Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er elsykler med motorer kraftigere enn 250w, men som er sperret på 25 km/t lovlig?


DJViking

Anbefalte innlegg

Artikkelen er 3 år gammel nå. Har reglene i Norge endret seg siden?

Skulle likt å hatt en slik fatbike. Jeg har ikke noe i mot en sperret på 25Km/t, men synes godt vi kunne fått elsykler med større effekt og større batteri. Jeg er en stor person som veier mye og da kan jeg se nytten av en litt kraftigere motor å få meg opp bakker.

Jeg fant en fatbike som man kunne kjøpe med 350watt motor, men som da var merket som ulovlig

https://e-wheels.no/produkt/elsykkel/momas-el-fatbike

En annen fatbike på FINN med 750 Watt motor

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=141769232

En annen fatbike på FINN Med 1000 watt motor

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=92245791

 

Splittet utifra:

 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Virker som det ikke er noen begrensning på størrelsen på motor/batteri, så lenge elsykkelen ikke overstiger 25Km/t.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/39j9zX/bekymret-over-blodtrimmede-elsykler-risikerer-millionkrav-ved-ulykke

Men det står noe om nominell effekt ikke overstiger 250watt. Hva betyr det egentlig? Jeg har sett på sykkelbutikk elsykkler som selges med 600watt.

 

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (4 timer siden):

Virker som det ikke er noen begrensning på størrelsen på motor/batteri, så lenge elsykkelen ikke overstiger 25Km/t..

Den der tror du ikke på selv, engang. Vi bor i et gjennomregulert hjørne av verden. Selvfølgelig er der et lovverk som regulerer dette. Er saken motorisert og ikke eksplisitt tillat, ja så et saken automatisk forbudt.
 

I dette tilfellet av «Pedal Electic Assisted Cycles» eller Pedelec, så er disse regulert gjennom en CEN standard, som igjen nyter en viss lovbeskyttelse fra EU direktiv. Nærmere bestemt:

 

EN 15194:2009+A1:2011

 

Som spesifiserer maksimalt 250Watt kontinuerlig effekt. Som igjen betyr at motoren har lov til å toppe dette momentant, men skal i snitt holde seg under denne grensen. 
 

Men seriøst - denne tråden var død allerede år tilbake i tid…

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Orket ikke å opprette nytt innlegg for å diskutere dette med motoreffekt, batteri og fart på elsykler. Selv om dette innlegget er gammelt, kan det godt brukes.

 

Hva vil det si at elsykler selges i butikker med 600watt (har sett større også i butikk), hvis totalt effekt som er lovt er kun 250watt?

Lenke til kommentar
DJViking skrev (9 minutter siden):

Hva vil det si at elsykler selges i butikker med 600watt (har sett større også i butikk), hvis totalt effekt som er lovt er kun 250watt?

600 watt i opp til noen få sekunder, 250 watt over lengre tid.

Rent praktisk er høy kontinuerlig effekt (250W) viktig når man skal sykle oppoverbakker med mye vekt, f.eks en lastesykkel eller dra sykkeltilhenger med unger. Høy momentaneffekt (600W) er kjekt når man skal raskt opp i hastighet. Spesielt gunstig ved terrengsykling der man stadig er opp og ned i hastighet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 time siden):

Hva vil det si at elsykler selges i butikker med 600watt (har sett større også i butikk), hvis totalt effekt som er lovt er kun 250watt?

At en vare er ulovlig å bruke er ikke det samme som at varen er ulovlig å selge. Man har like fullt lov å inneha varen.

 

Eksempelvis er det ikke ulovlig å selge radiosett som både mottar og sender på eksempelvis frekvensbåndene til flykommunikasjon. Med dagens mer universielle «Software Defined Radio,» er den slags knappest til å unngå. Slike kan tunes til hvilket som helst bånd innenfor sine maksimale- og minimale senterfrekvenser. Men det er like fullt ulovlig å faktisk sende noe på disse (vel, de aller fleste) frekvenser uten lisens. Det er med andre ord lenge siden e.g. politiradio var forbudt å inneha. 

 

Det er følgelig fullt lovlig å selge slike overmotoriserte el-sykler. Det er kunden som tar det juridiske ansvar om denne dernest velger bruke el-sykkelen. Merk at dette forbudet gjelder også privat grunn og/eller innendørs. Derimot er det lov å benytte slike overmotoriserte sykler på registrert og godkjent motorsportsbane, selvfølgelig såfremt de ansvarlige for banen aksepterer kjøretøyet.

 

Andre juridiske spissfindigheter som at selger medvitende villeder kunden blir i så tilfelle et mellomliggende mellom kunden og selger. Muligens også mellom forbrukermyndigheter og selger. Det juridiske ansvar for ulovlig motorisert ferdsel hviler derimot alltid på fører. Et prinsipp som gjør yrkessjåfører til en av de mest r**kjørte  yrkesgrupper av alle. Fører plikter ganske enkelt til enhver tid vite eksakt hvilke lover og regler som gjelder. Og sørge for at materiellet overholder dette regelverket. 

 

Siden gjeldene lovtolkning i all hovedsak er etablert gjennom presedens, så er det interessant at vi - folket - fortsatt ikke gis fri tilgang til å søke i historiske domsavsigelser. Catch-22. Bare en eneste gang har jeg vært med på at lagmannsretten har forspurt justisdepartementet om en klargjøring rundt tolkning av lovverket. Svaret var goddag-mann-økseskaft, det får dere finne ut av selv. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
mr.wolf skrev (På 19.9.2020 den 16.41):

Man kan jo bruke elektriske sparkesykler med 10 000 watt så lenge de er sperret til 20 km/t. Er reglene annerledes når det gjelder el-sykler?

Du vet, det er lov å grave litt i selv i lovverket. Du finner det meste ved å google litt. Lovdata og regjeringens egne bulletins er til stor hjelp. I hvert fall så lenge du ikke ser etter presedens i form av tidligere domsavsigelser…

 

Litt brutalt sagt så er du faktisk pliktig å vite hva loven sier til enhver tid. Hele loven. Samt forskrifter. 

 

• https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/sma-elektriske-kjoretoy-blir-likestilt-med-sykkel/id2596831/

 

Forskrift om endring i forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)

§ 2-5 nr. 12 nytt femte ledd skal lyde:

Som sykkel regnes også elektrisk drevet kjøretøy for transport av én person (føreren). Innretningen må ha egenvekt ikke over 70 kg (inklusive batteri), bredde ikke over 85 cm, lengde ikke over 120 cm og konstruktiv hastighet ikke over 20 km/t. Kjøretøy uten selvbalanserende teknologi tillates ikke å ha sitteinnretning. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2.

 

Som du ser er motoreffekt ikke nevnt med et ord. For ståhjuling. Som skilles fra el-sykkel gjennom sitt fravær av sete. Men du klarer sikkert å komme opp med et konsept for selvbalanserende el-sykkel med konstruktiv hastighet under 20km/t som da tillater deg kombinere et sete med 11kW motor (Motorsykkel kategori L3e-A1,) eller mer… Hvem vet, kanskje du presterer få loven endret nok en gang?

 

( Btw, 10.000 Watt er i dette tilfellet oppgitt i en alternativ, kinesisk fortolkning av Watt. Nemlig den oppkalt etter den kjente pottestøperen Hai Chin Watt. Han var søskenbarnet til den mindre kjente salmakeren Ko Chi Ampere. )

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (På 20.9.2020 den 19.49):

Dette er sånne småting regjerninga kunne sett på i miljøkampen for å få folk bort fra bilen.  Har ingen ting å si om sykkel har 250w eller 1000w så lenge den er sperret på anstendig hastighet.

Forsåvidt.

 

Men du vet, definisjonen på en fotgjenger er en bilist som beveger seg mellom dør og bildør. Det er denne gruppen som er i massivt flertall og som dermed får bestemme regelverket gjeldende for øvrige trafikanter. Overstående er således ikke annet som en alternativ utgave av definisjonen på demokrati — to ulver og en sau som stemmer over hva de skal ha til middag. Legg så til at det synest umulig å sette av areal i tettbygde strøk til infrastruktur, langt mindre ekspropriere på et senere tidspunkt. Begge sider av politikken skreller ned på slikt men av diametralt motsatte årsaker. Så da må vi bare leve med h… som følger. 

 

Vi så overnevnte fotgjengereffekt senest i den nylig avsagte dommen fra høyesterett vedrørende sykelisten i kollektivfeltet på Mosseveien. Der finnes en såkalt sykkelsti, og da skal den benyttes. At denne sykkelstien går i sikksakk, opp og ned, gjennom en marina og over flere stålbruer som ikke er brede nok til at sykelister kan møtes langt mindre passere fotgjengere er komplett uinteressant – sykkelstien finnes og skal følgelig brukes.

 

At det snarere er Oslo kommune som burde stå tiltalt for den (totalt ondsinnede inkompetente) konstruksjonen er tydeligvis også irrelevant. Kommunen nyter immunitet i så henseende. Dommen minner meg om parkbenker i penere strøk av et mer sørlig land som tidligere var merket med «Whites Only.» Mørkhudede henvises til benkene nede på den lokale søppeldynga. De benkene finnes jo, og skal følgelig benyttes, slik at skikkelige folk kan ha sitt i fred for disse uønskede element. 

 

Og da har jeg ikke engang begynt å prate om «Dronning Au Faens gate»  - en trafikal sabotasje for samtlige trafikanter. Nyanlagt. 

 

Jaja, kan du ikke slå dem, så slå deg sammen med dem…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...