Gå til innhold

Tesla battery day: Om alle spekulasjonene slår til kan det bety dårlige nyheter for konkurrentene


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (12 timer siden):

Hva som helst med grønne skilter egentlig. De kompenserer for dårlig aks ved å ligge 20-30+ over og legger seg gjerne på støtfangeren til dem som bare ligger 10 over..

"Man with a van" er jo et begrep i UK, med negativt fortegn. Hvis man ser "dash cam-videoer" fra UK så ser man hvorfor de har fått sitt negative rykte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, TL1000S said:

Når du ligger i 70-sonen i en rekke av biler forbi Stryken og det sier "woosh"... og en Tesla S passer hele køen på ett par sekunder (400m) så er det vel ikke sååå vanskelig å anslå farta?

Og ja..jeg har syndet selv... men ikke i tett trafikk i rush-tida... (I "mexico")... ?

Poenget er vel at flere av oss, meg inkludert,  synes det er stas at Tesla lanserer slike super-biler... men det er om å gjøre å bruke de med vett. 
Og det er det ikke alle som har.

 

 

Jada må brukes med huet, men det gjelder jo alt av sportsbiler, supersportsbiler, motorsykler, ja kort sagt alt av kjøretøy. 

 

Du er nok lagt bedre enn meg på hoderegning som fant snittfarten der og da mens du kjørte motorsykkel. Jeg måtte nok målt strekningen på trippteller,  telt sekunder også stoppet og tatt fram papir og blyant for å finne snittfarten. Men jo, jeg hadde jo sett at det gikk styggfort. Men den episoden du referer det blir jo bare en anekdote. Det sier ikke noe om folk flest i Tesla, eller folk flest i el-bil. Har blitt forbikjørt av gærninger i alt fra gamle volvoer til kostbare audier og alt jeg kan konkludere med er at endel mennesker driter i regelverket og noen av dem kjører som de mangler alt det som skulle vært på innsiden av hodet. Det er gærning i både ICE biler og EL-biler. Fokuset bør være på å stoppe gærninger, ikke henge seg opp i hvorvidt det var eksos fra bilen de kjørte eller om bilen gikk på strøm.

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, TL1000S said:

Siden dette er ett diskusjonsforum....:

Dersom du ikke "tør" å bruke aksen i en Plaid.. en Z H2... eller noe annet "overmotoriert"... da ser jeg ingen grunn til å kjøpe/eie en slik "farkost" annet enn behov for å markere seg?

Hadde jeg kjøpe en Plaid hadde jeg testet aksen første dagen jeg eide den. :D

Edit:
Men ikke i rushen med å kjøre forbi 20++ biler med motgående trafikk på vei hjem til kjøttgrytene (middag).
Skjønner du nå hva jeg forsøker å formidle?
Det går an å ha mer enn en tanke i hodet liksom..

 

Jeg vurderer seriøst å forhåndsbestille plaid, vel vitende om at en plaid kan øke faren for at jeg blir ufrivillig fotgjenger. Den faren hender det jeg kjenner på i et solfylt øyeblikk på en fin landeveg sommerstid på mc. At en bare må kjenne litt på kreftene. Og blir det plaid så skal selvsat aksen testes. Men jeg skal klare å ha selvkontroll nok til å vente med å teste til jeg er på et egnet sted med litt begrenset mengde medtrafikanter. Jeg er ikke noe bedre enn andre i trafikken, men jeg har med årene fått selvkontroll stor nok til å kjenne på krefter kun der det passer seg. Resultatet blir jo nesten det samme, jeg kan likevel risikere å bli fotgjenger om det er kontroll men det lever jeg da godt med. Også holder jeg farten lav nok til å unngå å måtte sone i fengsel, for fengsel er ikke verdt det. Er det risikofylt kjøring? Ja det er jo det, for stopplengden øker jo. men jeg tar hensyn til kjøreforhold, trafikkbildet osv. Så jeg gjør i det minste noe for å minske sjansene for uhell. Tullinger som kjører forbi "en hel fergekø" på en litt for kort strekning tar jo ingen hensyn. Og det er tross alt værre i min bok. 

Uansett, poenget mitt var og er at rask akselerasjon i seg selv er ikke farlig. Det vil ikke ligge dauinger strødd langs våre veier etter at Plaid er i salg. Selv om den er rask. Ulykker kan skje selvsagt, men da er det førereren som har gjort en feil. Og den føreren kunne gjort samme feilen uavhengig av type drivlinje. Grunnen til at jeg reagerte var på den tullete kommentaren om at Plaid blir så rask at den burde bli forbudt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Fokuset bør være på å stoppe gærninger, ikke henge seg opp i hvorvidt det var eksos fra bilen de kjørte eller om bilen gikk på strøm.

Problemet med elbilen er at hestekrefter ikke straffes med avgifter slik man normalt ser at den blir det. Dermed må man designe systemer som forder at selv idioter kan og vil ha tilgangen til 500hk + i mye større grad enn tidligere der de tidligere hadde råd til en brukt BMW M3, så vil de idag ha råd til en brukt elbil med dobbelt så mange hester, og galskapen eskalerer. 

Geo-fencing skal man uansett bruke for PHEV og forbruk, så jeg ser absolutt ingenting i veien for at man også utnytter samme teknologi for å fjerne 800-900hk i en bil med 1,100hk midt i byen med 60 fartsgrenser. 200-300 hk burde være nok i massevis. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
6 hours ago, bojangles said:

 

Jeg vurderer seriøst å forhåndsbestille plaid, vel vitende om at en plaid kan øke faren for at jeg blir ufrivillig fotgjenger. Den faren hender det jeg kjenner på i et solfylt øyeblikk på en fin landeveg sommerstid på mc. At en bare må kjenne litt på kreftene. Og blir det plaid så skal selvsat aksen testes. Men jeg skal klare å ha selvkontroll nok til å vente med å teste til jeg er på et egnet sted med litt begrenset mengde medtrafikanter. Jeg er ikke noe bedre enn andre i trafikken, men jeg har med årene fått selvkontroll stor nok til å kjenne på krefter kun der det passer seg. Resultatet blir jo nesten det samme, jeg kan likevel risikere å bli fotgjenger om det er kontroll men det lever jeg da godt med. Også holder jeg farten lav nok til å unngå å måtte sone i fengsel, for fengsel er ikke verdt det. Er det risikofylt kjøring? Ja det er jo det, for stopplengden øker jo. men jeg tar hensyn til kjøreforhold, trafikkbildet osv. Så jeg gjør i det minste noe for å minske sjansene for uhell. Tullinger som kjører forbi "en hel fergekø" på en litt for kort strekning tar jo ingen hensyn. Og det er tross alt værre i min bok. 

Uansett, poenget mitt var og er at rask akselerasjon i seg selv er ikke farlig. Det vil ikke ligge dauinger strødd langs våre veier etter at Plaid er i salg. Selv om den er rask. Ulykker kan skje selvsagt, men da er det førereren som har gjort en feil. Og den føreren kunne gjort samme feilen uavhengig av type drivlinje. Grunnen til at jeg reagerte var på den tullete kommentaren om at Plaid blir så rask at den burde bli forbudt. 

Du, vi er egentlig enige... :)
Det var bare "superego" som satt på skulderen og overkjørte "Id" det jeg postet om at det bør forbys biler og motorsykler over 100hk (det var slik en gang før.. i EU-området... for MC)...
Jeg skulle gjerne kjøpt/eid en Plaid.. og testet den fra 0-400m... (men ikke i tett bytrafikk) :)

Inntil videre får jeg nøye meg med det nest beste... en "overladed" MC :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Tviler på at ekstrem akselerasjon er bra for trafikksikkerheten. Tenk på en el sykkel som gikk 0-60 på ett sek. Noen hadde nok syntes det var kjekt og behersket det bra men for de fleste ville det lett ført til flere skader. 
 

Når man kun trenger 3 sek for å komme opp i 120km pr time er det lett å glemme at den bremser akkurat like godt som en bil med 70hk. Må innrømme at jeg testet en litt rask motorsykkel og fikk føle dette ganske sterkt for noen uker siden. 
 

Dessuten er svært mange mennesker fullstendig fri for komplekser. De driter i om bilen vedsiden av dem i lyskrysset er raskere eller seinere. 
 

Tror ikke plaid kommer til å selge veldig bra. Tror en taycan gir vesentlig mere verdi for dem som kjører svært aktivt. Man kjøper liksom mere enn en batteripakke med 4 hjul og voldsom motor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er nok en større risiko med de som skal bedrive "banekjøring" på veien.
Dvs kjøre "aktivt".. ref de som alltid kommer trekkende med "hvor fort går Tesla på Ringen!"..osv...
Joda,... Porsche Taycan og mange fossil-verstinger er nok laget med gode rundetider og ekstremt bra kjøre-"egenskaper" i større grad enn f.eks. Tesla "Performance" utgaver.

Men det er nok mindre risiko med de av oss som gjerne "tar ett drag" i ny og ne... rett fram. :)
 

PS.
Det er noe som heter friksjon.. så det er liten sjanse for at en el-sykkel eller en el-bli skal klare 0-60 på ett sek... litt under 2 sek går fint (Min "pers" er 1.5 med en B-King) :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
6 hours ago, TL1000S said:

 

PS.
Det er noe som heter friksjon.. så det er liten sjanse for at en el-sykkel eller en el-bli skal klare 0-60 på ett sek... litt under 2 sek går fint (Min "pers" er 1.5 med en B-King) :)

Litt av grunnen til at Tesla leker med SpaceX stæsj. Klarer vel en 1.5 sekund på roadstern menes det.

https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/350682/tesla-roadster-spacex-thrusters/amp/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et av de større faremomentene ved mer krefter er at konsekvensene med pedalforvirring blir større. Tråkker man på gass i stedet for brems i et par sekunder, så har man allerede nok fart til å kjøre gjennom noen vegger. Manuellgirbiler har også det at man må aktivt inn å bytte gir for å få høyere hastighet, noe som reduserer konsekvensene.

Her hjelper det egentlig lite med selvkontroll. Og selv erfaring er av begrenset nytte. Både yngre og eldre opplever pedalforvirring. De som er minst utsatt er de som har mye erfaring uten å være eldre. Men alle kan oppleve det.

Tesla har en sikkerhetsfunksjon "obstacle-aware acceleration", som detekterer om man har noe foran bilen og reduserer kreftene, men det er ikke en perfekt løsning. Det beste hadde kanskje vært å jobbe med å forbedre dette, og kanskje som foreslått ha noen slags GPS-basert effekt-sperre. Det hadde faktisk hjulpet å ha maks 0-100 km/t på 10 sekunder i en 50 meter radius av garasjen sin, eksempelvis. (De aller fleste tilfeller av pedalforvirring skjer i forbindelse med parkering, og man parkerer som oftest hjemme.)

Edit: Faktisk et system som ville være svært bra for å begrense konsekvensene av pedalforvirring er en automatisk opprettelse av en 50 meters sone med begrenset ytelse på hvert eneste sted bilen registrerer at man parkerer. Innen en uke ellr to fra man begynner å kjøre bilen vil trolig 99+% av alle parkeringer foregå i en sone med begrenset ytelse, samtidig som det faktiske arealet med begrenset ytelse er svært lite.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Hva synes/tror du er optimal 0-100 aksellerasjon for trafikksikkerheten? Er det samme tall for ferske sjåfører som for garvede sjåfører som har kjørt spreke biler før?

Dette tallet finner man nok i forsikringsselskapenes statestikker.

vil tro at man vil finne en trend mellom skadefrekvens og vekt/effekt forhold.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 minutes ago, syar2003 said:

Det er ikke forsvarlig med fornøyelsespark akselerasjoner og G på offentlig vei. Noen mennesker kan til og med besvime (svartne for). Speedmonster på Tusenfryd har Acceleration 0 - 55.9mph in 2.2 seconds

Ingen som har bruk for dette i det daglige.

Det har du helt rett i.

Likevel synes jeg at slike "leketøy" (på to eller flere hjul) er "meningen med livet". :D

 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (50 minutter siden):

Det har du helt rett i.

Likevel synes jeg at slike "leketøy" (på to eller flere hjul) er "meningen med livet". :D

 

Jeg forstår det . Men å utføre slike ekstreme test akselerasjoner (som er så voldsomme at man blir uvel) har ikke noe på offentlig vei å gjøre. Og er i seg en potensiell ulykkesfaktor. Slik hører hjemme på tivoli eller for proffe som gjør dette i kontrollerte omgivelser (bane).

Problemet er når muligheten blir der for vanlige folk (og uvørne folk) til enhver tid og i alle normale omgivelser.

Når er maks akselerasjon nok. Det burde vært satt en grense for når den jevne normalperson påvirkes fysisk i negativ forstand. 
Spesielt når man sitter i et kjøretøy på et par tonn.

 

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (3 timer siden):

Jeg forstår det . Men å utføre slike ekstreme test akselerasjoner (som er så voldsomme at man blir uvel) har ikke noe på offentlig vei å gjøre. Og er i seg en potensiell ulykkesfaktor. Slik hører hjemme på tivoli eller for proffe som gjør dette i kontrollerte omgivelser (bane).

Problemet er når muligheten blir der for vanlige folk (og uvørne folk) til enhver tid og i alle normale omgivelser.

Når er maks akselerasjon nok. Det burde vært satt en grense for når den jevne normalperson påvirkes fysisk i negativ forstand. 
Spesielt når man sitter i et kjøretøy på et par tonn.

 

Grensen finnes den, og kalles friksjon. Uten racingdekk som atpåtil er forvarmet, så er denne bilen tilnærmet ved denne grensen. Ingen vits med modifikasjoner på bilene, foruten grensene på lovlig dekkstørrelse.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (43 minutter siden):

Grensen finnes den, og kalles friksjon. Uten racingdekk som atpåtil er forvarmet, så er denne bilen tilnærmet vred denne grensen. Ingen its med modifikasjoner på bilene, foruten grensene på lovlig dekkstørrelse.

Jeg mener en en slags lovlig grense for fysisk og mental påvirkning, samt påvirkning og handling på selve kjøretøyet . At slike ekstreme kjøretøy ikke får skilter og godkjenning for bruk på offentlig vei. Og med det samme kunne de adoptere max topphastighet slik Volvo gjør i samme slengen.
Men det er ikke særlig realistisk at noe slikt regelverk blir innført.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (22 minutter siden):

Jeg mener en en slags lovlig grense for fysisk og mental påvirkning, samt påvirkning og handling på selve kjøretøyet . At slike ekstreme kjøretøy ikke får skilter og godkjenning for bruk på offentlig vei. Og med det samme kunne de adoptere max topphastighet slik Volvo gjør i samme slengen.
Men det er ikke særlig realistisk at noe slikt regelverk blir innført.

Hvem skal bestemme hvor en slik grense går, og skal den gjelde alle som en, eller skal den bli satt etter hvilken erfaring og påvist bevissthet man har? Skal det være forskjellig for Martin Schancke, Petter Solberg og andre som har erfaring med å ratte bil med slike krefter, sammenlignet med en med fersk førerkort og ingen erfaring?

Vi har regler for bruk og tildels eierskap, og det er ikke bilen i seg selv som utgjør faren, men eier/sjåfør ene og alene. Men det burde ikke finnes slike kunstige satte grenser basert på noens synsing om hva som er farlig eller ikke. F.eks. jeg kan eie en pistol eller et gevær, under visse forutsetninger, men ikke en slik bil, om jeg hadde hatt råd?

Nei, da er jeg mer for at man krever at man skal gjennom en sesjon på bane eller lukket område, der man kan få førstehånds erfaring. Da luker man ut de mest opplagte sakene med folk som vil teste og legge i flatt jern fra første sekund, uten å ha testet hva bilen er god for først.Vi hører jo mest om de som kræsjer med bilen på vei vekk fra forhandler, og heller lite fra slike ulykker med sjåfører som har eid slike biler en stund.

Var innom en Tesla-forretning for å sjekke ut TMS før TM3 var lansert, og kunne få prøve P-utgaven, men da krevde de at en av "salgsassistentene" (de har jo ikke selgere sies det) var med.Det var et sikkerhetstiltak for å unngå den typen situasjoner som du frykter. Denne er kjappere, og tipper de kjører samme opplegget nå. Om det blir enda strengere eller andre rutiner når Plaid kommer, aner jeg ikke, men kan tenke meg det.

Tipper og de andre forretningene som selger biler av et slikt kaliber allerede har rutiner inne for å unngå denne typen ulykker med kunder som vil prøve bilene, og med nybakte eiere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Hvem skal bestemme hvor en slik grense går, og skal den gjelde alle som en, eller skal den bli satt etter hvilken erfaring og påvist bevissthet man har? Skal det være forskjellig for Martin Schancke, Petter Solberg og andre som har erfaring med å ratte bil med slike krefter, sammenlignet med en med fersk førerkort og ingen erfaring?

Vi har regler for bruk og tildels eierskap, og det er ikke bilen i seg selv som utgjør faren, men eier/sjåfør ene og alene. Men det burde ikke finnes slike kunstige satte grenser basert på noens synsing om hva som er farlig eller ikke. F.eks. jeg kan eie en pistol eller et gevær, under visse forutsetninger, men ikke en slik bil, om jeg hadde hatt råd?

Nei, da er jeg mer for at man krever at man skal gjennom en sesjon på bane eller lukket område, der man kan få førstehånds erfaring. Da luker man ut de mest opplagte sakene med folk som vil teste og legge i flatt jern fra første sekund, uten å ha testet hva bilen er god for først.Vi hører jo mest om de som kræsjer med bilen på vei vekk fra forhandler, og heller lite fra slike ulykker med sjåfører som har eid slike biler en stund.

Var innom en Tesla-forretning for å sjekke ut TMS før TM3 var lansert, og kunne få prøve P-utgaven, men da krevde de at en av "salgsassistentene" (de har jo ikke selgere sies det) var med.Det var et sikkerhetstiltak for å unngå den typen situasjoner som du frykter. Denne er kjappere, og tipper de kjører samme opplegget nå. Om det blir enda strengere eller andre rutiner når Plaid kommer, aner jeg ikke, men kan tenke meg det.

Tipper og de andre forretningene som selger biler av et slikt kaliber allerede har rutiner inne for å unngå denne typen ulykker med kunder som vil prøve bilene, og med nybakte eiere.

Kort :
En bil med 1200 hestekrefter og en akselerasjon på 0-60mph under 2 sekunder med 400km/t i toppfart skulle ikke fått skilter av vv. 

OG jeg sier samtidig at et slikt regelverk er usannsynlig.

Jagerpiloter og astronauter stryker om de ikke består G krefter testen.

Men dette er skikkelig off-topic så jeg avslutter der.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Hvem skal bestemme hvor en slik grense går, og skal den gjelde alle som en, eller skal den bli satt etter hvilken erfaring og påvist bevissthet man har? Skal det være forskjellig for Martin Schancke, Petter Solberg og andre som har erfaring med å ratte bil med slike krefter, sammenlignet med en med fersk førerkort og ingen erfaring?

"Big Data" og monitorering kommer bare til å bli en større og større sak, så hvorfor ikke bare utnytte seg av dette til slike systemer? Geo-Fencing for PHEV's blir jo startet utnyttes for å fordre at elmotoren i større grad utnyttes i byene, så et slikt system burde være greit å innføre for BEV's også for de som har 200-300+ hk?


 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...