold uten å ha finregnet på det.

Edit: Medianen for Leaf 2013 (alle 24 kWh) er 84 000 km mens for model S (39 av 40 har 85 kWh) er den 124 000 km.

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (3 timer siden):

Jeg tror man vil bli skuffet hvis man håper Musk skal avsløre noe banebrytende på dette eventet. Det er lite sannsynlig at det dukker opp helt ny teknologi eller vesentlig forbedret eksisterende teknologi helt ut av det blå. For det et det eneste jeg kan tenke meg som vil blåse markedet overende. At man kan presse voldsomt mye energi inn i små biler, finnes det flere studier på allerede (f.eks. BMW i3 POC med 100 kWt batteripakke). Og at man kan kjøre en bil teoretisk 1 million km i en personbil på samme batteripakke, egner seg kun som ammunisjon i skyttergravene i kommentarfeltet. Det har absolutt ingen verdi i virkeligheten, fordi personbiler som regel dør mange hundre tusen km før den bikker en million.

At Tesla får presset noen kWt mer inn i batteripakkene til de eksisterende bilene er i grunn ikke noe annet enn forventet. Det har gått en stund med maksimalt 100 kWt i amerikanerne nå.

Hva ville vært "banebrytende" da?

Hva er "vesentlig forbedret"? Hva er "noen kWt"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (24 minutter siden):

Da har man ikke fått med seg mange Musk-arrangementer. Sannsynligvis så blir det noe veldig stort og revolusjonerende. 

nja, han er flink på å annonsere noe revolusjonerende, men det er vel ikke så ofte han kommer med noe som er klart for markedet.

Så det spørs jo veldig på hva man forventer om man blir skuffet eller ikke.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (58 minutter siden):

Edit: Medianen for Leaf 2013 (alle 24 kWh) er 84 000 km mens for model S (39 av 40 har 85 kWh) er den 124 000 km.

Hvis noen ser sitt snitt til å påpeke at Teslaen i praksis gir færre kjørte km per kWh batteri, så må man være obs på at folk med Leaf i mye større grad har en bensin/diesel-bil i tillegg til elbilen, som de kjører resten av sine kilometere med. Leaf 24 kWh kan derfor ofte sammenlignes med PHEV i grad av elektrifisering av folks kjørebehov. Leaf egner seg i større grad for de som har plass og råd til to biler.

En annen ting som potensielt kan dukke opp i mårra er den ennå mindre Teslaen.Tesla-hatchback.thumb.jpg.8c0f6037539d5c4b7974933937a04a46.jpg

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Da har man ikke fått med seg mange Musk-arrangementer. Sannsynligvis så blir det noe veldig stort og revolusjonerende. 

Hva vil du regne som "veldig stort og revolusjonerende"? Er lekkasjene om de store cellene med mange ganger mer effekt og mange ganger økt produksjons-output tilstrekkelig? Eller er det egentlig umulig at de kommer med noe som du vil innrømme er veldig stort og revolusjonerende?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

Hva vil du regne som "veldig stort og revolusjonerende"? Er lekkasjene om de store cellene med mange ganger mer effekt og mange ganger økt produksjons-output tilstrekkelig? Eller er det egentlig umulig at de kommer med noe som du vil innrømme er veldig stort og revolusjonerende?

Jeg skjønner ikke hva du hisser deg opp over? Jeg skrev at han vil annonsere noe stort og revolusjonerende. Som Musk alltid gjør: En million robo-taxier innen årsslutt, en mikrochip som vil kurere omtrent det som er av nevrologiske sykdommer, tunneller som vil løse alle trafikkproblemer, mennesker på Mars innen 2030 og nå en supercomputer som vil være dobbelt så rask som den nest raskeste.

Så jeg forventer noe lignende om et par dager. Noe annet vil være skuffende.

 

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
uname -l skrev (31 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du hisser deg opp over? Jeg skrev at han vil annonsere noe stort og revolusjonerende. Som Musk alltid gjør: En million robo-taxier innen årsslutt, en mikrochip som vil kurere omtrent det som er av nevrologiske sykdommer, tunneller som vil løse alle trafikkproblemer, mennesker på Mars innen 2030 og nå en supercomputer som vil være dobbelt så rask som den nest raskeste.

Så jeg forventer noe lignende om et par dager. Noe annet vil være skuffende.

Hisser meg opp? Jeg spurte deg hva du mente med det du skrev, og hva som måtte til for at forventningene du la opp til skulle oppfylles. Det vet jeg fortsatt ikke noe om da du ikke har sagt noe konkret om hva du ville forventet hvis det skal være "veldig stort og revolusjonerende". Hva er "noe lignende"? Holder det med en eksponentiell vekst i produksjons-output og energi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Hisser meg opp? Jeg spurte deg hva du mente med det du skrev, og hva som måtte til for at forventningene du la opp til skulle oppfylles. Det vet jeg fortsatt ikke noe om da du ikke har sagt noe konkret om hva du ville forventet hvis det skal være "veldig stort og revolusjonerende". Hva er "noe lignende"? Holder det med en eksponentiell vekst i produksjons-output og energi?

Har du tungt for det? Jeg skrev at de vile komme med noe revolusjonerende som en respons på din påstand om det motsatte. Sitat under.

Sitat

Eller er det egentlig umulig at de kommer med noe som du vil innrømme er veldig stort og revolusjonerende?

For å gjenta. Jeg mener Musk helt klart vil stå på en scene og annonsere noe revolusjonerende. Som så mange ganger før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...