Gå til innhold

Butikkene setter egne PlayStation 5-priser – blir dyrere enn Xbox Series X


Anbefalte innlegg

Roedthaarogfregner skrev (1 time siden):

Altså. Ps now virker som god value hvis det er noen store titler du ikke har spilt, men er ikke innmari mange av de tilgjengelige titlene spill av typen som var filler i forrige generasjons "games with gold" og free with ps plus?

Det gjelder vel for flere av spillene på gamepass også? Microsoft gir deg jo spill med Xbox gold.

Playstation now inneholder haugevis med spill (over 800) så det er mange større spill der som ikke har vært gitt bort gjennom PS plus.

https://www.pushsquare.com/guides/all-playstation-now-games

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (19 timer siden):

1 MHz forskjell.

CPU'en til XBSX kjører på 100Mhz høyere klokkehastighet med SMT og 300Mhz høyere uten SMT kontra PS5 (der spill skalerer dårlig med multithreading), når PS5 CPU'en ikke trenger å klokke ned.

Sitat

I verste fall 14% forskjell, men egentlig mindre.

XBSX har 18,19% høyere teroretisk GPU flop ytelse enn PS5 når PS5 ikke trenger å klokke ned GPU'en. I praksis kan XBSX GPU'en yte mer da ytelsen gjerne skalerer bedre med flere regneenheter enn høyere klokkehastighet.

Sitat

Men langt tregere og mindre optimal.

Kanskje ikke, mtp XBSX sin sampler feedback streaming. 80% av data streamingen i snitt i dagens spill ihvertfall består av textuerer, så det er mye man kan spare her. Det blir isåfall situasjons avhengig, win some lose some.

Sitat

 

Ellers glemmer du ram, som er bedre på Playstation.

Lydprosseseringen, som er bedre på Playstation.

 

XBSX har 25% høyere minnebåndbredde på 10GB "GPU optimal memory". Av de resterende 6GB går 2,5GB til OS'et, mao er det bare 3.5GB tilgjengelig "standard minne". Det vil neppe gi noe begrensing mtp det er ikke all data som krever like mye båndbredde.

Angående lydprosessoren så vet vi vel egentlig ikke det. For å sitere Digital Foundry fra sin Hot Chips 2020 analyse:
"Sony presented an exciting vision for personalized 3D audio with its bespoke Tempest Engine, but it's clear that the xbox audio block is very powerful as well with enough hardware accelerated processing power to match the audio output of the entire 8 core jaguar cpu cluster in the current generation xbox. It does indeed have HRTF support just like the Tempest Engine. It just wasn't the same focus put behind it as there was in the Cerny presentation."

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (14 timer siden):

Kanskje vi ser en liten forskjell i tredjeparts spill, sannsynligvis ikke noe stort da rDNA2 visstnok skal støtte en form for oppskalering, men takket være strategien til Microsoft vil Xbox spillene uheldigvis bli begrenset av series s.

Her er ihvertfall hva MS sier om saken:
https://www.ign.com/articles/xbox-says-developers-wont-be-limited-by-series-s

Så enten kan utviklerne ta snarveien med å "slakte" rendering oppløsningen og redusere texture oppløsningen eller så kan de legge inn mer arbeid for å utnytte/balansere ytelsen til XBSS bedre. Dette er i tråd med hva jeg har tenkt og sagt, men det er nok ikke nødvendigvis fullt så enkelt når det kommer til å få plass til ray-tracing i minne, her må dem mulig gå inn å redusere på ting som f.eks hva som blir reflektert og draw-distance på refleksjonene med ray-traced reflections. Altså mer jobb for spill utviklerne hvis dem ønsker å skalere dette opp for XBSX eller ned fra XBSX, så i praktisk kan det bety at XBSS kan begrense XBSX hvis utvikleren velger XBSS som utgangspunkt og ikke skalerer opp ting til XBSX utenom rendering oppløsning. Men MS Studios vil nok uansett ta hensyn til PC'er som er mindre kapabel enn XBSX i flere år fremover.
Det vil utvilsomt komme pene spill til XBSX etterhvert som langt overgår hva som er mulig på XBO, men det er ikke å stikke under en stol at Sony vil ha en klar fordel her å ha kun en hardware plattform å utvikle spill til mtp på eksklusive PS5 spill. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (12 minutter siden):

Flight Sim er ute allerede, men ikkje på Game Pass?  Så alle kjem ikkje på dag 1 på GP selfølgelig då. 


Nå har PC og Xbox litt forskjellige spill i GP katalogen. Men PC eksklusive spill havner jo ikke i GP på Xbox. Feks RTS spill.

Flight Sim kommer dag 1 på GP når det er klart.

De har fokusert på PC versjonen først så klart. Men det kommer dag 1 på GP for konsoll.

Vil si at det at det er 70-80% samme spill.

Feks Gears Tactics kommer ut 10 november på konsoll. Altså dag 1 på GP for konsoll. Og blir en såkalt launch title.

Endret av psyckmark
Lenke til kommentar
psyckmark skrev (1 minutt siden):


Nå har PC og Xbox litt forskjellige spill i GP katalogen. Men PC eksklusive spill havner jo ikke i GP på Xbox. Feks RTS spill.

Flight Sim kommer dag 1 på GP når det er klart.

De har fokusert på PC versjonen først så klart. Men det kommer dag 1 på GP for konsoll.

Ja ok. Då missforstod eg. Trodde spelet var på Xbox allerede. Men om det ikkje er lansert endå, so e da no forståelig at det ikkje er å finne på GP på konsollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (1 time siden):

CPU'en til XBSX kjører på 100Mhz høyere klokkehastighet med SMT og 300Mhz høyere uten SMT kontra PS5 (der spill skalerer dårlig med multithreading), når PS5 CPU'en ikke trenger å klokke ned.

Bommet litt på hundredelene der, ja.

Men begge, ps5 og series X, er oppgitt med SMT.

MistaPi skrev (1 time siden):

XBSX har 18,19% høyere teroretisk GPU flop ytelse enn PS5 når PS5 ikke trenger å klokke ned GPU'en. I praksis kan XBSX GPU'en yte mer da ytelsen gjerne skalerer bedre med flere regneenheter enn høyere klokkehastighet.

Er usikker på hvor du får dette tallet fra.

Å gå fra 10,3 tflops til 12 gir en økning på 16,504%

Lenke til kommentar
Iki skrev (28 minutter siden):

Bommet litt på hundredelene der, ja.

Men begge, ps5 og series X, er oppgitt med SMT.

For 3,6GHz mot 3,5Ghz tallene ja. XBSX kan booste klokkehastigheten til 3.8Ghz uten SMT.

Sitat

 

Er usikker på hvor du får dette tallet fra.

Å gå fra 10,3 tflops til 12 gir en økning på 16,504%

 

10.28 TFLOPs til 12.16 TFLOPs. Jeg gjorde det enkelt for meg selv og brukte prosentøkning utregningen på denne siden (jeg ser jeg har plottet inn 12,15 i innlegget mitt og ikke 12,16) :

https://www.prosent.no/

Resultat: 18.29 % økning

Formel/utregning:

12.16 - 10.28 = 1.88
( 1.88 / 10.28 ) * 100 = 18.29 %

Endret av MistaPi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (33 minutter siden):

For 3,6GHz mot 3,5Ghz tallene ja. XBSX kan booste klokkehastigheten til 3.8Ghz uten SMT.

Hva klarer Playstation 5 uten SMT?

MistaPi skrev (33 minutter siden):

10.28 TFLOPs til 12.16 TFLOPs. 

Siste tall Sony oppgir (i bloggen sin) er 10.3 tflops.

https://blog.playstation.com/2020/09/16/playstation-5-launches-in-november-starting-at-399-for-ps5-digital-edition-and-499-for-ps5-with-ultra-hd-blu-ray-disc-drive/

 

Xbox oppgir 12 tflops på series X.

https://www.xbox.com/nb-NO/consoles/xbox-series-x#specs

 

 

Lenke til kommentar
Iki skrev (7 minutter siden):

Hvis man skal være nøyaktig så er vel de korrekte tallene :

10.28TF

12.155TF

 

 

Lenke til kommentar
Iki skrev (44 minutter siden):

Hva klarer Playstation 5 uten SMT?

Sony har ikke nevnt noe om at det er mulig så vidt jeg vet. Bare 8x Zen 2 Cores at 3,5GHz with SMT (variable frequency).

 

Sitat

 

Rundet opp og rundet ned. Jeg hentet tallene fra Digital Foundry, men det er 12,15 som gjelder for XBSX og ikke 12,16 som DF skriver (blir littegrann avrundet dette også).

XBSX
3328 shaders x 1825Mhz x 2 instructions per clock = 12,147,200

PS5
2304 shaders x 2230Mhz x 2 instuctions per clock = 10,275,840

Endret av MistaPi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (19 minutter siden):

Sony har ikke nevnt noe om at det er mulig så vidt jeg vet. Bare 8x Zen 2 Cores at 3,5GHz with SMT (variable frequency).

 

 

Rundet opp og rundet ned. Jeg hentet tallene fra Digital Foundry, men det er 12,15 som gjelder for XBSX og ikke 12,16 som DF skriver (blir også littegrann avrundet dette også).

XBSX
3328 shaders x 1825Mhz x 2 instructions per clock = 12,147,200

PS5
2304 shaders x 2230Mhz x 2 instuctions per clock = 10,275,840

Ja det der blir vel mest mulig korrekt. 

Ser bare mer å mer frem til DF får inn begge konsollene til test.

Og ikke minst hvor bra Smart Shift teknologien PS5 benytter seg av fungerer, kjøling osv. Sinnsykt mye å se fram til i November

Endret av psyckmark
Lenke til kommentar
psyckmark skrev (33 minutter siden):

Ja det der blir vel mest mulig korrekt. 

Ser bare mer å mer frem til DF får inn begge konsollene til test.

Og ikke minst hvor bra Smart Shift teknologien PS5 benytter seg av fungerer, kjøling osv. Sinnsykt mye å se fram til i November

Ja spent på hvor ofte den kommer til å faktisk kjøre på 2.23GHz eller om det var en liten krampetrekning for å komme over 10Tflops og ikke havne langt bak Xbox SX. Ryktet om færre konsoller tilgjengelig ved launch gikk vel på at de slet med yields på SoC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (1 time siden):

Ja spent på hvor ofte den kommer til å faktisk kjøre på 2.23GHz eller om det var en liten krampetrekning for å komme over 10Tflops

Ja blir kult å sjå kordan dei har løyst det. Testing av systemet og sjå kor ofte den faktisk ligg å jobber i toppsjiktet. Er vel ikkje uten problemer med så høg frekvens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...