Iki Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 Roedthaarogfregner skrev (1 time siden): Altså. Ps now virker som god value hvis det er noen store titler du ikke har spilt, men er ikke innmari mange av de tilgjengelige titlene spill av typen som var filler i forrige generasjons "games with gold" og free with ps plus? Det gjelder vel for flere av spillene på gamepass også? Microsoft gir deg jo spill med Xbox gold. Playstation now inneholder haugevis med spill (over 800) så det er mange større spill der som ikke har vært gitt bort gjennom PS plus. https://www.pushsquare.com/guides/all-playstation-now-games 1 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 psyckmark skrev (1 minutt siden): Nå har jo MS opptil flere studioer som lager AAA spill. Og alle de kommer dag 1 på GP selfølgelig. Men når? Nei det er det litt verre med. Flight Sim er ute allerede, men ikkje på Game Pass? Så alle kjem ikkje på dag 1 på GP selfølgelig då. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 Iki skrev (19 timer siden): 1 MHz forskjell. CPU'en til XBSX kjører på 100Mhz høyere klokkehastighet med SMT og 300Mhz høyere uten SMT kontra PS5 (der spill skalerer dårlig med multithreading), når PS5 CPU'en ikke trenger å klokke ned. Sitat I verste fall 14% forskjell, men egentlig mindre. XBSX har 18,19% høyere teroretisk GPU flop ytelse enn PS5 når PS5 ikke trenger å klokke ned GPU'en. I praksis kan XBSX GPU'en yte mer da ytelsen gjerne skalerer bedre med flere regneenheter enn høyere klokkehastighet. Sitat Men langt tregere og mindre optimal. Kanskje ikke, mtp XBSX sin sampler feedback streaming. 80% av data streamingen i snitt i dagens spill ihvertfall består av textuerer, så det er mye man kan spare her. Det blir isåfall situasjons avhengig, win some lose some. Sitat Ellers glemmer du ram, som er bedre på Playstation. Lydprosseseringen, som er bedre på Playstation. XBSX har 25% høyere minnebåndbredde på 10GB "GPU optimal memory". Av de resterende 6GB går 2,5GB til OS'et, mao er det bare 3.5GB tilgjengelig "standard minne". Det vil neppe gi noe begrensing mtp det er ikke all data som krever like mye båndbredde. Angående lydprosessoren så vet vi vel egentlig ikke det. For å sitere Digital Foundry fra sin Hot Chips 2020 analyse: "Sony presented an exciting vision for personalized 3D audio with its bespoke Tempest Engine, but it's clear that the xbox audio block is very powerful as well with enough hardware accelerated processing power to match the audio output of the entire 8 core jaguar cpu cluster in the current generation xbox. It does indeed have HRTF support just like the Tempest Engine. It just wasn't the same focus put behind it as there was in the Cerny presentation." 3 Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 Iki skrev (14 timer siden): Kanskje vi ser en liten forskjell i tredjeparts spill, sannsynligvis ikke noe stort da rDNA2 visstnok skal støtte en form for oppskalering, men takket være strategien til Microsoft vil Xbox spillene uheldigvis bli begrenset av series s. Her er ihvertfall hva MS sier om saken:https://www.ign.com/articles/xbox-says-developers-wont-be-limited-by-series-s Så enten kan utviklerne ta snarveien med å "slakte" rendering oppløsningen og redusere texture oppløsningen eller så kan de legge inn mer arbeid for å utnytte/balansere ytelsen til XBSS bedre. Dette er i tråd med hva jeg har tenkt og sagt, men det er nok ikke nødvendigvis fullt så enkelt når det kommer til å få plass til ray-tracing i minne, her må dem mulig gå inn å redusere på ting som f.eks hva som blir reflektert og draw-distance på refleksjonene med ray-traced reflections. Altså mer jobb for spill utviklerne hvis dem ønsker å skalere dette opp for XBSX eller ned fra XBSX, så i praktisk kan det bety at XBSS kan begrense XBSX hvis utvikleren velger XBSS som utgangspunkt og ikke skalerer opp ting til XBSX utenom rendering oppløsning. Men MS Studios vil nok uansett ta hensyn til PC'er som er mindre kapabel enn XBSX i flere år fremover. Det vil utvilsomt komme pene spill til XBSX etterhvert som langt overgår hva som er mulig på XBO, men det er ikke å stikke under en stol at Sony vil ha en klar fordel her å ha kun en hardware plattform å utvikle spill til mtp på eksklusive PS5 spill. 2 Lenke til kommentar
Magnus Rydningen Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 (endret) Pallehysa skrev (8 minutter siden): Flight Sim er ute allerede, men ikkje på Game Pass? Så alle kjem ikkje på dag 1 på GP selfølgelig då. Flight Sim er på GamePass ? er ikke ute til konsoll enda så kun PC Endret 19. september 2020 av Magnus Rydningen Skriveleif 1 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 Magnus Rydningen skrev (1 minutt siden): Flight Sim er på GamePass ? er ikke ute til konsoll enda da så kun PC da So det er forskjell på GP PC og GP Xbox? Lenke til kommentar
psyckmark Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 (endret) Pallehysa skrev (12 minutter siden): Flight Sim er ute allerede, men ikkje på Game Pass? Så alle kjem ikkje på dag 1 på GP selfølgelig då. Nå har PC og Xbox litt forskjellige spill i GP katalogen. Men PC eksklusive spill havner jo ikke i GP på Xbox. Feks RTS spill. Flight Sim kommer dag 1 på GP når det er klart. De har fokusert på PC versjonen først så klart. Men det kommer dag 1 på GP for konsoll. Vil si at det at det er 70-80% samme spill. Feks Gears Tactics kommer ut 10 november på konsoll. Altså dag 1 på GP for konsoll. Og blir en såkalt launch title. Endret 19. september 2020 av psyckmark Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 psyckmark skrev (1 minutt siden): Nå har PC og Xbox litt forskjellige spill i GP katalogen. Men PC eksklusive spill havner jo ikke i GP på Xbox. Feks RTS spill. Flight Sim kommer dag 1 på GP når det er klart. De har fokusert på PC versjonen først så klart. Men det kommer dag 1 på GP for konsoll. Ja ok. Då missforstod eg. Trodde spelet var på Xbox allerede. Men om det ikkje er lansert endå, so e da no forståelig at det ikkje er å finne på GP på konsollen. 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 MistaPi skrev (1 time siden): CPU'en til XBSX kjører på 100Mhz høyere klokkehastighet med SMT og 300Mhz høyere uten SMT kontra PS5 (der spill skalerer dårlig med multithreading), når PS5 CPU'en ikke trenger å klokke ned. Bommet litt på hundredelene der, ja. Men begge, ps5 og series X, er oppgitt med SMT. MistaPi skrev (1 time siden): XBSX har 18,19% høyere teroretisk GPU flop ytelse enn PS5 når PS5 ikke trenger å klokke ned GPU'en. I praksis kan XBSX GPU'en yte mer da ytelsen gjerne skalerer bedre med flere regneenheter enn høyere klokkehastighet. Er usikker på hvor du får dette tallet fra. Å gå fra 10,3 tflops til 12 gir en økning på 16,504% Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 (endret) Iki skrev (28 minutter siden): Bommet litt på hundredelene der, ja. Men begge, ps5 og series X, er oppgitt med SMT. For 3,6GHz mot 3,5Ghz tallene ja. XBSX kan booste klokkehastigheten til 3.8Ghz uten SMT. Sitat Er usikker på hvor du får dette tallet fra. Å gå fra 10,3 tflops til 12 gir en økning på 16,504% 10.28 TFLOPs til 12.16 TFLOPs. Jeg gjorde det enkelt for meg selv og brukte prosentøkning utregningen på denne siden (jeg ser jeg har plottet inn 12,15 i innlegget mitt og ikke 12,16) : https://www.prosent.no/ Resultat: 18.29 % økning Formel/utregning: 12.16 - 10.28 = 1.88 ( 1.88 / 10.28 ) * 100 = 18.29 % Endret 19. september 2020 av MistaPi 3 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 MistaPi skrev (33 minutter siden): For 3,6GHz mot 3,5Ghz tallene ja. XBSX kan booste klokkehastigheten til 3.8Ghz uten SMT. Hva klarer Playstation 5 uten SMT? MistaPi skrev (33 minutter siden): 10.28 TFLOPs til 12.16 TFLOPs. Siste tall Sony oppgir (i bloggen sin) er 10.3 tflops. https://blog.playstation.com/2020/09/16/playstation-5-launches-in-november-starting-at-399-for-ps5-digital-edition-and-499-for-ps5-with-ultra-hd-blu-ray-disc-drive/ Xbox oppgir 12 tflops på series X. https://www.xbox.com/nb-NO/consoles/xbox-series-x#specs Lenke til kommentar
psyckmark Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 Iki skrev (7 minutter siden): Hva klarer Playstation 5 uten SMT? Siste tall Sony oppgir (i bloggen sin) er 10.3 tflops. https://blog.playstation.com/2020/09/16/playstation-5-launches-in-november-starting-at-399-for-ps5-digital-edition-and-499-for-ps5-with-ultra-hd-blu-ray-disc-drive/ Xbox oppgir 12 tflops på series X. https://www.xbox.com/nb-NO/consoles/xbox-series-x#specs Hvis man skal være nøyaktig så er vel de korrekte tallene : 10.28TF 12.155TF Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 (endret) Iki skrev (44 minutter siden): Hva klarer Playstation 5 uten SMT? Sony har ikke nevnt noe om at det er mulig så vidt jeg vet. Bare 8x Zen 2 Cores at 3,5GHz with SMT (variable frequency). Sitat Siste tall Sony oppgir (i bloggen sin) er 10.3 tflops. https://blog.playstation.com/2020/09/16/playstation-5-launches-in-november-starting-at-399-for-ps5-digital-edition-and-499-for-ps5-with-ultra-hd-blu-ray-disc-drive/ Xbox oppgir 12 tflops på series X. https://www.xbox.com/nb-NO/consoles/xbox-series-x#specs Rundet opp og rundet ned. Jeg hentet tallene fra Digital Foundry, men det er 12,15 som gjelder for XBSX og ikke 12,16 som DF skriver (blir littegrann avrundet dette også). XBSX 3328 shaders x 1825Mhz x 2 instructions per clock = 12,147,200 PS5 2304 shaders x 2230Mhz x 2 instuctions per clock = 10,275,840 Endret 19. september 2020 av MistaPi 2 1 Lenke til kommentar
psyckmark Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 (endret) MistaPi skrev (19 minutter siden): Sony har ikke nevnt noe om at det er mulig så vidt jeg vet. Bare 8x Zen 2 Cores at 3,5GHz with SMT (variable frequency). Rundet opp og rundet ned. Jeg hentet tallene fra Digital Foundry, men det er 12,15 som gjelder for XBSX og ikke 12,16 som DF skriver (blir også littegrann avrundet dette også). XBSX 3328 shaders x 1825Mhz x 2 instructions per clock = 12,147,200 PS5 2304 shaders x 2230Mhz x 2 instuctions per clock = 10,275,840 Ja det der blir vel mest mulig korrekt. Ser bare mer å mer frem til DF får inn begge konsollene til test. Og ikke minst hvor bra Smart Shift teknologien PS5 benytter seg av fungerer, kjøling osv. Sinnsykt mye å se fram til i November Endret 19. september 2020 av psyckmark Lenke til kommentar
Magnus Rydningen Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 psyckmark skrev (33 minutter siden): Ja det der blir vel mest mulig korrekt. Ser bare mer å mer frem til DF får inn begge konsollene til test. Og ikke minst hvor bra Smart Shift teknologien PS5 benytter seg av fungerer, kjøling osv. Sinnsykt mye å se fram til i November Ja spent på hvor ofte den kommer til å faktisk kjøre på 2.23GHz eller om det var en liten krampetrekning for å komme over 10Tflops og ikke havne langt bak Xbox SX. Ryktet om færre konsoller tilgjengelig ved launch gikk vel på at de slet med yields på SoC. 1 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 Magnus Rydningen skrev (1 time siden): Ja spent på hvor ofte den kommer til å faktisk kjøre på 2.23GHz eller om det var en liten krampetrekning for å komme over 10Tflops Ja blir kult å sjå kordan dei har løyst det. Testing av systemet og sjå kor ofte den faktisk ligg å jobber i toppsjiktet. Er vel ikkje uten problemer med så høg frekvens. 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 Fatter ikke at folk sutrer over 6000 kr for en slik rå maskin! Bestilt og betalt så den er i hus 19 november. ? Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 Knetten82x skrev (15 minutter siden): Fatter ikke at folk sutrer over 6000 kr for en slik rå maskin! Bestilt og betalt så den er i hus 19 november. ? Når bestilte du? Og har du virkelig betalt? Lenke til kommentar
theGunner76 Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 Blir nok å vente en stund (år) ja. Syke priser både på konsoll og spill. Blir spennende å se om salget blir like glødende som først antatt. Får en rimelig grei gamer pc til prisen av konsoll og noen spill... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå