Sturle S Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said: Musk fikk til slutt sagt det slik at det fungerer, men yielden er lav. Altså trolig sliter de fortsatt litt med kvaliteten, der mye av de produserte cellene er ubrukelige. Dette er typen innkjøringsproblemer som er naturlig å ha i nye maskiner, og som man kan forvente blir fikset relativt raskt. Ikkje so rart, kanskje. Batteria i ein pakke må matchast til å ha identisk like eigenskapar. Berre ei celle som er svakare enn resten, so dreg det ned heile batteriet. Kan tenkje meg at det er utfordrande å justere maskinene slik at dei får perfekte celler kvar gong, men Tesla har demonstrert mange gonger før at dei får til produksjonen til slutt, etter mykje prøving og feiling, og at dei er gode på kontinuerleg forbetring av prosessane sine. Når Elon Musk seier 2022, har han vel lært litt av tidlegare overoptimistiske tidsplanar. Vi fekk forresten òg stadfesta at Tesla har tenkt å produsere battericeller i den nye fabrikken utanfor Berlin. Kortreiste batteri til den europeiske fabrikken er ein annan fordel andre bilprodusentar ikkje har. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden): Nei, ikke når det ikke er mulig å skalere opp produksjonen raskere. Om Panasonic, CATL og LG-Chem skalerte opp produksjonen samtidig som Tesla, så får man selvfølgelig flere celler tilgjengelig. Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden): Musk fikk til slutt sagt det slik at det fungerer, men yielden er lav. Jepp, og det å skalere opp en produksjonslinje fra X output til X*2 output er det samme som å stort sett starte på nytt om de løser scrap fra første iterasjon, der de forventet stort sett 2-3 iteresjoner til før de var der de ville måtte være. Altså trenger dem hjelp, og hvem kunne ha hjulpet med å finne løsninger her? Deres underleverandører de uansett kommer til å kjøpe tonnevis av batterier fra. Altså velger de å kjøpe batterier for $100/kWh fremfor $50/kWh, og det blir nok den første gangen i historien at noen velger å ha høyere CAPEX enn nødvendig for en utgiftspost som er såpass stor. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Just now, oophus3do said: Om Panasonic, CATL og LG-Chem skalerte opp produksjonen samtidig som Tesla, så får man selvfølgelig flere celler tilgjengelig. De jobber jo med saken. Just now, oophus3do said: Jepp, og det å skalere opp en produksjonslinje fra X output til X*2 output er det samme som å stort sett starte på nytt om de løser scrap fra første iterasjon, der de forventet stort sett 2-3 iteresjoner til før de var der de ville måtte være. Altså trenger dem hjelp, og hvem kunne ha hjulpet med å finne løsninger her? Deres underleverandører de uansett kommer til å kjøpe tonnevis av batterier fra. Altså velger de å kjøpe batterier for $100/kWh fremfor $50/kWh, og det blir nok den første gangen i historien at noen velger å ha høyere CAPEX enn nødvendig for en utgiftspost som er såpass stor. Ganske uenig i at det ville gi mening å inkludere flere aktører. Flere kokker blir bare mer søl. Det riktige er å la teamet til Tesla jobbe seg stegvis igjennom utfordringene. Dette er trolig den raskeste måten å gjøre det. Dette er jo egentlig hele strategien bak batteriproduksjonen. Ved å eie hele prosessen er det ingen grensesnitt mellom forskjellige deler av produksjonsflyten. Med en gang man skal f.eks få en underleverandør til å fikse en gitt del av maskinen, så introduserer man et nytt grensesnitt, der endringer må kommuniseres og avklares og man ender opp med mye mindre fleksibilitet rundt endringer. 8 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden): De jobber jo med saken. Alene. Noe som er uhørt om man har teknologi som skal redde kloden, mens de vellvillig velger å ha høyere CAPEX totalt sett på kjøp av batterier. Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden): Ganske uenig i at det ville gi mening å inkludere flere aktører. Flere kokker blir bare mer søl. Teit analogi når man jobber for å finne løsninger hver for seg. Det er jo ikke slik at alle underleverandører og Tesla skulle jobbet sammen på samme lab og "kjøkken". Tesla har problemer, så alt de må gjøre er å presentere dem. Underleverandørene jobber hver for seg for å løse problemene, med gode avanser som gullerot om de ser at teknologien faktisk har noe for seg og en god sjanse for å bli noe stort. Sammen finner de ulike løsninger som effektiviserer ulike segmenter av problemene. Om løst, og med klausul om fortjeneste om underleverandørene velger å skifte ut produksjonsmetoder, og starte å utvikle batteriene, så ville Tesla kunne kjøpt alle sine batterier med lavere CAPEX i tillegg til å ta noen prosent avanse på dem, som igjen gav fordelen mot andre bil OEM's de er ute etter. Deretter er det fri konkurranse mellom batteri-produsentene for å yttligere gjøre alt bedre, noe som faktisk ville hjulpet inn under formålet med å hjelpe kloden inn i et skifte. Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden): Dette er jo egentlig hele strategien bak batteriproduksjonen. Ved å eie hele prosessen er det ingen grensesnitt mellom forskjellige deler av produksjonsflyten. Om underleverandørene kunne produsert celler for 50% mindre kostnader, så hadde dette blitt kopiert uten problemer. Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden): Med en gang man skal f.eks få en underleverandør til å fikse en gitt del av maskinen, så introduserer man et nytt grensesnitt, der endringer må kommuniseres og avklares og man ender opp med mye mindre fleksibilitet rundt endringer. Nei. Tesla setter jo sine retningslinjer for hva de skal kjøpe inn under kontraktene sine. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 (endret) 1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said: Ganske uenig i at det ville gi mening å inkludere flere aktører. Flere kokker blir bare mer søl. Det riktige er å la teamet til Tesla jobbe seg stegvis igjennom utfordringene. Dette er trolig den raskeste måten å gjøre det. ikkje minst fordi Tesla (og selskapet dei kjøpte) er dei einaste som har erfaring med denne teknologien. Andre batteriprodusentar gjer dette på ein heilt annan måte, som forklart i presentasjonen. Det ville vere som å hyre inn ein gjeng bussjåførar for å gjere jobben til ein røyrleggjar. Tesla er veldig gode på å rekruttere dei beste – det er nettopp ein av dei eigenskapane som har gjort Tesla til det dei er i dag – so det har eg full tillit til at Tesla klarer denne gongen òg. Tesla og Space X er dei to fyrstevala til alle ingeniørsstudentar i USA når dei vert spurde om kvar dei helst vil jobbe etter studiane. Endret 23. september 2020 av Sturle S 8 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Tror det også handler litt om å eie sine egne prosesser og teknologi, gjøre seg uavhenging av andre og dermed redusere kostnaden ytterligere på sikt. Syns dette minner meg litt om det Apple gjør om dagen 7 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 4 minutes ago, bshagen said: Tror det også handler litt om å eie sine egne prosesser og teknologi, gjøre seg uavhenging av andre og dermed redusere kostnaden ytterligere på sikt. Syns dette minner meg litt om det Apple gjør om dagen Er det ein positiv samanlikning? ? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 (endret) Sturle S skrev (9 minutter siden): ikkje minst fordi Tesla (og selskapet dei kjøpte) er dei einaste som har erfaring med denne teknologien. Andre batteriprodusentar gjer dette på ein heilt annan måte, som forklart i presentasjonen. Det ville vere som å hyre inn ein gjeng bussjåførar for å gjere jobben til ein røyrleggjar. Tesla er veldig gode på å rekruttere dei beste – det er nettopp ein av dei eigenskapane som har gjort Tesla til det dei er i dag – so det har eg full tillit til at Tesla klarer denne gongen òg. Produksjonsprosesser vil man alltids kunne finne forbedringer rundt, og som Tesla selv sier, så vil mer unit output per volum fabrikk samt tid gjøre stort. Underleverandørene lever av å utforske og løse produksjonsproblemer, og har gjort det i haugevis av år - det er liksom deres forse. Det er en grunn til at Panasonic ble Tesla's redning angående batterier, og de utnytter dem ennå. For å bruke prototype talen til Elon, så sier han at vanskelighetsgraden til prototypen er på 1% av hva den er når man skal nå nivåer som fordrer konkurransefordeler mot andre leverandører. Det hjelper ikke å ha 50% mer energi per celle, om underleverandørene produserer 2 units mer i timen. Da går spinninga ut i vinninga. Endret 23. september 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 (endret) Drunkenvalley skrev (7 minutter siden): Er det ein positiv samanlikning? ? Jeg refererer til Apple vs Intel, der Apple ønsker å konvertere til sin egen silikon, fremfor Intel sin (som har slitt med throttling). Dette er positivt for Apple. Søk opp "Big Sur + A12Z", det er ganske spennende saker faktisk EDIT: Dette er en digresjon og ikke direkte sammenlignbart. Ønsker bare å påpeke at det noen ganger kan være en lur ting å ha alt inhouse, på den måten har man stålkontroll på prosessen og kan direkte påvirke de teknologiske fremskrittene, til en lavere pris (færre mellommenn). Jeg mistenker at Tesla tenker litt i disse banene også Endret 23. september 2020 av bshagen 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Uansett hvordan Tesla og andre bilprodusenter og batteriprodusenter forholder seg til dette, så kan de fleste av oss være enige om dette: ? 8 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 oophus3do skrev (16 timer siden): Så ja, jeg trur markedet vil reagere sørover i morgen. Som sagt, så forstår jeg ikke planen og argumentene som ble vist frem og trudde at markedet ville reagere som meg selv. Fremdeles god stund igjen av dagen, så det kan selvsagt snu med litt hyping og pumping iløpet av dagen. Men det å skulle gå ut og være ledende i enda flere segmenter og ha hele verdikjeden til batteriproduksjon trur jeg vil koste alt for mye. Det blir som trekke én lottokuppong for milliarder i flere retninger mens man blør penger uten å vite om man traff vinnerloddet eller ikke der man er avhengig av å treffe flere av dem samtidig for å levere - dette mot spesialister i hver av de ulike segmentene som fokuserer 100% på kun deres spesialitet i en verdenen med høy konkurranse og utvikling i dette kappløpet. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 At kursen har rast i løpet av dagen betyr bare at den har vært hypet for mye i forkant. Det skjer med ujevne mellomrom at forventninger løper løpsk og aksjer får seg en smell selv om resultatene som blir lagt frem i seg selv er svært gode. Selv etter dagens korreksjon er aksjen *langt* over den midlertidige toppen i forkant av corona-smellen. 4 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Kahuna skrev (1 time siden): At kursen har rast i løpet av dagen betyr bare at den har vært hypet for mye i forkant. Det skjer med ujevne mellomrom at forventninger løper løpsk og aksjer får seg en smell selv om resultatene som blir lagt frem i seg selv er svært gode. Selv etter dagens korreksjon er aksjen *langt* over den midlertidige toppen i forkant av corona-smellen. Ja, det var jo det jeg kommenterte også da, at jeg trur Battery Day ikke helt innfridde mot forventninger, og at innholdet ikke vil gi særlig mening etterhvert som folk får gått igjennom det og knasket på det et par runder. Fine og flotte muligheter for å få kostnader ned, men det å hoppe inn i det selv og alene er for meg en håpløs avgjørelse å ta. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 (endret) Det eneste som var litt skuffende var Musk reaksjon på spørsmålet om V2G. Han avfeide nærmest alle fordeler med det og sa at det har de forsøkt før på roadster. Men det de har idag som manglet på roadster er jo langt mer kapasitet på batteripakkene, og de har faktisk autobidder på plass til håndtere salg av strøm fra v2g, de har solceller og de har batteribanker til hjemmebruk. Now You Know hadde en episode der de fritenkte litt rundt v2g og det de da sa virket plausibelt. Men for at det skal skje må jo faktisk Tesla ha troen på det. Og det virket ikke helt slik. Endret 23. september 2020 av bojangles 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Fra det lille jeg så så så de på dette som et praktisk spørsmål, så lenge bilen stort sett *ikke* er koblet til så vil V2G være en svært 'upålitelig' ressurs. De nevnte spesifikt av powerwall vil være bedre egnet siden den alltid er koblet på. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Kahuna skrev (33 minutter siden): Fra det lille jeg så så så de på dette som et praktisk spørsmål, så lenge bilen stort sett *ikke* er koblet til så vil V2G være en svært 'upålitelig' ressurs. De nevnte spesifikt av powerwall vil være bedre egnet siden den alltid er koblet på. Tesla tjener mer på å selge begge deler, så mulig derfor man jekker ned V2G muligheten litt. Tesla eiere har nok en større sjanse for å kjøpe Tesla Powerwall enn andre løsninger vil jeg tru. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 2 hours ago, oophus3do said: Ja, det var jo det jeg kommenterte også da, at jeg trur Battery Day ikke helt innfridde mot forventninger, og at innholdet ikke vil gi særlig mening etterhvert som folk får gått igjennom det og knasket på det et par runder. Fine og flotte muligheter for å få kostnader ned, men det å hoppe inn i det selv og alene er for meg en håpløs avgjørelse å ta. Lanseringene og presentasjonene til Tesla tar stort sett ikke å innfrir i forhold til forventningene. Det er en tendens til at forventningene pumpes skyhøyt av fans og media. Men det betyr ikke at Teslas presentasjoner er dårlige. Det betyr egentlig bare at det er vanskelig å gjøre folk fornøyde. 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden): Det er en tendens til at forventningene pumpes skyhøyt av fans og media. Som trigges av Elons uttalelser på Twitter. Ord som "mind-blowing", "will blow your mind. It blows my mind.", "insane" og "very insane" er ord han har brukt angående BD. Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden): Men det betyr ikke at Teslas presentasjoner er dårlige. Det betyr egentlig bare at det er vanskelig å gjøre folk fornøyde. Presentasjoner som omhandler ting man kanskje kan få til om 2-3 år burde man ha som en bisetning frem til ting er mer håndfast. Det er jo dette folk er lei av, fra erfaring der man fremdeles venter på ting som kom som lovnader og "prognoser" tidligere. Om cellen skulle ha et så stort fokus, så hvorfor tok dem ikke med seg en TMS med cellene og viste dem i bruk f.eks? De kunne jo hatt dem på superlading på scenen slik at de viste frem ladekurve og hastighet, eller C-rate ut av cellene. Det er mye de kunne gjort som ville vært betydelig bedre angående det å gjøre investorer fornøyde. Endret 23. september 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 4 minutes ago, oophus3do said: Som trigges av Elons uttalelser på Twitter. Ja. Men det skal ikke mer til enn at Musk sier "Vi kommer med informasjon om et produkt på fredag." Innen fredag vil da fans og media ha konkludert med at nå skal Tesla endelig komme med et elektrisk fly som kan fly 500 passasjerer 10.000 km uten lading. Og så blir alle skuffet når det bare er et nytt utvalg av felger. 4 minutes ago, oophus3do said: Presentasjoner som omhandler ting man kanskje kan få til om 2-3 år burde man ha som en bisetning frem til ting er mer håndfast. Det er jo dette folk er lei av, fra erfaring der man fremdeles venter på ting som kom som lovnader og "prognoser" tidligere. Om cellen skulle ha et så stort fokus, så hvorfor tok dem ikke med seg en TMS med cellene og viste dem i bruk f.eks? De kunne jo hatt dem på superlading på scenen slik at de viste frem ladekurve og hastighet, eller C-rate ut av cellene. Det er mye de kunne gjort som ville vært betydelig bedre angående det å gjøre investorer fornøyde. De viste video av Model S plaid på Laguna Seca. Jeg syns kanskje de kunne vist litt mer rundt battericellene i bruk, men de viste i hvert fall noe. 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden): oophus3do skrev (10 minutter siden): Som trigges av Elons uttalelser på Twitter. Ja. Men det skal ikke mer til enn at Musk sier "Vi kommer med informasjon om et produkt på fredag." Innen fredag vil da fans og media ha konkludert med at nå skal Tesla endelig komme med et elektrisk fly som kan fly 500 passasjerer 10.000 km uten lading. Men han har ikke brukt månedsvis på å kun si slike ting. Jeg editerte inn ord og uttrykk han har brukt, og det er jo ikke rart at folk tar av rundt forventninger når man leser at han hinter og hopper innom med ord som dette: Ord som "mind-blowing", "will blow your mind. It blows my mind.", "insane" og "very insane" er ord han har brukt angående BD. Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden): De viste video av Model S plaid på Laguna Seca. Jeg syns kanskje de kunne vist litt mer rundt battericellene i bruk, men de viste i hvert fall noe. Vis i det minste at batteriene blir produsert, plassert i bilen, litt "under-the-hood" testing tidlig i utviklingsfasen, og lag en god historie ut av det, der bilen ender opp med å ta en god rundetid på banen - som faktisk beviser at bilen kjørte med disse cellene fremfor Roadster utstyr f.eks. Den videoen de viste kan man kjapt spekulere for mye på. Det virker da uansett som om du er enig selv? Hvorfor snakke om en ny celle uten engang å ha den på scenen for å vise den frem i en eller annen form? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå